Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Re: Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:42

Wat ik zat te denken trouwens Pauk, als het met bloed prikken niet mogelijk is, en je toch zekerheid wil, kun je dan niet zelf een keer haar op de trailer zetten en naar een andere DA rijden? Of gaat het je ook echt om het opvoelen, dat je niet wil?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:02

Nee hoor.. Het gaat me meer om geen 2e keer.."weet ik niet"
Voor Pauk is het ook allemaal niet prettig hoewel ze het heel braaf toelaat. Ik kan wel naar een andere Da rijden.. Maar daar heb ik zowiezo mijn paps voor nodig.. En die heeft overdag geen tijd.. Wel wil ik het bloedonderzoek laten doen door de paardenkliniek uit honselersdijk.. Niet door mijn eigen dierenarts..

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:26

paardenkliniek uit honselersdijk is goed Lachen ik zit nog tekijken of monchique daar telaten bevallen of roosedaal,want wat mij tegenhoud is dat ik dan met veulen en mon in trailer vanuit roosedaal naar zuid holland moet rijden.....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:30

Ik kom even binnenvallen: vanaf welke leeftijd bieden jullie je veulens veulenbrokjes aan?

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:35

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:46

Thanks Maseike, vanaf 3 maanden veulebrok zo te zien Nagelbijten / Gniffelen
Hij probeert nu al bij de brokken van z'n ma te komen...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:06

Gewoon met mams laten mee-eten, kan geen kwaad. Wij hebben er eentje gehad die zelfs de dag na de geboorte al brokjes mee-at. Wij voeren trouwens nooit veulenbrokken, veulens bij ons hebben altijd normale onderhoudsbrok gekregen die ze maar bij mams uit de bak moesten vissen, en als mams getrained werd kregen ze wat voor zichzelf.

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:17

als jullie je drachtige merrie een multivitamine willen geven,wat geven jullie dan?
ik hoor goede verhalen over ijslands zeewier,wat is jullie ervaring?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:34

Hhenny:geen idee,ik ga enkel merriebrok bij,als ze het nodig leek te hebben.Een maand voor de dracht kreeg ze nog een extra suppo,Horse Liquid was dat,voor een sterkere merrie en sterker veulen.MAar toen had ze ook echt achterstand,dit jaar is ze prima en krijgt ze zelfs geen veulenbrok.

Faniek: Ach gut Ik duim met je mee dat ze gewoon afgekeken heeft van Macy,en ellendig vroeg begint met voortekenen te tonen!

Chubby: hier mocht hij meeeten wanneer hij wilde,ik denk zelfs dat hij op een week of drie reeds zijn eigen teiltje eten kreeg..in elk geval,tegen het afspenen at hij ruim 1.5 schep veulen/merriebrok per dag!

Hier nieuws!!! We hadden één shetlandertje die zogezegd niet bij de hengst geweest was,toen we ze aankochten,of toch niet dat hij dacht(kwam op zijn beurt weer van een handelaar),maar wij vonden ze toch knap dik.
Nu is ze de laatste tijd zo rustig,veel liggen etc..en ik wou gisteren maar eens kijken..en wat zag ik??
Een beginnende uier!! Koe Haha!
Dat betekent dus binnen hier en een paar weken een veulentje!! En nog niet eens van mijn merrie!
Jammer genoeg toch wel erg vroeg op het jaar dan,maar dat lossen we wel op,ze kunnen binnen op stal,en ik denk dat ik dat veulentje maar een trui aandoe ofzo als het te koud is. Clown

Jippie! Haha!

Afbeelding

Het gaat em om de zwarte merrie,een mini-shetlander van 80 cm! Clown

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:47

@ Pretty, nou dat is wel een hele leuke verrassing!

@ Faniek, ik hoop dat ze gewoon vroeg is met tonen... ik duim met iedereen mee.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:36

Dat is leuk pretty!! Nog eentje erbij Haha! Haha!

Chubby; Veulens eten hier al heel vroeg mee met de moeder.. Meestal al vanaf een dag of 2 ofzo Nagelbijten / Gniffelen Ik geef ze van +- een maand oud een eigen emmer.. Ervan afhangend hoe het veulen eet, en hoe de moeder zich gedraagd Lachen

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:43

Kom ook even binnen gevallen... had gister op school een gesprek gehad met mn docent (tevens VA) en hem gevraagd waarom ik cuba's beebje niet voel hij vertelde me dat ik maar eens met mn hand bij haar flank moest gaan staan en dan een heel klein duwtje moest geven... Dus ik eenmaal thuis gekomen naar de manege gereden en het natuurlijk meteen uit geprobeerd, na 2 kleine duwtjes kreeg ik reactie Haha! en niet zo'n klein beetje ook, beebje heeft in 10 minuten tijd zeker 15 keer terug geschopt en reageerde op de plaats waar ik mijn hand legde. Was (en ben nu nog steeds) in de wolken (1e keer dat ik het voelde was met 5,5 maand en dan nu pas weer).
Weer geen nieuwe pics kunnen maken aangezien het al te donker was, wordt dus als ik het niet vergeet morgen....

Heb gister ook 2 boeken gekocht, 1 van Paul de vries (paardenfokkerij) en 1 van Janet Lorch (van veulen tot paard) en ben dus aan het lezen geslagen.... wisten jullie dat de foetus met 63 dagen al vorm heeft en het geslacht dan ook al "bekent" is? Ik wist dat niet en heb mn ogen uit gekeken. (zal kijken of ik dat plaatje kan scannen en het er dan hier op zetten.... als er liefhebbers voor zijn)
Laatst bijgewerkt door Paint_Lover op 26-01-07 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:47

Die info staat ook op http://www.foalcam.nl

Je hebt wel geluk dat je het veulan nog hebt gevoeld, meestal kun je dat op het einde van de dracht niet meer omdat het veulen dan anders ligt en er haast geen ruimte meer is.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:58

oke,wist ik niet... cuba vondt het niet echt leuk die had echt zo iets van mens rot op en laat mn buik met rust.... is zo wie zo de laatste paar dagen niet te genieten maar ja nog een maandje of 3 en dan kan iedereen het gewoon bewonderen en zal ze (hoop ik) ook minder snel ge-iriteerd zijn.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:17

heb even een vraagje.. Mijn paard ging normaal bevallen in een dubbele box, dus van twee boxen werd de muur weg gehaalt en zo kon ze bevallen in een grote box.. Maar nu blijkt het dat de stal vol staat met paarden.. er kunnen wel paarden verhuist worden naar andere stallen maar er is er één teveel... Dus als mijn merrie in die box zou gaan, heeft die andere geen stal..

Nu was het voorstel van de eigenaar om mijn merrie te laten bevallen in de binnenbak.. Ik zou ze 's avonds in de bak mogen zetten en smorgens er weer uitnemen.. Hij zou stro in de bak leggen dat ze zich daarop kan neerleggen en een bak water..

Ik weet niet wat ik hiervan moet denken.. Wat zouden jullie doen? Ik heb dat nog wel al gehoord dat paarden in de bak bevallen maar zou je het overwegen?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:29

Nope, mijn merrie is 's middags om 16.00 bevallen, dat zou de jouwe dan dus in een kleine stal moeten doen.. En waar blijf je met merrie en veulen na de bevalling? Ook in die kleine box?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:37

Wat zijn de afmetingen van de box?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:42

kom even gauw binnevallen Tong uitsteken

chubby: ik voer "standaard" vanaf 2 weken het veulen in een afzonderlijk bakje bij. hangt natuurlijk van de eetlust van het veulen af, maar meestal beginnen ze idd al tegen die tijd bij moeders wat te pikken Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:47

Dan zal ik eens wat veulenbrokjes gaan halen Knipoog
Of zal ik 'm gewoon muesli laten mee-eten?
Moeilijk best, zo'n eerste veulen Bloos

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:49

tijdje geen foto's meer van me gehad.
maar morgen moet frouk nog precies 2 maanden.
dus hier weer even wat foto's
Afbeelding
Afbeelding
tijdens het rijden. dikke buik he.
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:03

CubaLibre: die twee boeken heb ik hier ook,héél interessant! Knipoog

Quirinake: Ik vind het toch ook geen zo'n strak plan,van die binnenbak..Mijn merrie stond thuis,en haar stal was ook te klein,die deden we dan ook gewoon dicht,ze is dan in de weide bevallen.Liever dat dan een merrie die vast ligt in de stal tijdens haar bevalling..
daarna ging de stal gewoon weer open,die ging sowiezo normaal nooit dicht.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:17

ik weet het, ze kan overdag ook bevallen, ik zeg maar wat die eigenaars zeggen dus ik stel het hier maar voor, ik weet het zelf niet.. het is niet dat de stallen van zichzelf zooo klein zijn, maar natuurlijk ook geen dubbele box.. ze zou na de bevalling in de buitenstal komen te staan en daar zouden ze op de weide gaan met een inloopstal. Ik weet niet of ik het zo'n goed plan vind.. anders moet ik dringend op zoek gaan naar een andere bevalplaats want ze moet nog maar een maand.. HELP Tong uitsteken iedereen tegen? eenmaal andermaal...verk... Tong uitsteken

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:24

Quirinake: Lastig, ik heb vroeger vaak gezien dat paarden in de binnenbak mochten bevallen en dan terug gingen naar hun (ruime) stal, omdat mensen ze dan beter in de gaten konden houden, maar er zijn er ook die dat niks vinden en gewoon wachten tot ze weer 'thuis' waren.
Kan er niet een ander paard in die buitenstal tot het veulen er is?

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:37

thnx voor de reactie.. Ik heb idd ook al paarden weten te bevallen in de bak en dan teruggingen naar de stal.. Ik moet maar is goed nadenken van hoe ik het gaa aanpakken.. Het zijn echt onvoorziene omstandigheden want normaal zijn er àltijd stallen vrij bij ons maar nu is alles bezet.. je hoort het wel Tong uitsteken

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:21

ik kom straks uitgebreid reageren hoor, maar even gauw voor chubby:

bij mij krijgen zowel moeder als veulen "merrie- en veulenmengeling" lekker handig Haha!
ik ben voorstander van veulenbrok/mengeling, maar als je liever gewone muesli geeft, houdt niks je tegen Knipoog zeker als je merrie geen speciaal merrievoer krijgt, is het dan wel zo makkelijk. Ze stelen altijd wel eens wat van elkaar en als je dan verschillende dingen voert, wordt het nogal lastig dat in de gaten te houden Clown