Mijn mutsies staan weer binnen. Judith stond vanavond al weer te gillen of ze naar binnen mocht. Ze loopt echt met een hele harde uier, maar kegeld nog niet, dus verwacht nog niets.
Lotje lag vanmiddag in het zonnetje het zwaar te hebben. Ik heb er een tijdje naast gezeten, toen ging ze helemaal plat liggen, oogjes dicht en hoofd tegen mij aan. Na een minuut of tien kreeg ze wat jeuk in haar flank, waar ze amper bij kon, dus ze lag er nogal stom bij, dus ik er heen kruipen en goed krabben. Toen kukkelde ze zowat weer om van genot. Lotje is echt een aparte, die vind het juist heerlijk als je bij haar ben, is overal op gemak en vind iedereen lief. Lot is echt mijn troetelkind, heb echt enorm veel zin om weer met haar te gaan rijden als haar veulen er straks is.
Whitney gefeliciteerd. Lieve plaatjes van mams en veulen! Prachtige foto's komen er weer langs van mooie kindjes. Ik woudat het bij ons ook al zover was!
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 07-05-11 21:58
M_I, weet je zeker dat je wel een ijsco gefokt hebt en geen dressuurpaard? Leuke foto's! Je andere dame ziet er ook prachtig uit, maar ik ben ook weg van dat koppie.
Mijn veulen vond mij vandaag niet zo lief. De draak zit te spelen met de draad, keer op keer. Hobby is koppie en rug onder de bovenste draad, en dan lekker tussen de bovenste en de onderste draad wandelen. En het afscheidingsdraadje wat dwars door de wei gaat, daar wippen we ook lekker onderdoor. Dus vandaag de stroom er maar eens opgezet. Ze heeft hem 2 keer gevoeld, 1 keer aan de bosrand (maar daar speelt ze nooit met de draad eigenlijk) en 1 keer het afscheidingsdraadje. Ze was diep verontwaardigd. Daarna ging ze slapen, en omdat we weer wilden gaan hebben we de stroom er maar weer afgehaald. Ze kunnen het erf niet af, maar we willen geen risico lopen dat ze onder de draad doorgaat en een klap krijgt, en niet meer terug durft. Vandaar dat we eerst alleen maar onder toezicht de stroom erop zetten.
Hier heb ik er altijd meteen stroom op staan. Die etters van mij wandelen er anders zo doorheen.....
Ik had net al weer alarm van Lotje..... Ze ligt weer te puffen, kreunen en andere debiele geluiden te maken. Maar een veulen krijgen, HO maar......
Maseike
Geplaatst: 07-05-11 22:08
Gefeliciteerd Whitney.
Ook van harte met de merrie die een mijlpaal hebben vandaag.
Ben vandaag bij Fortune Cookie wezen kijken, vond weer eens tijd worden. We zijn netjes en lief ontvangen door de eigenaar. Wat is Cookie toch mooi en zooo groot geworden. Heb heerlijk geknuffelt dus mijn dag is weer goed.
Daarna zoontje opgehaald dus ik ben net pas thuis en aardig verrot nu.
Geen nieuws over de merrie.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 07-05-11 22:10
Wij nooit, omdat ze onder het afscheidinglintje dwars door de wei (strookbegrazing) snel onderdoor zijn. Staleigenaar is bang dat ze niet meer terugdurven dan, en dan heb je wel een probleem als je er niet bij bent. Daarom doen wij er na een paar dagen alleen maar stroom op als we het ook in de gaten kunnen houden. Als ze aan alle kanten de stroom een keer gevoeld hebben en we 3 dagen verder zijn dan snappen ze het wel en kan de stroom er wel gewoon op.
dan heb ik hier mazzel,met een goed omheind stuk waar Ravina met haar veulen opkan
kannie
Geplaatst: 07-05-11 22:32
iedereen gefeliciteerd met de nieuwe veulens! leuk! een veulen van King. was erg benieuwd naar zijn nakomelingen. misschien ook iets voor mijn tinkermerrie, maar dan wel pas volgend jaar. ik mag eigenlijk nog niet meepraten hier, aangezien mijn merrie pas 25 juli is uitgerekend, maar ik dacht, als ik nou even een fototje van haar upload zoals ze er nu al uitziet, dan valt het helemaal niet op dat het nog zo lang duurt...
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 07-05-11 22:35
Hoezo mag je dan nog niet meepraten? Het eerste topic van 2012 loopt ook al, die merries zijn nog maar net drachtig. En ik klets hier al in de rondte sinds ik wist dat mijn merrie drachtig was, vanaf 18 dagen dracht dus. Gewoon meekletsen dus, gezellig!
lindalieneke en Whitney gefeliciteerd met de veulens! Mooie foto's van Draumur gezien. Inowa, sterkte met de hond! Altijd sneu als ze pijn hebben, hoop dat het met medicijnen beter wordt.
Doen jullie de paarden met dit weer korter op de wei ivm het voedzame gras wat wel wil groeien maar niet kan groeien omdat het geen water krijgt? Venus krijgt namelijk gasvorming als ze te lang op deze wei staat, vandaag heeft ze 5 uurtjes op de wei gestaan en stond ze toch nog te boeren op stal, dus dat is niet goed. Ik zit nu te denken om haar een graaskorf om te doen zodat ze toch wat langer op de wei kan blijven ivm het veulen, want anders moet ze echt korter op de wei, ik wil geen koliek...
even snel tussendoor: Zenith is bevallen van een merrieveulen Om 9 uur begonnen met de bevalling en om 9.15 uur was het veulen er al
Staan ging vrij snel... alleen het drinken... Dat is een serieus probleem. Zenith laat het niet toe dat het veulen aan haar uier zit, dan piept ze en slaat. Wij mogen haar wel gewoon melken en aan het uier zitten, geen probleem. Alleen als het veulen het probeert gaat het niet. Met als gevolg dat die nu niet meer durft te zoeken.
We hebben merrie al vastgehouden, veulen begeleid, merrie zelfs praam opgezet, maar niks helpt. Inmiddels hebben we een flesje vol (ong 150 ml) gemelkt en veulen heeft dat netjes allemaal opgedronken. We laten ze nu even met rust. Ook al contact gehad met de dierenarts en die geeft aan dat we het goed gedaan hebben en iedere 1,5 uur weer even moeten proberen het veulen erbij te krijgen.
Hebben jullie nog tips hoe we het veulen toch aan het drinken krijgen? Ze lijkt nu bang om naar de uier te gaan.
Carmen Gefeliciteerd!!!! Ik denk wel dat je 9 uur vanavond bedoelde? Misschien met de fles bij de uier van de moeder houden? Of met fels en al alngzaam richting uier begeleiden?
Nu is ook de 1e druk er af, miaachien is het nog te erg en laat ze het wel toe naar een paar x meer melken?
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 07-05-11 23:40
Carmen, gefeliciteerd!!! Ik heb geen tips voor je, ik heb dit (gelukkig) nog nooit meegemaakt.
M_I, Neon staat gewoon de hele dag op de wei, maar dat is een hele schrale merrie die best fiks gevoerd mag worden. Denk dat dat bij ijsjes wel iets anders is.
Zit nu binnen merrie en veulen te volgen via de camera. Veulen blijft wel proberen en zoeken, maar merrie draait constant weg. Ze doen niks anders dan rondjes draaien, veulen loopt naar moeder, moeder loopt weer weg..... frustrerend gezicht. Heb de neiging om haar vast te zetten zodat ze niet weg kan, maar heb ook al gelezen dat dit te dwingend is.
M_I: Djira staat 24/7 in de wei en sinds vandaag gaat ze elke dag een paar uur op een rijker stukje zodat ze wat reserve kan kweken voor tijdens en na de bevalling. k heb nog niet gemerkt dat ze daar last van had.
Alonna was gister al anders maar vandaag is ze gewoon onrustig Uier staat meer spanning op, banden zijn slap en ze is klam maar het is ook warm dus dat kan ook daardoor komen..
Anoniem
Geplaatst: 08-05-11 00:37
Geboren merrie veulen. Hello van de Eik, ik ben nog op stal en blijf daar slapen. Alles is goed. Ze voelde zich gelijk volop moeder en dat had ik niet verwacht. Morgen meer en fotos.