[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:00

Ennasil welkom weer! Leuke combi! Wat ga je voor je andere merrietje voor date kiezen?

Hier nog steeds bezig met de 2 merries te dekken.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:12

Wij laten 1 merrie natuurlijk dekken (appaloosa). Die liet zich bijna 1,5 week dekken := Hopelijk is die nu dan toch echt klaar!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:21

Ennasil welkom terug! Mooie tinkerhengst hoor!

Hier werd Kikkie vanmorgen terug gedekt. Ze toont wel niet heel erg hengstig maar hij loopt met zijn lip gekruld dus ze moet toch lekker ruiken. :D Gaat allemaal heel rustig bij die 2 en nadien staan ze heerlijk voldaan samen hooi te eten uit de bak. :+

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:45

Dankjewel, ik ben ook erg blij met deze combinatie en ben benieuwd wat eruit komt rollen :D

Mijn andere merrie is een stamboomloze shet van 92cm met de kleur red dun en ben nu met iemand alsof ik haar grullo hengstje van 80cm over kan nemen (van haar mag hij weg, enkel moet ze het thuis nog even overleggen)
Dit is mijn shetten merrie
Afbeelding

En haar veulen van vorig jaar die bij ons is gebleven, zij zal over 2 jaar voor het eerst gedekt worden.
Afbeelding

En het hengstje waarmee ik bezig ben hem over te nemen.
Afbeelding
Afbeelding

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:24

Oei, Ennasil, het hengstje lijkt hele korte pootjes te hebben :\

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:48

Ennasil: wat is de motivatie om te dekken met dit hengstje? Omdat hij grullo is of :+
Hou je het veulen zelf aan? Omdat er geen papier bij zit is het ook niet echt interessant voor fokkerij/keuring. Of heb je ze bijv voor de wagen?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:15

Wat een schattig koppie!
Maar ik vind het meer lijken op vermeerdering dan fokken, aangezien ze geen papier hebben. Maar dat is ieders eigen keuze.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:22

Welkom ennasil. Tinker combi vind ik mooi! De shetlander keuze snap ik niet. Kan je die toelichten?

Vulina ze vond de date zeker heel knap :=

Succes dustinlover!

Spannend AM!

Vandaag insimineren! Spannend *\o/*

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:09

Korte pootjes vertekend op de foto's, dit is niet het geval(zodra het zeker is dat we hem over kunnen nemen zal ik betere foto's maken).
Ik laat Izzy o.a. dekken zodat de veulens samen op kunnen groeien, ze leren en spelen veel van elkaar al verschillen ze in maat (dit was bij Pebbles en Liedewij ook zo)

De redenen dat ik voor dit hengstje probeer te gaan is kleur, hoogte en vooral karakter.
Er zit geen stamboom bij nee, maar dit is niet voor iedereen een vereiste. Voor het geplande veulen uit deze combi heb ik hoogst waarschijnlijk ook al een huisje (hengst of merrie maakt hun niks uit)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:36

Welkom ennasil92! Leuke combinaties <3 Spannend afwachten...

Spannend Kabayo *\o/*

Tinniie. Ik ben benieuwd of de dames een beetje gelijk gaan lopen. Of juist heel anders :P

Hengstig spuiten bij Esmeralda is gebeurt 20 dagen na veulenen.

Vandaag super mooie foto van mij en Formidable in het NRPS blad <3
Als zijn nakomelingen ook zo leuk worden, ben ik tevreden :D
Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:40

Ja idd AM, jou merrie en die 2 van mij zijn ongeveer gelijk hengstig gespoten, ben benieuwd hoe ze allemaal gaan ovuleren en gelijk gaan blijven lopen idd :D

Vandaag de eerste naar het dekstation gebracht, zaterdag volgt Jade :)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:07

hier lina hengstig gezien, kon wel taart halen om het te vieren bijna :')
is de 4e dag vandaag. Ze gaat volgende week zondag naar de hengst en dan zou het nog een dikke week moeten zijn voordat ze hengstig wordt. Hoop dat ze het goed oppakt! *\o/*

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:54

Nynkster schreef:
is de 4e dag vandaag. Ze gaat volgende week zondag naar de hengst en dan zou het nog een dikke week moeten zijn voordat ze hengstig wordt. Hoop dat ze het goed oppakt! *\o/*

Ik weet niet of je daar per dag betaald? Anders 2 weken na de hengstigheid brengen of nu direct. Zou zonde zijn dat je zoveel geld weggooit

Spannend tinnie!

Okee ennasil..vandaar

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:46

Na jaren meelezen kom ik voorzichtig ook al met mijn neus hier om het hoekje.
Begin mei zal ik mijn 2 NMPRS 5-jarige dames wegbrengen in de hoop dat zij volgend jaar hun eerste veulentje mogen verwachten.

Afbeelding
Niet de mooiste foto maar wel eentje van samen. <3
Ik vind het super spannend mijn dames te moeten missen maar ben erg blij dat ze elkaar hebben bij de hengstenhouder.
Nu druk aan het oriënteren op camera's en geboorte alarmen. Erg leuk de voorpret!
Ik volg iedereen hier graag mee :D
Zowie
Afbeelding
Kelly
Afbeelding

De hengsten die ik uitgekozen heb:
Voor Zowie
Afbeelding
En voor Kelly

Afbeelding

Ik twijfel nog over mijn kleinste merrietje... maar ben nog niet uit aan welke hengst eventueel..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:18

Wat een knappe combi's, vind ze super bij elkaar passen! Veel succes :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:45

Welkom timokyana! Leuke combinaties :j

Oefenen jullie ook het uier aanraken? Mijn moeder haar paard vind dat echt niet leuk, maar met het veulen is het geen probleem. Mijn fries vind het een beetje ongemakkelijk (ze oogt niet kwaad, eerder van ieuwll blijf eraf) maar die schopt naar haar buik. Uiteindelijk samen met een snoepje vind ze het OK.
Wat doen jullie bij maiden merries? Oefenen? Of je ziet t wel?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:49

Welkom Timokyana! Zowie vind ik erg leuk. <3 Mooie combi.

Uiers aanraken,ik oefen er wel een beetje op. Sommigen gaan het nooit leuk vinden en anderen maken er niks van. Er is er maar 1 bij wie ik niet volop de uier kan aanmaken en dat is Vera. En dat na 15 jaar dat ze hier al staat en wel zeker 8 veulens. :+

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:56

Kabayo, hier een merrie die er totaal geen problemen mee heeft. Ze blijft zelfs gewoon door eten terwijl ik aan haar hele uier mag friemelen. Heb het idee alsof ze het zelfs wel lekker vind. :+

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:23

Ik oefen eigenlijk overal mee met de paarden. Met de hengsten wil ik ook aan hun ding en ballen zitten, mocht er iets zijn moet het immers ook.
Dus bij de merries ook. Heb er nu één staan die doet dan direct een kung fu kick, heeft ze toch echt vette pech, ze moet er toch echt aan wennen. Wil niet het risico lopen dat een baby er niet bij mag of als er na het spenen iets loos is dat het niet verzorgd kan.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:29

Hier ook overal aanraken. Is het eerste wat ik de paarden leer als ze hier aankomen. Hengsten,merries en ruinen. Ook altijd makkelijk voor de dierenarts e.d.
:') zie het al voor me Woogy.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:09

Kabayo schreef:
Nynkster schreef:

Ik weet niet of je daar per dag betaald? Anders 2 weken na de hengstigheid brengen of nu direct. Zou zonde zijn dat je zoveel geld weggooit

Spannend tinnie!

Okee ennasil..vandaar

Betaal per week. Maar ze is altijd nogal gestresst op nieuwe plekken. Kan ze mooi even wennen :Y)
En ach, dat beetje geld meer of minder maakt me ook niet zoveel uit :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:19

Fijn om alle ervaringen te lezen!

Nynke ah ja dan valt het mee.

Jeeej hier is het eitje weg *\o/* 2 weken aftellen. Normaal moet ze echt 3 keer gedekt worden. Dit beloofd wel veel goeds :j

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:32

Ooh kei goed Kabayo! Spannend, we duimen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:24

Vandaag raakte een ruin mijn merrie aan aan haar achterste.. en toen blitste ze alleen ze liep wel gewoon door en niet plassen. Wie weet word ze weer hengstig! Hoop het wel.
Bij een andere ruin ging ze de achterbenen likken en erachteraan lopen. De benen likken doet ze normaal niet. Dus ik denk toch hengstig aan het worden langzaam aan? Of maak ik nu een rare gedachte.
Ze wilde (nog) geen neuscontact met de ruinen, dan draaide ze om en legde de oren in de nek. Maar ik zag haar echt blitzen. Ben benieuwd. :D

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:32

Kabayo, we duimen voor je! +:)+

Blaze, dit hoort aan als beginnend hengstig. ;)

Iemand ervaringen met het inteelt? Ben toch wel een beetje aan het twijfelen naar mijn voorkeur hengst.

Papier van mijn merrie:

Afbeelding

Papier van de hengst:

Afbeelding

Met name de Caretino in beide vaderskanten.
Veulen krijgt dit wel op de 3de generatie. Ik heb eens gelezen dat inteelt vanaf de 3de mag, maar bedoelen ze hiermee bij moment van fokken of papier van het veulen zelf?