[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:23

SophievdV schreef:
Bijzonder. Het verdunningsmiddel werkt als voeding voor het sperma. Zonder verdunning moet het binnen 2 uur in de merrie zitten anders is het morsdood.

Ze hebben het daarom zeker ingevroren? Het is bijna een ondoenlijke methode zo met zo'n hengst.

Idd dat is raar.. hij zal dan zelf veel vocht met weinig zaadcellen geven.. elke hengst is anders, maar slechts 1 dosis is wel heel weinig..

Renske_W

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:27

Wij zijn op de terug weg van die dierenarts, en ze is gelukkig nog steeds drachtig. *\%/*
Afbeelding
Had het ook wel verwacht, maar toch fijn nog even te checken. :))

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:36

Wat goed Renske_w! Gefeliciteerd. Maar lekker van genieten.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:42

Fijn Renske. :D

Gisteren zat Sterre met een moord kop achter de kleine ruin aan. Ze heeft iig sjago buien opeens. :=

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 10:04

SophievdV schreef:
Bijzonder. Het verdunningsmiddel werkt als voeding voor het sperma. Zonder verdunning moet het binnen 2 uur in de merrie zitten anders is het morsdood.

Ze hebben het daarom zeker ingevroren? Het is bijna een ondoenlijke methode zo met zo'n hengst.

Oké, verkeerd verwoord. Er zit natuurlijk wel een verdunningsmiddel door. Ze maken er alleen niet meerdere porties mee.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 10:20

Oke. Wat ik me dan af vraag is hoeveel vraag er is naar hem. Want als er 300 merries gedekt moeten worden dan lukt dat toch niet op deze manier?

Wat een geploeter. Daar kan jij als merriehouder niets aan doen Vulina hoor, vind het van Schockemohle gewoon apart en opvallend dat het sperma zo matig van kwaliteit is.

Zie de video nog voor me waarop Alexander Mathias Rath heel simpel zegt: 1 belletje en het sperma komt naar je toe! Maar zo simpel is het dus niet :')

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 10:21

Zijn concentratie zal wel te weinig zijn om meerdere porties te kunnen maken.

Renske, super. Toch altijd fijn die bevestiging :)

Mirjamalvaro, zou het een goed teken zijn? Arme ruin :(:) :')

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 10:23

Noisy ja dat denk ik ook. Alleen heb ik dit werk zelf gedaan en ik kan je wel zeggen dat 1 volledige portie per merrie en dan max 4 x per week dekken een bijna onmogelijke opdracht is als er veel vraag is naar je hengst. Dan ben je heel blij als je het normaal kunt verdelen over verschillende porties :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 10:24

Renske_W schreef:
Wij zijn op de terug weg van die dierenarts, en ze is gelukkig nog steeds drachtig. *\%/*
[ [url=m/YFcYA6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super!! Gefeliciteerd!!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 10:29

SophievdV schreef:
Noisy ja dat denk ik ook. Alleen heb ik dit werk zelf gedaan en ik kan je wel zeggen dat 1 volledige portie per merrie en dan max 4 x per week dekken een bijna onmogelijke opdracht is als er veel vraag is naar je hengst. Dan ben je heel blij als je het normaal kunt verdelen over verschillende porties :)

Dat kunnen ze dus niet.. Daarom weigeren ze nu merries of diepvries. Ik kreeg het thuis, maar heb ook gehoord; alleen diepvries bij hun op locatie.

Super Renske!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 11:16

Ja amai wel een gedoe voor zo’n grote hengst.. Hij zal dan ook wel veel werk gehad hebben met rietjes maken.

We hebben hier ook eens uitgerekend, geeft Arany vers 5, soms 6 dosissen, wat bijna 100 diepvriesrietjes zou zijn.
En Mo vers slechts 2, heel soms 3 waarvan ze dan tussen de 30 en de 50 rietjes van zouden kunnen maken per sprong.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:20

Hier vorig jaar onze oude hengst laten springen en die had in 1 sprong 149 rietjes (diepvries) gelukkig maar want we hebben het maar 1x kunnen doen. Mij werd van te voren verteld dat, zeker koudbloeden, vaak rond de 70 rietjes het wel is zeg maar.
Zn tnb was ook ruim 9000, al zegt dat niet meer zo heel veel na invriezen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:01

Beetje onverwacht maar ik meld mij ook weer voor de 4de keer. Al redelijk bekend hier. Op dit moment zit ik in het 2019 topic met mijn fries Zilver
Afbeelding
Die is bijna uitgerekend. Na veel pech met het fokken (lees: 2 merries en 3 veulens in 2 jaar) hopen we natuurlijk op meer geluk.

De combi :
Fayola go Lightly
3 jaar oud
Forty x Turbo Magic
Afbeelding

Just Wimphof
5 jaar oud
De niro x Riccone
https://www.uytert.nl/nl/just-wimphof
Afbeelding
Afbeelding

Fayola haar moeder was in 2018 voor 2019 drachtig van Just Wimphof. Just Wimphof past zeer goed bij Fayola want die lijkt gewoon 2 druppels water op moeders.
We brengen haar vanmiddag weg

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:55

Mooie combi Kabayo!

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 21:51

Welkom kabayo!
Duimen dat het deze keer allemaal goed gaat :(:)

Vandaag beide merries weer meegehad.
Bij La Fidele is het eraf dus 14 mei terug om te zien of het gepakt heeft.
Fidelity is vandaag nogmaals geinsemineerd en morgen kijken of het ei er nu wel af is.
La Fidele had helaas wel vocht, waarschijnlijk reactie op de verdunner dus die is gespoeld nu. Hopen dat dat afdoende is.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 23:26

Ajesca. Spannend! Balen van het vocht...

Welkom Kabayo! Wat zal deze combinatie een dubbel gevoel geven, maar ook zo mooi als alles goed gaat :(:)

Mirjamalvaro. Misschien een voorteken :))

Wat een gedoe allemaal om aan sperma te komen van Totilas... En dan met deze voorwaarden!

Dierenarts is vanavond nog geweest om Esmeralda te scannen. Ei is weg, nu wachten op de 18 dagen scan :):)

Wild Thing wordt maandag gescand, hopelijk komt er wat beweging in en is ze hengstig.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 07:31

Jammer van het vocht ajesca maar nu ze gespoeld is, zal ze wel mooi proper zijn voor het vruchtje er is
Spannend

Am horses spannend aftellen

Welkom kabayo, leuk dat jullie toch blijven fokken ondanks de tegenslagen. Het kan ook allemaal mooi zijn.

Wat verschil zeg tinniie, heeft de leeftijd daar iets mee te maken ook?

Leuke bevestiging Renske

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:31

Wat betekend dat vocht dan?

Eli ei 3.7cm dus nog ff geduld.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:42

mirjamalvaro schreef:
Wat betekend dat vocht dan?

Eli ei 3.7cm dus nog ff geduld.

Waarschijnlijk reactie op de verdunner in het sperma.
Dan is er bij de echo duidelijk vocht in de baarmoeder te zien wat ze er zelf niet uitgewerkt heeft.

Hopen dat bij die van jou het ei mooi doorzet!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:47

Ah oke :D

Ja hoop ook dat het nu doorzet. Ze is nu wel hartstikke hengstig, dus misschien vorige ei niet goed ofzo. :P

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 14:17

Vocht betekent ook vuil en een vuile baarmoeder is niet ontvankelijk voor het vruchtje om te nestelen.

Men merrie is vandaag geïnsemineerd dus nu wachten tot ze af is en dan dichtzetten en dan kan ik ze gaan halen en kunnen we weer beginnen aftellen. Spanning is er hier nog maar net af en de volgende begint al weer :') fokken toch zo leuk he.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:59

Hier vandaag weer met trailerladen geoefend (wel handig voor wanneer ze naar de DA moet voor inseminatie). Weer een stapje verder. Ze stapte nu vlot op een tweepaards met het schot erin. Volgende keer stang en klep dicht en wanneer dat goed gaat een klein stukje rijden. We zijn er bijna.

marije1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 16:51

Hallo allemaal. ik meld mij graag aan
wij hebben gisteren onze merrie Dolce ( souvenir x quattro b) laten insemineren.
de vader van het veulen is Frederik Hendrik van Nassau, een barock pinto hengst.
Ik ben in dit ras verzeild geraakt door mijn man, die helemaal weg is van de barock pinto paarden. En die dit jaar dan ook mijn oldenbruger merrie mag gebruiken voor het stamboek. ( man helemaal happy)

het is het 1e veulen dat wij op onze eigen stal gaan fokken. Voorheen hadden wij de dames op andere stallen staan en werd de begeleiding daar dan ook gedaan. Ik heb al aardig wat geboortes meegemaakt, maar dus nog nooit alles helemaal zelf moeten doen.

ik sluit mij hier graag aan om gebruik te maken van jullie ervaringen en om mijn eigen vragen te kunnen stellen, en mijn onzekerheden te bespreken

Zelf ben ik net bevallen van een kleine jongen, ik lees veel mee, maar kan helaas niet altijd reageren omdat ik mijn handen letterlijk vol heb! De hormonen vliegen mijn man dus om de oren, die van onze merries en die van mij haha.

Dolce zal op 14 mei gescand worden, nu dus duimen!

groetjes, Marije

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:29

Renske_W schreef:
[ [url=m/YFcYA6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fijn!

Hier bij fidelity ook het ei er af dus beide half mei scannen om te zien of ze drachtig zijn :D

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:30

marije1502 schreef:
Hallo allemaal. ik meld mij graag aan
wij hebben gisteren onze merrie Dolce ( souvenir x quattro b) laten insemineren.
de vader van het veulen is Frederik Hendrik van Nassau, een barock pinto hengst.
Ik ben in dit ras verzeild geraakt door mijn man, die helemaal weg is van de barock pinto paarden. En die dit jaar dan ook mijn oldenbruger merrie mag gebruiken voor het stamboek. ( man helemaal happy)

het is het 1e veulen dat wij op onze eigen stal gaan fokken. Voorheen hadden wij de dames op andere stallen staan en werd de begeleiding daar dan ook gedaan. Ik heb al aardig wat geboortes meegemaakt, maar dus nog nooit alles helemaal zelf moeten doen.

ik sluit mij hier graag aan om gebruik te maken van jullie ervaringen en om mijn eigen vragen te kunnen stellen, en mijn onzekerheden te bespreken

Zelf ben ik net bevallen van een kleine jongen, ik lees veel mee, maar kan helaas niet altijd reageren omdat ik mijn handen letterlijk vol heb! De hormonen vliegen mijn man dus om de oren, die van onze merries en die van mij haha.

Dolce zal op 14 mei gescand worden, nu dus duimen!

groetjes, Marije

Welkom! Even spannend nog dus. Mijn beide merries gaan ook rond die tijd voor controle om te zien of het heeft gepakt.