[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 01:30

Wauw, ziet er netjes uit Kelly!

Ik heb mijn nieuwe merrie Vaderhoeve's Sarona (First Stayerhof's Ramzi H x Avanti) drachtig van Don Cremello du Bois.
En al eerder is de hackneymerrie Reedhill's Special Rose (Sylvester Nicole x Stardust Boy van 't Stedeke) drachtig gescanned van Plain's Wesley. Is niet van mij, maar van de stalbaas en 1 van de hackney's die ik op wedstrijden ook heb uitgebracht. Was vorig jaar ook drachtig, maar verworpen of geresorbeerd, in ieder geval geen veulen uit gekomen.
Dat is ook nog de angst dus voor dit jaar, want ook Sarona was vorig jaar drachtig maar heeft ook of verworpen, of geresorbeerd, maar die had dus ook geen veulen.

Vulina schreef:
Was ze net hengstig geweest? Anders hengstig spuiten? Scheelt je 2 weken..

Hengstig spuiten kan niet direct na de eisprong, moest zeker een week tussen zitten (exacte aantal dagen weet ik niet meer).

linda2008

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 06:32

Lovelyn gefeliciteerd!!!

Diane, wat leuk dat je je jurk hebt uitgezocht :D

Annelies, echt balen!! Het zit je met Fleem niet mee :(:)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 07:56

Vulina, ze had nog maar net de eisprong gehad en stond nog een beetje te plassen, maar hengst toonde weinig interesse en schachtte niet meer uit, dus ze zal niet meer vruchtbaar geweest zijn.

Hengstig spuiten doe ik niet meer. Het moet ook niet meer.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:03

Wat balen knolselder! Maar dit is al het 2e jaar op rij toch? Mankeerd ze dan niks ofzo?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:16

Klopt Neon, wij houden de 8 dagen aan. Dan scheelt het je dus zo'n 2 weken ;)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:50

Oh knolselder das echt jammer zeg pfff sommige merries pakken heel moeilijk

Diane basje oh ja dan kan het niet als je vriend ook op bokt zit, krijgen we dan erna toch eentje te zien :o wanneer is the day?

Kelly wow dat ziet er netjes uit amai niks meer van te zien bijna

Oeie Maaike beiden vorig jaar verworpen, ga je dan nog eens extra scannen? Flo ook eens gehad, is dat het vruchtje niet goed was dan.

Diane_BasjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:09

linda2008 schreef:
Diane, wat leuk dat je je jurk hebt uitgezocht :D

Jaa blij mee

Fotsy schreef:
Diane basje oh ja dan kan het niet als je vriend ook op bokt zit, krijgen we dan erna toch eentje te zien :o wanneer is the day?

24 april, op Cyprus! Hopen dat Dolly niet te lang overdraagt...

Kelly, Ziet er netjes uit dat litteken van de keizersnee

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:31

He knolselder, wat balen zeg. en gek dat ze zich dan niet heeft laten dekken.

Cynthia: het is idd heel moeilijk uitleggen, had de foto van je voorbeeld en fiore even naast elkaar gedaan en ik vind fiore meer een velle kleur hebben. die van je voorbeeld springt er minder uit en vind ik misschien daarom minder geel. (naast elkaar verschilt het trouwens niet heel veel.) Maar het is ook een beetje net hoe het ligt erop valt denk ik. En af en toe komt er idd een wat bruinere gloed overheen bij Fiore. Maar eigenlijk is dit een nutteloze "discussie" want Fiore is prachtig! je ziet wel flink verschil qua veulenvacht met Fiore en Lavie.

Neon: hopelijk houden de twee merries nu wel gewoon hun vruchtje vast.

Ik voerde mij merrie der vorige dracht ook merrie brok van pavo. niet heel veel, ik denk uiteindelijk voor de bavalling 2x een halve kilo. na de bevalling kreeg ze wel meer. Ik zit eraan te denken om dit jaar havens merrie brok te geven. iets voordeliger en ik had het idee dat ze de vorige keer wat jeuk kreeg door de pavo, maar dat kunnen natuurlijk ook de hormonen zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:59

Met 8 dagen hengstig spuiten win ik een week. Moet er nog een dag of 5 bij op tellen (als ze ouder zijn kan dat nog meer zijn) en dan zit je op een goede week.

Sarona wordt nog wel gescanned, voor eventuele gust verklaring. Rose weet ik niet, dat is aan de eigenaar. Dat ze nu gescanned is is al een wonder. Vorig jaar helemaal niet. Dit is ook een gratis dekking, nog een tegoedje van een dekking jaren geleden, toen was de hengst niet vruchtbaar en stierf een aantal weken later (ouderdom).

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:28

Myrthee_, Ze weet de spanning er wel in te houden hoor

Diane_Basje, Leuk dat je geslaagd bent voor je trouwjurk, heel benieuwd hoe het er uit ziet.
En wat gaaf, trouwen in Cyprus!

Lovelyn, Gefeliciteerd!

Knolselder, Wat enorm balen dit!

KellyDV, Dat ziet er netjes uit, bijna niets meer van te zien.

Gipsy heeft gisteren afgeslagen op 19 dagen na de laatste dekking.
Zegt niets, vorige keren afgeslagen op 17 en 21 dagen en daarna gewoon weer hengstig.
Zaterdag komt de hh weer......
Zenuwslopend dit...... :=

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:50

Neonlight schreef:
Met 8 dagen hengstig spuiten win ik een week. Moet er nog een dag of 5 bij op tellen (als ze ouder zijn kan dat nog meer zijn) en dan zit je op een goede week.

Ook goed ;)

Spannend Hinte!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:20

He Knolselder wat banketstaaf! Ik snap je dillema.

Ik ben stik jaloers Diane haha, ben 44 nog nooit getrouwd geweest, komt er voorlopig ook niet (aangezien ik vrijgezel ben) van en moeders leeft niet meer dus helaas :p

Hinte, zaterdag is al snel, niet al je nagels eraf bijten hoor ;)

Zo Kelly dat ziet er keurig uit zeg!

Anniek, ik ga waarschijnlijk ook Havens voeren, is toch net even voordeliger dan PAvo, terwijl het qua vitamines/ingredienten niet veel uitmaakt.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:32

Dustinlover schreef:
Wat balen knolselder! Maar dit is al het 2e jaar op rij toch? Mankeerd ze dan niks ofzo?

Ze is licht positief op Cushing :)
Begin dit jaar is ze wel degelijk drachtig geweest. Alleen wisten we toen niet dat ze toch positief was.
Een merrie.met cushing maakt vaak een hormoon aan dat zorgt voor abortus. En datt heeft ze toen dus gedaan. Het is nu pas de 2ex dat we proberen met medicatie. De 1e keer was de kans op mislukken groot ondat we.nog maar net bezig waren. En.de 2e keer heb ik volgens mij te laat gedekt...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:34

oke dus met die medicatie zou ze eigenlijk volgend jaar gewoon drachtig moeten worden?
En Cushing is niet erfelijk?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:37

KUNNEN worden ja. Moeten niet, garanties zijn er niet he. Maar DA kent genoeg positieve verhalen.
Ze heeft mij niets gezegd over erfelijkheid.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:38

Ik dacht eigenlijk dat de medicatie van Cushing er ook voor zorgde dat een merrie niet meer (goed) drachtig kon worden, kan me voor de geest halen dat er een merrie was die door medicatie niet meer drachtig mocht/kon worden.
Verder zelf geen ervaring met Cushing en fokmerries, dus kan het verkeerd hebben. Maar misschien iets om even te dubbel checken.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:41

Cushing is niet erfelijk. in tegenstelling tot zijn tegengestelde, Addison, Wel. Beide ziekten hebben wel invloed op de vruchtbaarheid.

Kelly, goed dat je het aandurft. Hier zou ik er nooit meer mee fokken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:55

Kunnen ja haha, ik druk mij iets ongelukkig uit ;)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:58

Er zijn verschillende vormen van medicatie, van deze ken ik al succesverhalen bij anderen. Ook weet mijn DA dat ik fok,dus zou straf zijn moest ze mij zoiets geven.
Het zou moeten kunnen, maar of ikzelf me er nog mee bezig hou...
Zonde hoor, maar ik heb uiteindelijk genoeg andere merries.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:11

Luna2006 schreef:

In geval van Kelly was het gewoon dikke pech en het hoeft dan dus ook nooit weer te gebeuren. Geen enkel bezwaar dus om niet gewoon terug te dekken.

Cushing merries blijken door drachtigheid en hormoon te creëren waar ze het erg goed op doen. Sommige merries kunnen na jaren ineens zonder medicatie, zodra ze drachtig zijn. (Heb ik me laten vertellen :P )

Hier nog een fries met veulen erbij die zsm nog gedekt wordt. Mooi papier, nu een mooi veulen aan de voet, hopelijk volgend jaar net weer zo één!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:59

Oeie cushing verklaart al wat dan natuurlijk knolselder

Wat grappig silly ik dacht dat je veel jonger was :o gek hoe we soms de persoon erachter kunnen mis inschatten, wel jammer dat je mams er al niet meer is. Ik dacht zelf een van de oudste te zijn in het topic hier. :D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:27

haha nee hoor, al voel ik mij wel een stuk jonger :P en mijn username zegt eigenlijk ook genoeg haha
meeste van mijn vrienden zijn van jouw leeftijd of zelfs jonger

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:45

Fotsy, ik ben bijna even oud. Volgens mij zitten hier, op een enkeling na, meest 30ers?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:51

Vulina schreef:
Luna2006 schreef:

In geval van Kelly was het gewoon dikke pech en het hoeft dan dus ook nooit weer te gebeuren. Geen enkel bezwaar dus om niet gewoon terug te dekken.

Cushing merries blijken door drachtigheid en hormoon te creëren waar ze het erg goed op doen. Sommige merries kunnen na jaren ineens zonder medicatie, zodra ze drachtig zijn. (Heb ik me laten vertellen :P )

Hier nog een fries met veulen erbij die zsm nog gedekt wordt. Mooi papier, nu een mooi veulen aan de voet, hopelijk volgend jaar net weer zo één!

Kijk, dat zou mooi zijn :D maar jee moet ze wel drachtig krijgen :P

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:01

Neonlight schreef:
Wauw, ziet er netjes uit Kelly!

Ik heb mijn nieuwe merrie Vaderhoeve's Sarona (First Stayerhof's Ramzi H x Avanti) drachtig van Don Cremello du Bois.
En al eerder is de hackneymerrie Reedhill's Special Rose (Sylvester Nicole x Stardust Boy van 't Stedeke) drachtig gescanned van Plain's Wesley. Is niet van mij, maar van de stalbaas en 1 van de hackney's die ik op wedstrijden ook heb uitgebracht. Was vorig jaar ook drachtig, maar verworpen of geresorbeerd, in ieder geval geen veulen uit gekomen.
Dat is ook nog de angst dus voor dit jaar, want ook Sarona was vorig jaar drachtig maar heeft ook of verworpen, of geresorbeerd, maar die had dus ook geen veulen.

Oh wat super leuk, Don Cremello is echt een fijne en mooie hengst. Heb er een x op gereden, fijn dier :D
Hopen dat het nu allemaal blijft zitten en de bevalling ook goed gaat..

Vulina schreef:
Luna2006 schreef:

In geval van Kelly was het gewoon dikke pech en het hoeft dan dus ook nooit weer te gebeuren.
Geen enkel bezwaar dus om niet gewoon terug te dekken.

Klopt inderdaad, het veulen heeft te lang verkeerd gelegen in de baarmoeder en is daardoor scheef gegroeid.
Geen fout van de merrie, of van de hengst.
Het is natuurlijk nu wel nog meer super spannend allemaal, omdat het de 1e x verkeerd is gegaan. En ook het 1e veulen was.
Ik moet ook realistisch blijven, als ik thuis stallen had gehad had ik misschien een embryo laten spoelen.
Ik kan haar niet laten staan voor +€200 p.m, want ze kan niet gereden worden door blessure, dus kan ze niets.
Daarom heb ik gekozen omdat ze goed herstelde en de Dierenartsen hebben gezegt dat het kan om weer drachtig te doen.
Iemand anders had haar al lang naar de slager gebracht omdat ze niet meer "gebruikt" kan worden, ik wil het nog een kans geven voor de fokkerij :)