Dekbon zouden in november verstuurd worden, dus dat komt wel goed. Vorige keer ook idd de ph strips gebruikt en die klopte wel bij Bo.
Muronia, ze ziet er echt goed uit
stal_HD
Geplaatst: 07-11-22 10:15
Dekbon is wat de hengstenhouder doorgeeft aan het stamboek. Deze geeft aan welke hengst met welke merrie er gedekt is en wanneer. Geboortebericht is voor de merrie houder. Bij het nmprs was de papieren versie in drievoud. Roze voor de merrie houder. Geel voor de hengstenhouder en wit voor het stamboek. Nu is het dus digitaal.
Hier heb ik zelfs met dezelfde merrie verschillende geboortesignalen. Hier dus altijd verassing, ze weten mij altijd op het verkeerde been te zetten....misschien zal ik ook eens melkstrips moeten proberen. Ik vond dat altijd zo geharrewar aan de merrie.
Ik zal mijn merrie nog even kort voorstellen. Jaja (frist promise x krack c) is 15 april uitgerekend van wereldkampioen Kjento. Haar en mijn eerste gefokte veulen, maar we hebben haar wel als veulentje gekocht. Maakt het extra speciaal dat mijn baby nu een baby krijgt.
Ze is vandaag precies 176 dagen drachtig, wat 5.7 maand betekent.
Hier nog in volle conditie, ik zal binnenkort even een recente foto maken. Al is het nog steeds geen dikke merrie haha, meeste mensen op wedstrijd zien niet dat ze drachtig is.
Nobel01
Geplaatst: 07-11-22 15:10
..
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt
petraaken
Hier ook NRPS merrie en dekhengst KWPN. Veulen wordt NRPS ingeschreven. Stamboek neemt contact op met het KWPN of met de hengstenhouder. Alles gaat tegenwoordig online bij deze stamboeken.
Om terug te komen op de birth alarm, ik gebruik er ook 1. Echter is dit er een met een alarmkast/zender. Deze maak je vast aan de rolsingel. Je zet de kast/zender aan en hij doet het. De kast/zender kan je gewoon in huis zetten, het gaan af als een alarm gewoon. Wel moet de merrie binnen een bereik van 500 meter zijn anders pikt hij geen singaal op. Ik heb ook de mobieletelefoon ooit gebruikt bij een merrie op stal. Echter was dit echt ellende. Elke x als zij ging liggen ging mijn telefoon. Werd er helemaal koekkoek van. Nu dus deze birth alarm en ben er zeer tevreden over.
LauraEH
Geplaatst: 07-11-22 19:29
Ik kom me ook (weer) melden hier Mijn merrie is drachtig van de hengst Las Vegas. Dit is haar tweede veulen. In 2020 heb ik ook wat mee gepraat in het DBT. Toen was ze drachtig van In Style. Dat 'veulen' komt binnenkort naar huis Heel benieuwd wat ze er nu van gaat maken! Ze is vandaag 150 dagen drachtig
Prachtige merries heeft iedereen de buikjes beginnen ook echt al te komen
Nog geen mega buik maar ze begint wat te komen
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 07-11-22 20:43
Ik gebruik in principe alleen pH strips en 24/7 camera bewaking. Komend jaar ga ik bij een paar merries een smart camera met artificial intelligence uit proberen, 90-95% voorspelt hij exact wanneer de bevalling gaat beginnen. Merrie moet wel minimaal 30 dagen onder de camera staan om de 90-95% te halen, zodat de camera het ritme van de merrie leert. Ben heel benieuwd.
Verder gisteren 4 extra camera's besteld voor nog geen 18 euro incl verzending. Uit China, mijn huidige camera's zijn dezelfde en werken perfect met super goed beeld overdag en 's nachts en vanuit de app te bewegen, maar kunnen dus straks mooi alle paarden overal in de gaten houden.
Volgende week komen mijn twee nieuwe drachtige merries uit Nederland (zijn nu 89 dagen drachtig van Cassanova (16 juli) en 177 dagen drachtig van Gin Fizz (19 april)).
Dus 2 eigen veulentjes komend jaar en dan aantal merries van klanten die hier komen om te bevallen waarvan een deel ook de wei op gaat van de zomer en veulens in de opfok blijven.
Dus hopelijk straks een hele hoop gezonde veulentjes op deze wei met prachtig uitzicht.
Ik heb een camera gekocht, maar moet het allemaal nog installeren en uitvogelen. Maar vind het lastig om mij er toe te zetten haha, zo stom!
Die van jou ziet er wel al drachtig uit Laura! Seven, die van mij ziet er nog minder vol uit hoor. Ligt ook een beetje aan de dag en het moment.
Prachtig Alice! Welke app is die jij hebt? Is dat speciaal voor geboorte? Zijn er nog andere die app’s gebruiken? Ik heb de Filiumapp maar kan daar niet zo veel mee.
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 07-11-22 21:53
Maar het is ook juist super leuk om haar op de camera te zien en in de gaten te houden!
Filium vind ik inderdaad ook geen fijne app. Horse breeder's calendar, echt een hele fijne app! Alles rondom dracht en bevalling, maar ook met dekken en zo (zoals de cyclus bij houden en wanneer gedekt).
Deze dingen kan je bijvoorbeeld invullen voor de bevalling En als je dan meerdere drachten ingevuld hebt, kan je die vergelijken.
Mijn dametjes Hebben nog veulens aan de voet trouwens
Knolselder
Geplaatst: 07-11-22 23:58
Even nog een side note over de alarmen: De nieuwe lite’s zijn standaard uitgerust met een slaapstand. Deze gaat alleen af als de merrie onrustig is (meermaals binnen een aantal tijd hoofd plat en recht). Daar krijg je dus zelden valse alarmen mee.
Ik heb nog de vorige premium, ook met slaapstand. Vroeger had ik de lite en inderdaad heel veel vals alarm. Met deze dus niet. Die belt gewoon wanneer het moet. Uitzondering daar gelaten.
Ik ben bijna altijd het alarm voor met de bevalling te zien aankomen, maar toch voel ik mij niet zeker zonder alarm. Gewoon voor in die gevallen waarin de merrie toch niet zo duidelijk is en besluit te bevallen wanneer je het niet verwacht of toch écht even weg moest. 2x bvb dankzij alarm toch op tijd er heen kunnen crossen vanuit de winkel.
Chantalll
Geplaatst: 08-11-22 07:15
Ik heb nog nooit een Birthalarm gebruikt, ik doe het altijd met Cameratoezicht en melkstrips. Tot nu toe voor mij heel betrouwbaar.
Mooie buik Tjakka
Muronia
Normaal is het gewoon dat je gewoon je geboortebericht mee krijgt. Dekbon gaat richting Stamboek. Maar ik ben overgestapt naar een ander stamboek vanaf volgend jaar dus moet eerst weer de dna van de moeders en betreffende veulens naar het andere stamboek sturen etc. Dan pas kunnen die van mij weer geregistreerd worden. Maar goed dat is weer een ander verhaal
Heeeerlijk nog een paar maanden voordat de eerste geboren gaan worden
Wij gebruiken altijd camera en birthalarm hoewel de laatste keer bij deze merrie het birthalarm aan het halster totaal geen nut had want ze ging niet lang genoeg echt plat liggen tot het veulen er al half uit was daarom vind ik een camera echt ideaal wij hebben ze thuis staan dus ik kan in een paar sec er zijn en weet de veranderingen in het gedrag nu wel te spotten zelfs bij een eerste keer zoals de vorige keer bij deze merrie
Veel buik krijgt deze dame pas op het laatst ze heeft ontzettend veel ruimte en pas als het veulen wat gaat zakken zie je een buik op de foto's ze moet nog maar 3.5 maand namelijk
Wauw wat is het prachtig bij hou quir En die app lijkt heel handig
Ik heb nog een oude lite aan het halster. Vaak zien we de geboorte ook aankomen. Maar afgelopen jaar een maiden die alleen een vol uier had en verder niks, toch bevallen he door het alarm waren we alsnog erbij. Heb ook 1 merrie die nu 4 veulens heeft gehad waarbij t alarm nooit op tijd is af gegaan. En ook 1 merrie die te vroeg ging bevallen door een complicatie. Waren we ook mooi bij door t alarm.
Altijd in combi met camera en eigenlijk fulltime waken wanneer de tekenen daar zijn.
Ik heb me er nog niet in verdiept. Maar hoe werken melk strips? Is dat volgens jullie betrouwbaarder dan bij birth alarm aan het halster. Mijn merrie ligt nu ook veel s avonds en s nachts.
Mijn merrie ging niet volledig plat liggen. Pas echt in de uitdrijvingsfase. Gelukkig gebruikte ik ook PH strips en camera. Zodoende was ik er op tijd bij, toen de waterblaas zichtbaar was. Anders denk ik dat ik het gemist had. Duurt toch 3 minuten voordat ik schoenen aanheb en naar de stal ben gehold. kijk, als er iets mis gaat dan is zo vroeg mogelijk ingrijpen natuurlijk het beste. Het ligt eraan wat je zelf wil. Zo'n geboortemelder is dan weer handig als ze buiten staan en je geen camera erop hebt. Kun je camerabewaking afwisselen met meerdere personen dan kun je nog een paar uurtjes slapen. Melkstrips werkten hier prima. Had wel geïnvesteerd in goede kwaliteit strips zodat je het goed kon aflezen. Aan twijfelaars(welke kleur is het?) dat schiet niet op.
Quir. Dat lijkt me een hele fijne app. Die filium heb ik eraf gegooid
jennyk
Geplaatst: 08-11-22 14:23
melkstrips gebruik ik ook, echt een goede graadmeter. Vorige x toch echt wel veel "valse" alarmen gehad, Goldy is nog al onrustig in de slaap met regelmatig even plat liggen. Idd, als je de camera er een tijd op hebt staan leer je de merrie goed kennen qua slaapgedrag en onrust. Ik heb niet gemerkt dat het alarm het slaapgedrag gaat herkennen.
Mijlpaal hier vandaag, Goldy 200 dagen drachtig!
kiki1976
Geplaatst: 08-11-22 15:09
Halsteralarm had ik bij Bo haar vorige veulen ook (geleend van vriendin) wel de oude versie met slaapfunctie. Maar pffff leuk met een plat slaper, gelukkig kon ik via de camera in stal kijken en lag ze languit te snurken. Ook de ph strips gebruikt en achteraf klopte die toen perfect. Al had ze die avond geen enkele teken dat ze zou gaan bevallen. Ik zou eigenlijk naar huis maar een vriendin vroeg of ik nog even bleef want wilde wat kletsen (was anders alleen op stal) dus even gezellig gebleven. Na een half uurtje liep ik de stal in en zag een mini harspuntje. Nog een half uurtje later een druppel melk. Even snel naar huis gegaan (21.45), want warmers aangetrokken. Was om 22.30 terug op stal, melk liep eruit. Maar ze stond gewoon rustig te eten. Rond 00.15 werd ze wat onrustig en mijn man gebeld die zou naar stal komen. Hij was er nog net op tijd om het geboren te zien worden om 00.50 (hij had in de tussentijd ook nog de jongste uit bed gehaald en naar stal gereden). Gelukkig waren we erbij want we moesten wel helpen, ze kreeg de schouders er niet langs (schoot steeds terug).
Merk nu wel dat ze het nu wat zwaarder lijkt te hebben dan met haar vorige dracht. Ze fleemt soms sneller met longeren. Veel meer te trekken met haar buik, wiebelen. Niet constant hoor, maar heb het idee dat het echt het veulen is wat een feestje bouwt. Zal eens kijken, mijn dochter had een filmpje gemaakt. Daarop zie je wat bij haar flanken en daarna staat ze echt te trekken
Zou sowieso nooit op een birthalarm alleen vertrouwen. Heb er een gehad die niet eens ging liggen, die begon staand en ging pas liggen nadat het veulen er al was
Ik heb een merrie die echt zonder enige aanleiding constant bevalt. Zonder geboortealarm had ik ze allemaal gemist. Want elke keer had ik half uur daarvoor op de camera gekeken en stond ze rustig te vreten. Dit jaar ook een Maiden waarbij ik dankzij het alarm erbij was. Zonder was het veulen waarschijnlijk niet leven geboren. Maar ook een merrie waarbij ik wel was maar het alarm niet af is gegaan.
Hier is nummer 2 vandaag de 200 dagen over gegaan. Nummer 3 en tevens de laatste zit nu op 196 dagen. Nummer 1 zit op 208 dagen! Wordt een drukke 2 weken...