[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:27

Sophievdv leuk hè als je het veulen voelt. Ik doe iedere avond mijn hoofd tegen de buik en heel soms krijg ik echt een kopstoot. Maar meestal blijft het bij geluiden als ik wat zeg.
Wij zitten op 292 dagen en de uier is ook al iets volgelopen maar er zitten af en toe ook al harsdruppels op dus toch maar even foto naar de dierenarts gestuurd en die zei is ook nog wel vroeg maar de uier is nog niet helemaal volgelopen dus moest in de gaten blijven houden en hopen dat het veulen nog een maandje blijft zitten want nu is het nog veel te vroeg.

Kabayo haha dat is lastig sturen.. je weet nooit wanneer het raak is. De ene keer gaat snel en de andere keer duurt het langer en dat geldt bij zowel mensen als dieren. Maar denk wel dat het fijn is dat het zo gepland is want als andersom was en je moet met een dikke buik ingrijpen bij de merrie dat ook niet fijn is.
Jouw merrie ziet er nog super uit en lekker dat je nog kan rijden. Mis dat wel maar vermaak mij prima met mijn shet
Afbeelding

Spannend claucarlien.. zou leuk zijn als het op Valentijnsdag geboren wordt.. jammer dat de V niet aan de beurt is

Cindyrella super leuk een trekpaard.. die zie je niet veel. Ben heel benieuwd straks naar jouw veulen.
Voor mijn merrie en ik is het ook de eerste keer dus weet wat je voelt. In het begin groeide ze niet zo hard maar nu zie ik de buik echt wel groter worden.

Ladygiroc dan sta je wel raar te kijken als die aangeeft een veulen en dan leeg.

Jennyk balen zeg dat Goldy een peesblessure heeft. Ik heb mijn oude merrie altijd naar buiten gedaan. Bewegen is goed maar wel rustig houden: en omdat je ze buiten houdt zijn ze ook relaxter want box rust geeft bommetjes. De laatste keer had mijn merrie een gat waar toen 40% weg was. Hebben we overdag lekker op de wei gezet en na een tijdje weer voorzichtig aan gaan wandelen en stappen en toen scan gemaakt en het gat was weg.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:28

Wat leuk een trekpaard veulen!

Ik heb gependeld en krijg niet zo’n duidelijke uitslag :+

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:33

Spannend claucarlien! Dat duurt vast niet lang meer.

Wat leuk een trekpaard! Heel benieuwd naar het veulen.

Hier lijkt het weer even rustig.
Gedrag is weer bij getrokken. Op de achterhand valt ze toch al wel flink in en word aardig losjes.

Staleigenaar kijkt om 0.00 uur en 3.00 uur en tegen 7.00 uur gaat alles weer naar buiten.
Controle genoeg maar toch nog zoekende naar de camera.
En zelf zit in met name in de avond uren geregeld even te kijken en observeren.
Zo benieuwd hoe het veulen eruit gaat zien en wat het geslacht mag zijn.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:04

LaDonna, de zebrastrepen is schaduw vd tralies _O- _O- _O-

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:50

Ik heb vandaag de baby van trainingspaard zien bewegen. Die was aan het boksen! :):)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 02:12

Kiko. Als er regelmatig hars druppels aan zitten kan ik je vertellen dat dit echt niet goed is! Is veel te vroeg. Sommige dierenartsen denken hier echt te makkelijk over. Ik zou met spoed een dierenarts laten komen om te scannen en eigenlijk gewoon opstarten met regumate, ontstekingsremmers en antibiotica.

Knolselder. Dat ziet er veelbelovend uit. Hoe was ze zojuist?

Mirjamalvaro. Dames zien er goed uit! Is het weer al weer wat beter te doen bij jullie?

Jennyk. Wat vervelend. Op stal houden terwijl de rest naar buiten gaat is niet te doen. Is het niet mogelijk om een klein stukje af te zetten buiten? Dat ze de rest gewoon kan zien. Dit heb ik toen ook gedaan met veulen wat aan koliek was geopereerd. En werkte heel goed.

Cindyrella. Wat leuk een trekpaard. Ik blijf een zwak voor ze hebben. Ik heb vroeger op een station gewerkt waar ze Belgische trekpaarden hadden.
Ze lijkt idd nog niet heel rond, misschien heeft ze de kleine goed verstopt. Ze is wel gescand geweest?
Ik heb vorig jaar hotspot gemaakt met een oude telefoon en een simkaart. Zo had ik toch wifi

Claucarlien. Spannend

Kabayo. Ze is idd nog niet veilig. Het niet liggen deed ze altijd op het einde niet meer. Maar niet echt een paar dagen voor de bevalling, maar eerder weken. We wachten rustig af.
Silver ziet er top uit, net een spiegel zoveel glans

Nieky. Nigrante lijkt idd nergens meer last van te hebben gelukkig. Nietjes zitten er nog in. Ik wacht even tot de korsten eraf zijn voordat ik deze eruit haal

Seven. Idd dat is al een mooi begin. Spannend hoor

Wild Thing lijkt nog rustig aan te doen. Uier vindt ik moeilijk te vergelijken. Ze gaat hier in de ochtend voor openingstijd al naar buiten. Dus uier is wellicht al iets geslonken als ik er ben.
Heel veel werk maakt ze er tot nu toe ook nog niet van. Ze mag ook nog even. 313 dagen ondertussen

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 02:30

Am net een half uurtje geleden terug van een check.

Uier lijkt minder strak, maar voelt toch voller aan en breder en langer. Ze is er nog niet, maar ze gaat de goede kant op.
Afbeelding
Links deze middag en rechts net.

Fijn dat Nigrante zich goed lijkt te voelen! Ze heeft ook al wel een flinke buik zeg. Vorige dracht leek ze het beter te verstoppen? :')

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:45

Vandaag is de dierenarts geweest voor Goldy, ze heeft waarschijnlijk een pees blessure, morgen komt ze terug met echo en rontgenapparaat, dat had ze nu niet bij zich. Wordt in ieder geval boxrust! Dat zal nog wel wat worden! Ze zijn gewenst om het grootste gedeelte van de dag buiten te staan en als ik de anderen buiten zet draait ze helemaal door dus van rust is dan geen sprake....[/quote]

Even onder mijn meeleessteen vandaan (heb geen merrie's maar vind de veulentjes zo leuk)

Een kennis had bij haar paard die boxrust moest, de andere paarden en pony in wisseldienst in dagdelen als gezelschap er naast staan, en dat hielp prima.

Kruip weer onder mijn steen

Isa_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:57

AM Wild wacht denk ik netjes tot het beter weer is, ze heeft groot gelijk!

Kabayo Ze ziet er prachtig uit, glimworm! En ook al zo mooi kort in haar vachtje, hoe doen jullie dat toch allemaal..

Claucarlien Super spannend. Vannacht een rustige nacht gehad?

Cindyrella Welkom! Ontzettend leuk. Ik heb inderdaad ook de veulencurcus gevolgd. Heel veel wist ik al, maar toch een fijn naslagwerk. Wat vond jij?

Ladygiroc Zo zie je maar. Ik ben benieuwd hoeveel gelijk de pendeltest dit jaar krijgt, anders doe ik volgend jaar gezellig mee met testen! Dan wel met een andere merrie, maar we hebben er op werk genoeg drachtig.

Jennyk Jeetje wat balen. Hoe lang moet ze op boxrust?

Mirjamalvaro Leuke merries, heerlijke bolletjes wol. Stallen zien er super luxe uit zeg!

LaDonna75 Haha, vanaf onderen ziet het er altijd zo groot uit allemaal. Uier lijkt nog niets te doen, maar dat klopt wel met het aantal dagen dracht natuurlijk.

Knolselder Daar zit inderdaad zeker verschil in, ben benieuwd of ze gaat doorpakken!

Gisteren ging hier het geboorte alarm af. Wij hebben een systeem die de temperatuur meet. Idee is dat vlak voor de geboorte de temperatuur een snelle daling doorgaat. Binnen 20 minuten was ze van 37,5 naar 37,1, dus genoeg voor een alarm. Melk liep er ondertussen in drupjes uit en merrie was een paar uur onrustig (daarna heel de nacht staan slapen en eten). Heel de nacht gewaakt, maar niets.. Vanochtend dus voor de zekerheid de dierenarts laten komen. Die denkt dat het het veulen was wat aan het indalen was, maar verder nog niets. Is niet heel goed voor de nachtrust op deze manier.. PH is echt laag en uier zit echt wel vol.. Maar nu zien we kwa gedrag eigenlijk helemaal niets meer aan haar, uier is weer wat teruggelopen (maar nog altijd vol) en melk drupt er niet meer uit (wel echt witte harsdruppels eraan). Wat is jullie ervaring hierin?

Afbeelding
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:32

Ik zou toch denken dat daar snel een veulen naast moet liggen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:37

Nieky
Och dat is niet een hele fijne plek om te slapen :z

Sophie
Ookal de goede kant op nog maar een maandje, wat vliegt de tijd. Ben reuze benieuwd naar jullie veulen :j

Claucarlien
Dat is het enige qat je kan doen inderdaad rustig wachten, hoe lijkt her vandaag?

Kabayo
<3 ze is zooo mooi Drachtig knappe merrie

Cindyrella
Welkom
Mooie merrie, zoals onze dierenarts altijd zei een wollige mammoet <3

Ladygiroc
Hahaha sorry miet er echt even om lachen, de spijker reageerd niet op een veulen maar op energie zeggen ze en laat alles dat nou hebben :D

Ik vergeet het spijkeren steeds bij onze dame :=

Jenny
Wat balen een peesblessure
Als er meerdere paarden staan wellicht wat afwisselen met die paarden zodat ze niet geheel alleen staat, of buiten een kleine ruimte afzetten met voldoende ruwvoer.

Mirjamalvaro
Leuk allemaal verschillende buikjes

Ladonna
Leuke foto zo

Thioro
Hier ook soms echt een boze merrie die achterom kijkt alsof ze denk ja hallo kan het wat minder :)

Knolselder
Dat haar voor de uiers hahaha ik denk gelijk aan een yeti :=

Isa sofie
Spannend,
Ja merries doen toch wart het lijf wil en laat dat nou per dier en dracht verschillend zijn.
Ik heb het zelf nooit gehad maar bevriende fokker had een merrie die bijna 2 week melk drupte voordat het veulen er was. Volgens de dierenarts kwam dat wel meer voor.

Vorig jaar hadden wij wel met de merrie dat ze koliek leek te hebben en is de dierenarts er nog bij geweest, gelukkig was ze naar een half uur wat lopen etc weer helemaal fit, wel kwam het veulen vroeger dan verwacht. Uitgerekend de 14 en tempi is de 2de geboren. Een dag na dat ze koliek leek te hebben gehad.

Verder hier geen nieuws enkel geen internet meer (al 2 dagen) war in ons bedrijf en ook met de cameras op stal wel echt ontzettend lastig is. Hopelijk komt er iemand om dat weer te maken -O-

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:58

Ik zou die merrie niet uit het oog verliezen.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:30

Isa_Sofie schreef:
Gisteren ging hier het geboorte alarm af. Wij hebben een systeem die de temperatuur meet. Idee is dat vlak voor de geboorte de temperatuur een snelle daling doorgaat. Binnen 20 minuten was ze van 37,5 naar 37,1, dus genoeg voor een alarm. Melk liep er ondertussen in drupjes uit en merrie was een paar uur onrustig (daarna heel de nacht staan slapen en eten). Heel de nacht gewaakt, maar niets.. Vanochtend dus voor de zekerheid de dierenarts laten komen. Die denkt dat het het veulen was wat aan het indalen was, maar verder nog niets. Is niet heel goed voor de nachtrust op deze manier.. PH is echt laag en uier zit echt wel vol.. Maar nu zien we kwa gedrag eigenlijk helemaal niets meer aan haar, uier is weer wat teruggelopen (maar nog altijd vol) en melk drupt er niet meer uit (wel echt witte harsdruppels eraan). Wat is jullie ervaring hierin?

[ [url=m/O9mdBG.gif]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hq8Em5.gif]Afbeelding[/url] ]

Bij blijven en in de gaten houden.
Vandaag/vannacht.

Stond de merrie gisteren buiten? Toen ze ging druppen? Wellicht weer buiten zetten. De moeder van Zaira beviel alleen buiten, stopte als we ze op stal zetten tijdens het kegelen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:18

Isa, je zou toch snel een veulen verwachten met zo'n lage ph. Zou er zeker bij blijven.

Seven, ik snap echt helemaal niks van die spijker -O- jij zegt hij reageert op energie.. maar bij sommige reageert ie totaal niet. Naja anyway, niet blind op vertrouwen dus.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:01

Spannend Isa_Sofie, daar moet wel binnen 24 uur een veulen naast liggen zou je verwachten! Ik zou niet meer weggaan :)

Ladygiroc: De pendel beweegt vooral op energie van jezelf. Als je je bv afvraagt wordt dit een merrie: dan denk je onbewust iets en daar reageert ie op. Bij de rest had je wss geen verwachting dat er een veulen in zou zitten en gebeurt er dus ook niks. Maar heeft dus vooral met jouzelf te maken.

Hier is Her 262 dagen drachtig en alles is nog rustig (gelukkig maar :P ).

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:12

Welkom Cindyrella. Je zou niet zeggen dat ze nog maar een maand moet. Of misschien lijkt dat zo gezien het type?

Mooie nieuwe foto’s van je dames, Mirjamalvaro!

AM_Horses Wel ideaal zo hè? Dan ben je helemaal “eigen” met haar normale gewoontes. Ik krijg daar ook zin in haha (om met m’n snuit naar het scherm te loeren).

JennyK wat een vervelende situatie zo..

Isa_Sofie heel spannend nu *\o/*

Kabayo wat een kleur en glans hè

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:28

AM dit was gisteren
Afbeelding
:=

Spannend sofie :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:57

Ladygiroc
Het is mij ooit uitgelegd net als een wiggelroede ( schrijf je dat zo?) voor water etc dat je zoekt naar straling/energie en sommige mensen kunnen dat en sommige niet je moet blijkbaar gevoeliger zijn voor die straling/ energie dat zal met het pendelen ook wel zijn. Het is naar mijn weten vrij ingewikkeld en moeilijk wetenschappelijk vast te stellen :D

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:04

Hier is Qalenza al 214 dagen
Ze begint er het al moeilijker mee te krijgen. Afbeelding

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:56

Wat een indrukwekkend uitzicht, Mirjamalvaro!

Isa_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 16:43

Dank allemaal voor het meedenken en delen van jullie mening, heel fijn!

MallyBelly Nee, ze stond op stal toen ze met druppelen begon. Overdag (zolang het licht is) staat ze hele dagen buiten. Lijkt geen verschil te maken. Maar dank voor je input :)

Mirjamalvaro Wauw, super mooi zeg

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:17

Vandaag even overlegd met de dierenarts. Ze moet nog 6 weken dus het is aan de vroege kant maar hij vond de harsdruppels nog heel klein en de uier is ook nog niet helemaal volgelopen. Ze heeft geen koorts (37.0) en een schone vulva dus voor nu effe in de gaten houden dat ze niet groter worden anders wel scannen of als ze wel koorts krijgt en/of afvloeiing. Dus kijk het nog even 1-2 dagen aan wat het doet. Ze heeft praatjes voor 10 en eet goed dus ze toont totaal niet ziek of dat ze ergens last van heeft. Veulen voelde ik gisteravond ook nog.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:35

Mirjamalvaro prachtig beeld. Zweden toch? Zit je erg bovenaan? Ooit verhuis ik daar heen... Maar volgens mij is dat proces best lastig...

TjStables krijgt ze het nu al lastig? Waarmee precies? Het zou kunnen hoor maar wel wat vroeg

Phileine zilver ziet er inderdaad goed uit. Ze zit ook wel lekker in haar vel. Hoe gaat het bij jou?

Shadow duurt lang he :oo

Seven dankje <3
Toevallig dat ze is bevallen een dag na koliekverschijnselen. Al lees je dat soms wel vaker. Balen van de internet problemen, niks zo irritant als dat. Hoop dat het snel is opgelost

Isa_sofie ik doe er niks aan :D Haar (bijna) 2 jarige dochter is ook zo strak in het pak
Afbeelding
Spannend bij jou zeg! Ook omdat het alarm al afging. Ik denk toch echt vanavond/vannacht. Heeft ze nog een deken om? Zou ik er nu wel aftrekker hoor :j

Jennyk Vervelend van Goldy zeg. Duim voor je dat ze snel opknapt. Niks aan boxrust. Maar liever nu dan een kleintje er bij. Mag ze ook niet op een paddock ter grote van een stal? Als ze drukker en onrustiger zijn binnen zou ik ze liever rustig bij de groep hebben.

Knolselder dat vordert! Wellicht een veulen over iets van 3 dagen? Of heeft ze een bepaald patroon?

Amhorses oh meer weken, ik dacht echt wanneer ze bijna ging bevallen. Maar je kan wel bijna aftellen :) Dankjewel! Opzich fijn van Wild Thing. Beter dan die enge placentitus. Ben benieuwd wat ze er van bakt!

Annash zo'n leuk gevoel altijd!

Sabbuh opzich vind ik dat nog best weinig controle 2x in de nacht :o Maar ja. Het is lastig omdat je geen datum weet. Je kan onmogelijk 3 maanden nonstop waken :=

Kiko harsdruppels zeggen soms niet alles. Soms is het ook gewoon viezigheid. Zolang het uier niet bomvol is zou ik mij niet enorm zorgen maken. Maar altijd goed dat je de dierenarts contacteerd :j
Haha ja zeker lastig sturen :+ Zilver is dus eerder dus heb wel een dikke buik bij haar bevalling haha. Maar m'n ouders en man hebben wel veel ervaring met bevallingen van paarden/koeien. Dankje! Ze is wel al aardig dik vind ik zelf, maar op de foto valt het vaak weer mee :P Oh wat leuk mennen!

Cyndyrella welkom! Wat leuk een trekpaard! Voor mij onbekende weg qua fokken. Moet je ook extra letten op het beenwerk en evt eczeem van merrie danwel hengst? Om een gezond veulen te fokken. Of valt dit wel mee?

LaDonna jammer dat je niet lang meer kon rijden. Ik rijdt niet veel, niet meer dan 1x per week een kwartiertje haha. Ik krijg dan vooral last van m'n buik. Jammer dat je zo'n last had van je bekken. Hoop dat het hier wat mee gaat vallen. Ik heb in 2016 namelijk een bekkenbreuk gehad. Heb je er nog last van?
Wat een leuke bolle foto :D Past niet meer in beeld

Pradadaan wat leuk dat je Nacho nog hebt. Heb al tijdje geen topic gezien hihi. Hoe gaat het met hem? Heeft ie al wat leuke nakomelingen?

Hier weinig nieuws. Normaal kan ik redelijk aan het uier zien wat het wordt maar dit jaar zit ze er wat tussen in. Neig naar hengst.. offuu hermafrodiet? :+
Afbeelding
En de trouwfoto's binnen gekregen <3
Afbeelding
Ze was fris := Holding on for dear life
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 20:34

Oh Kabayo ik ben de naam kwijt van je 2-jarige… maar wat groeit ze mooi uit! En wat een prachtige trouwfoto’s.
Ik schat ook zoiets in bij Wiske. Ongeveer 3 dagen. Kan er natuurlijk helemaal naast zitten :=

Kiko toch beter nog even blijven zitten dus. Ik wil je wel nog meegeven dat een merrie niet persé koorts hoeft te hebben bij placentitis. Vorig jaar helaas meegemaakt. Hou ze goed in de gaten en dan binnenkort een gezond veulentje ernaast.

Isa Sofie hoe doet je merrie het?

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 20:48

Hier is het nog rustig.
Hars druppels lijken wel iets van kleur te veranderen. Verder nog steeds veel slapen, eten en verder niks.

Isa_Sofie zou idd ook zeggen dat dit echt niet lang meer kan duren.
Spannend allemaal