[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rooslover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:24

Nee wat een misser! Ik heb ook via van olst gedekt! Krijg je ook nog geld terug? Everdale is goedkoper dan lord leatherdeale?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:27

Jemig wat een misser zeg... Krijg je wel een vergoeding inderdaad?

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:50

Everdale is duurder dan Lord Leatherdale, dus ze geven me korting op Everdale zodat ik in feite zelfde prijs betaal als voor LL. Maar ja, das niet eigenlijk de oplossing. En dan zeggen ze dat je de hengst moet goed uitkiezen zodat deze de merrie verbetert ???

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:57

O dat had ik niet verwacht dat everdale duurder is.
Ik moet zeggen gblover dat wij dat nooit echt naar kijken of een hengst de merrie verbeterd.
Hengst moet aansprekend zijn en goed bloed hebben. Tuurlijk kijken wij wel globaal of het past, maar niet tot in de puntjes.

Zo zei iemand ooit dat onze welsh a hengst qua bloedlijn niet op 1 van onze merrie's pasten. Toch liep dit veulen uit deze combinatie wel op kop op de keuring! Juist uit dit soort "niet passende" combinaties komen de mooiste veulens.

Tot nu toe vind ik de veulens van everdale niet verkeerd.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:04

Onze merrie is drachtig gescand van Desperado! *\o/* *\o/* *\o/*

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:16

Gefeliciteerd !

Oei oei wat een fout!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:20

Gefeliciteerd Yellomofoon!!

En idd wat een misser van Van Olst.. Gelukkig kwamen ze er nu al achter en heb je straks niet een veulen met foutief papier! (heb ik ook wel eens gehoord dat er ineens een schimmelveulentje kwam uit een bruine merrie die gedekt had moeten zijn door een bruine hengst bijv.)

Ik vind Everdale ook een geweldige hengst! Beter dan LL zelf. Everdale was de keuze geweest voor mijn andere merrie, als ik die had laten dekken.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:26

Dank je :)

En inderdaad ik zou het een "leuke" fout vinden, maar uiteraard mag zoiets niet. Je kiest de best passende hengst op je merrie... En laten afspuiten of hopen op een misval zou inderdaad ook mijn keuze niet zijn!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:30

Oooops foutje, misschien komen ze met een nette tegemoetkoming

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 06:07

Amai zeg wat een misser, die van mij staat in de dierenkliniek, mag er niet aan denken dat ze geïnsemineerd zou worden door een dressuur of springhengst in plaats van quarter. Hengstenhouder gaat zaad zelf brengen, kan hij meteen ook zien dat het zaad in de juiste merrie gaat.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 07:03

Een klant van ons krijgt misschien Door een fout van de dierenarts ook een rijpaard veulen ipv pony veulentje....

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 07:28

Zo das wel heel slecht de verkeerde hengst erop en inderdaad als er toch een veulen uit komt wat je niet had verwacht. Ik weet natuurlijk niet of je een keer wil fokken met je paard maar ik zou deze inderdaad laten zitten en ik weet niet hoe je in je recht zit maar voor volgent jaar de goede dekking willen. Niet te gemakelijk mee weg laten komen hoor!

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 07:28

Das ook erg Marjolijn dat is nog link mischien voor de merrie ook een groot veulen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 07:48

Oei, dat is inderdaad een flinke fout. Helaas worden er fouten gemaakt waar mensen werken, maar in dit soort gevallen mag je toch verwachten dat ze secuur en oplettend zijn? En nu? Laat je het gewoon zo of ga je toch af laten spuiten?

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 08:09

Oei ja, das een fout, maar ze hebben het in ieder geval direct gezegd.
Afspuiten ach nee dat zou ik ook niet doen.
Misschien wordt dit wel het mooist gebouwde veulen wat je ooit gekregen hebt... :j
Hoop wel dat van Olst met een mooie tegemoetkoming voor jullie komt.

Ayasha, het kan best hoor dat ze ondanks dracht steeds hengstig lijkt.
Maar ik kan me voorstellen dat het je echt nerveus maakt.

Zei zij die wel honderd keer kijkt als een merrie knipoogt of plast als ik op dracht hoop..

en daarom laat ik nu ook twee dagen eerder scannen. Ik vertrouw het niet, en zie dan liever niks (geen vruchtje maar ook nog geen follikel) dan dat ik te laat ben. Dan komt de DA maar twee keer vaker.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 08:12

Oei das slordig inderdaad. Makkelijke oplossing voor hun, je 'korting' geven op het zaad wat er al in zit, al was dat heel je keuze niet. Zou idd gaan voor volgend jaar reductie of gratis herdekken. Fouten maken kan, maar netjes oplossen ook.

Spannend Ayasha!

Voor jou ook weer spannend Tjinta. Wij gaan 13 juni scannen, das 18 dagen na de laatste dekking, als het niet raak blijkt te zijn kunnen we zo weer door naar de hengst.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 08:14

Hoe bedoel je dat Tjinta, scan je op 16 dagen na inseminatie? Zie je dan echt nog niets op de scan? Of bedoel je dat als ze niet drachtig is, je dan ook nog geen follikel ziet?

Mijn merrie is dus altijd heel stipt op tijd met haar hengstigheid en ik had dus ook zitten uittellen, was al bijna door de dolle, want ik had haar nog niets zien tonen en 's middags toen ik thuis kwam, stond ze dus te slettenbakken bij mijn ruin. Ik kan er dus haast de klok op gelijk zetten, dat is wel makkelijk. :P
Toen de DA kwam om te scannen bleek ze idd leeg, maar ook was er nog geen follikel te zien.

Het is iig wel leerzaam deze periode!

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 08:40

Mijn merrie is drachtig, maar staat ook nog steeds enorm te flirten en slettebakken met een ruin.
Gelukkig staat ze er niet bij te plassen en te knipogen, maar maakte me toch wel een beetje zorgen. Fijn om hier te lezen dat het toch wel vaker voorkomt!

Wat slordig om te insemineren met het verkeerde zaad!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:07

Ik weet dat ze niet drachtig is he dames. De DA heeft haar twee keer niet drachtig gescand. :) Ik was aan het wachten tot haar hengstigheid er goed door kwam en dan kan ik bij de volgende opnieuw proberen ná nog een controle van de DA. :)

Ik denk dat wij het sperma gaan op halen bij de hengstenhouder dan dat ik mijn eigen DA ga laten insemineren. :) Dan hoeft de merrie niet weer op de trailer enz.

En pfft, wat een fout zeg... Hopen dat het veulen dat er uit komt, toch aan jullie eisen voldoet ondanks de foute paps. :(:)

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:08

Ja ik laat het zitten. Ga zeker niet afspuiten en laat de natuur zijn gang gaan. Als het zo moet zijn. Ik weet niet of ik iets kan afdwingen. Als ik het niet wil dan zeggen ze afspuiten en opnieuw insemineren en dan draaien ze voor alle andere kosten op.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:25

Dat is wel netjes van ze dat ze dat aanbieden, maar ik kan me voorstellen dat als je merrie nu drachtig is, dat je het ook zo laat. Het wordt ook steeds later in het seizoen en er is geen garantie dat je merrie weer drachtig wordt en wie weet wat voor 'gedoe' je je op de hals haalt als je het eraf laat spuiten.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:37

Ik zou het ook laten zitten gblover.. Dan wel niet de gewenste hengst, maar wel drachtig.. Zou wel proberen dat je volgend jaar korting wil hebben op een dekking van LL of misschien dat hun het veulen voor een goeie prijs overkopen volgend jaar als het niet is wat je wil?

Yellomofoon: Gefeliciteerd!!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:07

Ja ik laat dit keer op dag 16 scannen.
Een van de merries is al tijden aan het knipogen met kleinere plasjes. (tuurlijk weet ik haar plasgedrag niet :o )
En ze heeft een korte hengstigheid dat heb ik al geregistreerd. Dat ze dus al zo lang (lees nu al een dag of 8) aan het knipogen is, is al een contraindindicatie misschien.
Als ik op 18 dagen scan is de kans dat als er zich een follikel ontwikkeld heeft die al weer zo ver of zelfs te ver is.
Als ze drachtig is kun je het vruchtje met 16 dagen heel gemakkelijk over het hoofd zien. Maar dan heb je in ieder geval geen follikel.
Ik ga dus puur voor een follikelcontrole.
Is er niks te zien dan laat ik de DA twee dagen later gewoon weer komen voor de 18 dagen scan. Ook voor de andere dame dan.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:46

zo even niet actief geweest! maar daar ben ik weer :D

ik scan ook altijd op 16 dagen :j 18 dagen kan je wel eens te laat zijn met heel mooi weer.. mijn ervaring dan!

gblover had je al een pb gedaan echt dom van hun maarja een fout maken is menselijk -O- je kan er werk van maken maar ik persoonlijk vind het een goede combi naar mijn smaak juist betere maar zo vind ieder iets anders leuk..
ik zou igg woest zijn :x en dingen als het kan nog mis gaan of eraf spuiten gaat er dan ook zeker niet in 8)7 ik ben geen voorstander daarvan..

ik moet in juli weer scannen op 100 dagen hopelijk is alles dan nog goed _/-\o_

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:54

Toch blij dat je het niet laat afkomen gblover, en dat je de natuur zijn gang laat gaan.
Ti's toch wat he, is je merrie dan drachtig :j blijkt het van de verkeerde te zijn :( .

Tjinta, bij mij hebben ze gezegd om op 14 dagen te scannen, kunnen ze dan wel al iets zien?
Waarom is dit?
Als ze deze week geïnsemineerd geraakt tenminste.

Ayascha, toch spijtig, volgende keer beter, kan de DA dit thuis allemaal doen want het altijd om en weer rijden met de merrie, toch wel een drukte.