[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

iEmmaaa

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:12

Mijn merrie is nu gewoon in gezonde conditie dus daarvoor zou dan idd geen extra voer nodig hebben, meer voor het veulen idd.

Ik lees alleen ook bij pavo en dergelijk op hun sites dat het helpt bij het aanmaken van melk maar naar mijn idee hebben de merries van mijn stalbaas hier geen last van zonder deze brokken?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:12

Oh wat gaan jullie alweer snel. Ik zie hier al een aantal gedekte merries voorbijkomen. Hier is de lichting van dit jaar er nog niet uit haha. Daar dus eerst op wachten.
Deze of volgende week verwacht ik de kleuruitslag van de hengst en ook zn dna profiel, dus dan kunnen we deklicentie gaan aanvragen. Ene merrie moet nu nog een week of 5, de andere nog een week of 2. Maar uier is nog vrij klein, niet gek met dit weer, nog even lekker binnenhouden.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:58

Het weer helpt inderdaad niet mee. Liz heeft het prima naar dr zin bij de hengst. Ze reageert wel iets maar nog niet genoeg. Komop zon!

Ik ga liz niks bijvoeren tenzij ze ineens heel dun wordt.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:15

Wij voeren altijd merrie brok aan drachtige merries/merries met veulens. Maar zij zijn dat wel zo gewend. Persoonlijk zou ik ze wel merrie brok bijvoeren.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:11

De merrie die nu drachtig is kreeg wat brokken omdat de ene artsdat aanrade, nu niet meer omdat een andere arst het aan rade, tja wat is juist.
Beide raden wel aan pavo-summervit te geven.
En natuurlijk heel veel hooi.
Zij is zelf namelijk heeeel rank.

De twee die aankomend seizoen gedekt worden krijgt de 1 sowieso alleen hooi en summer-vit de ander weet ik niet en kijk ik wat de merrie zelf laat zien

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:38

Fotsy schreef:
Marije amai frankrijk maar begrijpelijk voor nieuw bloed, doe je dit eigenlijk als hobby of als beroep? Sorry voor persoonlijke vraag

Uit de hand gelopen hobby ;)

AZ, is ze weer helemaal opgeknapt?
En soms weet je het niet hoor met koorts vroeg in de dracht. Had er 2 jaar geleden eentje die net na de 3 weken scan ineens met 39.7 op de wei stond en het vruchtje is wel blijven zitten en een gezond veulen geworden.
Ik geef dan wel een koortsremmer.

Qua voer krijgen de merries die zogen en gedekt zijn nu merrie muesli, de merries die niet zogen en net gedekt zijn krijgen een handje onderhoudsmuesli en allemaal onbeperkt ruwvoer.
Straks gaan ze weer 24/7 de wei op en krijgen dan niets bijgevoerd tot oktober ongeveer. Als dan het gras minder wordt, krijgen ze eerst extra ruwvoer en daarna wat merrie muesli. Tegen die tijd zijn ze hier al in de laatste 2/3 maanden van de dracht.
Pas als ze door ruimtegebrek minder ruwvoer eten, gaat het krachtvoer omhoog als ze dat nodig hebben.
Als ze weinig nodig hebben naast het ruwvoer krijgen ze een vit/min supplement voor fokmerries.
Omdat ik meestal vroege veulens heb, laat ik de merries wel iets ruimer in conditie de winter in gaan. Als ze dan vroeg in het jaar zogen, hebben ze wat reserve als er nog weinig gras staat.

Hier trouwens ook nog steeds 2 merries die nog niet hengstig zijn geweest dit jaar. Hopelijk knapt het weer snel op en helpt dat een beetje mee.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 22:01

Ja Marije, gelukkig is Aziza inmiddels weer helemaal opgeknapt :) En ach, of ze drachtig is zien we volgende week wel, woensdag 8 april scannen.

Hier krijgen de merries de laatste maanden van de dracht en met een veulen aan de voet merriebrok, daarnaast nog volop ruwvoer en zomers volop gras (en dan geen ruwvoer).

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:08

Fijn AZ dat ze weer helemaal opgeknapt is!
En het scannen komt al dichterbij.

Ik geef geen merriebrok,ik heb natuurlijk ook shetlanders. Ze krijgen wel altijd een onderhoudsmengeling en verder meer dan genoeg ruwvoer. Als ze zogen schroef ik de onderhoudsmengeling gewoon op. Als ze 24/7 in de wei staan laat ik zelfs alle krachtvoer weg,ze worden dan al gauw te dik.

Mijn warmbloedmerrie kreeg wel gewoon merriebrok toen ze drachtig was of zoogde.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:42

Gelukkig iz Aziza weer fit.

Hier ook absoluut geen merriebrok. Mijn tinkers kunnen daar niet tegen. Schuren zich dan helemaal kapot.

In de laatste 3 maanden dracht krijgen ze Muesli bij (cavalor fiber Forc) en onbeperkt ruwvoer. De eerste weken met veulen ook. Tot er genoeg gras is dan krijgen ze niks meer bij. Dan kan je ze echt rollen :=.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:50

Gelukkig AZ!

Ik heb Jade hier pas een week op voorhand echt merriebrok gegeven, daarvoor gewone mengeling + Cavalor vitaminen (die zo lekker ruiken ;) )
Verder heeft ze droog hooi + voordroog zoveel ze wil.

Ze is gisteren bevallen en het was een super vlotte bevalling, alles tip top in orde, dus ik kan ook terug aan dekken beginnen denken :) Ik zal het hier wel goed zien wanneer ze hengstig wordt zeker, met Arany aan de andere kant van de weide :P

Dus nog een dagje of 10 en dan kan ze hopelijk terug geïnsemineerd worden.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:59

Gelukkig is ze weer opgeknapt AZ, dat was even schrikken :(:)

Helaas moet mijn merrie ook uit logeren bij de hengst, vond het vorig jaar heel moeilijk, maar eigenlijk ging alles volgens het boekje, hoop dat het dit jaar weer zo soepel verloopt dan hoef ik maar 4 of 5 dagen in de rats te zitten :o

Ik geef geen merriebrok, ex-hoefbevangen merrie hier en dat durf ik niet aan.
Alleen de laatste 3 maanden het ruwvoer wat omhoog en de laatste 1 a 1,5 maand de fok en opfok supplement van Subli.

Gefeliciteerd Tinnie!! Wat een knapperd! :)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:22

Gefeliciteerd Tinniie, wat een leukerd! <3

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:22

Tinniie je leeft vast nog op je roze wolk ha ha.

Super dat het zo goed gaat met aziza

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:26

Ik geef al een paar maand vooraf wat fokkerijmuesli, maar niet de aangeraden hoeveelheid, handje force erbij. en verder onbeperkt ruwvoer. De eerste maanden binnen hebben ze hier vrij arme kuil gekregen en nu is die iets rijker. ze zijn aardig dik hier hoor, dus ik beperk ze nu wel een beetje. Klein beetje lucerne krijgen ze ook af en toe.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:28

Mag ik me hier ook al heel voorzichtig komen melden????

Merrie is nog niet dragend maar gisteren is ze nagekeken omdat ze nog helemaal niet hengstig getoont heeft.... Ei van 2.0 en nu OF afwachten (en nog meer scannen) OF we gaan haar op de regumate zetten voor 10/14 dagen waarna ze n spuit krijgt om ei te laten springen zodat we kunnen insemineren...

Met een beetje geluk krijg ik vandaag een aantal hengsten die goed gaan passen doorgegeven want nu dat ik ineens in n totaal ander ras zit ben ik daar een leek in en hebben we besloten om niet zomaar een willekeurige hengst erop te zetten maar een kenner in te schakelen.....

Als alles dus mee gaat zitten word mijn dame ergens deze maand gedekt en hoop ik volgend jaar OF hier (in de USA) OF in Nederland n veulentje rond te hebben dartelen :D

Merrie is een Solid Paint en de hengst word hoogstwaarschijnlijk een Overo paint zodat we kans hebben op overo/tobiano etc en dan heel mss met een apart (verdund) kleurtje ;)

Even n foto van de as mama:
Afbeelding

Tigear

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:40

Is je merrie ook 5 panel getest? En heb je aan de kenner meegeven dat je wilt dat de hengst 5 panel getest is? Dat is mijn eerste advies namelijk gezien je volgens je eigen woorden nog een leek bent met je kennis van het ras en je me juist een hele goeie fokker lijkt als ik zo jouw tekst lees.
De 5 pannel test is namelijk een tekst die test op de 5 meest voorkomende erfelijke ziektes van het paint en quarter ras, je moet hierbij aan PSSM en herda denken. ;)
Verder heb ik zover ik kan lezen geen tips. Wel wil ik zeggen dat ik het super vind met hoe je over alles nadenkt en ook dat je besloten hebt hulp in te schakelen van een expert. Ga zo door super. _/-\o_

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:51

Mijn merrie was niet 5 panel getest toen ik haar kocht MAAR de 5 panel test is door mijzelf weggestuurd en ze is n/n, sowieso MOET de hengst 5 panel getest zijn en n/n want met hetgeen ik ondertussen wel weet is dat iets waar ik absoluut NIET op zit te wachten!

De kenner die ik hier ingeschakeld heb is een van de betere quarter/paint mensen in de USA dus die weet waar hij naar moet kijken ;)

Ik ben iig vrij bekend met dekken, dragende merries, maiden merries etc aangezien ik al 3 gezonde veulens op de wereld gezet heb.... In dat opzicht is het niet nieuw voor mij (en enkele bokkers kennen mij nog wel van DBT 2007, 2008 en 2011), wat wel nieuw is is dus het ras en ik wil absoluut zeker weten dat ik niet een of ander gedrogt (sorry voor de benaming!) op de wereld ga zetten....

Uiteraard heb ik me al wel flink ingelezen op het ras zelf maar om dan zo 1,2,3 te kunnen zeggen dat ik het ras ken is me net iets teveel.... Vandaar dus dat ik een expert ingeschakeld heb want fokken is dan wel gokken maar imo moet je bepaalde dingen goed doordacht doen....

Zodra ik de info heb waar ik nu op zit te wachten EN mn merrie ook daadwerkelijk geinsemineerd word hoop ik dus snel te kunnen melden dat we een veulen gaan verwachten... Best spannend want ben zelf al 4 jaar verder zonder dat ik zelf een dragende merrie gehad heb dus ook voor mij word het weer even het stof van de boeken (en de spinnenwebben uit mn hoofd) afhalen :D

Daarna word het spannend want gaat ze nog hier bevallen of gaat ze in NL bevallen... Maar eerst haar maar eens dragend zien te krijgen.... Daarna zien we wel weer verder ;)

Tigear

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:54

Super je hebt je goed ingelezen zo te horen. Het was ook niet vervelend bedoelt maar ik kon niet uit je eerste bericht opmaken wat je al wist of niet en ik dacht dat ik het voor de zekerheid nog maar beter even kon zeggen voor het geval dat je het nog niet wist. :)
Maar superfijn dat je merrie n/'n getest is, ze is ook echt prachtig. :j

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:02

Welkom.
mooi paardje.
Ik vraag me alleen af wat ze toch aan het bit heeft hangen?

Even mijn droppies spammen :D .
Net wat foto's gemaakt tussen de buien door en geprobeerd de tel niet teveel te bewegen door de harde wind ha ha.
Hier is het span ook nog niet hengstig.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ha ha ons Jessy had jeuk aan der bibs en Smooth bekijkt even het rafereel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Qween der aalstreep word ook weer zichtbaar.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:04

Thanks! Hoe bedoel je wat ze aan het bit heeft hangen?

Bedoel je het stukje tussen de scharen? Zo ja, dat is zodat de scharen niet naar elkaar toe getrokken kunnen worden.....

EDIT: Leuk span heb je :D

Ik had er niet eens aan gedacht om te vermelden dat ze 5 panel getest is dus was een hele goede opmerking van je tigear!
Laatst bijgewerkt door Paint_Lover op 02-04-15 16:11, in het totaal 2 keer bewerkt

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:08

Ja dat bedoelde ik, weer wat geleerd :D .

Dankje.
Complimenten worden uiteraad doorgeven aan ze.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:12

Graag gedaan!

En dat van het bit... Denk dat veel mensen niet weten wat dit voor een bit is.... denk dat de meeste hier engels rijden (wat ik overigens ook gedaan heb totdat ik in de VS terecht ben gekomen) dus ook ik heb in het begin HEEL veel moeten leren hoor :D

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:17

Ik sta altijd open om bij te leren.
Vind het vaak wel een prettige sfeer in dit soort topics.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:45

Knappe paint merrie, benieuwd naar de kleine.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:03

Fijn dat ze weer is opgeknapt AZ!!

Mooie merrie CubaLibre!

Pff, mijn vader kan mijn merrie niet naar de hengst brengen als het nodig is..
Hebben jullie nog tips? Willen altijd betalen voor vervoer, maar zou even niet zo snel iemand of iets weten..