Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
MissHIS schreef:Ik vind die merrie echt veel te mager hoor! Je moet de ribben kunnen voelen, maar niet zien. En zoals Mac ook al zei: een (hoog)drachtige merrie mag best wat royaler in conditie zijn.
Wanneer moet de merrie bevallen? Ik zou haar echt op wat meer voer (merriebrok en ruwvoer) zetten.
Faniek schreef:Ik vond het zelf ook al... maar ben ook gedeeltelijk afhankelijk van mijn ouders...we hadden haar al op meer voer gezet, maar denk dat ze nu toch echt merriebrok nodig heeft.
Ze is uitgerekend op 16 april...
Val me nou ajb niet aan... ik ben afhankelijk van mijn ouders... ik ga er morgen meteen achter aan... ze is de laatste tijd steeds erger geworden.
Nog 1 ding erbij zeggen. Het is niet zo dat je constant de ribben kunt zien, maar wel soms als ze gewoon staat of te eten, op de grond naar eten zoekt, maar voor mijn gevoel wel te vaak.
Faniek schreef:MissHIS schreef:Ik vind die merrie echt veel te mager hoor! Je moet de ribben kunnen voelen, maar niet zien. En zoals Mac ook al zei: een (hoog)drachtige merrie mag best wat royaler in conditie zijn.
Wanneer moet de merrie bevallen? Ik zou haar echt op wat meer voer (merriebrok en ruwvoer) zetten.
Ik vond het zelf ook al... maar ben ook gedeeltelijk afhankelijk van mijn ouders...we hadden haar al op meer voer gezet, maar denk dat ze nu toch echt merriebrok nodig heeft.
Ze is uitgerekend op 16 april...
Val me nou ajb niet aan... ik ben afhankelijk van mijn ouders... ik ga er morgen meteen achter aan... ze is de laatste tijd steeds erger geworden.
Nog 1 ding erbij zeggen. Het is niet zo dat je constant de ribben kunt zien, maar wel soms als ze gewoon staat of te eten, op de grond naar eten zoekt, maar voor mijn gevoel wel te vaak.
gabrycha schreef:Die magere haflingermerrie wanneer is die voor het laatst ontwormd?
Je kan haar ook zemelen bijvoeren meerdere keren kleine porties per dag om haar op gewicht te krijgen.
Vergis je niet ik merk het aan mijn merries en die zijn niet eens drachtig dat ze door de koude weer beduidend grotere behoefte hebben aan eten, en jouw paardje kijgt er nog een veulentje bij! Maar niet getreurd advies opvolgen wat hier gegeven wordt, voer wel met beleid ga niet meteen haar hele bak volgooien dan komt alles goed!
PhiaBink schreef:@ Faniek, je geeft me nu wel een kat.
Ik liet je een voorbeeld zien wat mijn merrie krijgt. Dat wil zeggen, dat ik niet zeg dat jou merrie bevattelijk is voor hoefbevangheid.
Ik denk dat ook Mac. Ik moet zo uitkijken met Famosa. Ik hou haar op dit voerschema en ik hou haar goed in de gaten. Haar vacht vertelt me of ze genoeg krijgt of dat ze meer moet. Gaat de vacht wat gekreukt er uit zien, dan moet ze meer hebben. Dit is mijn graadmeter of ze voldoen binnen krijgen of niet. De slijmvliezen zij natuurlijk ook een goede graadmeters.
Voor merries die geen last hebben van eiwit allergie, zou ik ook al op tijd met merriebrok beginnen.
MarijeR schreef:Faniek, wat kan ze overdag eten als ze buiten is? Op dit moment zit er erg weinig voedingswaarde in het gras dus misschien is het een idee om haar overdag buiten ook een flinke hoeveelheid hooi te voeren?
Het nadeel is dat merries vaak aan het eind van de dracht minder ruwvoer opnemen door ruimtegebrek. Het veulen neemt veel ruimte in beslag.
Als ze wat meer gespreid over de dag ruwvoer kan eten, scheelt dat vaak een hoop.
Ik ben zelf ook erg voor merriebrok, ook voor pony's.
In de laatste maanden van de dracht groeit het veulen het meest en merries hebben dan een hogere eiwitbehoefte.
Ik weet niet wat voor brok je nu voert maar vaak zit er in onderhoudsbrok en in sportbrok te weinig eiwit voor een hoogdrachtige merrie.
Ook is de mineralenverhouding anders dan in andere soorten brok.
Faniek schreef:MarijeR schreef:Faniek, wat kan ze overdag eten als ze buiten is? Op dit moment zit er erg weinig voedingswaarde in het gras dus misschien is het een idee om haar overdag buiten ook een flinke hoeveelheid hooi te voeren?
Het nadeel is dat merries vaak aan het eind van de dracht minder ruwvoer opnemen door ruimtegebrek. Het veulen neemt veel ruimte in beslag.
Als ze wat meer gespreid over de dag ruwvoer kan eten, scheelt dat vaak een hoop.
Ik ben zelf ook erg voor merriebrok, ook voor pony's.
In de laatste maanden van de dracht groeit het veulen het meest en merries hebben dan een hogere eiwitbehoefte.
Ik weet niet wat voor brok je nu voert maar vaak zit er in onderhoudsbrok en in sportbrok te weinig eiwit voor een hoogdrachtige merrie.
Ook is de mineralenverhouding anders dan in andere soorten brok.
Buiten op moment ivm sneeuw alleen takken.
Normaal ook haast niks omdat er niet echt wat op het weiland staat.
Als ik hooi geef moeten de andere 2 ook meteen meer op hooi? Ze staan altijd alle 3 samen dat betekend 3 keer zoveel hooi.... denk niet fout over me, maar mijn vader moet het betalen en die denkt uiteraard over alles anders... en soms is het best lastig om als 17 jarige dit te overtuigen.... het is hun geld etc.
Citaat:Ik wil morgen eigenlijk meteen een zak merriebrok gaan kopen dit mag toch ook nog doorgaands als ze het veulen heeft? Want dat nam ook veel van haar ze gaf erg veel aan haar veulen.
Hoe moet je het opbouwen?
Als ze het gewend is hoeveel kan ik het best geven dan per dag?
En over hoeveel keer per dag kan ik het, het best verdelen?
Hoeveel kan ze hebben als het veulen geboren is?
Mac schreef:@Boldly: Bold heeft een hangbuikje! Echt grappig, want verder is ze gewoon heel mooi slank gebleven!
Odess schreef:@ Boldy, zo als ik Boldy met Odess vergelijk (10 april uitgerekend) heeft Odess een veel dikkere buik! Wat draagt jouw merrie mooi bescheiden!
jeddah schreef:@Boldy, wuaw, ze ziet er nog mooi slank uit! Wanneer is ze ook alweer uitgerekend?