[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
immii_clarr

Berichten: 791
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:19

Cp Gefeliciteerd!

Wat fijn dat er toch nog een aantal merries drachtig zijn!

En wat komen er al mooie buikjes langs. Die van mij is nu bijna 120 dagen drachtig en haar buik begint ook lekker te groeien nu!

Ik heb hier nog even een vraag. Heeft iemand hier ervaring met het geven van ontstekingsremmers bij drachtige merries?

Merrie heeft een geirriteerd/ontstoken checkligament, heb hiervoor inflacam (ontstekingsremmer) gekregen en gegeven nadat ik specifiek had gevraagd aan de arts die het voorschreef of het geen kwaad kon wat betreft de dracht. Ik kwam er gisteravond achter dat haar lippen wat stuk waren, waarschijnlijk van het eten van brandnetels die ze op het moment erg lekker vind, maar wilde toch even kijken of het misschien van die inflacam kon komen. Kom ik er dus achter dat in de bijsluiter staat dat een drachtige merrie dit helemaal niet mag hebben.. maargoed daar is het nu dus al te laat voor want hele kur is al klaar..
Heb opgebeld en gevraagd hoe dit zit, maar de arts is op vakantie dus moet het als ze terugkomt even met haar bespreken, maar vroeg mij af of hier toevallig iemand iets over weet.

Dit staat er in de bijsluiter
Gebruik tijdens de dracht en lactatie Laboratoriumstudies bij rundvee hebben geen tekenen getoond van teratogene, foetotoxische of maternotoxische effecten. Er zijn echter geen gegevens beschikbaar bij paarden. Daarom wordt het gebruik bij paarden niet aanbevolen tijdens dracht en lactatie.

In ieder geval een leermomentje om altijd de bijsluiter te lezen en niet zomaar de arts te volgen.

corinadrenth

Berichten: 1868
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:23

immii_clarr schreef:
Cp Gefeliciteerd!

Wat fijn dat er toch nog een aantal merries drachtig zijn!

En wat komen er al mooie buikjes langs. Die van mij is nu bijna 120 dagen drachtig en haar buik begint ook lekker te groeien nu!

Ik heb hier nog even een vraag. Heeft iemand hier ervaring met het geven van ontstekingsremmers bij drachtige merries?

Merrie heeft een geirriteerd/ontstoken checkligament, heb hiervoor inflacam (ontstekingsremmer) gekregen en gegeven nadat ik specifiek had gevraagd aan de arts die het voorschreef of het geen kwaad kon wat betreft de dracht. Ik kwam er gisteravond achter dat haar lippen wat stuk waren, waarschijnlijk van het eten van brandnetels die ze op het moment erg lekker vind, maar wilde toch even kijken of het misschien van die inflacam kon komen. Kom ik er dus achter dat in de bijsluiter staat dat een drachtige merrie dit helemaal niet mag hebben.. maargoed daar is het nu dus al te laat voor want hele kur is al klaar..
Heb opgebeld en gevraagd hoe dit zit, maar de arts is op vakantie dus moet het als ze terugkomt even met haar bespreken, maar vroeg mij af of hier toevallig iemand iets over weet.

Dit staat er in de bijsluiter
Gebruik tijdens de dracht en lactatie Laboratoriumstudies bij rundvee hebben geen tekenen getoond van teratogene, foetotoxische of maternotoxische effecten. Er zijn echter geen gegevens beschikbaar bij paarden. Daarom wordt het gebruik bij paarden niet aanbevolen tijdens dracht en lactatie.

In ieder geval een leermomentje om altijd de bijsluiter te lezen en niet zomaar de arts te volgen.


Novacam mag volgens bijsluiter ook niet. Heb er een levend veulen uit gekregen

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:29

Bij veel geneesmiddelen is dat zo. Dat dat er staat. Wil gewoon zeggen dat er nog geen gedegen onderzoek is gedaan. Bijvoorbeeld bij equest pramox is dit ook zo. Maar ken daarvan ook geen negatieve ervaringen. Bij rundvee had het dus geen invloed op het ongeboren veulen, dus persoonlijk zou ik me niet druk maken. Uiteindelijk zal je toch moeten kiezen voor de merrie. Stress door ziekte of pijn is ook niet goed.

immii_clarr

Berichten: 791
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:33

Dat het bij rundvee geen invloed had stelde me gelukkig ook wel enigszins gerust.

Had inderdaad meerdere ontstekingsremmers opgezocht en staat inderdaad bij allemaal dat het niet gebruikt mag worden. Maar je hebt gelijk, je moet toch iets om de kwaal te verhelpen.

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:38

Ja precies. En brandnetel werkt dan weer reinigend, dus ze schoont zichzelf mooi op. Helpt ook bij gewrichtspijn trouwens. Beterschap voor haar.

-hier gaat alles goed, beetje druk met trainingspaarden, vanochtend gescant, Phoebe 81, Tjaja 58, Noeka 35 dagen drachtig: me is happy!-

ZonnetjeX
Berichten: 16
Geregistreerd: 11-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:54

Balko Welkom! Wat een mooie merrie zeg!

Manskie Ahh toch nog gelukt! Gefeliciteerd!

Cp gefeliciteerd! :D

Caily Mooi allemaal nog drachtig! Wordt druk voor jou volgend jaar

Immii_clarr Geen ervaring mee, reacties van de rest klinkt wel logisch!

Hier nog niet gescand, beetje gedoe met da... Anders deze week maar even bij een andere langs.

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:25

Kan het zo zijn dat een paard een eitje van 4cm heefr maar geen hengstig gedrag vertoont?

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:32

Ja

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 14:43

Melissa1996 schreef:
@Fotsyen @Evelien__ zijn toch echt twee merries :o


Hahaha dus toch :')

Evelien ik duim voor je

Tja die medicatie is toch al binnen maar wie zal het zeggen of het effect zal/kan hebben. Je zal gewoon moeten afwachten nu.
En levend veulen wil nog niet zeggen op termijn een gezond paard. Maar das ook zonder de medicatie.

Salinero ja dat kan zeker

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:47

Ah oké ligt dat dan eraan dat het einde van het seizoen is? Of dat ze geen veulen wil?

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 18:06

Wij gaan nog 1 poging doen voor 1 merrie toch dragend te krijgen! Maandag gaat ze naar de hengst, wordt wel een laat veulen, maar voor deze merrie zou dat geen probleem moeten zijn. Kans is klein dat ze zo laat in het seizoen nog dragend wordt maar tis het proberen zeker waard!
Mijn ster preferent merrie 'Wonder Girl Of The Fairy Tale Ranch'
Afbeelding
Mag op date met 'Royal Supreme SG SO Impressive'
Afbeelding

Deze jonge hengst heeft dit jaar zijn eerste merries dragend en ben heel benieuwd wat ze ervan gaan maken als ze dragend is

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 19:37

leuke hengst sara, ik hoop voor je dat het nog lukt :D

Balko

Berichten: 1147
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 20:22

immii_clarr schreef:
Cp Gefeliciteerd!

Wat fijn dat er toch nog een aantal merries drachtig zijn!

En wat komen er al mooie buikjes langs. Die van mij is nu bijna 120 dagen drachtig en haar buik begint ook lekker te groeien nu!

Ik heb hier nog even een vraag. Heeft iemand hier ervaring met het geven van ontstekingsremmers bij drachtige merries?

Merrie heeft een geirriteerd/ontstoken checkligament, heb hiervoor inflacam (ontstekingsremmer) gekregen en gegeven nadat ik specifiek had gevraagd aan de arts die het voorschreef of het geen kwaad kon wat betreft de dracht. Ik kwam er gisteravond achter dat haar lippen wat stuk waren, waarschijnlijk van het eten van brandnetels die ze op het moment erg lekker vind, maar wilde toch even kijken of het misschien van die inflacam kon komen. Kom ik er dus achter dat in de bijsluiter staat dat een drachtige merrie dit helemaal niet mag hebben.. maargoed daar is het nu dus al te laat voor want hele kur is al klaar..
Heb opgebeld en gevraagd hoe dit zit, maar de arts is op vakantie dus moet het als ze terugkomt even met haar bespreken, maar vroeg mij af of hier toevallig iemand iets over weet.

Dit staat er in de bijsluiter
Gebruik tijdens de dracht en lactatie Laboratoriumstudies bij rundvee hebben geen tekenen getoond van teratogene, foetotoxische of maternotoxische effecten. Er zijn echter geen gegevens beschikbaar bij paarden. Daarom wordt het gebruik bij paarden niet aanbevolen tijdens dracht en lactatie.

In ieder geval een leermomentje om altijd de bijsluiter te lezen en niet zomaar de arts te volgen.



Tijdens mijn zwangerschap ook in bijna elke bijsluiter gelezen dat het niet mocht en 9 vd 10 keer kon het toch!
Zou gewoon vertrouwen op de arts!

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 20:27

Hele tijd netjes meegelezen via mijn telefoon maar zelf eigenlijk weinig om te vertellen.

Super fijn voor degene die toch hun merrie toch nog drachtig hebben! En succes voor degene die nog een ronde proberen

Cp, gefeliciteerd, leuk dat ze kampioen is geworden!

Mijn merrie wordt eind van de maand nog gescand voor de gustregeling, 27 dagen zag alles er goed uit volgens de arts, zitten nu op dag 42.
Vrijdag liep mn merrie echter stokkreupel :( Meteen de smid laten komen met verdenking van een hoefzweer.. Maar hij kon helaas niets vinden.. Ze wilde haar voet echt helemaal niet belasten dus heb die avond nog pijnstillers gehaald bij de dierenarts maar zaterdag bleek dat ze hier niet op reageerde en ze liep nog slechter dan vrijdag..
Dusja, dierenarts erbij, heeft ook nog staan zoeken maar kon ook geen zweer vinden... Ze reageerde nog steeds heel heftig op de teen maar nope, geen teken van een zweer te bekennen.. Temperatuur was ook goed dus gingen uit van een kneuzing.. Advies dus om een ijzer eronder te laten zetten op maandag. Zo gezegd zo gedaan, maandagochtend meteen een ijzer onder dr zere voet met een leren zooltje ertussen.
In de middag liep ze al beter en durfde ze het been al meer te belasten!
Nu vandaag weer terug geweest bij dr en nu zag ik dus ineens dat er toch een zweer bij de kroonrand uit gekomen is!
Hebben jullie nog goede adviezen hoe ik dit nu het beste kan behandelen nu het al open is?
Afbeelding

tiwi1969

Berichten: 7696
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 20:46

CP gefeliciteerd!

Luna, leuk en spannend zo op het einde van het seizoen. Kan nog best goed gaan.

Immii, niet meteen in paniek raken.... je hebt het niet langdurig gegeven.

Ik heb genoten zondag, wat een stoere merrie heb ik toch.... topbraaf door het parcours ondanks dat ze al 1,5 jaar bijna niks meer doet. Precies waarom ik haar genen zo graag in ons toekomstige paard wil en wij dus dit project zijn ingestapt.


Afbeelding


Dit was een mooi afscheid van Kees onder het zadel. Het is goed zo!
Laatst bijgewerkt door tiwi1969 op 03-09-19 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Berichten: 14663
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 20:50

Immii mijn merrie heeft ongeluk gehad toen ze net drachtig was en 2 weken op de zwaarste antibiotica gestaan ivm open liggen peesschedes. Ze heeft tot ieders verbazing niet verworpen en de kleine groeit goed.

immii_clarr

Berichten: 791
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:03

Luna spannend! hopelijk lukt het.

Kimsel, hoefzweer bij de kroonrand heb ik ook een keer gehad, wel lang geleden, vooral goed schoon houden, vervelende plek altijd!

Bedankt voor jullie antwoorden, die geven me toch een wat beter gevoel nu.
Ik lees trouwens zoveel mogelijk mee, en probeer wat meer te reageren vanaf nu, maar ontbreekt soms wat aan tijd.

Hebben hier trouwens meer merries last van zwangerschaps vermoeidheid? Die van mij heeft al bijna van begin af aan dat ze drachtig is dat ze echt ontzettend veel gaapt! Al helemaal als ze maar denkt iets te moeten gaan doen :')

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:10

Flup is rustiger geworden! En ze loopt niet meer tegen de barrels maar draait tegenwoorfig netjes :') evenals ze een paar reiningoefeningen makkelijker lijkt te vinden

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 22:47

Gefeliciteerd voor de drachtige nog!

Zal binnenkort even nieuwe foto’s maken van Sal maar de kleine lurkt er goed aan dus ik vind dr momenteel niet echt lekker bijstaan al gaat er flink veel in. En we zijn nu even een weekje op vakantie dus ik moet ze even missen.

Even kort ivm medicatie. Sal heeft vorig jaar aan calcium infuus gelegen plus antibiotica metacam en zelfs buut en ik geloof dat deze man niks geleden heeft
Afbeelding
Ze doet het verder zo goed heeft altijd op ijzers gestaan ivm gevoelige voeten maar die moesten er af nadat een smid ze schreef eronder had geslagen en ze door de pijn niet keer kon opstaan. We wilde het aankijken en geen behoefte of nood meer gehad sindsdien. Ze bokt rent en is zo vrolijk echt weer een beetje mijn paardje terug!

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 23:20

Hier ook metacam moeten gebruiken tijdens de dracht. Geen problemen veroorzaakt. :)

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 23:24

Ik heb bij Jade 2 jaar geleden ook flink wat medicatie en verdoving moeten geven na een serieuze beenwonde tijdens haar dracht. Veulentje was ook perfect gezond.

cp112

Berichten: 14754
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 23:36

Hier 2 jaar geleden zeer hardnekkige droes waar de merrie ook fiks AB en Novacam voor heeft gehad. En best lang ook.
Veulen was helemaal gezond.

Cioccolato

Berichten: 6747
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:17

Hier nog nooit wat gebruikt tijdens de dracht.
Maar heb nu de pramox wormkuur en vind dat al spannend _O-

immii_clarr

Berichten: 791
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:21

Ik word blij van jullie berichten. Gelukkig gebeurd het dus vaker, al heb je het liever niet nodig natuurlijk.

Candalisa knap veulen!

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:05

Hier paar jaar geleden een merrie die begin vd dracht zware koliek had en daarvoor op de kliniek van alles heeft gehad, eind vd dracht hoefbevangen dus metacam en alles meer. Ik ontworm ook altijd met pramox. Veulen is nu 4,5 en doet het tot op heden gewoon prima.