[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:46

Femskie lekker strak zeg!

Machteld, balen zeg!!

Fotsy, ah zo doe jij dat.. actiefotos maken dan lijkt de buik minder hangerig :') knap paard!!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:56

Kees is nu ruim 2 maanden drachtig en voor de zekerheid maar vast naar de kraamstal verhuisd.
De grootste box kwan vrij omdat er een pension klant wegging dus meteen de kans waargenomen im van box te wisselen.

Met het vertrek van deze pensionklant is ee wat risico op infectie meteen een stuk minder risico omdat er nu in de schuur geen fanatieke wedstrijdruiters meer staan. Ik ent niet tegen Rhino omdat dat alleen effectief is als het grootste deel van de paarden geënt is, 1 paard enten en de rest niet is zinloos.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 07:46

Dat is handig Tiwi, kan ze mooi de tijd nemen om haar nieuwe huis eigen te maken!

Ik ent ook niet tegen Rhino. Mijn paarden komen in principe eigenlijk niet in aanraking met andere paarden.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:42

Vandaag even een foto van onze maiden mare gemaakt. Ze is 10 oktober 6 maanden heen.
Morgen vertrekt ze dus nog ff een foto voor hier ...
Ze zal weer naar haar trainingsadres gaan ... ze moet 2 December de IBOP lopen voor de kar.

Afbeelding

Haar moeder is inmiddels tonnethe rond v as n nr 7 ... ben benieuwd hoe ze op het eind uitziet.

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:46

Jeetje, toch een hoop niet drachtig! Wat vreselijk balen zeg!

Hier enten we ook niet tegen Rhino. Uiteraard wel de jaarlijkse enting en een maand voor de geboorte.

Jouw merrie krijgt ook al een best buikje Chantal! Succes met de IBOB!

Bin wordt ook al wat boller. Ze is nu 100 dagen drachtig. Had ik niet verwacht aangezien ze maiden is en de vader een ponyhengst is. De tijd gaat snel moet ik zeggen!

Afbeelding

Afbeelding

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 20:15

Jeetje Evita, die van mij zit op de 105 dagen maar ik geloof toch niet dat ik iets zie al B-) Wel leuk dat we ongeveer gelijk op gaan met onze merries!

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 20:22

Kan deze fotos toch niet aan jullie voorbij laten gaan! Zo leuk om te zien <3
Afbeelding
Afbeelding

Echt al een hele bollie aan het worden zo! :D

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:16

Ohhh ja, ook al een buikje Kimsel! Leuk he, dat je nu ook gaat zien dat er wat in zit (naast eten :P)

Bij jouw merrie kan ik ook nog geen buikje ontdekken femskie! Maar dat komt vast snel genoeg!

Ik dacht het me ook te verbeelden bij Bin. Had pas rond de 5 maanden verandering verwacht. Maar als ik foto's naast elkaar leg is het echt al wat gegroeid!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:19

Evita, nu heb je ook een foto met de hals omlaag. Dan lijken ze altijd dikker..

Mijn merrie zit vandaag op de helft van haar dracht. Nog ongeveer 170 dagen te gaan dus. Kan het er inmiddels wel uit kijken.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:56

En ze worden dikker en dikker :D

Fleur gisteren net binnen en lekker eten. Precies 150 dagen drachtig (en verder heeft ze ook wel reserve :+)

Afbeelding

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:31

Zo eindelijk bij gelezen.. Was jullie kwijt! Lees leuke verhalen en minder leuke verhalen. Sterkte voor degene waarvan de merrie toch niet drachtig blijkt te zijn.

Die van ons (maiden) is 109 dagen drachtig en op onderstaande foto was ze 93 dagen drachtig:
Afbeelding

Ze heeft voor haar doen een dikke buik, staat niet meer op het land en doet wegens blessure helemaal niks momenteel (wel onbeperkt hooi met daarnaast een vitamine brokje).

Ze is afgelopen donderdag geopereerd (volledige narcose) en komende woensdag wordt ze weer gescand, als deze scan goed is kunnen we echt een beetje gaan ontspannen.

Even wat vraagjes:
- Zijn jullie bekend met de PH melkstrips van AliExpress? Zo ja, welke gebruiken jullie altijd en welke zijn goed? (graag linkje)
- Zijn er nog boeken die jullie aanraden over de dracht/geboorte? Kan ik mij wat meer gaan inlezen
- Welke camera gebruiken jullie om de merrie aan het eind van haar dracht in de gaten te kunnen houden?
- Wat is beter qua birthalarm? Zo'n singel of toch aan het halster? Merrie ligt overigens graag en veel op stal.
- Hoe werkt zo'n birthalarm? Wat heb je nodig om deze werkend te hebben?

Heb nog genoeg tijd, maar wil mij alvast een beetje inlezen en meer te weten komen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:59

cardy dit is wel mooi om te lezen

http://www.evy.nl/informatief/de-ontwik ... en-veulen/

ik heb zelf een halsteralarm , je hebt er een sim kaartje voor nodig met beltegoed, mijn alarm heeft ook een slaapstand en weeen herkenning, erg handig, tot nu toe geen bevalling gemist

camerasysteem ben ik ook nog steeds naar op zoek, dus..... als iemand een goedadvies heeft ? ;)

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:05

Ik heb dit boek en ik ben er zo blij mee!
Heel veel duidelijke info :j
Afbeelding

Giv zit vandaag op 80 dagen *\o/*

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:06

Ik heb een camera systeem op stal, vriendlief heeft dit allemaal gemaakt voor mij met een zonnepaneel en accu voor de stroom en een oude mobiel als wifi. Ik ben er erg blij mee.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:30

ik heb wel een camerasysteem, maar is al erg oud en heeft bijvoorbeeld geen infrarood, daarom moeten de lampen de hele nacht aan blijven, ook kan ik niet meekijken op de telefoon, vandaar dat ik iets zoek die dat allemaal wel heeft

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:36

Ik werk alleen met camera's, Voor ons prima te doen aangezien we gewoon thuis zijn en dan ook in dezelfde schuur vol in de lammerij zitten.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:49

ik gebruik melkstrips van aliexpres van 5.5 tot 9, super gerief, kostte 0.56 cent verzending inbegrepen 8)7

ik heb ook een halsteralarm zowel voor paard als pony met slaapstand, waar ik zeer tevreden van ben, al is dit maar enkel een hulpmiddel om de nachten VOOR het echt spannend wordt te doorstaan want ook al zet ik dan mijn wekker om de twee uur, ik kan nog steeds verrast worden. (al is dit me tot hiertoe nog nooit overkomen ;) ).

ik gebruik daarnaast het beste middel ooit, de camera :)) , ik had vroeger eentje van light in the box van nog geen 25 euro zonder invoerrechten maar die gaan echt niet lang mee, dus als het eenmalig is, is dit wel goed.
nu heb ik professionele cams en dit is mijn beeld, er kunnen vier cams op die via kabel op een router zitten die dan naar de hoofdrouter ofzo loopt, en heb snachts ook heel goed beeld al laat ik soms het licht aan, zodat ze niet schrikken als ik de stal binnenkom. Ik hoor ook veel goeds over foscam en die van de aldi.

Afbeelding

ik zie alles op tel, ipad en pc, al heeft men pc hem er onlangs uitgegooid dus krijg datum niet meer goed

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:54

Oh dat is echt super mooi fotsy!
Maar je hebt het over een router? Ik vrees dat dat voor mij geen optie is aangezien mijn stal niet aan huis is..

Hoe werkt dat van light in the box precies?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:38

fotsy welk merk is dit dan? is supermooi beeld :j

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:06

Wij hebben alarm en camera en melk strips. Vaak heb ik het meeste aan de camera, je ziet voordat het alarm gaat allang dat ze bezig zijn.. Ons camera systeem is aangelegd door iemand uit de buurt. Er zijn 9 camera's op aangesloten, voorbeeld van nu: Afbeelding

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:10

Wij hebben een foscam met led-verlichting voor in het donker. Erg scherp beeld en van afstand draaibaar.
Hij krijgt internet vanuit het huis van mijn ouders (ong 100 van huis) via de stroomkabels met een powerline adapter.
Zo kunnen we vanaf bijvoorbeeld mobiel en computer de beelden bekijken en camera besturen.
(Dit is Arya, de mama van Khaleesi )
Afbeelding

Ik wil nog een halster-alarm gaan huren. Heeft iemand nog tips waar ik dat het beste kan doen?

Het boek paardenfokkerij van Paul de Vries vind ik ook een aanrader :)

Vandaag Khaleesi nog een keer gescant en ze is nog prachtig drachtig :D

We zijn net terug van vakantie en behalve een flinke wintervacht heeft ze ook echt een buikje gekregen ( niet echt dik , maar zo’n drachtige vorm <3 )

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:52

Wat mooi al die camera beelden! Op dat soort momenten baal ik wel dat ik 5km van stal af woon en het niet mijn pensionstal is :( Zou het zo handig vinden om mijn merrie straks ook kunnen volgen wanneer ik op stage ben..

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:08

Cardy schreef:
Even wat vraagjes:
- Zijn jullie bekend met de PH melkstrips van AliExpress? Zo ja, welke gebruiken jullie altijd en welke zijn goed? (graag linkje)
- Zijn er nog boeken die jullie aanraden over de dracht/geboorte? Kan ik mij wat meer gaan inlezen
- Welke camera gebruiken jullie om de merrie aan het eind van haar dracht in de gaten te kunnen houden?
- Wat is beter qua birthalarm? Zo'n singel of toch aan het halster? Merrie ligt overigens graag en veel op stal.
- Hoe werkt zo'n birthalarm? Wat heb je nodig om deze werkend te hebben?

Om even je vragen te beantwoorden;
- Ik heb deze strips van Aliexpress gebruikt en ze werkten prima. Je hebt wel wat geduld nodig bij het verzenden, ze zijn vrij lang onderweg. https://www.aliexpress.com/item/80-Stri ... .14.twthOh
- Boek van Paul de Vries is heel interessant om te lezen en te hebben.
- Ik heb een IP camera van de Aldi van €39. Gaat deze winter voor het 4e jaar draaien en ik kan de camera overal via internet bekijken en bedienen (draaien). Camera is in kleur en 's nachts laat ik een klein lampje aan en heb ik prima beeld.
- Mijn merrie ligt ook veel op stal, ik heb de dure versie van Birth Alarm met slaapfunctie. Heeft goed gewerkt dit jaar. Wat heb je nodig om hem goed werkend te krijgen? Het heeft mij 10 minuutjes gekost om hem in te stellen, alles was al meegeleverd, zoals batterijen en een simkaart. Aankomende winter moet ik op tijd de simkaart controleren op beltegoed en nieuwe batterijen plaatsen, maar dat is ook zo gedaan. Ik ben gegaan voor een halsteralarm.

Fijn dat de operatie tot zover goed is gegaan, ik hoop dat met de kleine ook nog alles in orde is.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:10

Even een vraagje: wat zijn melkstrips?

Wij hebben foscam voor onze dochter en die werkt heel erg goed! We hebben op die manier haar altijd goed in de gaten kunnen houden toen ze nog een baby was. Straks wordt ze vier jaar en gaan we terug verhuizen naar ons verbouwde huis en gaat de cam bij haar weg en naar de stal! :D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:34

femskie schreef:
Even een vraagje: wat zijn melkstrips?

Wij hebben foscam voor onze dochter en die werkt heel erg goed! We hebben op die manier haar altijd goed in de gaten kunnen houden toen ze nog een baby was. Straks wordt ze vier jaar en gaan we terug verhuizen naar ons verbouwde huis en gaat de cam bij haar weg en naar de stal! :D

Melkstrips zijn niets anders dan PH strips. Kort voor de bevalling zakt de PH waarde van de melk. Normaal is het lichaamseigen PH zo rond de 8 en kort voor de bevalling kan dit zakken naar 5,5 of lager. Je weet dat het veulen dan snel zal komen. PH strips zijn een hulpmiddel, er zijn ook merries die dagen met een lage PH lopen. Je kunt het testen door een druppeltje melk op de strip te laten vallen en meteen af te lezen. Sommige merries laten dit heel makkelijk toe, anderen niet, maar daar ken je zelf je eigen merrie het beste voor.
Laatst bijgewerkt door suffie op 02-10-17 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt