Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:19

dat zal het zijn ja, ik ben toen ze 3 maanden was al gestopt met springen en toen ze 5 maanden was al gestopt met de wedstrijden wilde gewoon zeker weten dat ze alles aankon

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:21

ohh ik vind het wel mee vallen met overbezorgdheid.. we willen allemaal gewoon een gezond veulentje

hyperkind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:23

Laatst bijgewerkt door hyperkind op 11-01-06 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:24

deze foto's zijn wel erg groot vind je niet?

flettie

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:25

Veulenhalster heb ik ook nog niet gekocht. Beetje bijgeloof dat ik niet op de zaken vooruit wil lopen Maar geen nood hoor! Mijn Shet heeft 2 halsters en eentje daarvan past vast wel het veulen in de eerste levensdagen

@ glen_vanii: wat een leuke ervaring!

Fayette had gisteren heel even een "blijf van mijn lijf" moment. Ik wilde namelijk even de melkproductie controleren (niet veel bijzonders te melden daarover ) maar dat werd niet gewaardeerd Beentje omhoog, boos achterom kijken. Totdat ik met de rubberen rosborstel aan kwam zetten.... Want "oooooooohhhh, dat was lekker!!" En toen mocht ik er dus wel weer aankomen

Oei, Hyperkind: zou je de foto's misschien iets kunnen verkleinen? Op deze manier is het geen doen met lezen

Edit: lama, zo is het alweer wat beter
Laatst bijgewerkt door flettie op 11-01-06 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

hyperkind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:25

astjeblieft !!!

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:26

Tja, niet iedereen is hetzelfde, er zijn ook mensen die het al vervelend genoeg vinden dat ze er een tijdje uitliggen wat wedstrijden betreft en zo lang mogelijk doorgaan (hoewel het me uitgesloten lijkt dat ze nog winst rijden als de merrie tien maanden drachtig is.. je hoort dan eerder: het houdt haar in conditie en ze vindt het nog leuk, dus het kan nog wel).
En er zijn ook merries die te vroeg gaan en bijna geen tekenen vooraf geven. Als ze dan ook nog heel braaf zijn en nog gewoon doorlopen.. het blijkt in ieder geval voor te komen.

boeie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:30

mij merrie zit vandaag op de helft

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:34

boeie schreef:
mij merrie zit vandaag op de helft

Gefeliciteerd!

hyperkind: lekker buikje hoor!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:39

ja het is waar, maargoed ik ben een bokker, en een BB: bezorgde bokker dus ik ben lekker optijd gestopt. ik denk dat de meeste hier niet meer aan wedstrijden doen of wel? ik probeer holly trouwens wel een maand na dr bevalling weer op conditie te krijgen, want dan strijd onze club om een bokaal dus wil ik wel weer even wat punten bij elkaar rijden... maar als ze het niet red doe ik niet mee.... maar het zou wel leuk zijn.

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:44

BB: (aka Holly ) Een maand is ook best krap aan, waar laat je het veulen dan?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:49

mocht ze op 2 april bevallen, dan is er half mei weer wedstrijd, 1 wedstrijdje maar, de andere beginnen pas in juni... het veulen laat ik dan gewoon op stal totdat ik na een uur weer met holly terug ben, maar dat zie ik dan wel, ik weet niet hoeveel de bevalling van mijn merrie gevraagd heeft en hoesnel ze weer berijdbaar is, ik hoop alleen van snel..

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:58

Ik ken een handelaar, daar worden de paarden gewoon gereden tot ze gaan liggen om te bevallen. Daarna beginnen ze ook weer meteen met rijden, met meteen bedoel ik natuurlijk niet een paar uur na de bevalling, maar ik geloof niet dat ze een week rust krijgen. Zo zou ik het niet doen, maar goed.
Ik hoef helaas niet te beslissen hoe lang ik doorga met rijden, Sugar staat al maanden stil i.v.m. haar hoeven. Gisteren heb ik de uitslag gekregen van de haar-analyse van de homeopaat. Zij denkt dat Sugar vocht vast houdt, ze heeft vooral last van alle gewrichten, en haar voeten. Dit heeft volgens haar wel degelijk met de dracht te maken, er schijnen veel zwangere vrouwen te zijn die hier last van hebben. De gewrichten kunnen opzwellen, maar de hoeven natuurlijk niet omdat er hoorn omheen zit. Omdat er zoveel druk op de hoef staat die niet weg kan, springt het dan bij de kroonrand open. Ze krijgt nu druppels die het vocht afdrijven, en dan hopen we dat het beter gaat. Ik ben wel blij dat ik niet naar de veearts geluisterd heb, die wilde de scheuren tot op het leven uitsnijden zodat er weer gezonde hoef terug kon groeien. Waarschijnlijk zou dat helemaal niet geholpen hebben, en zou het probleem terug blijven komen zolang ze drachtig is.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:04

o, goed dat je nu weet wat het is, en dat het in ieder geval over is na de bevalling, maar het is niet niks, en zeker niet leuk...

marjannetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:16

merrie waar ik op rij moet nog 3 maandjes.. in april
ben heel benieuwd wat er uitkomt

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:17

dan is ze gelijk met mijn merrie marjannetjuh, mijn merrie is namelijk op 2 april uitgerekend

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:53

als de merrie het veulen heeft,
ga ik na een week weer rustig aan beginnen.
eerste keer van het veulen af is een rondje om het bedrijf,tweede keer 2 rondjes.
daarna in de longeerbak 10 min.
meestal zit ik er na 2 weken weer op.
en bouw de tijd dat ze van het veulen is langzaam weer op.
heb 1 keer een veulen bij een merrie gehad,die de stal echt afbrak als de merrie weg was.
die nam ik uiteindelijk gewoon mee de bak in,die ging dan in de hoek van de bak staan eten,af en toe kwam ie dan voorbij racen.
de oudere merries weten het vaak al,die zijn na 3 keer van het veulen af al rustig.
probeer wel zolang mogelijk door te rijden met terra,zoals het nu gaat gaat het prima,ze toont ook niet veel en heeft er met rijden ook geen last van.
kijk in februari wel weer verder,anders gaan we gewoon lekker wat vaker bosritjes maken. nu rijd ik haar 5 keer in de week en 1 dag longeer ik haar op zaterdag heeft ze rust.
zo lang ze het allemaal nog goed gaat en ik niet merk dat het te zwaar word trainen we door,de singel gaat nog steeds op het zefde gaatje dicht
je kunt een paard dat in goede conditie is en veel werkt ook niet ineens stil zetten,dat moet afgebouwd worden.
ik denk wel dat het een voordeel is dat terra zo groot en lang is
maar goed 13 maart schiet al aardig op

marjannetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:05

Hollybolly schreef:
dan is ze gelijk met mijn merrie marjannetjuh, mijn merrie is namelijk op 2 april uitgerekend

leuk!! twee evenoude bokt veulentjes...

Bokkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:07

De mijne verzorgfries Wilske is ook al drachtig! is bevestigd, door Riemer fan Henswoude!! en ze is al een maand drachtig!

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:10

@ Mac.. Lee ziet er goed uit zeg! Ze begint echt al een aardig buikje te krijgen.. ik vind haar al erg dik voor een merrie die 207 dagen drachtig is!

@ tertorita, want een vieze merries zeg Ach.. het is lekker dat ze met dit weer nog gewoon buiten mogen staan, die van mij zien er af en toe ook zo uit hoor Ze hebben trouwens wel hele mooie buikjes al! En ik vind dat jou merrie er ook al een wat dikker uit ziet als de eerste foto's die ik van haar heb gezien

@ChristaMoor Ik ben ook wel benieuwd of je daarmee het hartje kan horen, ik denk het niet maar wie weet!

@glen_vanii, wat leuk dat je het veulen hebt gevoeld! Dat vind ik altijd zo'n lief gevoel Ik had vorig jaar ook een roze merrie en veulen halster! echt zo'n heel schattig baby-roze En ik kreeg gelukkig ook een merrieveulen dus die hoefde zich nergens voor te schamen

@Nicole288 Ik vind het ook heel raar als je nog met je hoogdrachtige merrie op wedstrijd gaat. Als je merrie het aankan om nog rustig wat te rijden vind ik dat dat best kan. Is zelfs best goed volgens mij. Maar om er mee op wedstrijd te gaan? Nee, dat snap ik niet Ik zou het ook heel eng vinden om met een pasgeboren veulen meteen op de trailer te gaan rijden als het net een uur oud is ofzo.

Als Missy haar veulen heeft gahad ga ik het ongeveer net zo doen als tertorita.

@Bokkiej, Gefeliciteerd dat je merrie drachtig is! Dan krijgt ze wel een erg laat veulen? ofniet?

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:35

@Bokkiej: gefeliciteerd! Wordt een laat veulentje dan idd. Als ze nu 1 maand dragend is, dan is ze als het goed is in okt. uitgeteld. Buiten het veulenseizoen, maarja als je bekijkt dat het eerste boktveulen van dit jaar ook al geboren is, maakt dat niet zo veel verschil in temperatuur.
Het veulen zal zich wel aanpassen aan de kou met een dikke teddyvacht

@brenda: Idd welkom nog! Dat ze jou een broodje aap verhaal hebben aangesmeerd kun jij ook niks aan doen. En ik ben het ook helemaal met je eens dat het niet normaal is om met een hoogdrachtige merrie nog zulke fratsen uit te halen. Zou ik iig nooit doen.

@hyperkind: lekker buikje idd

@glen-vanii: Leuke ervaring hee! Ik heb bij Iwaya een tijd terug ook het veulen gevoeld. Echt een ontroerend moment zo iets moet ik zeggen

@terorita: Wat een mooi paard is terrorita En idd nog strak buikje... maar dat zal met de tijd wel veranderen. Sommige paarden gaan pas later een echte buik tonen.
Laatst bijgewerkt door iwayalover op 11-01-06 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:37

Barb schreef:
Was net bij de ruitersportzaak en daar zag ik een heel mooi veulenhalster, ik kon het weerstaan en heb hem laten hangen. Ik moet tenslotte nog 4,5 maand wachten

Ik had er al een aangeschaft met 18 dagen. Erg he.

Pauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:40

ik heb hem nog niet hoor.. ik kijk steeds wel maar ik wil ook nog ff wachten..

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:56

Ik heb er nog 1 liggen van me shet veulen ( was gewone veulen halster.) die heb ik ERGENS nog wel liggen ( in de auto ergens dacht ik )

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:58

ChristaMoor schreef:
Wie heeft er een
baby-toet
er

Ik denk dat ik wel iemand weet . Nog een paar maandjes . Ben trouwens ook wel benieuwd of je er iets mee kunt bij een paard.

@Terrorita: Valeur kijkt ook nog vreselijk "bleu" uit haar ogen. Hoe oud is ze?

@Marije: meen je dat serieus? En als je vergelijkt met foto's van vorig jaar? Dat zou een tegenvaller zijn zeg ...

Ja, Lee is al zwaar he . Zou ze te veel eten Is eigenlijk niks voor Lee, maar momenteel is alles wat eetbaar is van HAAR HAAR HAAR . Ze is werkelijk vreselijk in de groep!

Overigens heeft Lee ook steeds last van haar voeten als ze drachtig is. Mijn "voerboer" zei dat last van de voeten samen hangt met de veranderingen in de baarmoeder. Of het vocht is, weet ik niet, maar een merrie met baarmoederproblemen (bv doordat ze aan de nageboorte is blijven staan) raakt ook vaak hoefbevangen. Een verband is er dus zeker wel. Mijn voerboer heeft me aangeraden Lee twee keer in de week slobber te voeren om de werking van de dikke darm te stimuleren, omdat ook deze samenhangt met de voeten. Dat wist ik idd ook wel: alles wat niet verteerbaar is komt in de dikke darm en als die er niks mee kan gaat het als "gif" het lichaam in om vervolgens tot problemen te leiden in de voeten van een paard.

Veulenhalster had ik natuurlijk al maar ik heb een nieuwe gekocht toen ik op uitverkoop was bij een grote westernzaak. Blauw. Vond ik de mooiste kleur voor een vos (want dat ga ik krijgen) en bovendien heb ik het gevoel dat het een hengstje wordt .