[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:50

Ja gek he, ik ben dat gewoon niet gewend zo vroeg, ik ga pas in het nieuwe jaar eens nadenken hoe lang het nog duurt en dat is dan nog zo'n 3 maanden. Jij bent nu al helemaal in veulen modus!

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:55

Ja voor jou is het nog maar een klein eindje hihihi

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:56

Ik vond whis al vroeg hihihi

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:57

shamalarab: zo joh dat ziet er echt geweldig uit al, ik hoop voor je dat ze het tenminste uithouden (of ophouden Haha!) tot 1 januari

Ik heb vanmiddag de dekbon binnen gekregen van Creamer, het geeft me alleen alles behalve duidelijkheid....
Er staat 15 juli op, maar ik heb er ook een drachtigheidsverklaring van de dierenkliniek bij en die geeft aan op de datum van 23 juli dat ze dan 28 dagen drachtig is.... Ziek 'Tja nu weet ik het ook niet meer Huilen wat moet ik nou aan houden Verward Als de verklaring klopt, dan is ze 23 juni drachtig geworden, het is wel natuurlijk gebeurd, ik heb begrepen dat ze een tijd in het land gelopen heeft met de hengst en andere merrie's. Nou wie geeft mij raad Bloos

edit: foutje 23 juni moet 25 zijn, om het gemakkelijker te maken Bloos
Laatst bijgewerkt door jennyk op 08-11-07 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:58

Ik zou dan de datum van de kliniek aan houden.
Die kunnen via een scan wat nauwkeuriger rekenen denk ik

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:00

ik zou ze dan gewoon even bellen Knipoog

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:17

jennyk: Het verschil tussen een scan op 8 dagen dracht ( Lachen ) en 28 dagen is wel groot he, ik denk dat je dan eerder de kliniek mag geloven.
Als ze gewoon in het land liepen hebben ze mss opgeschreven wanneer ze de hengst er voor het laatst op hebben zien klimmen, maar als zij dat drachtig en wel nog gewoon toelaat kan het al lang eerder gebeurd zijn

Farada_Arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:41

@ shamalarabs

Foto's zijn geweldig nu is het idd tijd om af te tellen. Zeker voor Njadien en Shanaya ..

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! ik moedig ze alvast aan Tong uitsteken

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:56

Farada_Arabs schreef:
@ shamalarabs

Foto's zijn geweldig nu is het idd tijd om af te tellen. Zeker voor Njadien en Shanaya ..

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! ik moedig ze alvast aan Tong uitsteken

ik heb de kalender op stal hangen voor dien en snaai alvast, dat paste mooi op 1 velletje Knipoog

Maar, eerlijk is eerlijk, jouw merrie is het meest drachtig van deze 3 dames, zij houdt een ochtenddutje, een tussen-de-middag-dutje en een middagdutje! Ze voelt zichzelf ook héél erg drachtig Knipoog Tijdens die dutjes, dan ligt ze meestal, en dan droomt ze ook erg vaak. Gister had ze wéér zo'n wilde droom, alles bewoog en schudde, haar oren vlogen afzonderlijk van elkaar alle kanten op, haar gezichtsspieren bewoog ze en haar benen en kont en alles eigenlijk... En dan komt mawiyah verschrikt bij haar kijken en dan schrikt ze wakker en jaagt boos wietje weg omdat ze haar stoorde...
Geweldig om te zien al die unieke karaktertjes, die unieke persoonlijkheden Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:10

Weet niet of ik het al eens gevraagd heb hihi, maar wat is jullie reden van deze vroege dekkingen/bevallingen in het jaar?

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:11

Voor Whisper is het zo vroeg gedaan vanwege haar longen.
Zodat ze de zwaarste tijd niet met het hele warme weer heeft

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:14

Inderdaad van Whis weet ik het Knipoog

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:21

Cheveyo schreef:
Weet niet of ik het al eens gevraagd heb hihi, maar wat is jullie reden van deze vroege dekkingen/bevallingen in het jaar?

Bij njadien om medische redenen, shanaya was een ongelukje, die had een maand later pas gehoeven (ik had me verrekend op datum van hengstig worden). Hallim moest nog naar belgie om daar merrie's te dekken afgelopen zomer dus we hadden het voorjaar of het najaar, afspenen doe ik liever niet als de winter begint (veulens worden dan altijd nog even verkouden rond 4 maanden, de weerstand kan iets verminderen door het afspenen) dus kozen we voor het prille voorjaar Knipoog Shanaia had al eens KI niet aangepakt 2 jaar eerder van een andere hengst, dus ivm dat hallim nog weg moest zijn we bij haar eerder begonnen voor de zekerheid, stel dat ze niet zou pakken enz. maar dat bleek niet nodig, zij was ook gelijk drachtig Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:33

en alles was toch spoedig drachtig Knipoog Ja dat is hoe het kan lopen idd. Speen jij dus af met 4 maanden?

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:49

@SA: Zo, wat een buiken, leuk hoor! En ze zien er goed uit zeg...

Als ik dat vergelijk bij Tes... Ik zei vanmiddag nog:"Je ziet nu wel een beetje een buikje komen". Maar vergeleken bij die van jou is Tes echt superslank. Nou ja, ik moet ook nog wachten tot begin juni...

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:10

vicky is zo vroeg omdat de hengsten houder het adviseerde. Om in april te beginnen. Mede omdat ze nog jong was en haar moeder moeilijk drachtig werd.

Ook zij werd in een keer drachtig tegen de verwachtingen in Ze heeft 2 weken bij de hengstenhouder gestaan, omdat het eitje niet afwilde komen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:17

bij angel vorig jaar in april begonnen voor het geval dat
en natuurlijk was ze meteen drachtig
en dit jaar gewoon een maand na bevalling, ook voor het geval dat
en huppa weer drachtig van deeerste keer

SA: wow! en ik me maar afvragen vanwaar die beginnende uier kwam Clown (opgezette klieren) en zag toen pas het aantal dage
n dracht

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:22

Cheveyo schreef:
en alles was toch spoedig drachtig Knipoog Ja dat is hoe het kan lopen idd. Speen jij dus af met 4 maanden?

Zo komt het vaak wel uit, maar het is afhankelijk van de merrie. Shanaya probeer ik vol te maken tot 4 maanden, daarna trekt ze het echt niet meer. Njadien kan ik langer laten lopen dan 4 maanden, maar vanaf 4,5 á 5 maanden gaat ze soms het veulen op stal af en toe wat weg slaan, dus om ongelukken te voorkomen word die dan gelijk afgespeend. Eea hangt ook af van het wel/niet opnieuw dekken en rond welke tijd. Als ze vrij vlot opnieuw gedekt worden en de merrie het houdt speen ik rond 4 - 4,5 maanden af zodat de merrie voldoende bij kan komen voor de volgende geboren word. Als ze later gedekt worden of helemaal niet, dan kijk ik gewoon naar de merrie en het veulen om het tijdstip te bepalen.
Ook andere omstandigheden kunnen daarop invloed hebben. Xenah is terug naar belgie dus jumanah werd ook met ruim 4 maanden afgespeend, dat kwam beter uit. Zij had er langer bij kunnen lopen uitgaand van de merrie, maar het afspenen ging probleemloos dus ze hebben er geen last van gehad.
Maar indd. meestal tussen 4 en 5 maanden als ze opnieuw gedekt zijn, minimaal 4 maanden moet bij niet-maiden's normaal redelijk vol te maken zijn, tussen 5 en 6 maanden als ze niet opnieuw gedekt zijn, en dan zijn de dames het ook wel zat hoor...
Bij shanaya's eerste veulen destijds was 4 maanden net gehaald, maar het had niet langer moeten duren, ze was graatje mager en had geen hals meer over...
hieronder was toen het veulen 2,5 maand oud was (kun je raden hoe ze eruit zag op bijna 4 maanden, ze kreeg onbeperkt ruwvoer (hooi en gras) en 6 kg krachtvoer per dag, elders in dit topic staat een foto waar ze helemaal op staat zoals ze nu is. Als je de fotos ziet snap je ook waarom ik die er morgen weer vrolijk vanaf haal Verdrietig Het word je altijd zo ingepeperd dat het slecht is om een veulen vroeg af te spenen, maar in dit geval ging de merrie er bijna aan onderdoor, dus ik luister niet meer naar anderen maar vertrouw op mijn eigen gevoel Knipoog
http://www.shamalarabians.nl/images/paarden/shanaya/0000_0007.jpg

wow, ik zit wel op mijn babbelstoel vandaag he?!

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:26

Wow daar was ze zeker al mager en dat met zo'n jong veulen pas.
Ja ik ga niemand oordelen hoor.
Als het veulen het goed doet dan zal het denk wel mogelijk zijn.
Dit is ons eerste veulen, dus voor ons ook allemaal afwachten

Farada_Arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:57

Gekke drachtige tante is mijn merrie. Dat dromen heeft ze wel vaker gedaan maar nooit zo vaak. Ik vind het wel komisch dutten in de bak. Ze lijkt mij wel daar hou ik ook wel van Knipoog

ik kom snel weer langs want begin ze wel weer te missen.

groetjes Nicole

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:16

Nicole288 schreef:
jennyk: Het verschil tussen een scan op 8 dagen dracht ( Lachen ) en 28 dagen is wel groot he, ik denk dat je dan eerder de kliniek mag geloven.
Als ze gewoon in het land liepen hebben ze mss opgeschreven wanneer ze de hengst er voor het laatst op hebben zien klimmen, maar als zij dat drachtig en wel nog gewoon toelaat kan het al lang eerder gebeurd zijn

Ik heb nog even email contact met de vorige eigenaar gehad en zij zegt dat creamer 18 juli weer op stal gekomen is en dat ze zeker niet zo kort daarna naar de kliniek is gegaan om te scannen. Nu heb ik dus de kliniek gebeld, maar degene die over de merriebegeleiding gaat is er maandagochtend pas weer. Die kijkt dan na of ze misschien een verkeerde datum op de verklaring hebben gezet. Het vreemde is nml. ook dat de verklaring op 13 augustus is getekend, maar de scan op 23 juli staat... Nouja nog geen duidelijkheid dus.
Toch handig om alle data goed bij te houden Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:27

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:40

Nou, een soort mijlpaal voor Siena:

180 dagen! Go jij! Go jij!

Dit jaar had ik trouwens Florence met 4 maanden afgespeend, ze was al gigantisch groot en sterk en het werd voor Siena allemaal een beetje te zwaar.. Lachen
Floor deed het erg braaf, ze liep zo de trailer op enzo. De enige die herrie maakte was Siena. Floor vond het allemaal spannend.. Lachen

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:10

ff vraagje:
Hoe spenen jullie af?

Is misschien een vreemde vraag, maar zetten jullie de merrie altijd uit het zicht van het veulen?(of andersom)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:20

Heb het 1 keer gedaan, niet voorbereid oid met eerder leren zonder elkaar te staan. Gelijk uit zicht/gehoor/reuk. Ging super!!