Ik zou sowieso niet enten als je nooit in contact komt met andere paarden en als het niet verplicht was in België. Maar hier kom je gewoon nergens binnen als ze niet geënt zijn tegen rhino2 Keer en griep. En tetanus doe ik omdat we op een oude boerderij wonen en dat virus lang lang kan overleven in de grond en veulens daar wel heel kwetsbaar voor zijn. Ik ontsmet daarom wondjes bij veulens ook altijd eens met zuurstofwater. Tetanus overleeft niet in een zuurstofrijke omgeving en voor zes maand kan je veulen niet enten daartegen. In onze veulenprik zit wel een heel heel kleine hoeveelheid dode virusdeeltjes tetanus en trouwens ook ab voor 2/3 dagen en wat vitaminen enz maar had begrepen dat dat in Nederland anders was. Ik stel me wel altijd de vraag waarom moet dat bij paarden ieder jaar en mensen maar om de tien jaar. Weet iemand dat toevallig? Een van mijn merries was daar altijd keiziek van.
Muronia
Geplaatst: 21-10-22 07:31
Die van mij krijgen de standaard entingen, ik doe er geen rhino enting bij. Ze staan aan huis en in de komende periode wordt er verder niet gereisd of wedstrijden gereden. Wel pas ik de datum iets naar voren aan zodat ze rond 6 weken voor de bevalling geënt wordt.
CP jemig wat een werk zeg! Wel prachtig zo.
Ik verbaas me er echt over hoe goed Veroon in haar vel zit tijdens deze dracht. Ze loopt nog zo lekker onder het zadel ook, de vorige dracht was het nu wel zo'n beetje op, maar nu heeft ze er echt nog zin in.
Even vraagje tussendoor. Vanmorgen ging ik mijn drachtige merrie longeren en aan het einde spoot er in stap bij elke pas een paar druppels afscheiding uit. Daarna zag ik inderdaad ook wat wittig spul. Is dit normaal tijdens de dracht of moet ik me nu zorgen maken dat er iets met het veulen is..
kiki1976
Geplaatst: 23-10-22 10:10
cp112 Wat is hij toch knap Mammoetje ziet er ook goed uit! Zie op FB ook vaak van die mooie/leuke foto's van je voorbij komen.
estell__ fijn dat alles goed was! Toch weer een zorg minder. Hoor een hoop verhalen dat er drachtige merries wat koliekerig zijn.
Muronia grappig hoe het dan toch weer per dracht kan verschillen. Maar super fijn dat ze het zo goed doet onder het zadel.
shadow33 ik zou zelf even contact opnemen met de da, al is uit voorzorg.
Shadow33: ik zou de da ook even bellen. Honden en mensen kunnen ook wat afscheiding/melk uit de tepels krijgen. Maar dat is vaak aan het einde van de zwangerschap. Weet niet hoe dit bij paarden zit
Welke merriebrok geven jullie. Ik hoor aan de ene kant dat het niet uitmaakt welk merk. Terwijl ik aan de andere kant hoor dat er best veel verschil zit in de brokken. Ik las laatst een artikel waar iemand beweerd dat merriebrok wel degelijk invloed heeft op de ontwikkeling van het veulen en eventueel ocd enz. Ze voeren hier op stal vanaf 6 maanden elke dag twee keer een handje merriebrok bij het “normale” krachtvoer. Vanaf 7 maanden voeren ze steeds iets meer, totdat het normale voer helemaal vervangen is door de merriebrok. Ik moet dus even nadenken over welk voer ik wil geven.
Fotsy
Geplaatst: 23-10-22 16:50
Ik zou ook dierenarts bellen shadow33
Ik geef merriebrok van huismerk aveve. Of er zoveel verschil op zit weet ik niet maar alleszins hoor ik wel veel verschil in prijs en ik weet paarden zijn duur maar op 2 jaar tijd is alles verdubbeld van prijs dus maakt mij het merk al niet meer uit. Ik heb ooit gezocht dat mijn paarden er goed op staan en das het belangrijkste.
Hier voer ik Equilin grow icm Equifyt breeding. Ben er erg tevreden over alleen zowel merrie als veulen moesten eerst even wennen aan de Equilin. Nu eten ze het goed en glimmen erover allebei.
Nobel01
Geplaatst: 23-10-22 19:28
-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 31-10-23 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik moet me er nog even goed in verdiepen en wat hier makkelijk te verkrijgen is. Ik ga niet iedere keer stad en land afrijden omdat het niet te krijgen is.
Bij Bo haar vorige veulen gaf ik Pavo Lac. Toen voor deze gekozen omdat hun verschil hebben in zomer en winter. Aangepast op het weide seizoen. Maar de stal waar ze nu staat komen ze het jaar rond op de weide (al zit er met de winter natuurlijk wel veel minder in het gras).
Ik kom mij hier ook weer even melden (al zal ik grotendeels onder de meelees steen zitten).
Ik heb momenteel 2 merries drachtig.
Femme v.h. Hogeveld is hoogstwaarschijnlijk drachtig van Cristiano Ronaldo of Duke Stable(3x gedekt door hem), maar doordat de stroom 1 nachtje van het draad is geweest heeft mijn 2 jarige Tinker hengstje Lucky bij Femme weten te komen aan het einde van de hengstigheid en hebben we dus een beetje "russian roulette" met het zaad ze is nu 120 dagen drachtig en is 31 mei uitgerekend.
Femme v.h Hogeveld:
Cristiano Ronaldo of Duke Stable:
Lucky:
Mijn andere drachtige merrie is mijn Tinker Misha, zij is nu 84 dagen drachtig en is 6 juli uitgerekend. Ze is drachtig van Deaglan Snorremans van Germania en ik heb een 2 jarige merrie uit deze combinatie thuis staan. Mocht er een schimmel hengstje uit komen, dan is de kans groot dat deze naar de hengstenhouder gaat.
Misha:
Deaglan Snorremans van Germania:
Hun 2 jarige dochter Demi v. Stal Mystique Blue:
Lady124
Geplaatst: 24-10-22 14:04
Lady zit vandaag alweer op de helft 170 dagen. Nu gaat de tijd sneller hoop ik. Ben benieuwd wat ze aan bakken is in haar oventje.
Mag ik even inbreken met een vraag? Heeft iemand van jullie ooit meegemaakt dat een merrie het veulen zelf heeft afgespeend, of het veulen heeft zichzelf afgespeend? Veulen 5,5 maand oud, hengstje. Lopen 24/7 bij elkaar. Momenteel zonder vriendjes. Merrie is gust. Eerste veulen.
petraaken
Yep, een keer gehad dat een van mijn merries jaaaren geleden haar veulen op de leeftijd van 3 maanden zelf begon af te spenen. We hebben het nog 2 weken kunnen rekken maar uit veiligheid voor het veulen hebben we ze moeten apart zetten. Elk met hun maatje. Was wel haar eerste veulen toen. De latere veulens die die merrie kreeg moesten dan weer door de eigenaar (is op 11 jarige leeftijd verkocht geweest) afgespeend worden op de leeftijd van 6 maanden.
Hier nu een merrie die haar 4 maanden oude veulen weinig laat drinken en veel boos is. Wel met vriendjes en ruime stallen. Merrie is in goede conditie. Wel weet ik dat in het verleden haar veulens vroeg gespeend werden. Ik probeer het nog te rekken maar wil het veulen ook veilig houden. Dus ik denk wel dat als de moeder ze zat is dat ze inderdaad zelf spenen.
Hier een merrie die vaak zelf afspeent. Al laat ze van de hengstjes altijd veel meer toe. De merries zijn met 5 a 5.5 maand volledig afgespeend. Ze staan altijd gewoon 24/7 buiten in de kudde. De merrie laat het veulen steeds minder tot uiteindelijk helemaal niet meer drinken. En als het veulen te opdringerig is krijgt deze gerust een tik (na waarschuwen) ik laat ze. Het is natuurlijk gedrag en leert het veulen goed grenzen. Wel moet een veulen de ruimte hebben om weg te kunnen. In een stal is dat al een heel stuk lastiger
Zo Ennasil, ben je niet bang dat je kleine shetje misschien drachtig is van een tinkerhengst? Ik had het dit jaar ook voor, maar dan met een hengstje die ook een mini was en ik al te groot voor haar vond. Ik heb het laten afspuiten ivm risico. Hopelijk is het gewoon van de andere shet! Ik denk dat je een knap grullo veulentje wel ziet zitten 2e combi is ook heel gaaf! Wat een knappe merrie en stoere hengst!
Leuke combinatie Lady, welke kleur is de vader? Een double dilute of iets champagne? Ik kan het niet goed zien op het kleine scherm.
De meisjes worden hier ook boller en boller. Sommigen zitten gewoon al over de helft.
Ennasil92
Geplaatst: 25-10-22 07:20
@retlaw, Hier helaas niet, zelfs na 2 maanden lang op een weiland 8 kilometer uit elkaar af te hebben gestaan dronk dochter weer rustig verder bij moeders toen ze weer herenigdwerden...
@Knolselder, De kans is zeer groot dat ze gewoon drachtig is van Cristiano, mocht dit toch niet het geval zijn, dan is dat ook geen probleem en laat ik het veulen inschrijven bij het irish cob stamboek. Voor als ze drachtig zou zijn van Lucky, er zijn studies/"experimenten" geweest (ik dacht in Amerika) waarbij ze Shetlanders hebben geinsemineerd met embryo's van clydesdales en hiermee is bewezen dat de veulens groeien op grote van de baarmoeder en ze pas na de geboorte hun groeispurt zullen krijgen. Ook zijn er bij deze studies geen complicaties geweest bij de bevallingen (daarnaast is Lucky maar 1.25 en niet echt breed gebouwd en Femme is bijna 1 meter en zou dat dus geen enkel probleem moeten vormen)
Hierbij een foto van Lucky en Femme van afgelopen zondag: (De drachtige dames staan nu bij mijn hengsten op de weide zodat de heren een beetje opgevoed kunnen worden )
Wat die studies betreft, die neem ik met een korrel zout. Ik ga af op eigen ervaring en in mijn omgeving. Ik heb namelijk dit jaar 2 zeer zware geboortes gehad door foute hengstenkeuzes van de vorige eigenaar (te groot/zwaar), ookal was dat maar max 20cm verschil. Want je weet niet hoe ruim de merrie vanbinnen is. En hoe breed het bekken (uiterlijk zegt niet alles). Mijn ene merrie is dus zeer ruim van binnen waardoor haar veulens te groot worden als je ook nog eens een iets grotere hengst neemt. Ook de andere merrie had een zeer groot veulen in vergelijking tot haar. Beide bevallingen hadden niet goed afgelopen zonder hulp en zelfs met hulp was het ongelooflijk zwaar. Bovendien kan het formaat zich nog aanpassen aan de baarmoeder, de botmassa doet dat volgens mij niet. Das kan het veulen nog klein zijn, als de botmassa te stevig is om er door te geraken… Ik had dat onderzoek namelijk ook gelezen maar ik ervaar het toch vaak anders. Maar mijn paardjes zijn ook kleiner. 1m is al heel wat anders. Verder zou ik stiekem toch ook heel benieuwd zijn, haha! Maar hopelijk is het gewoon van de zwarte hehe.
Die studies geloof ik ook geen snars van ja een veulen past zich aan aan de baarmoeder, maar het verschilt per merrie hoe groot deze baarmoeder is. Meerdere veulens = automatisch meer ruimte in de baarmoeder.
En daarnaast, zegt dat dan weer niets over de ruimte in het geboortekanaal. Een enorm risico imo.
Laten we er maar vanuit gaan en hopen dat ze gewoon netjes drachtig is van de andere hengst
Lady124
Geplaatst: 25-10-22 10:46
Knolselder de hengst is een perlino of smokey cream
Lady knap zeg! Het is een “tinker” toch? (Tussen haakjes omdat ik niet weet of het de juiste benaming is voor dit type). Nog nooit gezien zo mooi donker! Net goud.