Fotsy schreef:Marije amai frankrijk maar begrijpelijk voor nieuw bloed, doe je dit eigenlijk als hobby of als beroep? Sorry voor persoonlijke vraag
Uit de hand gelopen hobby 
AZ, is ze weer helemaal opgeknapt?
En soms weet je het niet hoor met koorts vroeg in de dracht. Had er 2 jaar geleden eentje die net na de 3 weken scan ineens met 39.7 op de wei stond en het vruchtje is wel blijven zitten en een gezond veulen geworden.
Ik geef dan wel een koortsremmer.
Qua voer krijgen de merries die zogen en gedekt zijn nu merrie muesli, de merries die niet zogen en net gedekt zijn krijgen een handje onderhoudsmuesli en allemaal onbeperkt ruwvoer.
Straks gaan ze weer 24/7 de wei op en krijgen dan niets bijgevoerd tot oktober ongeveer. Als dan het gras minder wordt, krijgen ze eerst extra ruwvoer en daarna wat merrie muesli. Tegen die tijd zijn ze hier al in de laatste 2/3 maanden van de dracht.
Pas als ze door ruimtegebrek minder ruwvoer eten, gaat het krachtvoer omhoog als ze dat nodig hebben.
Als ze weinig nodig hebben naast het ruwvoer krijgen ze een vit/min supplement voor fokmerries.
Omdat ik meestal vroege veulens heb, laat ik de merries wel iets ruimer in conditie de winter in gaan. Als ze dan vroeg in het jaar zogen, hebben ze wat reserve als er nog weinig gras staat.
Hier trouwens ook nog steeds 2 merries die nog niet hengstig zijn geweest dit jaar. Hopelijk knapt het weer snel op en helpt dat een beetje mee.