[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:55

OnzeToppers volgens mij ga je echt nog langer geduld moeten hebben, sorry.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:03

OnzeToppers schreef:
Kan iemand nog even uitleggen hoe en waar dat pendelen moet? Wil het ook graag bij Zigiandra (en nog een drachtige merrie) doen.

Men nemen een staarthaar van de merrie.
Bindt daar een spijker aan met de punt naar beneden.
Dan hou je deze spijker boven het kruis van de merrie.
Mocht de spijker in eerste instantie niets doen laat hem dan even op het kruis liggen.
En til hem dan weer boven haar kruis.
Rondjes draaien is een merrie
Heen en weer is een hengst

smooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:12

Sandra gefeliciteerd!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:15

Sandra gefeliciteerd!

Cemlys wauw wat een mooie mannetje!!! Zo statig! Hopelijk blijft het goed gaan met de merrie!

OnzeToppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:30

Urielle schreef:

Dat zou kunnen, maar vreemd dat haar banden al bijna 2 weken slap zijn... Normaliter gebeurd dat geen maand lang, dus dan nog 2 weken als je daar van moet afgaan.

OnzeToppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:31

ponyparadijs schreef:
OnzeToppers schreef:
Kan iemand nog even uitleggen hoe en waar dat pendelen moet? Wil het ook graag bij Zigiandra (en nog een drachtige merrie) doen.

Men nemen een staarthaar van de merrie.
Bindt daar een spijker aan met de punt naar beneden.
Dan hou je deze spijker boven het kruis van de merrie.
Mocht de spijker in eerste instantie niets doen laat hem dan even op het kruis liggen.
En til hem dan weer boven haar kruis.
Rondjes draaien is een merrie
Heen en weer is een hengst

Dank je wel!
Ik had het al een keer eerder gevraagd maar wist het niet meer hoe het zat, met wat je moest pendelen. Volgens mij zeiden ze toen ronddraaien = merrie, stilhangen = hengst. Ik zal het doorgeven als ik gependeld heb! Denk dat het handigste is om dit op stal te doen ivm wind?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:19

Sandra proficiat *\o/* *\o/*

Jeniej,heeeel benieuwd suc 5

Buenootje, klimkt goed, wel opletten hoor hier dacht de vorige eigenaar ook dat het nog even zou duren, die had er 8 veulens mee gefokt, en 8 uur na zijn vertrek was er een veulen, dus ga op je eigen gevoel af.

Onze toppers,banden kunnen best al vroeg slap worden is per merrie verschillend. Vorig jaar en ook nu zijn er weer merries die daar echt last van hebben kan best ruim 2 maanden voor tijd hoor.
Laatst bijgewerkt door jobamara op 18-04-15 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:21

OnzeToppers schreef:
Urielle schreef:

Dat zou kunnen, maar vreemd dat haar banden al bijna 2 weken slap zijn... Normaliter gebeurd dat geen maand lang, dus dan nog 2 weken als je daar van moet afgaan.

Ik denk zelf ook dat het langer duurt. :o Slappe banden hebben sommige merries veel langer, Neon zelf loopt ook zeker 1,5 maand met slappe banden rond. Onze vorige hackney-fokmerrie liep ook zo lang met slappe banden rond.
Als ik kijk naar mijn merrie is ze veel verder (318 dagen drachtig, en zag er 2 weken geleden al verder uit dan jouw merrie nu is) en die zal over een maandje pas gaan, die gaat over de 340 dagen heen.

lizze12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:22

Spannend al die merrie's op knappen :):)
En mooie veulen fotoshoots hoor!

Er vroeg ook nog iemand over het kleurtje van mijn veulentje, ik dacht eerst dat ze net als mammie, bruin met zwarte manen was, maar nu ze vandaag mooi was opgedroogt denk ik toch dat het een schimmie word omdat ze hele lichte benen heeft en ook al wat grijs bij haar staartje.

lizze12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:23

Sandra gefeliciteerd!! *\o/*

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:29

Lizze, veel bruinen worden met grijs in de staart en lichte benen geboren. Wanneer ze juist met zwarte benen geboren worden worden het vaak schimmels, maar dan hebben ze vaak nog wel meer verschijnselen (brilletje en bijna zwarte schouderbladen).

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:30

Inderdaad, nog zo een merrie met slappe banden, al bijna 1 maand en uier en kegeltjes hars ;) Niks van te zeggen.

Ze was kalm, wilde graag naar binnen en begon te eten. Uier nog wel gevuld maar niet meer steenhard dus gok dat het toch pas morgen of maandag word. Mijn eigen onrust ook weg dus misschien best op gevoel afgaan :p

Sandra....foto's hahahaha

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:34

Hier ook een merrie die vanaf de 300 dagen ongeveer met slappe banden loopt en nu 46 dagen later nog geen tekenen van bevallen geeft..

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:52

Neonlight schreef:
Lizze, veel bruinen worden met grijs in de staart en lichte benen geboren. Wanneer ze juist met zwarte benen geboren worden worden het vaak schimmels, maar dan hebben ze vaak nog wel meer verschijnselen (brilletje en bijna zwarte schouderbladen).

Valkjes ook ja, Emma heeft ook nog lichte benen, ik heb ook echt geen idee wat haar aftekeningen op de benen zijn.... denk wel dat wat witte aftekeningen zou kunnen hebben want beide ouders hebben die toch wel flink. Ziet iemand dat toevallig op de foto's die ik geplaatst heb?

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:59

Manda heb je ook nat foto's? Daar kan je het bij veulens vaak goed zien.. Als ze eenmaal droog zijn zie je het vaak niet tot ze verharen.. Mijn vorige veulen had volgens paspoort geen witte benen omdat de schetser niet wilde geloven dat er toch een wit been aan zat..

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 00:02

Dank jullie wel allemaal.

Nageboorte wilde er niet af dus Da is geweest. Ze is gepeld en gespoeld. Komende dagen haar temp. goed in de gaten houden.
Veulen drinkt heeft gepoept en is al super bijdehand.

Met de foto's ga ik weer even vechten.

Oja pin jullie niet te veel vast op slappe banden want dat had die van mij dus niet alles stond nog strak.
Het is echt super snel gegaan ik ben nog nooit zo snel op stal geweest☺️.

Aan de wakers succes.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 00:10

Vitaquilla schreef:
Manda heb je ook nat foto's? Daar kan je het bij veulens vaak goed zien.. Als ze eenmaal droog zijn zie je het vaak niet tot ze verharen.. Mijn vorige veulen had volgens paspoort geen witte benen omdat de schetser niet wilde geloven dat er toch een wit been aan zat..

Nee ik heb niet echt goede nat foto's.... ik was helemaal alleen op stal tijdens de bevalling en was druk bezig met van alles. Ze rilde zo erg dat ik haar eerst echt goed droog en warm gewreven heb, ze was dus al best droog toen ze ging staan, en toen maakte ik pas foto's en die zijn niet zo heel duidelijk.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 00:13

Misschien helpt het als je de beentjes een beetje nat maakt met water?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 00:25

Ik heb dezelfde twijfels bij de mijne (vosje met hele lichte benen nu). Aan 1 beentje zit duidelijk een half witbeen, maar aan de andere benen kan ik het echt niet zien nu. Ik dacht eerst 3 witte sokjes maar nu twijfel ik.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 00:38

Misschien wordt het nog duidelijk voordat de schetser komt, anders zien ze het wel weer overnieuw met stamboekopname en dan wordt het goed genoteerd in het paspoort, tenminste bij mijn stamboek doen ze dat wel dacht ik.
Maar bij mijn stamboek kunnen paarden wonderbaarlijk genoeg ook ineens van basiskleur veranderen, als veulentje zwart geschetst zijn (en ook echt zijn als basiskleur) en als volwassen op de stamboekkeuring ineens vos geschetst worden (appaloosa's kleuren soms extreem door), dat is dan weer minder :+

Ben bang dat dat met deze ook gaat gebeuren (dochter van Pandorro uit een vosmerrie):
Veulen:

Afbeelding

Nu (bijna 3 jaar en drinkt nog bij de moeder :P):

Afbeelding

Bizar he.... Genetisch echt een zwarte, maar geen zwart meer te bekennen nu. Het apploosagen kan aparte dingen doen met kleuren.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 00:48

Nat maken wíl inderdaad nog wel eens helpen.
Welke kleur zijn de hoefjes?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 00:55

Wat apart Manda! Grappig dat ze nog bij mams drinkt. Grote meid!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 01:12

Denk dat ze daarom zo groot is dat ze zolang bij de moeder loopt te zuipen haha :P
Moeder is 94 cm en Pandorro 1 meter. Hun kind is echt een stuk groter als hun zoals je ziet en moet nog 3 jaar worden!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 02:54

De vlek op de schouder is echt het enige waardoor ik dit geloof :wow: bizar zeg!!!!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 02:57

Sandra8, goed in de gaten houden inderdaad, hoop dat het meevalt. Fijn dat het veulen het goed doet.
slaap ze.

Manda,dat is een boffert :D dat is echt apart zeg ik heb weer iets geleerd vandaag.

Aftekeningen kan geloven dat dat best lastig is bij de lichte veulentjes. Inderdaad als ze nat zijn bij de geboorte is een goede Vitaqulla of wat Scooby zegt,