[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:06

De vader is inderdaad een bruine hengst. :) Wat die voor genen heeft weet ik zo niet, heeft afgelopen jaar zijn eerste jaargang gehad, waarvan we bij een vosmerrie een bruin veulen hadden en uit een valkmerrie een valk veulen. Kan je daar iets uit opmaken?

Ik moet eerlijk zeggen, het is flink abacadabra voor mij, het is natuurlijk een soort natuurkunde en dat is niet mijn talent, haha. Opzich als je je er genoeg in verdiept zal het allemaal wel logischer worden, maar ik breek er constant m'n hersenen over. :P

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:09

Heeft die bruine vader misschien een zwarte vader of moeder? Want als dat het geval is, kan je er vanuit gaan dat hij heterozygoot is voor agouti. (En dat hij op een niet-agouti dragende merrie een zwart veulen kan geven.) Als zijn beide ouders bruin zijn (en de generaties daarvoor ook) vergroot dat de kans dat hij AA is wel aanzienlijk.
En welke kleur hebben de ouders (en grootouders) van jouw merrie?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:10

Hier kunnen heel wat kleurtjes komen maar ik zie het wel als het eruit komt :+
Maakt mij helemaal niets uit, liever een simpel kleurtje maar goede kwaliteit dan een paars gestippelde die foeilelijk is :P
Bij de mini's wordt tegenwoordig zoveel op kleur gefokt zonder nog naar kwaliteit te kijken, echt zo zonde.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:14

Er is ook ergens een kleurencalculator waar je kan kijken wat de kansen zijn op de kleuren die mogelijk zijn.

Iemand van jullie hier ervaring mee? Vriendin van me verdenkt haar merrie ervan ongewenst drachtig te zijn. Heeft van de zomer in een weiland gestaan met een pas gecastreerde pony... Ze moet de DA nog laten komen maar haar buik spreekt al aardig boekdelen. Zijn er mogelijkheden voor haar ivm aansprakelijkheid en delen van de kosten?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:17

De vader van de hengst is bruin, de moeder weet ik niet, maar de vader van de moeder is weer bruin en van de moeder kan ik ook niks vinden helaas. Misschien in mijn hengstenboek wel, maar die heb ik zo niet bij de hand.

Heaven heeft een zwarte vader en een vos moeder. Over de verdere afstamming van haar vader kan ik alleen van zijn grootouders weer iets vinden, zit schimmel achter. Moeders moeder is schimmel en de vader een vos. :)

Kan je hier wat mee? Haha.

Pammes84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:17

Hier ook een merrie waar alle kleuren mogelijk zijn:
vos merrie met donkerbruine moeder en een vos vader..heeft al 6 kids waarvan 3 donker bruine en 3 vossen.
Zwarte hengst met zwarte vader en vos moeder. Fokt zowel Vos als zwart goed door.
En dan kan het wat betreft aftekeningen ook nog alle kanten uit.

Spanning begint inmiddels aardig op te komen..nog 3 maandjes geduld!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:19

@ Dwyne, heb even gezocht naar die calculator en daar komt dit uit;

Bij een kruising tussen een merrie met de kleur vos en een hengst met de kleur bruin bedraagt de kans:

op een vosveulen: 50%
op een zwart veulen: 12.5%
op een bruin veulen: 37.5%

http://www.horsetelex.nl/colorbreeding.php

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:23

Heeft de hengst al vos-nakomelingen gehad?
En de ouders van de moeder van de moeder van Heaven, weet je de grondkleur van die schimmel?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:26

Mijn merrie is een vosroan en heeft al eens een zwart veulen gehad, dus sowieso geen homozygoot agouti. Is nu drachtig van een valkhengst, heeft pas 2 nakomelingen, allebei valkjes. De vader van de hengst is een bruine die sowieso een vosfactor heeft. De moeder van de hengst is een valk, weet niet of zij een vosfactor heeft, maar heeft sowieso een zwart veulengehad, dus sowieso heterozygoot agouti. Dus ik weet niet of de hengst een vosfactor heeft en of hij homozygoot of heterozygoot agouti is.

Dus de kansen voor mijn veulen zijn vos, vosroan, bruin, bruinroan, zwart, zwartroan, palomino, palominoroan, valk, valkroan, smokey en smokeyroan. :D
Dusssss... Nog even afwachten vrees ik.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:29

Luckystory schreef:
Heeft de hengst al vos-nakomelingen gehad?
En de ouders van de moeder van de moeder van Heaven, weet je de grondkleur van die schimmel?

Dat is een heel goede vraag! Hij heeft afgelopen jaar zijn eerste jaargang gehad en heb lang niet alles gezien, dus het zou kunnen, maar voor zover ik weet heb ik alleen bruin gezien.

De ouders van Heaven haar grootmoeder zijn vos (moeder) en schimmel (vader). Hoewel ik nu over de moeder nu weer twijfel, maar meen het wel. Is al zo'n tijd terug, haha!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:31

Famosa is gedekt door een zwarte hengst. Famosa heeft ook donkere kleuren in haar stamboom. De hengst fokt zwart. Dus komt er een zwarte! :D

Famosa is echt super dik. Jytte heeft op een Andalusier fokkerij gewerkt en heel wat drachtige merries gezien. Ze schrok van de week van de giga buik. Omdat we samen doen, zeiden we al, Oh dit worden er 2. Ik de merrie en Jytte de hengst. Jypie en Jappie :D :+

famosa krijgt nu 1 pavo koek en hooi. Ze wordt al dik van liucht. Ze is echt een fokmerrie en is dus niet zadel mak.
Ik zal morgen wat foto's maken.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:48

Muzefee, als hij geen vossen geeft zou je kunnen vermoeden dat die hengst homozygoot voor 'zwart' is. EE dus, met afgaande op zijn bruine voorouders waarschijnlijk ook een homozygoot agoutigen erbij. Dat zou hem EE AA maken. (let wel, dit is met een grote 'maar' hé, die genen kunnen van generaties verder weg komen en toch opeens weer opduiken.)
Jouw merrie kan daarnaast max 1 agoutigen hebben omdat ze een zwarte vader heeft. Zij is dus ofwel ee Aa ofwel ee aa. Je kan niet met zekerheid uitsluiten dat ze toch een A gen draagt omdat die moederlijn uit vossen bestaat en die zouden zo'n A-gen kunnen verbergen.
(Heeft jouw merrie al eerder veulens gehad en zo ja, welke kleur?) Maar op zich maakt dat niet zoveel uit. Als die hengst echt EE AA is heb je 100% kans op een bruin veulen.
Alles hangt dus af van die hengst
Als hij wel een vosgen draagt heb je 50% kans op vos en 50% kans op bruin.
En als hij Aa is voor agouti heb je 50% kans op bruin en 50% kans op zwart.
Etc...
Maar dat zijn dus wel een hoop veronderstellingen ;)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 01:03

Wauw, super bedankt voor de uitleg! Heaven heeft nog niet eerder een veulen gehad, dus daar is nog niks van bekend. Ik zou een zwart veulen super vinden, maar ik ga er gewoon vanuit dat ze die niet krijgt. Reken het meest op bruin, afgaand op wat ik gezien heb. Ach en het is altijd leuk om het een beetje uit te spitten zo toch! Zwart blijft wel een droom, heb een zwak voor zwart, maar binnen de Welsh rijpony's zie je die nog weinig. Is nu wel een zwarte hengst goedgekeurd, maar wil er eerst een jaargang van zien.

Uiteindelijk doet de kleur er niet toe, gezondheid staat op nummer 1! :D

Ik ga maar eens mijn bed opzoeken, beetje op tijd, laatste nachten is het constant 3u dat ik er in duik. :oo

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 01:26

Bolero ja dies gaaf he??

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 09:18

MarijeR schreef:
Bij de mini's wordt tegenwoordig zoveel op kleur gefokt zonder nog naar kwaliteit te kijken, echt zo zonde.

Hier ben ik het helemaal mee eens en ook ik vind dat meer dan zonde.
Kleur zou een bijzaaak moeten zijn. We fokken toch om te verbeteren? :+

DL, wat jammer dat je tanja zo snel weer te koop aanbood. Jammer dat ze geen kans kreeg om te wennen.
Laatst bijgewerkt door Bimmetje op 28-12-11 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 09:19

Hier gaan we weer met de kleurtjes! :D Muzefee, ik snap jou volkomen hoor, ik breek me ook de kop over al die letters, met of zonder hoofdletter :)

Hengst: schimmel (geboortekleur niet bekend) (ale ik kan hem toch niet vinden :) )
http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=498603

Merrie: zwartbruin (nog geen nakomelingen)
http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=551049

De vader van de hengst is schimmel, maar niet homozygoot, heeft al andere kleuren gegeven als schimmel.
Moeder van de hengst: kleur niet bekend. Vader van de moeder schimmel, niet homozygoot, gaf ook bruine en andere kleuren nakomelingen.

Vader van merrie: zwartbruin, nakomelingen vooral bruin en donkerbruin, wel enkele schimmels uit schimmelmoeders.
Moeder van merrie is donkerbruin, hera is dus zwartbruin, geen verdere nakomelingen bekend.

Dus wie is nu wat en wat kan eruit komen?? :D (ik weet dat ik de belangrijkste factor, de geboortekleur van de hengst niet heb, maar ik kan hem echt niet vinden, niet bij de HH, niet bij het stamboek, nergens)
Ik ben dus van het idee dat het veulen zwart, bruin en vos kan geboren worden en dat we dan 50% kans hebben op verschimmeling. Maar omdat centurio uit een lijn komt met niet homozygote schimmels hoop ik dat het veulen niet verschimmeld :)

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 09:30

Kleur is voor mij niet belangrijk, maar ik vind het wel heel leuk om over na te denken en te ontdekken wat er allemaal uit kan komen (bij mij niet zoveel haha).

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 09:40

Mij ook niet hoor, een goed paard heeft geen kleur! :D maar is idd leuk om er over na te denken en het uit te pluizen! :)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:16

@Hera, omdat je niet weet of de hengst homozygoot is of heterozygoot schimmel, is het even de vraag of hij zijn schimmelfactor 100% of 50% kans kan doorgeven. Als zijn moeder geen schimmel is, is hij heterozygoot schimmel en heb jij 50% kans op een schimmelveulen. Als jouw merrie geen vosfactor heeft, (is niet bekend), dan maakt de geboortekleur van paps niet uit, dan heb je kans op bruin of zwart. Zwartbruin is een vorm van bruin, is een hele donkere bruine, dus zij kan met die eigenschap alle kleurtjes donkerder maken, hoeft niet. Als ze wel een vosfactor verstopt zou hebben, is het afhankelijk van wat het veulen van papa meekrijgt en of hij bij de geboorte dan zwart, bruin of vos is. Al dan niet met schimmelfactor. Sorry, meer zekerheid kan ik je helaas niet geven, daarvoor zouden beide ouders getest moeten zijn of heel veel nakomelingen hebben gehad.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:19

Ik vind kleur niet een eigenschap om hengst en merrie op te selecteren, maar vind het niet geheel onbelangrijk. Dus ik kies een hengst bij mijn merrie op zijn verbetereigenschappen etc etc, maar ik zou liegen als ik zeg dat ik hem niet heel knap vind met zijn valk-velletje. Nogmaals, ik had hem ook gekozen (of een vergelijkbare hengst) als hij een andere kleur had, maar ben wel erg nieuwsgierig naar de kleur van mijn veulen. En het oog wil ook wat.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:28

DB: ja, er zit wel vos in hera haar lijn (donnerhall) maar das al wat verder weg. :)
Het blijft dus een verrassing, :), ook het al dan niet verschimmelen :)
Ach ja, we zullen wel zien, ik lig in elk geval niet wakker van de kleur.

Ik heb deze hengst puur op kwaliteit en verbeteringseigenschappen bij Hera gekozen, want anders had ik nooit bewust voor schimmel gekozen. Ik had deze hengst liever in het bruin of zwart gezien op hera :) maar tja, gevoel heb je niet te kiezen en dat beest had men hart gestolen, dus de schimmel is dan bijzaak!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:48

Hera, bij jouw combinatie kun je het gewoon niet met zekerheid zeggen.
Ik heb zelf kans op vos, zwart en bruin, al dan niet met stippels. Als de hengst een vosgen draagt heb ik altijd zo'n beetje die mogelijkheid, hoewel ik tot nu toe alleen bruinen heb gehad. Neon is heterozygoot voor agouti (zwarte moeder) en draagt het vosgen (is getest).

PhiaBink schreef:
Famosa is gedekt door een zwarte hengst. Famosa heeft ook donkere kleuren in haar stamboom. De hengst fokt zwart. Dus komt er een zwarte! :D

Famosa is een schimmel toch? En als ze zelf agouti heeft kan de hengst zwart fokken, maar met agouti van mams af krijg je toch een bruine.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:57

Als je niet precies weet welke genen erachter zitten, blijft het moeilijk om er een uitspraak over te doen.

Ik heb ook de hengst niet op kleur gekozen hoor.
Ik wilde alleen persé geen schimmel en om dan een Lusitano te vinden die ze buiten het stamboek laten dekken, is de keuze niet echt onbeperkt. Uiteindelijk deze gekozen omdat het ons een mooie combi leek en omdat ik erg onder de indruk was van zijn beweging.
Dat het een Smoky is, is dan alleen mooi meegenomen. Maar zeker geen garantie op 'kleur'.

Muzefee in principe zou je uit jouw vosmerrie echt wel een zwarte kunnen fokken. Zeker als ze aa blijkt. Zekerheid zou je dan alleen hebben met een homozygoot zwarte hengst. Maar de kans bestaat ook wel met andere hengsten dat er een zwarte uit komt. ;)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:15

En ik vind dat niet zo erg hoor! :D ik heb het gevoel dat het een voshengst gaat zijn die verschimmeld, terwijl eigenaresse denkt een zwarte merrie die zwart blijft... we hebben zelfs een kleine weddenschap over wie gelijk gaat krijgen! Ik hoop te verliezen! :D

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:16

Diane, wij hebben onze hengsten ook puur uitgekozen op verbeterpunten, maar ook wij zouden liegen als we stiekum ook niet heel erg weg waren van hun kleurtjes. (vossabino en valkpanterbont) Maar een gezond veulen is toch het allerbelangrijkst ;-)