[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:51

pauk, gefeliciteerd, en destiny natuurlijk ook, prachtige merrie, net een sprookjes paard Lachen

en voor de rest veel hengstige merrie's, spannend!

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:00

Megan_ schreef:
Sue, gefeliciteerd en op naar de 2e scan!!

Ook op 30 dagen nog steeds drachtig.... Haha!
mooi geluk mee! Knipoog

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:01

ik zal duimen voor de rest van de ladies...

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:34

allemaal gefeliciteerd met de drachtige merrie's (is me net teveel zo bij binnenkomst om iedereeen afzonderlijk op te noemen Bloos )

Maandag wordt sjanty gescand om te kijken hoe groot het eitje is. Ze zit dan op 29 dagen na de geboorte van het veulen. Eigenlijk had ik een scan-afspraak gemaakt voor dinsdag maar volgens de hengstenhouder kon ik het beter een dagje eerder doen i.v.m het mooie weer (al is het mooie weer op geloof ik Verdrietig )

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:46

Vanmiddag komt de inseminateur weer.... Arlinda had nog niet geovuleerd.
Casa ook nog niet, maar die zou rond een uur gaan, en dan kan het nog met de inseminatie van vanmorgen....

Begin er toch steeds meer aan te denken om een cursus te gaan volgen, zodat ik alles zelf kan doen....

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:29

Hier is Dynamic inmiddels ook drachtig gescand. Ondanks het hengstig spuiten toch netjes in 1x gelukt Lachen

A.s. vrijdag nog Macy scannen... Nagelbijten / Gniffelen

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:42

Van mij ook allemaal gefeliciteerd met de drachtige merries. Haha!

Als alles nu goed verloopt gaat Relana a.s. woensdag naar de HH, hopelijk gaat het zoals vorig jaar en is ze in 1x drachtig, duim duim Knipoog

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:00

ik had een vraagje, hoe hebben jullie het gedaan met de rhino inenting? ik hoor het nu wel steeds vaker, vind het maar eng. maar ik heb verschillende verhalen gehoord dat het niet altijd zin heeft om te enten, zou iemand van jullie het nog een keertje uit willen legen, anders vraag ik het volgende week aan de dierenarts Lachen

dit staat op de wiki
Vaccinatie

Door vaccinatie wordt de virusuitscheiding beperkt zowel in duur als in hoeveelheid. Dus de infectiedruk op het bedrijf wordt sterk verlaagd. Ademhalingsstoornissen worden sterk onderdrukt. Vaccinatie biedt geen volledige bescherming tegenover abortus. Het risico op abortus wordt wel beperkt indien gevaccineerd wordt met Duvaxyn®. Door vaccinatie kan het optreden van zenuwsyptomen echter niet voorkomen worden. Alle paarden op een bedrijf moeten gevaccineerd worden. Dieren binnen eenzelfde groep worden gevaccineerd op hetzelfde tijdstip. De basisvaccinatie bestaat uit 2 vaccins met een tijdsinterval van 4 tot 6 weken. Een boostervaccin wordt 6 maanden later gegeven. Een herhalingsvaccinatie is nodig om de 6 maanden. Drachtige merries kunnen bijkomend gevaccineerd worden in de 5de, 7de en 9de maand van de dracht. Veulens mogen gevaccineerd worden vanaf de leeftijd van 5-6 maanden.

kan je eigenlijk enten als je merrie al drachtig is,nee toch?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:49

Ik ent ze altijd gewoon rhino mee tijdens de influenza.. Heb nog nooit gehoord dat dat niet mogelijk is in bepaalde tijden

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:18

Gracy is pas geleden nog Rhino en Influenza geent.

Sue_ schreef:
Ook op 30 dagen nog steeds drachtig.... Haha!
mooi geluk mee! Knipoog

Jeeeeeej!!! Party!! De grootste gevarenzone ben je nu bijna door!

Het zal mij benieuwen of Gracy weer in 1x drachtig is dit jaar!

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:37

Vanmorgen gescand en het ei is weg.3 juni volgende scan of ze echt drachtig is Ja

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:55

Bij ons zijn ook beide merrie's vanmorgen gescand, en ze hebben geovuleerd Go jij! Go jij!
Wij gaan 2 Juni weer scannen.......

Hier enten we niet voor Rhino, aangezien het geen 100% bescherming geeft......

Ik lees trouwens steeds in advertenties over het enten van een veulen op 6 maanden leeftijd, 2e keer op 7 maanden en vervolgens als ze 12 maanden zijn weer een derde keer.
Nou heb ik het daar gister met mijn DA over gehad, en die vertelde dat die derde dus helemaal nergens voor nodig is, en dat ze na de basis enting goed beschermd zijn.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:43

Ik laat een drachtige merrie met 5, 7 en 9 maanden enten tegen rhino, verder krijgen alle paarden hier de gewone jaarlijkse entingen. Bij ons zijn de veulens ook met ca. 6 en 7 maanden geënt, daarna hoeft dat pas na een jaar weer.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:54

Mijn fjordenmerrie hebben we vrijdagavond naar de hengst gebracht.
Was goed in te schatten, want het was de veulenhengstigheid.. We hebben haar op dag 9 weggebracht.
Toen we aankwamen mocht ze eerst even neuzen met Manus, de betreffende hengst, en heel langzaam reageerde ze. Eerst niets, maar ook niet trappen o.i.d. Ze tilde haar staart niet echt op, maar toen ik eronder keek zag ik al dat ze wel hengstig was en een poosje laten begon ze te pissen..

Ik zou het horen wanneer ze uitgedekt was.. Fjorden gebeurt nog allemaal natuurlijk..

Ik mis haar wel een beetje en vooral haar prachtige zoontje, die net wat met mijn andere hengstveulentje begon te spelen..

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:30

Danielle is vanavond ook weer gedekt door Winser. Morgen even contact opnemen met de DA of ik haar op de praktijk kan laten opvoelen of het ei weg is. Ik hoop dat het deze keer wel lukt.....

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:34

TJolieke schreef:
Ik laat een drachtige merrie met 5, 7 en 9 maanden enten tegen rhino, verder krijgen alle paarden hier de gewone jaarlijkse entingen.

Hier the same.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:03

hmmm, bedankt voor de informatie Lachen
vorig jaar zei mn dierenarts dat het eigenlijk niet nodig was omdat het vrij weinig zin heeft. ik zal het hem donderdag nog eens vragen. ik hoop zowiezo dat hij tijd heeft want ik kwam er achter dat syl haken op haar kiezen heeft. normaal durf ik niet zo goed met mn hand in haar mond om te voelen en keek ik alleen (dom dus want je kan het niet goed zien) nu ijk een kan van haar wang wat dik en ja hoor ik ga er met mn hand in er er zat een prop kuil op die plek. en ik voelde volgens mij ook een ietswat scherp stukje aan haar kies. ik bel ze morgen wel even, hopen dat ze donderdag dus net iets langer de tijd hebben en gelijk even kunnen vijlen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:28

Ik ent niet tegen Rhino, het is toch niet zeker dat het werkt. Gewoon uitkijken waar je met je paard naar toe gaat en met wie ze in contact komt.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:06

je ziet nou niet meteen aan paarden waar ze contact mee heeft of ze rhino hebben/dragen he Clown

wij enten ook, de meeste paarden waar ze mee in contact komen zijn ook geënt, niet allemaal. De paarden waarmee ze dagelijks of vaak in contact komen, zijn zeker allemaal rhino geënt, ook de ruinen, want dat zijn de mijne en die van familie Knipoog

hier vanavond scannen of Tinkerbell af is, dan mogen we haar morgen gaan ophalen... hoop het zo...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:23

mijn merrie toont nogsteeds geen hengstigheid Boos!
Zijn er ook manieren waarop je toch kan zien of ze hengstig is als ze niet echt toont? d'r staart blijft netjes aan d'r lichaam laatste maanden, geen geknipoog...
En helaas, behalve een jaarling, ook geen hengsten, alleen 2 ruinen die soms denken dat ze nog hengst zijn waarvan 1 d'r zoon is.
Kun je dan alleen scannen om te zien wanneer de cyclus is?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:36

frenia, daar heb je helemaal gelijk in, maar bij ons thuis komen geen andere paarden. ik ga wel naar de pony club, daar rijden maar heel weinig pony's en deze gaan niet op wedstrijd. nu ze drachtig is ben ik van plan geen wedstrijdjes meer te rijden door ivm de rhino. waar ik veel banger voor ben is mensen zoals de paarden arts enzo die bij heel veel paarden langs gaan.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:01

@ Airborn, scannen is wel het makkelijkste.
Mijn merrie toonde vorige week al hengstig bij de jonge hengsten van de buurman, toen we gingen scannen had ze pas eitjes van 20mm. Bijna een week later pas geinsemineerd en geovuleerd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:20

Airborn, scannen is de enige optie dan. Mijn merrie toont ook niets, haar heb ik ook laten scannen. Wat je na het scannen kunt doen (als ze niet de dagen ervoor hengstig is geweest en er al een eitje zit) is hengstig laten spuiten, dan weet je direct wanneer ze hengstig wordt, ongeveer 5 dagen later.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:24

Heb je nog iets gehoord over Neon?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:31

Nee, niets meer gehoord. Zal straks eens een mailtje sturen.