[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:42

Vandaag leven gevoeld! *\o/*

Fancy is nu 4 maanden (126 dagen). Bij het borstelen vanmorgen krijg ik een heel kleine duts. :D Fancy stapte weg met een zuur blik alsof ik haar een stoot had gegeven.
Ze is wel vroeg deze keer, vorige dracht toonde ze pas leven met 5 maanden.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:57

Grappig al die grote paarden, die van mij kunnen er wel onderdoor lopen _O-

Mexxuna, als van de ouders al DNA bekend is, valt het met de kosten wel mee hoor.
Hier worden alle veulens parentage qualified en dat kost mij $41 per veulen. Ouders zijn dan al gedaan, anders kan je geen nakomelingen registreren.

Grappige foto van vanmorgen, moeder en dochter moeten altijd even kroelen als ik ze bij elkaar in de wei zet 's ochtends.
Afbeelding
Links PG, 244 dagen drachtig en rechts Isis en 258 dagen drachtig.

olijf

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:08

Zijn nog niet mega zwaar Marije, zien er mooi (lief) uit!!
Lang bovenlijf is echt lastig.Ik hoop maar dat de merrie een beul van een beest wordt.
Ik ga echt even goed voelen vanavond, moet toch wat kunnen voelen!! Lijkt me echt zoo gaaf :))

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:10

Mexxuna schreef:
enjoy86 schreef:
Is er trouwens iemand bekend met het Rheinische stamboek?
Mijn merrie is Rheinländer, dragend van Special Agent Amour (is ook goedgekeurd voor Rheinland.)
Voor mij is het de eerste keer dat we een veulen fokken.
Moet ik nog iets doen voordat het veulen komt? wbt paieren/paspoort enz. Zo nee, hoe werkt het dan precies als het veulen er is?
:o

Niet bekend,
maar normaal kun je je dekbon opsturen naar het stamboek, en krijg je gewoon papier/paspoort.

Helaas loopt het bij mij ook niet echt op rolletjes, Trakhener stamboek levert geen dekbonnen meer voor niet-Trakhener merrie's.
Er zit nu dus niets anders op dan een DNA test... om een papier te verkrijgen.

maar jou merrie is 100% trakhener??
en staat bij een ander stamboek of hoe moet ik dat zien?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:16

Ze zijn idd nog niet extreem zwaar, komt ook omdat ze nog bijna dagelijks de molen in gaan voor extra beweging.
De linker is voor de 1e keer drachtig maar de rechter verwacht haar 10e veulen dus haar buik hangt wel wat meer ;)

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:26

MarijeR schreef:
Ze zijn idd nog niet extreem zwaar, komt ook omdat ze nog bijna dagelijks de molen in gaan voor extra beweging.
De linker is voor de 1e keer drachtig maar de rechter verwacht haar 10e veulen dus haar buik hangt wel wat meer ;)

Wauw 10de veulen?? Dan ziet ze er wel echt nog super strak uit :))
Bij ons zijn de fokkies die meer als 4/5 veulens hebben gehad echt enorm :wow: daar kan je een kamer in verhuren :')
Maar daar word verder ook nioets mee gedaan.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:33

Ja het scheelt veel als ze alleen maar op de wei staan of dat ze in conditie gehouden worden. Andere jaren liepen ze hier ook met hangbuikjes hoor ;)
Dit is het eerste jaar dat ik de fokmerries aan het werk heb na het afspenen. Het doet ze wel erg goed moet ik zeggen.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:35

MarijeR schreef:
Ja het scheelt veel als ze alleen maar op de wei staan of dat ze in conditie gehouden worden. Andere jaren liepen ze hier ook met hangbuikjes hoor ;)
Dit is het eerste jaar dat ik de fokmerries aan het werk heb na het afspenen. Het doet ze wel erg goed moet ik zeggen.

Nou zeker :))
Is ook nog zo'n dingetje waar ik me zorgen om maak... hoe zal ze eruit zien na het veulen en zal die haar leegtrekken en krijg haar dan wel weer optimaal enz...
Pff soms vraag ik me af waar ik aan begonnen ben :+

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:46

Straks eerst maar van het veulen genieten toch? Sportconditie komt daarna wel weer ;)

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:00

MarijeR schreef:
Straks eerst maar van het veulen genieten toch? Sportconditie komt daarna wel weer ;)

:o oke, ik ben vrij neurotisch aangelegd.. sorry.
Kan me nu al over zoveel dingen zorgen maken. Maar je hebt gelijk!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:11

Olijf ik denk dat dat heel goed zal meevallen bij jouw merrie! Die van mij stond meteen weer strak na haar eerste veulen,en eigenlijk na het 3e nog steeds.

Leuke foto Marije,de tijd vliegt,ongelooflijk dat haar dochter nu ook reeds mama wordt!

Ik heb momenteel geen rijpaard meer,en ik wil ooit terug rijden,maar dan puur recreatie en vooral lekker veel gaan wandelen,ik overweeg om dan ook een leuke grote(rondgeribte) pony te kopen,ook al ben ik 1m79.
Veel makkelijker in onderhoudt en lekker sober :')

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:20

Over kleine paarden gesproken - Kid is 1.45 ofzo. Maar breed en sterk, daar kan iedere ruiter op (qua lengte dan ;) ) en het is zo handig met poetsen :') voor reining wil je ook geen groot of lang paard hebben, prima bouw dus :j

Uiertraining is bij haar niet nodig, ze vindt alles best, laat zich overal aanraken.

Hier waarschijnlijk ook al het eerste levensteken gespot *\o/* een buik die naar een kant zwaaide, en moeders die boos omkeek.

Merken jullie veel verschil tijdens het rijden? Kid wordt buiten alleen maar heter, voor zover dat nog mogelijk is, en ze begint in de bak een beetje te staken bij oefeningen die ze niet leuk vindt. Dan gaat ze zelf wel wat leukers doen :')

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:44

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:49

Ik merk geen verschil tijdens het rijden, ze is nog steeds te ijverig, en wil te graag en te hard werken, de vorige keer dat ze drachtig was was ze wel enorm veranderd, en heel braaf tijdens het rijden, helaas is die dracht toen afgebroken..
Nu merk ik geen verschil, ik hoop dan ook dat ik lang door kan blijven rijden, al groeit ze enorm.. de dierenarts denkt trouwens dat we haar straks om kunnen rollen haha!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:42

Dit is mij op mijn grote merrie(nu dus en daar ook niet drachtig) Moet wel zeggen dat je daar zo'n 15 kilo bij mij op moet tellen met hoe ik nu ben :P en op deze foto valt het echt alles mee.. zal eens verder speurneuzen :P want echt veel eropzitten doe ik niet meer helaas..(geen zin)
Afbeelding

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:31

De mijne is 1.63 ook niet zo groot dus. En kan ook al heel lelijk doen als ik aan haar buik zit uiers niet dat vind ze juist weer heel lekker vooral als ik ertussen kriebel.. haha
Ik dacht van de week wat beweging te zien.. Maar voor de rest nog niks gezien toch ruim 6 maanden.

Ik rij nog af en toe maar dan buiten en keertje wat loswerken in de longeerbak maar heeft toch echt al moeite hoor komt moeilijker op adem.

@Olijf sportconditie komt vast goed!
Ik laat mijn merrie lekker de hele zomer van haar veulen genieten ga er dan ook niks mee doen.
Daarna wil ik graag nog wat recreatief rijden geen sport meer.
Mooie merrie dustinlover waarom geen zin in rijden?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:03

Wat zijn we lekker lang hier :)
Ik ben 1.78m en Daisy is 1.44m :+ Maar ach, het is een Haf en ik doe lekker boscrossen of bosslenteren, vaak zonder zadel ;)
En ik weeg nog geen 70 kilo.

Maar, ik vind het niet erg dat TiSento toen hij 1 jaar en 5 maanden was al zeker 2 cm groter was dan Daisy.
TiSento's vader (en dus ook de vader van dit veulen) is 1.54m. Dais is wel maar 1.44m, maar haar ouders waren 1.51m en 1.54m, dus ik verwacht dat ook dit veulen rond de 1.50m wordt (als het gezond blijft uiteraard).

Wat denken jullie, Als TiSento met 15 maanden al zeker 2 cm groter was dan Daisy, dus zo'n 1.46m, hoe groot denken jullie dan dat hij kan worden?
Het zal mij niet verbazen als hij ook richting de 1.55m gaat :D

Ik op Dais
Afbeelding

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:52

Wat leuk dat sommige hun veulen al kunnen zien bewegen!
Heb ik bij wessa nog niet gezien. zij is inmiddels voer de 150 dagen heen.
Wessa is ongeveer 1.68 hoog...de hengst waarvan ze drachtig is ook zoiets :)

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:20

Zit foto's te bekijken en vond nog een leukje, heb m alleen met mn mobiel van computerscherm gefotografeerd, dus hij is niet zo scherp! ;)
Vind het altijd wel grappig om te zien dat Mexx in de zomer echt een beetje naar wildkleur gaat, en in de winter bijna zwart is... :) Toverballetje!

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 2529_n.jpg

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:38

Mexxuna schreef:
Zit foto's te bekijken en vond nog een leukje, heb m alleen met mn mobiel van computerscherm gefotografeerd, dus hij is niet zo scherp! ;)
Vind het altijd wel grappig om te zien dat Mexx in de zomer echt een beetje naar wildkleur gaat, en in de winter bijna zwart is... :) Toverballetje!

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 2529_n.jpg

vind het echt een prachtig paard, en ze toont echt heel groot!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:44

Zeker een prachtig paardje van mexunna

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:49

Mooie combi hoor Mexxuna :)) En de andere foto's ook, jullie passen nog prima.
Bij mij blijft het moeilijk... maar ja kan moeilijk mijn benen inkorten :=
Ik heb gister voor het eerst het veulen gevoeld!!! :+:
Echt zoo gaaf en dankzij jullie tips :o dank je wel allemaal!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:22

Valt even binnen....

Hier zie en voel ik het veulen ook af en toe bewegen.
Whis eet de laatste dagen minder ruwvoer.

Vorige week woensdag kregen we het trieste nieuws dat Bart zijn broer is overleden.
Hij had een zeldzame soort kanker en door allerlei onderzoeken etc. zijn ze er ook achter gekomen dat hij hartpatient was.
Dit is allemaal in augustus bekend geworden.....
Ergens wisten we dat het niet te genezen was, maar het nieuws kwam hart aan...
Toch een beetje onverwachts.....maar om het zo te zeggen iedereen wenst zo aan z'n einde te komen in je slaap.
Hoop geregel etc, heeft Bart het rouwwerk gemaakt.
Zondag zijn we naar schoonzus gegaan en de kinderen om afscheid te nemen.
Maandag was de crematie, heftig maar heel mooi allemaal......

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:18

heftig hoor.. ;(
veel sterkte de komende tijd

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:11

enjoy86 schreef:
Is er trouwens iemand bekend met het Rheinische stamboek?
Mijn merrie is Rheinländer, dragend van Special Agent Amour (is ook goedgekeurd voor Rheinland.)
Voor mij is het de eerste keer dat we een veulen fokken.
Moet ik nog iets doen voordat het veulen komt? wbt paieren/paspoort enz. Zo nee, hoe werkt het dan precies als het veulen er is?
:o

Sorry Enjoy zie je bericht nu pas.
Al mijn Frederiksborgers staan ook geregistreerd bij het Rheinländische Pferdestammbuch.
Weliswaar bij de afdeling Frederiksborger maar ook al eens een L'espoir daar eingetragen.

Heb je een dekbon opgestuurd naar het stamboek?
Dan heb je als het goed is een Geel papiertje teruggekregen wat je opsturen moet naar het stamboek als het veulen geboren is.

Heb je problemen met het Duits pb me maar dan kan ik je misschien helpen.

Partrick gecondoleerd, wat triest.

Marije wat zien beide dames er goed uit. Schattig zo.
Ik vind het verschil bij jouw paarden tussen wintervel en showconditie zoooo enorm... geweldig, je herkent het hele paard niet weer.
Zo is het ooohh wat lief gehalte erg hoog. In showconditie zijn het echt paarden... <3

cynth leuke cross foto.

Ik ben zelf 1.78 Tenna is iets over de 1.60 maar Cantate haalt dat bij lange niet. Toch hoop ik haar volgend jaar te gaan rijden.
Das het grote voordeel van Barock ze zijn toch mooi rond. Past goed.
Ik ben niet zwaar...