[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mijnlieverd

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:57

Murosch als er kans is op tweelingdracht of ik weet dat de merrie een korte cyclus heeft,dan laat ik dus scannen op 16 dagen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:58

Oke, lijkt me dan verstandig om dat te gaan doen, gewoon voor de zekerheid. Maar op 16 dagen kunnen ze wel een dracht vaststellen dus?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:00

Murosch, als het goed is gaat het vruchtje rond 16 dagen innestelen. Dus vanaf dan zal je het als het goed is kunnen zien.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:00

Jazeker :). Bij Biscuit is dat alleen lastig omdat ze dus ook een aantal cystes heeft.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:05

Oke, dan gaan we daar maar vanuit. Dat wordt dan 2 of 3 mei (afhankelijk van of ik die dekking van maandag nog meetel). Ik ga dan die andere merrie laten opvoelen omdat ik nog niet helemaal zeker ben over haar. Die werd vorig jaar niet drachtig gescand (op ruim 18 dagen), maar ze is zo buikig nu.. Toch heb ik haar hengstig gezien 2 weken terug, maar je weet maar nooit. Dan is dat wel helemaal uitgesloten.
Afbeelding
Afbeelding

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:12

Ze is behoorlijk buikig idd! Ben benieuwd.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:15

Lara scan ik dus altijd op 16 dagen, want zij is tot nu toe altijd nog drachtig geweest van een tweeling. Met 16 dagen liggen de vruchtjes nog los en kan er makkelijker een afgeknepen worden. Met 18 dagen is de kans al erg groot dat het vruchtje is ingenesteld en dat wordt afknijpen moeilijker.

Vanavond Lara wegbrengen, ik vind het maar niks, maar nu ik elke dag moet werken is het niet anders. De Radstake regelt het nu verder voor mij samen met de DA.

Murosch, het zal mij niets verbazen, ze heeft er echt een beste buik onder hangen :wow:

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:28

Suffie hopelijk is ze snel weer thuis,snap dat je het maar niks vindt.

Murosch zal fijn zijn als je eindelijk zekerheid hebt! Ik vrees dat ze niet drachtig is.
Ik heb er zelf nog 1 waar ik meewarig naar kijk en niet hengstig wordt en ik toch niet drachtig acht(te).

Succes aan alle wachtenden en veel zon toegewenst aan de niet-groeiende eitjes. }>

Hier is de merrie momenteel niet hengstig meer,dus ik heb de hengst er maar bij weggehaald,scheelt een hoop gemiep en de hengst is er maar wat blij mee. }>
Ik ga eens moeten kijken wanneer Karin weer hengstig moet worden,dat is misschien ook alweer bijna. Geen idee. Er moeten maar eerst eens wat veulentjes hier uit de buiken voor ik de anderen er deftig kan weer inkijken. :')

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:33

Ik laat ook scannen op 16 dagen,zaten twee eitjes op en vorige dracht zat er in eerste instantie een drieling in.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:33

Ik denk het ook niet pretty, maar dan weet ik in ieder geval even zeker hoe het zit. :)

Wat zijn merrie's toch ook een dames he. Ik vond het ook wel sneu voor Suzie's vriendje. Hij heeft zich de hele week zo lopen uitsloven om maar leuk gevonden te worden en nu de hengstigheid voorbij is gedraagt ze zich als een draakje naar hem.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:34

Ok, ik laat dan ook scannen op 16 dagen.
Dank je wel voor de uitleg :). Vind het echt allemaal reuze spannend en interessant :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:39

Idd hier ook bij vermoeden van tweelingdracht op 16 dagen al. Anders 18, en ik tel meestal vanaf eisprong, niet vanaf inseminatie :P

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:44

wordt er dan niet geïnsemineerd bij de eisprong? OF hoe moet ik dat zien?

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:55

Soms moet men 2x insemineren, omdat na de 1e inseminatie t ei er nog niet af is gegaan..dan insemineer je na 2 dagen nog een keer..Dat is bij mij nooit t geval omdat ik t ei eraf laat spuiten.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:56

Hier wordt geïnsemineerd vanaf het ei groot genoeg is zo rond 4cm. Daarna om de dag tot de eisprong. Het zaad blijft in de merrie ook ongeveer 48u leven, daarom om de dag.

Jade is bijvoorbeeld gisterenmiddag geinsemineerd, maar kan pas vandaag haar eisprong hebben. Als het ei er vanavond nog zit moet ik voor morgen terug zaad bestellen.

De ene merrie is de andere niet, de ene gaat tot 5 en groter, maar wij hebben er ook al gehad die op 3.6 ovuleerden etc. Dus daarom wil onze da ook niet te lang wachten om een eerste keer te insemineren, om zeker geen hengstigheid te missen.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:50

Esmeralde is 3 x geinsimineerd, ei afspuiten durfde ze niet aan omdat er meerdere eitjes zaten. Formidable vond dat helemaal niet erg :+
En Wild Thing 1x geinsimineerd, het ei was toen gelijk weg.

Zover ik weet word er met diepvries wel op de eisprong geinsimineerd. Vers sperma is 2 dagen in leven dus dat is om de dag insimineren, meestal met 2e insiminatie word het ei eraf gespoten.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 19:08

Daar staat ze dan tussen allemaal 'sjiekere' paarden als enige koudbloedje.
Ze is meteen gescand geweest bij aankomst maar nog steeds zat er geen eitje klaar. Wel veel follikels beiderzijds. Dus hopelijk is ze dit weekend hengstig.

Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:39

Allemaal koude eitjes hier dus... Ze hebben warmte nodig!

Suffie; ik wil het eens proberen met ET vanwege meerdere redenen. De merrie is nu 12 jaar en heeft nog geen kwpn geregistreerde nakomelingen. Ik wil haar natuurlijk graag preferent en prestatie hebben, met als de rest van haar lijn. Verder wordt mijn kans op een merrie dan dubbel zo groot, voor mezelf om aan te houden. En de laatste reden is dat ik aanvraag heb voor veulens uit deze merrie...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:12

Lara vanavond toch weer mee naar huis genomen. Henriëtte komt morgen thuis insemineren, kon Lara lekker met Carlijn de weide op en thuis is altijd beter dan een vreemde stal. Het is Formidable v. Fidertanz geworden.

Vers gras en buitenlucht doen hier toch wonderen Vulina, want het follikel rijpt heel mooi door. Ze waren bij de HH al aan het mopperen, dat de Paaseieren bleven hangen en veel merries de hengstigheid afbraken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:15

Sjintoo schreef:
Daar staat ze dan tussen allemaal 'sjiekere' paarden als enige koudbloedje.
Ze is meteen gescand geweest bij aankomst maar nog steeds zat er geen eitje klaar. Wel veel follikels beiderzijds. Dus hopelijk is ze dit weekend hengstig.

[ [url=m/BZKCzt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Stal in Herwen?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:17

Dus ze hoorden het vaker? Ik heb er zelf geen last van met mijn merries trouwens. Eieren groeien als kool en springen als uuuhmmm....

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:20

Vulina schreef:
Dus ze hoorden het vaker? Ik heb er zelf geen last van met mijn merries trouwens. Eieren groeien als kool en springen als uuuhmmm....

Mark had maandag 30 merries gescand en velen daarvan waren vanmorgen weer op het station, maar het was prut zei hij. De follikels verschrompelen gewoon of de hengstigheid zet niet door. Het ligt dus zeker niet aan jouw merrie.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 07:14

Het koude slechte weer zal daar voor iets tussen zitten waarom de eitjes plots stoppen of verschrompelen

Oh hier wordt trouwens pas om de 2 dagen geïnsemineerd en op 15 dagen gescand. Een drachtige merrie zie je zo aan de kleur van de baarmoeder op de scan, hoef je zelfs het ei nog niet te zien. Toch op het apparatuur dat ze hier gebruiken, is wel vrij gesofisticeerd, als het veulen goed ligt, kunnen ze hier het geslacht ook zien tss 90 en 100 dagen

ChantalllJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 07:22

Ik scan op 16 of 18 dagen, daarna nog op 30 en 60 dagen. Daarna ga ik er iig een beetje vanuit dat het aardig blijft zitten.

Ja het weer is ecbt Flubber ... brrr .. vrijdag wordt de Sabino gescant op 16 dagen en onze Schimp vrijdag op 30 dagen.

Ik hoor ook veel merries die terugkomen .... maar ja .. due merrielichamen weten het ook niet meer. Koud of warm ?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:40

Fotsy schreef:
Het koude slechte weer zal daar voor iets tussen zitten waarom de eitjes plots stoppen of verschrompelen

Oh hier wordt trouwens pas om de 2 dagen geïnsemineerd en op 15 dagen gescand. Een drachtige merrie zie je zo aan de kleur van de baarmoeder op de scan, hoef je zelfs het ei nog niet te zien. Toch op het apparatuur dat ze hier gebruiken, is wel vrij gesofisticeerd, als het veulen goed ligt, kunnen ze hier het geslacht ook zien tss 90 en 100 dagen

Hier ook hoor, vanmiddag wordt Lara geïnsemineerd, donderdagavond nog een keer gescand en indien nodig vrijdagmiddag nog een keer geïnsemineerd. Vaker heeft totaal geen zin, je bevuilt er alleen de baarmoeder mee.