Inmiddels heb ik een behoorlijke achterstand opgelopen, dus werd het tijd om weer eens goed bij te lezen. Jullie moeten het mij maar vergeven.
@TJ_Stables: Nog gefeliciteerd met de geboorte van jullie kindje! Hoe gaat het inmiddels met jullie?
Ponytante schreef:Overigens bedacht ik me: fokken kost geld maar in het geheel kom ik voor jaar 1 (mits geen grote complicaties) wel op een plusje uit

: Want komende twaalf maanden geen lessen, geen wedstrijden, geen jaarlijks weekendje Zeeland, geen WE-cursus, geen schriktrainingen of andere toestanden waar ik altijd graag mee doe... helemaal niets. Kassa!

Wat een optimistische benadering!
Ik heb een ander "plusje". Ik fok weliswaar een veulentje voor eigen gebruik en ondanks dat de huur van de draagmerrie erbij komt, kom ik naar verwachting net iets onder of op de marktwaarde van een Fries veulen uit. Maar de plus zit hem vooral dat ik de afstamming helemaal in eigen hand heb gehad. De merrie waar ze uit komt gaat ons aan het hart en is echt haar gewicht in goud waard. Dat we dat lijntje op deze manier voort kunnen zetten vind ik ook iets waard.
@Nieky: ik zit met fascinatie naar de ontwikkeling van Fleur te kijken
Hoe gaat het nu met haar?
Wat een nachtmerrie dat jouw merries de veulens hebben verworpen...
SharonIndezz schreef:Trouwens een andere vraag, als jullie veulentjes geboren worden doen jullie dan achter de stamboek naam bijvoorbeeld de letters van je eigen naam? Dat zou bij mij dan Svr, er achter zijn, of is dat ongebruikelijk?
Ik denk niet dat er gesteld kan worden dat iets (on)gebruikelijk is op dat vlak. Sommige mensen doen een stalnaam, of een soort bedachte familie-/stamnaam. Andere inderdaad initialen. Er zijn tal van tradities te noemen met betrekking tot de naamgeving.
Muronia schreef:Ik moet binnenkort even gaan kijken voor een camera. In de andere merriestal heb ik een foscam. Die doet het prima, maar ik kan de camera niet draaien en hij was flink prijzig. Dus ik wil eens kijken of ik voor iets minder centjes een fijne camera (op wifi) kan vinden. Tips zijn welkom. Ezviz wil ik niet, die heb ik eerder gehad en beviel niet zo. Bleef vaak hangen en de verbinding vond ik echt mehh.
Ik moet inmiddels zo veel bijlezen dat dit vast en zeker al volledig achterhaald gaat zijn, maar ik heb er eentje van de Action - echt een heul handig ding en ook in donker fijn scherp beeld.
@baudyh: wat een nachtmerrie met jullie merrie, zo drachtig naar de kliniek! En wat een opluchting dat het goed is gekomen. Ik had er inderdaad ook nog niet eerder van gehoord... Hoe gaat het nu met de merrie?
@Thomas5: ook een verworpen veulen... Jemig... Pittige situatie, heel veel sterkte gewenst.
Ik zie dat verschillende mensen ook alweer bezig zijn met de hengstenkeuze voor dit jaar. Er komen hele mooie hengsten voorbij! Na dit veulen zit het fokken er voor ons de komende jaren helaas weer op. Tenzij het een hengstenveulen blijkt te zijn - dan is het oefening niet geslaagd en vrees ik toch dat we nog een ronde moeten wagen. Voor de mensen die alweer met hengsten bezig zijn: wat zijn jullie fokdoelen?
Over de dekentjes bij de veulens: die van ons hebben daar nooit een probleem van gemaakt
Ons vorige veulen was wat laat in het seizoen en dat seizoen werd gevolgd door een tamelijk regenachtige herfst, dus toen toch maar een dekentje op:

De eerste veulens inmiddels ook al geboren, gefeliciteerd Nicky1963, Zaquira, Babootje, nieky1993, RanjaRietje, corinadrenth en AM_Horses! Veel plezier van jullie veulens.
Hier was ik dus sneller doorheen dan ik had gedacht.
Hier gaat het goed, nog zo'n week voor de uitgerekende datum. Onlangs wel nog eens bij de draagmerrie wezen kijken, die had toen (begin februari) ook al een mooie buik.

Inmiddels staat ze al wel op de kraamstal en wordt ze ieder moment naar de kraambox verhuisd. Dus het aftellen kan nu wel écht beginnen.