[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:07

Luckystory, vind jou merrie toch wel heel duidelijk drachtig hoor! :j

Leuk overzichtje van Neon! Die draagt inderdaad bescheiden, die komt geen onnodige kilootjes aan. :D

Heaven stond vanmiddag stennis te schoppen in het land. O:) Zo lief als ze er altijd uitziet... Schijn kan goed bedriegen. :D Nee, d'r beste vriendinnetje ging op pad naar de manege en Heaven wil niet met de andere 4 staan, ze heeft gewoon een duidelijke voorkeur. :+ Dus toen uit voorzorg Heaven maar binnen, gezien ze anders haar frustraties gaat afreageren op die anderen. :(:)

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:30

Ik zal ff foto's uploaden van mendy :P

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:34

vandaag de onderzoeken gehad en alles was goed gelukkig.
Het bultje moet wel weg gehad worden.
Dat hoor ik vrijdag.
Ik ben super blij.... Wat een opluchting.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:39

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:39

Kitzbi: wow! dat is super! :D

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:44

Kitzbi, wat een fantastisch nieuws!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:56

Dat is supernieuws Kitzbi!

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:01

Superfijn nieuws Kitzbi.. En dat net voor het nieuwe jaar

Ik zal vandeweek ook eens foto's maken van onze 2 dikkerds( moeder en dochter) (de 3e is verleasd geweest en die hebben we 3 weken terug weer terug gehaald onder niet zon beste omstandigheden, dus daar kan ik echt geen foto's van laten zien)

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:07

Oh wat een goed nieuws Kitzbi!!! He fijn zeg...

Mooi overzicht van Neon...

Onze dikkies groeien gestaag door. Donna was haar vorige dracht maiden, en echt HUGE!! Nu draagt ze in vergelijking zeer bescheiden... Izz Is maiden en draagt netjes (heeft wat buik maar niet overdreven) Verwacht ook niet dat ze dit jaar huge worden ;-)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:43

Fijn nieuws Kitzbi! Op naar een zorgeloos 2012 ;)

Mendy heeft toch ook al een knap buikje :j
(Grappig wel, ik zelf ook een pony die Mandy heeft (spreek je uit als 'Mendy') en dat is ook zo'n donker vosje :D )

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:52

Luckystory, jhaa eigenlijk schrijf je Mandy, maar ik schrijf altijd Mendy want ik heet zelf Wendy en dan is met een 'e' makkelijker :+

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:41

Kitzbi van harte met het goede nieuws!

Leuk zo'n overzicht Neon. Vooral het veulen met de bruine voorkant en stippel achterkant vind ik geweldig :D

Onze Cas is inmiddels met zwangerschapsverlof. Ze had zo'n strakke buik en werd zo sjachie tijdens het poetsen en zadelen. Ook in de eerste rondjes rijden behoorlijk haar kont aanknijpen en zwiepen met haar staart. Echt een beetje dreigen. Ze vind het echt niet leuk meer. Dus nu alleen nog lekker op de wei en af en toe longeren zolang madam daar geen stennis om schopt :D

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:33

AGarcia schreef:
Oooee, sexy :+
Mendy is vos, gedekt met Linde Hoeve's Elegant (wellicht dat je die kent?)

Ja die ken ik wel, is ook een vos toch? Dan ga je sowieso een vos krijgen!

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:51

Goed nieuws Kitzbi! Fijn zo voor het einde van het jaar :) Zo'n operatie valt gelukkig wel wat mee, ergste is de narcose ;)

Hier is het nog een verrassing wat er voor kleur uit gaat komen. Ouders zijn beide bruin, maar mijn merrie is beetje toverbalbruin. Van heel licht in de zomer tot bijna zwart in de winter. Ach als het maar gezond is.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:16

Ro zal een vos krijgen, dat is duidelijk, en dan kans op vosroan (Ro is vosroan). Uit Nanda (vos) zal neem ik aan alleen een vos kunnen komen, tenzij het ook mogelijk is dat roan vanuit oma doorgegeven wordt. Iemand een idee hierover? De moeder van Ro, Nanda en Kiki (laatste had dit jaar een veulen) is een vosroan.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:38

Kleur weet ik hier niet, kan vos en bruin volgens mij. Geen idee in hoeverre Heaven haar vader nog 'meetelt'? Vos is over het algemeen overheersend toch?

Zal hier sowieso komend seizoen op stal niet veel anders worden denk ik, of vos of bruin. :P De valk is namelijk niet drachtig en er is niet met een kleurtje gedekt zo uit mijn hoofd. :)

Bedenk me net dat ik eigenlijk ook al een soort kan aftellen! :oo :D Nog 103 dagen tot de 320 dagen (dan is het veilig toch?) en had volgens mij op de 340 geprikt, dus het is echt aftellen. :D

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:45

Supernieuws kitzbi, ben heel erg blij voor je!!!
Ja, we zullen zien wat uit onze slanke hera komt, wie weet komt ze vanaf volgend jaar nog heel wat bij als de training wordt terug geschroefd en van de 8ste naar de 9e maand gaat het veulen van 16kg naar 26-30kg dus denk dat we dat toch wel gaan merken (hopelijk) :)
Hier qua kleur ook vanalles mogelijk, hengst is dus schimmel, maar niet geweten of hij homozygoot is, want is zijn eerste dekjaar, hera is zwartbruin, maar ook eerste veulen... dus er kan vanalles uitkomen qua kleur van veulen en dan hebben we 50% kans op een schimmel... wat ik dus wel liever niet wil... maar gezondheid en kwaliteit gaat voor! Een goede springende hagelwitte schimmel en ik ben ook meer dan tevreden hoor! O:)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:20

Een roan heeft 50% kans om een roanveulen te krijgen. Vos is altijd homozygoot (dubbel vosgen) maar zwart (en dus ook bruin) is dominant over vos. Je kan "EE" (is zwart), "Ee" (is ook zwart, maar één zwartgen en één vosgen) en "ee" hebben (is 2 vosgenen, dus uiterlijk vos). Dat zijn voor elk paard de "basiskleuren". Elk paard heeft één van deze genetische codes. Dan heb je nog "agouti", het gen dat van zwart bruin maakt. Dit kan ook weer heterozygoot "Aa" of homozygoot AA aanwezig zijn. Toont beide bruin. Is dit gen niet aanwezig, dan is de basiskleur zwart. De helft van de genen wordt aan het veulen doorgegeven, dus is de vraag welk gen doorgegeven wordt. In het geval van AGarcia kruis je een vos "ee" met een vos "ee", dus beide ouders geven één "e" mee, dus wordt veulen ook "ee", dus vos.
Als je een vos "ee" met een vosroan "eeRr" kruist krijg je óf eeRr (vosroan) óf (eerr) dus vos. De hoofdletter is dominant en toont altijd, heb je geen dominant gen, dan toont het recessieve gen.

Lang verhaal sorry, indien iemand nóg meer info wil hoor ik wel hihi.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:27

Mooie uitleg, weer wat geleerd (ben echt een leek op dat gebied)!
Als ik het goed lees, kan Nanda (de vos) dus geen roanveulen krijgen via "oma", zoals ik stiekem hoopte.
M.a.w.: we krijgen dus in ieder geval 1 vosje en de andere, van Ro, wordt ofwel vos ofwel vosroan. Leuk!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:32

Ik heb dat verhaal altijd moeilijk gevonden. :P De vader van Heaven was zwart, haar moeder een vos, hoe zit dat dan? Dan zal ze een 'ee' zijn? En in hoeverre tellen die vader en moeder van de ouders (in dit geval Heaven en Diamond Hit) mee? Volgens mij stel ik vragen waar geen antwoord op te geven is, maar ik geef het een gooi. :')

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:38

Een vos is altijd ee. Alleen agouti kan verborgen zitten achter een vos. Dus je zou bijvoorbeeld wel uit een homozygoot zwarte vader een bruin veulen kunnen krijgen uit een vosmerrie. Mits die vosmerrie van haar ouders dat agouti gen mee heeft gekregen. (Wat ze dus zelf niet kan tonen. Aangezien agouti (=bruin) alleen zichtbaar wordt op een zwarte ondergrond. Dus minstens Ee of EE.)

Hier is de kleur ook nog een groot vraagteken. Zowel mijn merrie als de hengst dragen een vosgen. (Mijn merrie heeft een vos-vader)
En de hengst is een smoky black. Dus met een beetje geluk komt er een valkje, smoky black of palomino uit. Maar zwart, bruin, of gewoon vos kan ook. :D

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:43

Aha, zo wordt het me al wat duidelijker! Ik blijf dus bij vos en bruin als mogelijkheid. :)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:00

Muzefee schreef:
Aha, zo wordt het me al wat duidelijker! Ik blijf dus bij vos en bruin als mogelijkheid. :)

Niet noodzakelijk hoor.
Stel nou dat jouw vosmerrie ee aa is en de bruine (?) hengst is EE Aa of Ee Aa.
Dan zou er ook een Ee aa veulen uit kunnen komen. Heterozygoot zwart dus, zonder agouti.
Weet je wat papa is?

Eigenlijk zijn er maar 2 basiskleuren en dat is zwart dat voorgesteld wordt door grote E en vos dat voorgesteld wordt door kleine e.
Zwart is dominant dus uit zich zowel bij Ee als EE en vos is recessief dus uit zich bij ee.
Bruin en allerhande andere kleuren zijn een extra modificatie van de hoofdkleur.
Een extra gen dus. Het agouti-gen zorgt ervoor dat zwart verdrongen wordt naar de 'uiteinden' van het paard en is alleen zichtbaar op een zwarte basis. En je krijgt dan dus een 'bruin' uitzicht. Dat bruine uitzicht is ook dominant en uit zich dus bij Aa en AA. Een aa paard blijft gewoon zwart. Dus als je dan die 2 verschillende genen, het E/e gen en het A/a gen gaat combineren krijg je allerhande mogelijkheden.
En dan heb je ook nog Creme-genen, schimmelgenen of Dun-genen of... die werken doorgaans volgens het zelfde stramien. Ze 'modificeren' de basiskleur en bestaan in hetero en homozygote vorm. Maar daar kan je een boekwerk over schrijven. ;)
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 28-12-11 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:01

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:03

Je zou moeten weten welke kleur die ouders hadden bij geboorte en of de moeder homozygoot schimmel is?
Dat kan je adhv de stamboom niet 100% zeker weten.
Als de moeder homozygoot schimmel is, wordt je veulen sowieso ook schimmel ongeacht de basiskleur die eronder zit.