[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:25

Gefeliciteerd AM! Knap veulentje! <3
En ook een mooie tijd. :))

Lijstje met veilige merries wordt al best lang! Hier is het vooral nog even wachten. De eerste is nu 287 dagen, maar gebeurd nog niks (gelukkig).

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:47

Gefeliciteerd AM met je valkje!
Heb je inmiddels als een mooie naam gevonden?

Luna2006

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:53

Nog een weekje en de eerste is ook veilig hier, dan wordt het opeens echt

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:01

Oh best wat veranderingen! Zal wel heel wat veulens geboren worden deze week :D

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:05

Muronia schreef:
AM hier ook gefeliciteerd! Knap mannetje <3

Sabbuh hoe is het uier van Cupra?

Hier ook nog niks hoor. Dag 336.
[ Afbeelding ]

Haar uier en PH

Afbeelding

Afbeelding

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:21

Allemaal flinke tietjes al!

Afbeelding
Sisi vandaag 320 dagen, zal toch niet meer lang duren zou je zeggen haha

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:21

Ik bel zo maar denk ik voor een scan voor mijn gustverklaarde merrie. Al blijft het vreemd want ze is echt niet dik
Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:36

Dankjewel allemaal. Ze doen het geweldig hij maakte al wat galop sprongen door de stal. Rosa doet het meer als geweldig als moeder. Meestal is zo'n eerste veulen toch even wennen. Maar ze doet het echt geweldig.
Naam hebben we nog niet. Omdat het een hengstje is moet het met de W beginnen. We hebben al een Winston, White Gold, Wonderboy gehad. Ik moet nog even kijken wat passend is. Iets sjieks voor dit mooie mannetje. Suggesties altijd welkom

Muronia. Dat begint er op te lijken! Spannend! Je zou denken dat de spleet nog weg moet trekken, maar wellicht is dat niet bij haar.

Ik ben benieuwd of Wild Thing nu haast gaat maken. Ze was zo in love op het veulen. Ze heeft heel de bevalling en later heel de tijd staan kijken. Ze is ondertussen veilig. We gaan het zien :):)

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:43

Gefeliciteerd AM. En fijn dat Rosa een goede moeder is.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:44

Gefeliciteerd AM. Prachtig veulen!

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:45

Kabayo schreef:
Ik bel zo maar denk ik voor een scan voor mijn gustverklaarde merrie. Al blijft het vreemd want ze is echt niet dik
[ Afbeelding ]

Wanneer laatste dekdatum geweest dan?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:46

Boelles schreef:
Kabayo schreef:
[ Afbeelding ]

Wanneer laatste dekdatum geweest dan?

Weet ik zo niet uit m’n hoofd, maar vorige week, die linkerfoto, zou dan 274 dagen dracht zijn

Edit, dit zou dan dag 280 zijn
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 11-03-25 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:57

Corina: gefeliciteerd met je prachtige bonte veulen!

Annet: plaatje hoor, gefeliciteerd, ik heb ook een lijstje namen met de W maar weet zelf nog niet wat Mia ervan gaat bakken :D tip: chatGPT lol

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:29

AM. Wat fijn dat Rosa het zo goed doet. Ik ben benieuwd naar buiten foto’s <3

Kabayo. Wel heel apart dit. Ik ben mega benieuwd!!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:35

Kabayo. Dat is wel verdacht ja! Ik ben benieuwd

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:44

Toch echt niet drachtig helaas, wel beginnend hengstig. Deze ronde slaan we over en dan komt het eigenlijk wel mooi uit ,31e scannen :j
Sorry voor de spanning :+
We houden haar wel in de gaten mocht het een uierontsteking worden

Ik ga weer verder onder de meeleessteen :D

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:50

Ahh toch jammer. :D Had t gehoopt voor je.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:53

Gefeliciteerd AM!

ElsbethG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:10

gefeliciteerd AM! wat een plaatje <3

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:14

Kabayo, kan het ook met de hengstigheid te maken hebben?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 14:06

Inmiddels heb ik een behoorlijke achterstand opgelopen, dus werd het tijd om weer eens goed bij te lezen. Jullie moeten het mij maar vergeven. :')

@TJ_Stables: Nog gefeliciteerd met de geboorte van jullie kindje! Hoe gaat het inmiddels met jullie?

Ponytante schreef:
Overigens bedacht ik me: fokken kost geld maar in het geheel kom ik voor jaar 1 (mits geen grote complicaties) wel op een plusje uit :$ : Want komende twaalf maanden geen lessen, geen wedstrijden, geen jaarlijks weekendje Zeeland, geen WE-cursus, geen schriktrainingen of andere toestanden waar ik altijd graag mee doe... helemaal niets. Kassa! :D

Wat een optimistische benadering!

Ik heb een ander "plusje". Ik fok weliswaar een veulentje voor eigen gebruik en ondanks dat de huur van de draagmerrie erbij komt, kom ik naar verwachting net iets onder of op de marktwaarde van een Fries veulen uit. Maar de plus zit hem vooral dat ik de afstamming helemaal in eigen hand heb gehad. De merrie waar ze uit komt gaat ons aan het hart en is echt haar gewicht in goud waard. Dat we dat lijntje op deze manier voort kunnen zetten vind ik ook iets waard.

@Nieky: ik zit met fascinatie naar de ontwikkeling van Fleur te kijken := Hoe gaat het nu met haar?
Wat een nachtmerrie dat jouw merries de veulens hebben verworpen...

SharonIndezz schreef:
Trouwens een andere vraag, als jullie veulentjes geboren worden doen jullie dan achter de stamboek naam bijvoorbeeld de letters van je eigen naam? Dat zou bij mij dan Svr, er achter zijn, of is dat ongebruikelijk?

Ik denk niet dat er gesteld kan worden dat iets (on)gebruikelijk is op dat vlak. Sommige mensen doen een stalnaam, of een soort bedachte familie-/stamnaam. Andere inderdaad initialen. Er zijn tal van tradities te noemen met betrekking tot de naamgeving.

Muronia schreef:
Ik moet binnenkort even gaan kijken voor een camera. In de andere merriestal heb ik een foscam. Die doet het prima, maar ik kan de camera niet draaien en hij was flink prijzig. Dus ik wil eens kijken of ik voor iets minder centjes een fijne camera (op wifi) kan vinden. Tips zijn welkom. Ezviz wil ik niet, die heb ik eerder gehad en beviel niet zo. Bleef vaak hangen en de verbinding vond ik echt mehh.

Ik moet inmiddels zo veel bijlezen dat dit vast en zeker al volledig achterhaald gaat zijn, maar ik heb er eentje van de Action - echt een heul handig ding en ook in donker fijn scherp beeld.

@baudyh: wat een nachtmerrie met jullie merrie, zo drachtig naar de kliniek! En wat een opluchting dat het goed is gekomen. Ik had er inderdaad ook nog niet eerder van gehoord... Hoe gaat het nu met de merrie?

@Thomas5: ook een verworpen veulen... Jemig... Pittige situatie, heel veel sterkte gewenst.

Ik zie dat verschillende mensen ook alweer bezig zijn met de hengstenkeuze voor dit jaar. Er komen hele mooie hengsten voorbij! Na dit veulen zit het fokken er voor ons de komende jaren helaas weer op. Tenzij het een hengstenveulen blijkt te zijn - dan is het oefening niet geslaagd en vrees ik toch dat we nog een ronde moeten wagen. Voor de mensen die alweer met hengsten bezig zijn: wat zijn jullie fokdoelen?

Over de dekentjes bij de veulens: die van ons hebben daar nooit een probleem van gemaakt :D Ons vorige veulen was wat laat in het seizoen en dat seizoen werd gevolgd door een tamelijk regenachtige herfst, dus toen toch maar een dekentje op:
Afbeelding

De eerste veulens inmiddels ook al geboren, gefeliciteerd Nicky1963, Zaquira, Babootje, nieky1993, RanjaRietje, corinadrenth en AM_Horses! Veel plezier van jullie veulens.

Hier was ik dus sneller doorheen dan ik had gedacht.

Hier gaat het goed, nog zo'n week voor de uitgerekende datum. Onlangs wel nog eens bij de draagmerrie wezen kijken, die had toen (begin februari) ook al een mooie buik.
Afbeelding

Inmiddels staat ze al wel op de kraamstal en wordt ze ieder moment naar de kraambox verhuisd. Dus het aftellen kan nu wel écht beginnen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:47

Even de ervaren fokkers hier.
Merrie die al 2 jasr gust is en nu een piepkleine uierontwikkeling heeft. Kan ze schijndrachtig zijn ofzo? Ze ziet er verder goed uit. :')
Afbeelding
Afbeelding
Ga haar komende tijd iig af en toe checken of uier meer groeit :')

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:25

Ik meende dat dit sporadisch voorkomt wanneer de dracht vroegtijdig afgebroken wordt?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:36

Ah nee ze is echt al 2 jaar gust. Nou ja in de gaten houden dan maar. Dekseizoen begint immers bijna dus kan ze wel iets geks verzinnen :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:40

Is dat Chablis? Wainonia maakte ook richting voorjaar/zomer wat uier aan maar die was hormonaal behoorlijk in de war op een gegeven moment. Na 3 jaar gust zijn we gestopt met proberen. Inmiddels is ze 22 en lekker met pensioen / oma aan het zijn voor de jonkies.

Zeg zou dit nou kunnen helpen om 't veulentje te lokken? Alles proberen toch? _O- Afbeelding