[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marrlinde

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:58

vorig jaar bij maik, was rita erger overstuur met spenen dan hij.. :roll: dat is eigenlijk zo gebleven tot Roy kwam.. dus hoop dat ze dit jaar minder erg is, want ze wordt niet meer gedekt :P

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:29

Die van ons gaan er als ze er aan toe zijn, meestal met 5,5 maand in 1x af..

Geen gestress voor die tijd, maar gewoon in 1x, en dat gaat eigenlijk altijd goed..

Afgelopen jaar waren ze even een paar dagen onrustig omdat ze elkaar nog konden horen, maar als ze verder uit elkaar gaan is het met een paar uur al rustig..

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:05

Veulens van de buurman worden ook altijd in 1 keer gespeend, veulens gaan achter de moeders aan in de (hoog en goed afgezette) bak en dan de moeders er weer uit en op de trailer naar de wei.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:43

Ja zo hebben ze dat waarschijnlijk ook met mijn merrie en haar veulen gedaan, bij elk veulen wat ze ziet gaat ze compleet over de rooie en denkt dat het haar veulen is.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:44

winoa sloeg af vandaag bij de hengst,morgen scannen....duimen jullie voor me dat het nu wel is gelukt?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:15

+:)+

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:02

wat duurt vandaag lang...
Morgen eindelijk de scannen Juwel en O'marisa worden allebij gescant Juwel omdat ik wil weten wanneer ik het veulen nou echt kan verwachten zodat ik daar echt goed rekening mee kan houden en O'marisa op dracht.
Bij O'tje heb ik een beetje mijn twijfels. Ze is sinds een paar dagen echt heel erg aan het hoesten komt vanuit haar tenen zeg maar en dan zo'n echte kuch waar je van denkt mijn god waar moet dat nou helemaal vandaan komen dan en de klodders vliegen in het rond dat uit haar neus komt zetten, maar koorts heeft ze niet en droes heeft ze gelukkig al gehad toen ze drachtig was van ons veulen van oktober dus daar ben ik niet bang voor maar goed ben wel bang dat er dus geen vruchtje zit.
Ze heeft normaal een heel sterk lichaam dat alle kwaaltjes direct te lijf gaat maar nu is het echt raak de laatste 8dagen. Uitglijden hoesten en kopstoten tegen de bovenkant van de deur als er weer een vogel de box in vliegt arme dier is echt brokkepiloot eerste klas.
duim maar dat het goed zit morgen en dat ze snel weer helemaal beter is.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:17

arme merre :(:)

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:49

Ik trek mijn veulen er niet in 1x af iig.
Het risico op uier ontsteking vindt ik te groot.
Ik haal ze er elke dag wat langer vanaf.
Ik moet zeggen dat het vandaag al ietsje beter ging, als ik maar met Enjoy bezig ben.
Als ik enjoy in een lege box zet dan neemt ze een aanloopt en springt ze zo de tralies in, echt heel gevaarlijk dus.
Dus nu laat ik de merrie in de box, en ga ik lekker met Enjoy een heel stuk wandelen.
Dat gaat gelukkig goed, ze is heel volgzaam, roept haar moeder wel regelmatig, maar dat is logisch.

Enjoy is inmiddels gechipt en geschetst. (was ook nog een drama dat chippen)
Maar goed het is achter de rug.
Zaterdag komen de mensen kijken voor Enjoy.
Ben benieuwd of ze definitief verkocht is.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 23:19

Hier nooit een probleem geweest met de uier..
Uier spuiten wij als het nodig is gewoon lekker af, en we zorgen dat voor het veulen er af is de merrie heel arm in het voer staat..

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 00:27

Ieder doet het op zijn eigen manier :+
Wij spuiten het uier ook af met koud water 3x daags, is toch altijd wel lekker voor die merrie,s.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 00:35

Lijkt mij ook niet fijn voor de merrie nee, ineens hup veulen erbij weg.

Veelste bang voor een uierontsteking.

Ken mensen die haalde het veulen vanaf de 1ste dag al een paar minuten van de merrie af(of andersom :D)

Maar ja ik vind dat ook altijd wel wat zielig om te zien, beide zo gigantisch in de stres

Zal met mijn merrie ook wel een groot drama worden :j, die is zo ontzettend afhankelijk van anderen...

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 00:39

Morgen trouwens scannen!!!
Vind het enorm spannend :):)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 07:01

Hier gaat het veulen er ook in 1 keer vanaf, merrie zetten we op schraal voer en we spuiten de uier af. De vorige 2 veulens waren zelfs nog nooit van Neon af geweest toen ze er vanaf gehaald werden. Neon in de stal met een pluk hooi, die ene keer dat ze hinnikt een keer "hee" roepen en ze kauwt verder en maalt niet meer om het veulen. :+

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 07:29

Ik heb Cashmere er destijds ook in een keer afgehaald. Wel bleef ze al op de wei als ik ging rijden etc. Ze stonden allebij in een andere stal, met een hele dikke muur ertussen. Alles is helemaal goed gegaan. Nou werden er ook 2 veulens tegelijk gespeend dat scheelt ook wel iets natuurlijk.
Casa idd een beetje hooi op een dag niet te veel, na drie dagen slonk het uier al. na een week is ze weer het land op gegaan.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 08:56

Ik heb het veulen er ook min of meer in 1 keer afgehaald toen. Ik had wel na een maand een paar
keer wat met de merrie gedaan en het veulen op stal gelaten, maar toen kreeg de merrie een peesblessure
en heeft met het veulen op de wei gestaan en na 5 maanden heb ik merrie en veulen gescheiden, veulen
op de trailer en merrie buiten met hooi. Ze hebben geloof ik 1 keer naar elkaar gehinnikt en toen was
het prima. Merrie is na die maanden echt blij dat ze het veulen kwijt is volgens mij :o :D

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:42

hier ook in één keer veulen bij de merrie weg. Creamer hinnikte vorig jaar alleen de eerste dag een paar keer, de dagen daarna was ze het al vergeten volgens mij.
Sjanty heeft toen beide veulens weg gingen helemaal niet gehinnikt, die was ook allang blij dat ze er van af was.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:44

nou die van mij heeft het wel moelijk hoor, maar goed het gaat elke dag een beetje beter gelukkig!
Als ze zo verkocht is zou ze er toch vanaf moeten.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:09

nou, ik ga de drachtige dame (en de anderen :P ) 3 weken missen ;(

ga morgen op vakantie :) heb daar wel internet bij de VVV dus ben nog regelmatig ff aan het bijlezen :))

tot over 3 weken!! :wave:

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:32

Fijne vakantie!! Lekker genieten, maar dat zal vast goedkomen!!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:26

*\o/* Juwel is gelukkig drachtig van 1 veulentje en ruim 4maanden!!! *\o/* ga zo eens uitrekenen wanneer ze dan drachtig is geraakt ben helemaal happy en mijn zoontje(6jaar) is ook helemaal in de wolken zijn Juwel gaat hem een mooi veulentje geven hij was helemaal emo ervan zo schattig hoe zo'n klein mannetje kan reageren op leuk nieuws over zijn pony en zijn veulentje. Dierenarts was helemaal verwonderd hoe hij reageerde op het goede nieuws.

O'marisa is een heel ander verhaal helaas.
Die zou drachtig kunnen zijn maar zou ook viezigheid in de baarmoeder kunnen zijn, ze vloeit nog steeds van na het insemineren dus ze moet over 10 tot 14 dagen nog eens gescant worden en dan moet ze of hengstig zijn tussen nu en 48uur zodat het opschoont of ze moet niet meer vloeien en niet meer hengstig worden tussen nu en 48uur is ze over 10 tot 14 dagen nog aan het vloeien en niet hengstig geworden en wel drachtig dan word ze hengstig gespoten omdat ze anders meer kans heeft op een baarmoederondsteking.
Ze krijgt nu ook sputolysin poeder voor een voorste luchtweg ondsteking maar geen antibiotica omdat ze geen koorts heeft dus hij ook niet het nut ziet van extra middelen bij de eventuele dracht loopt je alleen maar meer risico vond hij en dat kun je beter beperken en hopen dat het nu gewoon helemaal goed gaat komen krijgt ze wel koorst dan gaat ze direct aan de antibiotica en dan ga ik toch echt voor mijn merrie en dan maar even wachten met dekken tot ze weer helemaal beter is.
Over 10 tot 14 dagen laten we haar weer scannen en dan zien we wel wat er gaat gebeuren. Dus O'marisa word vervolgt...

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:27

fijne vakantie Marrlinde

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:45

Heb even uit gerekend wanneer Juwel dus ongeveer gaat veulenen en dat is 16-02-2010 als ik op de gegevens van de dierenarts ben af gegaan.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:15

Jeetje, nou jah, ik hoop dubbel gefeliciteerd..
Leuk dat je zoontje er ook zo blij mee is!!

Nog even succes met je andere merrie..

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:15

Marrlinde geniet van je vakantie!
Kappiegirl, gefeliciteerd met Juwel :D Nu hopen dat O'Marisa de komende 2 weken ook goed nieuws brengt.