Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sam_Elena schreef:Kabayo schreef:Welkom Sam_Elena! Waarom wil je haar dat allemaal geven? Ik heb mijn enkel zink gegeven.
Thanks! Nou, de reden is dat ik haar eigenlijk al op een merriebrok zou willen zetten, maar die zijn niet graanvrij. Ik heb Jolie in februari gekocht en niet echt op een goede of leuke manier, ze heeft een maand in d'r stal opgesloten gestaan en heeft daar waarschijnlijk maagzweren aan over gehouden. Daar is ze voor behandeld en ze was ook weer wat bijgekomen, maar iedere vorm van stress triggert het weer en nu is ze weer magerder dan ik zou willen. Kort samengevat, ze heeft weinig reserves en ondanks dat ze een paar uur per dag op de wei kan en nu 24/7 buiten staat, zou ik zo goed en accuraat mogelijk supplementen willen bijvoeren.
Ik voeg wel even foto's bij van hoe ze was en van een paar weken terug.
Anyway! Tips zijn van harte welkom!
Dit was in maart:
[ [url=m/ryExOA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2zPGie.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit was in juni:
[ [url=m/0zs08c.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/If7Hnz.jpg]Afbeelding[/url] ]
Sowieso heeft ze een smalle bouw (Everdale x Johnson) dus dat helpt ook al niet mee...
superpony schreef:Maar wat voer je nu?
Mijn merrie was toen ze 19 was net zo of nog magerder eigenlijk. Toen niet gedekt, maar ik zou me eerst op de merrie focussen. Je bent de merrie aan het opknappen en moet haar voeren.
Voor het veulen zou je in principe pas later hoeven bij te voeren. Snap dat je bang bent voor tekorten, maar richt je nu vooral op de merrie.
Als ze nu 24/7 vrij kan bewegen en ruwvoer en gras kan eten is dat goed voor maag en darmen. Staat ze alleen? Gezelschap is ook belangrijk.
Aan de bouw kan je niks veranderen, maar voor bespiering kan je wel kijken naar extra eiwitten.
Wat ik bij de oudjes doe om ze niet te laten invallen, is vanaf najaar, rond sept als dagen korter worden, bijvoeren met wiesencobs. Dat bouw ik op naar daglengte en temperatuur. Dan later ook speedibeet erbij.
Afgelopen winter de merriebrok aan de oudjes bij gaan voeren om te kijken of dat beviel. Die van ons lopen wel hele jaar rond 24/7 op onze pp.
Ik weet niet waar je bang voor bent en waarom, maar als je voert in verhouding tot beweging en of training, hebben ze ook dingen nodig soms.
Cioccolato schreef:Lucerne kan een gevoelige maag prikkelen. Ook de fijne.. ik zou dan eerder voor lucerne brok gaan.
Zit er teveel graan in senioren priores? Zou vooral zorgen dat je merrie meer op gewicht komt ipv van allerlei dingen voor een dracht bij geven eignelijk
Bertje16 schreef:Je kunt olie bijgeven. Maiskiem olie bijvoorbeeld. Volgens mijn dierenarts mogen ze wel tot 250 mL olie bij hebben (naast goed ruwvoer natuurlijk) als ze schraal zijn. Bij mijn huidige merrie (schraal en maagproblemen) geef ik rijstolie maa wel in kleinere hoeveelheden. Heb ergens gevonden dat dat ondersteund bij spieropbouw. Moet je wel trainen natuurlijk
Caresse07 schreef:Hmmm 1 van de andere merries op stal vandaag op 19 dagen gescand, niet drachtig en niet hengstig![]()
Heeft normaal een hele regelmatige cyclus dus best vaag dit.