[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:20

Welke welsh pony komt erbij of is dat nog niet bekend ;)
Leuk hoor achter de schermen meewerken. :) Ik ga gewoon hengsten kijken.
scrollt nu even terug naar je merrie(s) ;)

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:22

das nog niet helemaal bekend, ik ben er nog mee bezig, heb keuze uit drie... helaas geen plek voor alle drie..

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:22

@AZ: Spannend!!

@Kalicha: mijn merrie gaat onder de cam maar niet op internet...

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:23

aha die heeft een privé cam.. luxe hoor.... :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:25

kalicha schreef:
das nog niet helemaal bekend, ik ben er nog mee bezig, heb keuze uit drie... helaas geen plek voor alle drie..

Spannend, ik ben benieuwd :). Keuze is altijd goed!
Hier ook 2 welsh merries en een hengstje, allemaal sectie A.

Veulen had geen zin om geprikt te worden vandaag en bleef maar draaien en bokjes geven. Morgen nog even met collega overleggen en dan toch even naar buiten hoor. Na 3 weken moet er heel wat energie vanaf vrees ik.
Merrie stond weer zo rustig als wat :) die vind het wel lekker binnen en de 3jarige die naar buiten verbannen is, stond ook wel lekker buiten, dus die blijft daar voorlopig. Lekker warm onder de deken maar ook weer niet te.

En nu nog stukje gaan lopen met de hond. Benieuwd hoeveel dagen ik dat weer volhou.

Hier geen cam bij de merrie, wel waken met 2 ;).

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:29

Waken met twee is ook wel goed te doen :)

@Kalicha: jaja, helemaal luxe.

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:31

keuze is inderdaad goed, maar wat is wijsheid.. een merie kopen die zich bewezen heeft, waarme je dus gegarandeerd een mooi lijntje mee op kan zetten, of ga je voor een jonge merrie, wel uit goed zeer goede bloedlijnen, maar je weet nooit wt ze zelf gaan doen.. ik weet het nog niet helemaal, maar hoed ook nog niet metee te beslissen..

jij bent dus helemaal van de welshjes ook, leuk een mede fan.. doe jij je merrie's altijd bij je eigen hengt dekken dan, of pak je ook wel een "vers bloed"?
jij hebt een vroeg veulen dan al... heb je geen foto's???

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:42

Mijn eigen hengst is pas 9 maand, dus dat werkt nog niet helemaal haha. Nee hoor, gezien ik maar 2 merries heb, die dan nog eens wat verschillen qua type laat ik ze bij verschillende hengsten. Mijn ene merrie is dit jaar pas 3 dus die is nog niet gedekt (normaal dit jaar, en al 2 hengsten op het oog), mijn andere merrie wordt 8 dit jaar, heeft al 3 veulens bij de fokker gehad, 1 jaar niks gehad en nu dit jaar is ze drachtig van Cui Pendragon. Plan is om haar even een jaartje rust te geven en wat meer in de sport te gaan doen, want is eigelijk best een goede rijpony. Moet nog even goed denken wat voor hengst ik voor haar eruit zal pikken, heb wel 2 ideetje maar eerst eens kijken wat dit jaar brengt.
Veulen komt pas begin mei hoor, veulen waar ik het nu over heb is de vos (hengstje).
en ja idd helemaal van de welshjes, ik vind ze geweldig.
Ik heb zelf mijn eerste merrie als jaarling gekocht, kon idd ook voor een bewezen merrie gekozen hebben maar was echt op slag weg van deze en eigelijk wel blij dat ik ze toendertijd gekocht heb, want is zeker een leuke merrie geworden. hoe ze zal fokken blijft afwachten natuurlijk. ah ooit komt er nog wel een bewezen fokmerrie bij, maar dat deze 2 zich eerst maar eens gaan bewijzen ;) haha en wat leuks voortbrengen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:46

Mag ik me hier ook weer melden. Wieneke is vorig jaar ontsnapt uit haar wei naar ons nieuwste ruintje, net gecastreerd en zij zoekt hem op, het heeft er alle schijn van dat wij rond 9 maart weer een veulentje mogen verwachten.

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:46

ohh haha.. had even de leeftijden van je pony's geloof ik niet helemaal op een rijtje.. je hebt in ieder geval nog even de tijd om je keuze oor d juiste hengst te maken.

en je oudere merrie inderdaad ook leuk als ze zich inder het zadel kan bewijzen.. ze is nog jong zat om daarna nog wat veulentjes bij haar te fokken..

ach je moet toch doen waarvan je zelf denk dat je goed doet, gewoon naar je gevoel blijven luisten toch?!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:50

kalicha schreef:
keuze is inderdaad goed, maar wat is wijsheid.. een merie kopen die zich bewezen heeft, waarme je dus gegarandeerd een mooi lijntje mee op kan zetten, of ga je voor een jonge merrie, wel uit goed zeer goede bloedlijnen, maar je weet nooit wt ze zelf gaan doen.. ik weet het nog niet helemaal, maar hoed ook nog niet metee te beslissen..

jij bent dus helemaal van de welshjes ook, leuk een mede fan.. doe jij je merrie's altijd bij je eigen hengt dekken dan, of pak je ook wel een "vers bloed"?

hallo,ook hier een welsh pony fokker.
heb er 3 staan,2 fokmerrie,s waarvan 1 drachtig en 1 jaarling uit ysselvliedts sven.

als ik in jouw schoenen stond dan zou ik voor de bewezen merrie gaan.is toch altijd een risico minder.
hoe oud is ze?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:51

Idd daarbij als ik wat fok wil ik het ook kunnen (niet moeten) aanhouden als ik wil, en kijken wat het wordt. voorlopig vind ik 1 veulen wel genoeg per jaar. Mss dat het er ooit 2 worden, maar voorlopig nog niet ;).
Ben wel benieuwd wat hier uitkomt. Lijkt een goede combi, maar je weet het pas als het veulen er is. :).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:53

Hier ook geen cam, ga tijdelijk op stal wonen, bij de stalkatten, fun..
Hoop dus ook dat Sjol er een korte dracht van maakt en geen lange...

Sonjim welkom, 9 maar dat schiet al op.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:54

Welkom Sonjim!!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:55

Ik hoop zowiezo op een netjes uitgetelde dracht eigelijk ;). haha ga straks maar even een kalender in haar stal ophangen. :)elke avond afkruisen, kan ze het zelf bijhouden en op tijd gaan voorbereiden.

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:56

inowa schreef:
kalicha schreef:

hallo,ook hier een welsh pony fokker.
heb er 3 staan,2 fokmerrie,s waarvan 1 drachtig en 1 jaarling uit ysselvliedts sven.

als ik in jouw schoenen stond dan zou ik voor de bewezen merrie gaan.is toch altijd een risico minder.
hoe oud is ze?

merrie is of wordt komend voorjaar 15, dus kan nog wel een paar mooie veulens geven.. dank ook dat ik voor de bewezen merrie ga, maar moet alles even goed op een rijtje zetten voor mezelf, heb nu mijn hoofd even volledig op mijn merrie en de voorbereidingen voor de bevalling, als dat achter de rug is ben ik weer in staat om over andere dingen reel na te denken.. :D

Heb weleens in je profiel gekeken, knappe merries die je hebt staan. doen t ook niet verkeerd in de fokkerij als ik zo de veulens zie..

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:56

AZ: spannend hoor. Is je merrie bekend met vroeger bevallen dan gepland ? ;-)

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:58

zitake schreef:
Idd daarbij als ik wat fok wil ik het ook kunnen (niet moeten) aanhouden als ik wil, en kijken wat het wordt. voorlopig vind ik 1 veulen wel genoeg per jaar. Mss dat het er ooit 2 worden, maar voorlopig nog niet ;).
Ben wel benieuwd wat hier uitkomt. Lijkt een goede combi, maar je weet het pas als het veulen er is. :).

fokken blijft altijd gokken, denk dat je ook pas kan zeggen hoe je merrie fokt als je meerdere veulens van de merrie hebt (gezien)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:59

Sonjim, welkom :)

En over Welshjes gesproken. Mijn Haf is gedekt door een Welsh Cob :)

KootMiraDrum

Welkom weer, Sonjim!

Eilinora

kalicha schreef:
merrie is of wordt komend voorjaar 15, dus kan nog wel een paar mooie veulens geven.. dank ook dat ik voor de bewezen merrie ga, maar moet alles even goed op een rijtje zetten voor mezelf, heb nu mijn hoofd even volledig op mijn merrie en de voorbereidingen voor de bevalling, als dat achter de rug is ben ik weer in staat om over andere dingen reel na te denken.. :D

Heb weleens in je profiel gekeken, knappe merries die je hebt staan. doen t ook niet verkeerd in de fokkerij als ik zo de veulens zie..

winoa is een beetje de standaard fokmerrie,leuke veulens maar niet geweldig.
pepper daar in tegen fokt wel heel goed
ze is nu weer drachtig van sandy,s simba, een bijna 6 jarige vivaldi zoon...belooft wat want het is echt een hele gave hengst met type-beweging-massa
hij komt ook naar de hengstenkeuring

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:01

Ben ook wel benieuwd wat de combi geeft, tot nu toe vind ik de combi met sven het meest geslaagd. Pascha geeft tot nu toe ook leuke veulens gegeven, maar toch heel benieuwd naar deze, hengstenkeuze is iets anders geweest deze keer. :) En nog het meest benieuwd ben ik naar wat volgend jaar eventueel komt uit mijn jongste merrie, maar daar kijk ik ook al het langste naar uit. :)

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:02

die hengst zegt me zo niks, zal eens kijken met de hk of ik tijd hem om te kunnen zien.. maar vrees van niet

qua type past pepper beter bij mij als winoa.. maar dat is natuurlijk heel persoonlijk..

En het belangrijkste vind ik dat je zelf als eigenaar en fokker plezier van je pony's hebt.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:04

Dankjewel, ik ben niet echt een fokker, de vorige zie onderschrift, zat er al in toen ik de merrie kocht (had een week bij de hengst gelopen) en nu een paar uur bij een net gecastreerde ruin, dus wel een vruchtbare merrie. Ik heb vorig jaar getwijfeld of ik haar wilde laten dekken aangezien ze in het voorjaar een blessure aan haar biceps opgelopen heeft door in het schrikdraad vast te raken. Toen ik eruit was dat ik het toch maar niet zou doen, gebeurde dit. De vraag is wel nog of haar dochter niet stiekum ook dragend is, lijkt niet zo, maar is nog heel jong en natuurlijk nog nooit gedekt. Ik hoop van niet, ik vind nog geen 2 echt te jong als moeke.

Wieneke is nu 5 jaar wordt 6 en dit wordt haar 3e veulen:
Afbeelding
en Chicko nu 3 jaar oud:
Afbeelding

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:04

Diane65 schreef:
AZ: spannend hoor. Is je merrie bekend met vroeger bevallen dan gepland ? ;-)

Ja, ze heeft bij de vorige eigenaresse 1 veulen gehad, zonder enig voorteken, na wat stress van een onweersbui, na 314 dagen dracht, en dat veulentje is na 6 dagen overleden..
Vandaar dat ik ook extra scherp ben. Heb ook geen idee of ze gaat harsen of kegelen. Moet zeggen dat ik wel een beetje last heb van stress :o Heb al 3 nachten slecht geslapen, en het kan zomaar ook nog even duren..

Edit: ze zit nu op 319 dagen.
Laatst bijgewerkt door Al_Zawraa op 31-01-11 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt