[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:07

OYYO schreef:
Mijn merrie ging niet volledig plat liggen. Pas echt in de uitdrijvingsfase. Gelukkig gebruikte ik ook PH strips en camera. Zodoende was ik er op tijd bij, toen de waterblaas zichtbaar was. Anders denk ik dat ik het gemist had. Duurt toch 3 minuten voordat ik schoenen aanheb en naar de stal ben gehold. kijk, als er iets mis gaat dan is zo vroeg mogelijk ingrijpen natuurlijk het beste.
Het ligt eraan wat je zelf wil. Zo'n geboortemelder is dan weer handig als ze buiten staan en je geen camera erop hebt.
Kun je camerabewaking afwisselen met meerdere personen dan kun je nog een paar uurtjes slapen.
Melkstrips werkten hier prima. Had wel geïnvesteerd in goede kwaliteit strips zodat je het goed kon aflezen. Aan twijfelaars(welke kleur is het?) dat schiet niet op.

Quir. Dat lijkt me een hele fijne app. Die filium heb ik eraf gegooid

Welke strips gebruik jij?

OYYO

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:26

Er staat op MQuant. Ik neem aan dat dat het merk is. Maar merk is voor mij niet leidend.
Voor mij moesten ze aan een aantal voorwaarden voldoen.

1. De strip zelf moet echt een stevige stick zijn. Dus dikker papier. (niet zo'n papiertje dat nat wordt en dan scheurt)
2. Dan de het kleurenpalet. Dit kan met kleine of grote stapjes worden aangegeven. Ga je met 0.5 omhoog of omlaag is dat best al fors. Werk je met kleinere stapjes kun je ook meerdere keren per dag (3x)testen en kijken of er schot in de zaak komt.
3. Het bewaardoosje. Zorg voor een doosje dat je goed kan afsluiten. Als je strips vochtig worden verliezen ze aan betrouwbaarheid
4. Omdat er genoeg strips in het doosje zitten en ze echt niet onbeperkt houdbaar zijn gebruikte ik vaak 2 strips gelijktijdig. Soms komt de kleur op de ene stick beter tot zijn recht.
5. strips schijnen het betrouwbaars te zijn 30 minuten na gebruik. Daarna kan de kleur ook weer licht wijzigen.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:20

En dan hoe hoger het PH hoe dichter bij de bevalling?
Ik zal eens kijken naar de strips, ik heb een set van Aliexpress maar die zijn waarschijnlijk niet mega betrouwbaar.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:29

Nobel01 hopelijk bevalt ze idd in die periode. Is wel heel fijn als je flexibel bent in het werk. Ik heb met mijn klanten afgesproken dat ik last minute ook weg kan als er eentje begint met bevallen (huishoudhulp). En mijn bazin vind het ook prima zolang mijn klant het prima vind. Geeft veel ademruimte.

Cynthia82 knappe Fi, zo lijkt ze nog bescheiden kwa buik. Merk je verschil met vorige drachten?

Muronia ze ziet er goed uit <3 ze glanst ook zo mooi.

Tjakka123 Welkom en een mooie merrie heb je :j Leuk hé als je baby een baby krijgt :D

LauraEH Jij ook welkom. Heb je foto's van de vorige veulen? En ga je dit veulen ook houden?

Seven Begint idd al een buikje te komen :j

Mirjamalvaro Wat zien je merries er goed uit zeg. Ziet er niks aan dat ze nog een veulen aan de voet hebben.

Kiki1976 ik zie wat je bedoelt op het filmpje :j Misschien dat ze nu ook een drukker veulen heeft en daardoor zwaarder?

Ik gebruik altijd strips met stappen van 0.5 maar wil dit jaar toch andere strips met kleinere stappen. Lijkt me toch net wat nauwkeuriger. Ben wel benieuwd wie welke strips gebruikt. Overigens hebben we vorig jaar 7 op 7 bevallingen gezien door de strips en camera. Dit jaar 1 gemist. Die pH daalde van 6,5 savonds naar bevallen om 5u :+ Merrie had ook geen tekenen terwijl ze vorig jaar harste en ruim van te voren onrustig was. Het kan zo per jaar verschillen. Kijk nu alweer uit naar de start van het nieuwe veulenseizoen :D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:30

Afbeelding

Deze heb ik nu, niet zo makkelijk te vinden met kleine stapjes.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:33

Nee idd niet zo makkelijk te vinden. Of als je kleine stapjes hebt dan lijken de kleuren bizar hard op elkaar :') die van jou lijkt wel duidelijk. Welk merk is dit?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:36

Ja inderdaad, dan kan je net zo goed grotere stappen hebben. :+

Hoyer-Madaus is het.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:53

Ik had super simpele met stappen van 1. Alle 3 de merries klopten met de pH. :=
Benieuwd of dat volgend jaar weer is. :')

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 23:01

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 23:06

Gewoon bij bol ff zoeken op lakmoes papier of lakmoes strips :j

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 23:27

ik had ze gevonden bij een online drogisterij/apotheek. met stappen van 0.3
PH strips.
De lakmoes papiertjes vind ik dan weer ondingen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 07:50

Quir, ik kan die app die jij noemt niet vinden. Hoe heet die precies?

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:47

Nieky1993
Het veulen wordt voor mijn zusje, dus zij mag bepalen wat er mee gaat gebeuren :) Als het een hengst is, gaat hij waarschijnlijk wel weg of ze moet er heel erg gecharmeerd van zijn.
Dit is Hayley haar eerste veulen:
Afbeelding
Afbeelding

Nog over de Ph strips. Ik heb ze wel liggen, maar de vorige keer niet eens kunnen gebruiken :o Ik waak verder alleen met camera, mijn merrie slaapt graag plat namelijk

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:00

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:40

Ik heb ze binnen van Alie express, duur ongeveer maandje.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:24

Bedankt voor jullie topazen uitleg. Ik ga ze ook bestellen. Lijkt me heel handig.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:24

Bedankt voor jullie topazen uitleg. Ik ga ze ook bestellen. Lijkt me heel handig.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 04:31

Hier gebruik ik altijd een camera. Liggen doen ze hier pas echt met de uitdrijving. Dan vindt ik dat ik te laat ben. Ook al een paar keer een staande bevalling gehad. Ik controleer de melk en waak met de camera. Nigrante had geen vol uier eerder leeg, wel iets verschil van melk. Van onzichtbaar naar iets troebel en plakkerig. Ik merkte het aan kleine signalen. Een keer flamen, stond anders als normaal en één keer kort geschraapt. Dat was voor mij de reden om naar stal te gaan en jawel het water brak, precies toen ik aankwam. Na de bevalling heeft ze Oxcitocine gehad om melkproductie op gang te krijgen.
Wild Thing is heel duidelijk. Begint de dag met een klein doorzichtig harsjes en gaat uiteindelijk druppen voor de bevalling. Liezella en Odilia zijn maiden, dat wordt nog afwachten.

Filiumapp vond ik ook niet handig.

Jennyk. Mooie mijlpaal

Kiki. Ze heeft er al snel last van. Misschien is het zo'n drukteschopper. Bereid je maar voor :')

Balko. Fijn zo'n sneaky merrie. Dan durf je toch niet even weg te gaan.

Pomski. Mooie mijlpalen

Tjakka. Hoe lager de ph, hoe dichter bij de bevalling ;)

Muronia. Ze ziet er top uit.

Quir. Wanneer komen de merries uit Nederland bij jouw aan?

Hier groeien de dames ook goed door.

Nigrante 198 dagen drachtig. Ze moet nog best wat aankomen na het spenen. Je ziet haar met de dag groeien
Afbeelding
Afbeelding
Odilia 200 dagen drachtig.
Afbeelding
Afbeelding
Liezella 176 dagen drachtig. Vindt haar echt al huge
Afbeelding
Afbeelding
Wild Thing 114 dagen drachtig. Nog iets schraal op de bovenlijn. Maar knapt goed op na het spenen.
Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:14

Knappies AM.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:21

AM: je dames schieten al lekker op! Liezella idd al best dik.

Vorig jaar heb ik ook de melk getest, maar op zwembad PH strips, de lakmoes kwamen net de bevalling binnen :Y) . Van het zwembad gaven ook wel een goed beeld van lager wordende PH, viel mij mee!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 21:41

Tjakka dat zijn volgens mij dezelfde, maar die zijn goed in ieder geval! Hoe lager de pH hoe dichterbij de bevalling. Gemiddeld bevalt een merrie bij een pH van 6-6.5.

Afbeelding

Calcium wordt ook regelmatig gemeten om te bepalen, maar minder bekend in nl.

AM die van jou beginnen ook al mooi op te schieten!
Maandag worden de merries in Nederland opgehaald en woensdag komen ze bij mij in Zweden aan. <3

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 22:24

Ik waak altijd met de camera en heb een vulva alarm. En heel soms melkstrips erbij
Bailey is heel duidelijk in de ochtend een hars puntje smiddags echt een grote hars staaf tot zelfs melk lekken en dan begin van de avond een veulen.
Faith harst een paar dagen minimaal met zelfs wat melk afentoe op der benen maar afentoe ook een dag niet en dan op de dag zelf iets meer maar verder geen duidelijke verandering aan de uier wel in haar gedrag daar merk ik het vaak aan.
En lizzy heeft ons al 2 keer gefopt met nog geen volle uier geen hars of melk opeens uit het niets een veulen.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 04:05

Charmfaith. Bailey, mooi volgens het boekje. De andere merries zijn lekker van het foppen. Je gebruikt alarm wat op vulva genaaid is?

Quir. Wat spannend. Hou je ons op de hoogte. Toch een lange reis. Zit er een opstopping onderweg of in één keer door? Hoelang is het rijden?

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 07:31

AM_Horses ja klopt zo heb ik nooit vals alarm ben er erg tevreden over en blijft vaak wel dag of 11 a 12 zitten zonder problemen

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 10:19

[
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt