[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 09:27

Gefeliciteerd ! <3 <3

kiko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 09:29

Gefeliciteerd

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 09:47

Gefeliciteerd

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 09:49

Gefeliciteerd!!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 09:52

Isa_Sofie wat prachtig, van harte gefeliciteerd!! <3

Wat hoor je de laatste jaren vaak verhalen over placentitis. Goed observeren is toch wel echt belangrijk en bij twijfel zou ik altijd het zekere voor het onzekere nemen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 09:52

Isa_sofie gefeliciteerd! Lijkt bijna wel valk?

Kiko begrijpelijk. Je kan altijd even laten checken :j Hier nog niet verharen overigens

Bonny_dream oh nee wat vreselijk. Ik duim op een goede afloop! Fijn dat je er zo snel bij was

Quir ik heb een merrie gehad die een maand met hars liep voor de veilige datum zonder placentitus. Maar ik begrijp de zorgen. Beter safe than sorry...

Knolselder Yeti wiske :+ Ik vind verharen an sich vervelend, maar wel blij dat het zomervachtje er weer aankomt :D haha zou wat zijn vrijdag. Dan de afspraak maar mee naar stal.

Seven lekker dan -O- Ik heb wel vaker van dat soort fratsen met odido... heel vaag. Dankjewel! Leuke voorspelling :D

Mirjamalvaro ah oke! Normaal niet veel sneeuw daar, of wel?

Phileine leuk hè die verschillen in het uier :D Ik denk en hoop een merrie. Maar soms twijfel ik. Dankjewel! Die van jou ziet er mooi uit :j En lekker bol hihi

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:25

Gefeliciteerd Isa_sofie *\o/* knap kind

Onze ervaringen met placentitis zijn dus niet positief en vaak vertoonden de merries geen tekenen van de ontsteking. Alles laten testen , nouja dit jaar zijn jullie ook mee bekend, gelukkig heeft deze het tot dusver wel gered, maar wel veel te vroeg geboren.

Bij ons gaan dus wel alle alarmbellen rinkelen bij een harsende merrie een maand voor de tijd. Fok nu 16 jaar veulens en de keren dat de merries dit deden gingen ook niet goed.

Niet om wie dan ook bang te maken, maar denk dat het heel vaak onopgemerkt is die placentitis, merries hier vertoonden ook geen verhoging in temperatuur of onstekingswaarden en oogden niet ziek.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:28

Gefeliciteerd! Knap veulen

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:44

@Isa_Sofie Wat een knapperd!! Gefeliciteerd

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:46

Gefeliciteerd isa Sophie

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:47

Ik heb zelf ondanks al 20 jaar fokken nog nooit met plasentitis te maken gehad. Maar hou het wel altijd goed in de gaten.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:52

Ik hoor er gelukkig niet veel over bij de fokkers die we kennen en zelf ook geen ervaring mee, maar het blijft wel eng inderdaad je kan niet in ze kijken.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:04

Gefeliciteerd IsaSofie!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:05

Isa_Sofie: gefeliciteerd!! Wat een apart kleurtje zo op de foto. Hoe is hij gefokt (afstamming)?

Cheytjuh: jullie hebben wel opvallend vaak ellende met veulens die verworpen worden of te vroeg geboren worden. Is er ook duidelijk hoe het kan dat de merries die ontstoken placenta oplopen?

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:12

SophievdV schreef:
Isa_Sofie: gefeliciteerd!! Wat een apart kleurtje zo op de foto. Hoe is hij gefokt (afstamming)?

Cheytjuh: jullie hebben wel opvallend vaak ellende met veulens die verworpen worden of te vroeg geboren worden. Is er ook duidelijk hoe het kan dat de merries die ontstoken placenta oplopen?

Vind dit nogal een statement eerlijk gezegd,die zo op tekst niet heel cool overkomt, aangezien het ook vele jaren gewoon allemaal prima is gegaan, maar goed.
Vorig jaar was vooral een ellendig jaar en dit jaar inderdaad ook niet goed begonnen, maar als wij en de dierenartsen zouden weten waar dit aan ligt dan was het fijn geweest. Tot dusver is er geen duidelijke reden gevonden ondanks alle onderzoeken. Merries vertonen geen tekorten middels bloedonderzoek, de voeding is toereikend, enzovoorts. Dus you tell me

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:17

Ik kan er niks over zeggen, want ik weet niet hoe jullie de paarden houden. Ik heb er geen oordeel over, het valt alleen op. En hoe het kan.. dat is een vraag waar blijkbaar niemand een antwoord op heeft. Wellicht is het dan gewoon domme pech?

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:25

SophievdV schreef:
Ik kan er niks over zeggen, want ik weet niet hoe jullie de paarden houden. Ik heb er geen oordeel over, het valt alleen op. En hoe het kan.. dat is een vraag waar blijkbaar niemand een antwoord op heeft. Wellicht is het dan gewoon domme pech?

Ik ga hier inhoudelijk verder even niet op in, ik vind zo’n opmerking plaatsen op een openbaar forum niet tof.
Maar goed, ik ben momenteel wellicht ook gewoon te uitgeput van alles om te relativeren. Iedereen om me heen weet gelukkig dat ik alles voor onze paarden over heb en altijd mijn stinkende best doe om, als er wat is, erachter te komen waar dit vandaan komt en hoe we het kunnen oplossen/voorkomen in de toekomst.

Hoop dat voor iedereen hier alles goed mag verlopen, want die ellende en onzekerheid gun je niemand.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:35

Ik heb ook placentitis gehad bij Wild Thing. Als het ware komt er een bacterie naar binnen wat een ontsteking veroorzaakt. Helaas zijn veel dierenartsen nog te makkelijk hierover. Ondertussen al heel vaak gezien ook bij andere fokkers. Met symptomen kan ik enkel maar toejuichen om met medicatie te beginnen. Ze hoeven namelijk geen koorts, of ontstekingwaarde te hebben. Bij Wild Thing zagen ze zelfs geen verdikking van de placenta. Je kunt ook niet heel de placenta in beeld krijgen. Uiteindelijk kunnen rekken maar ik kreeg het veulen niet aan de praat. Leefde wel, stuiptrekkingen enz. Heb van alles geprobeerd. De nasleep van het verdriet van de merrie is nog het ergste. Daarom ben ik misschien extra voorzichtig.

Bij Wild Thing was de oplossing, dicht zetten
Laatst bijgewerkt door AM_Horses op 15-02-24 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:40

Isa_sofie gefeliciteerd <3

Isa_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:43

Ontzettend bedankt voor alle super lieve reacties! Word er helemaal blij van <3

Hij is inderdaad een valk (vader is perlino, Gold Garant, moeder is bruin). Hij heeft daarnaast ook nog een aalstreep en een soort highlights in zijn staart, dus ik wil hem eigenlijk ook nog testen voor dun/nd1. En dan nog 4 perfect gelijke (lage) witte benen, echt alles wat ik maar kon wensen *\%/*

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:47

Heel gaaf Isa_Sofie <3

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:53

Isa_Sofie schreef:
Ontzettend bedankt voor alle super lieve reacties! Word er helemaal blij van <3

Hij is inderdaad een valk (vader is perlino, Gold Garant, moeder is bruin). Hij heeft daarnaast ook nog een aalstreep en een soort highlights in zijn staart, dus ik wil hem eigenlijk ook nog testen voor dun/nd1. En dan nog 4 perfect gelijke (lage) witte benen, echt alles wat ik maar kon wensen *\%/*

Nou, dan heb je wel jackpot. :D
Hoe is de merrie gefokt?

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:58

Gefeliciteerd Isa!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 12:03

Isa gefeliciteerd.
Fijn dat alles zo vlug ging.

Voor de zieke mensen en de zieke paarden beterschap. Hopelijk vlug weer beter.

Hier gebeurd nog niet zo veel. Afgelopen zaterdag de twee ruinen bij de merries geïntroduceerd. Ging super. Nog wel even een beetje rangorde bepaling, maar gaat goed.

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 12:19

Heel nuttig, dat deze praktijkervaringen gedeeld worden. Bij deze aandoening kun je blijkbaar niet voorzichtig genoeg zijn. Geeft mij wel een goed voorbereid gevoel. Dank daarvoor.

Nu ben ik heel benieuwd hoe jullie denken over het volgende; in 2009 had ik een merrie drachtig. In de tweede helft van de dracht (ik weet niet meer welke maand) werd ze plotseling doodziek; 41° koorts. De dierenarts constateerde uierontsteking. Ze hebben heel adequaat gehandeld want ik weet nog dat de behandeling snel aansloeg.
Toen het veulen geboren werd was er sprake van een red bag. Ik las dat er een verband kan zijn tussen placentitis en red bag delivery. Ik kan me niet herinneren dat mijn merrie gescand is toen ze zo ziek was. Nu rijst bij mij de vraag; zou er destijds ook sprake geweest kunnen zijn van placentitis? Of is dat onwaarschijnlijk.