[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:37

Moner mijn merrie heeft zink te kort. Vorige keer met dekken geen zink gegeven en het hele jaar niet drachtig te krijgen. Nu in 1x. De precieze uitleg zou ik mijn moeder moeten vragen. Iets met dat een paard snel zinktekort heeft tijdens een vruchtbare periode en een hengst ook veel zink verliest via het sperma. Zit ergens logica achter maar dat zou ik dus moeten navragen

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:01

Moner wat balen bij jou zeg… het wil maar niet vlotten… heb je al iéts drachtig?

Sam Elena, als je merrie zo gevoelig is aan maagzweren is vooral ruwvoer belangrijk. Brok kan ook weer triggeren. Dan zou ik echt vooral kijken dat je merrie 24/7 toegang heeft tot goed kwalitatief ruwvoer en gras en eventueel kijken naar inderdaad iets zoals wiesencobs, zupa, equifyt herbs en toestanden.

Melissa, voor jou ook erg balen… zo rot als ze alsnog verliezen… na jet dit jaar ook gehad te hebben, ook telkens bang dat het weer gebeurd. Suus is ook nog maar 18 dagen en hou weer mijn hart vast.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:45

Sam elena Al aan luzerne gedacht? Goed voor de maag want ze maken veel speeksel aan met eten, heel eiwitrijk. En volgensmij ook geen granen.. niet zeker, zou je even moeten checken...

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:56

Sam_Elena schreef:
Kabayo schreef:
Welkom Sam_Elena! Waarom wil je haar dat allemaal geven? Ik heb mijn enkel zink gegeven.

Thanks! Nou, de reden is dat ik haar eigenlijk al op een merriebrok zou willen zetten, maar die zijn niet graanvrij. Ik heb Jolie in februari gekocht en niet echt op een goede of leuke manier, ze heeft een maand in d'r stal opgesloten gestaan en heeft daar waarschijnlijk maagzweren aan over gehouden. Daar is ze voor behandeld en ze was ook weer wat bijgekomen, maar iedere vorm van stress triggert het weer en nu is ze weer magerder dan ik zou willen. Kort samengevat, ze heeft weinig reserves en ondanks dat ze een paar uur per dag op de wei kan en nu 24/7 buiten staat, zou ik zo goed en accuraat mogelijk supplementen willen bijvoeren.

Ik voeg wel even foto's bij van hoe ze was en van een paar weken terug.

Anyway! Tips zijn van harte welkom!

Dit was in maart:

[ [url=m/ryExOA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2zPGie.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit was in juni:

[ [url=m/0zs08c.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/If7Hnz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sowieso heeft ze een smalle bouw (Everdale x Johnson) dus dat helpt ook al niet mee...

Je kunt olie bijgeven. Maiskiem olie bijvoorbeeld. Volgens mijn dierenarts mogen ze wel tot 250 mL olie bij hebben (naast goed ruwvoer natuurlijk) als ze schraal zijn. Bij mijn huidige merrie (schraal en maagproblemen) geef ik rijstolie maa wel in kleinere hoeveelheden. Heb ergens gevonden dat dat ondersteund bij spieropbouw. Moet je wel trainen natuurlijk

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:01

Lucerne kan een gevoelige maag prikkelen. Ook de fijne.. ik zou dan eerder voor lucerne brok gaan.

Zit er teveel graan in senioren priores? Zou vooral zorgen dat je merrie meer op gewicht komt ipv van allerlei dingen voor een dracht bij geven eignelijk

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:36

superpony schreef:
Maar wat voer je nu?

Mijn merrie was toen ze 19 was net zo of nog magerder eigenlijk. Toen niet gedekt, maar ik zou me eerst op de merrie focussen. Je bent de merrie aan het opknappen en moet haar voeren.

Voor het veulen zou je in principe pas later hoeven bij te voeren. Snap dat je bang bent voor tekorten, maar richt je nu vooral op de merrie.
Als ze nu 24/7 vrij kan bewegen en ruwvoer en gras kan eten is dat goed voor maag en darmen. Staat ze alleen? Gezelschap is ook belangrijk.

Aan de bouw kan je niks veranderen, maar voor bespiering kan je wel kijken naar extra eiwitten.

Wat ik bij de oudjes doe om ze niet te laten invallen, is vanaf najaar, rond sept als dagen korter worden, bijvoeren met wiesencobs. Dat bouw ik op naar daglengte en temperatuur. Dan later ook speedibeet erbij.
Afgelopen winter de merriebrok aan de oudjes bij gaan voeren om te kijken of dat beviel. Die van ons lopen wel hele jaar rond 24/7 op onze pp.

Ik weet niet waar je bang voor bent en waarom, maar als je voert in verhouding tot beweging en of training, hebben ze ook dingen nodig soms.

Mijn merrie is nog een stukje jonger, ze is 7 :). Nu krijgt ze subli dieetmuesli (2,5 kg), pavo care4life (0,5), metazao lucernebrok (0,5), pavo fibrebeet (0,75), fibrenuggets (0,75), 150ml lijnzaadolie en hartog Lucerne digest (flinke hand door het krachtvoer). Ik heb een achtergrond in dierhouderij, dus ik heb een berekening gemaakt van wat ze nodig zou hebben, dit wordt trouwens over 3x PD verdeeld. De reden dat ik fibrenuggets en fibrebeet voer is omdat ik zeker wil weten dat ze voldoende goede kwaliteit ruwvoer binnenkrijgt, het hooi dat ze verder krijgen varieert nog al van kwaliteit.

Ik wilde haar graag laten dekken omdat mijn ervaring is dat merries in dracht en na het veulenen (trouwens, dieren in het algemeen) wat meer settelen. Zij heeft zo veel inherente stress dat het haar alleen maar goed kan doen, maar de weg ernaar toe is minder.. Ik heb ook advies van de dierenarts gevraagt alvorens, die heeft groen licht gegeven. Ze is verder rustig in training, 3x pw 45 minuten rijden en 1 of 2x longeren

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:37

Cioccolato schreef:
Lucerne kan een gevoelige maag prikkelen. Ook de fijne.. ik zou dan eerder voor lucerne brok gaan.

Zit er teveel graan in senioren priores? Zou vooral zorgen dat je merrie meer op gewicht komt ipv van allerlei dingen voor een dracht bij geven eignelijk

Thanks! Ja senior prioris zit teveel graan in, dat was ook het eerste waar ik aan dacht, maar ik heb net een hele lijst gepost met wat ze krijgt, haha

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:39

Bertje16 schreef:
Je kunt olie bijgeven. Maiskiem olie bijvoorbeeld. Volgens mijn dierenarts mogen ze wel tot 250 mL olie bij hebben (naast goed ruwvoer natuurlijk) als ze schraal zijn. Bij mijn huidige merrie (schraal en maagproblemen) geef ik rijstolie maa wel in kleinere hoeveelheden. Heb ergens gevonden dat dat ondersteund bij spieropbouw. Moet je wel trainen natuurlijk

Yes, ze krijgt olie, een mix van lijnzaadolie en maisolie (nu 150ml PD) maar dan kan ik dat nog ietsjes opvoeren

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:24

Wiesencobs/Nuggets is beetje zelfde principe. Kan hier niet aan Marstall komen, dus koop ook de Nuggets.

Je kan ook wat meer fibrebeet en nuggets geven en wat minder dieetmix en dat vervangen door een goed vitamine brokje.

Het ging me niet om de leeftijd, maar om het op gewicht houden van het paard. In ons geval de oudjes. Maar de ervaring leert ook dat je aan de buitenkant sneller ziet dat ze opknappen, maar er van binnen nog 1 en ander moet gebeuren vaak.

Ik kende mijn merrie bijv al van vroeger. Werd mooier, maar kreeg pas later weer haar energie en babbels terug. Ook herstelde haar hoeven uiteraard langzamer, want daar moest de ellende uitgroeien.

Als je wel een muesli wil geven, kan je ook eens kijken naar de Fiber Force Gastro ipv de dieetmix bijv. Maar ik vind 2,5 kilo al aardig veel muesli naast de rest.

En van ruwvoer zou ik sws meer durven te geven.

De rest kost gewoon tijd. Als de merrie verder gezond is en netjes aan komt, moet je het echt gewoon tijd geven. Teveel en te snel is ook echt niet goed.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 14:49

Wij gaan het toch ook nog 1 keer proberen als merrie hengstig wordt.
De kans dat het lukt is erg klein.. maar het dekgeld moeten we toch betalen dus dan willen we de gok nog wel 1 keer nemen. Swab was in orde. Alleen dus meerdere cystes waarvan 1 ongunstig zit.

Nu staat ze op een klein stalletje, met max 5 paardjes. Er zijn 4 stukken land en 1 grote paddock. Met regen staan ze met zn allen in de paddock en de boxen hebben normaal formaat, kunnen niet groter gemaakt.

Hoe zouden jullie dat aanpakken? Gewoon merrie met veulen bij de groep laten of apart? Merrie staat nu met 2 ruinen, komen hopelijk nog 2 paardjes bij.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 14:56

Nou hier helaas niks op de 16 dagen scan ;( . Had het wel een beetje verwacht omdat vorige keer de baarmoeder niet goed hengstig was. Nu maar hengstig laten spuiten en dan maandag poging 3.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 15:59

Eretria, eerlijk? Als ze zo moeilijk drachtig wordt en de kans heel klein is, zou ik me daar nu echt nog niet druk om maken. Als het wel pakt, ben je al weer verder en heb je nog ruim 10 maanden om daar iets mee te doen. Ga je eerst nog de winter in en dan voorjaar.

Wij willen hier ook wat aanpassen, maar hoe het zal gaan, zal de tijd ons leren. Je kan niet altijd de reactie van andere paarden voorspellen.

Eef_Bam, blijft een teleurstelling. Ergens hoop je het toch. Hopelijk nu goed hengstig en een mooi ei.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:19

Superpony, dat is ook zo maar ik vraag me af hoe anderen dat doen.
Verder maak ik me er niet zo druk om, eerst maar eens zien dat ze weer hengstig wordt en dat ze uberhaupt een keertje drachtig wordt en blijft..

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:24

Eretia, ik zit ook met zo'n uitdaging. Wij kunnen geen merrie-veulen box maken. Twijfel of ik haar dus thuis laat bevallen of ergens anders laat bevallen.
Heb mijn eigen paddock en wei, dieet de rest van mijn kudde wordt gedeeld.
De drachtige merrie kan niet alleen staan.
Voor nu denk ik dat ik haar op de paddock laat bevallen, en evt een schuilschuur daar meer zetten, tijdelijk. Ze blijft sowieso met mijn oudje staan. De rest moet ik kijken hoe ze reageren.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 17:03

mijn merrie heb ik vandaag hengstig laten spuiten.
woensdag het ze een eitje van 2.9mm en vandaag met scannen 3.5 mm
maar baarmoeder niet hengstig dus nu toch voor gekozen om hengstig te spuiten.
Het arme dier kreeg er wel een reactie op zweet droop van haar af en alle mest kwam er ook uit stond helemaal te rillen :(
Nu hopen dat ze hengstig wordt en dan waarschijnlijk maandag of dinsdag scannen.

Sam elena
Toen ik vorig jaar mijn merrie uit de opfok haalde was ze ook ondervoed en had ook maagzweren.
ik heb haar vito van marstall gegeven en Marstall Wiesen-Cobs en slobber van Agrobs Alpen Gruen Mash
En ze heeft altijd hooi om te eten. (maar omdat ze last had van haar maag at ze ook maar weinig hooi)
Nu heb ik haar 7 maanden op dit voer gehad en is zeker super goed bij gekomen, en ben nu per dag 1 handje pavo merrie brok gaan geven om haar toch te gaan wennen aan merrie brok ik doe het heel langzaam en ben nu in week 3 en ze zit nu al op 1/2 kg merrie brok en maag gaat goed.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 17:09

Blijft moeizaam gaan hier.
Chablis ei wo 3.4, do 3.8, vandaag 4.3. Hebben ze geen sperma kunnen bestellen want hengst springt maandag pas weer. Dus dinsdag pas sperma. Aarghhh
Ze houden haar in de gaten en eventueel diepvries, maar kans op slagen bij veulenhengstigheid en diepvries is klein. Zucht.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 17:09

Ik kom ook weer binnenvallen, ik kreeg een goede pb van Kabayo. Ik heb in 2017 statistieken bijgehouden/verzameld voor het DBT. Dat was toen wel leuk en wellicht ook interessant omdat dit toch een gek jaar lijkt te zijn.
Dus mijn vraag, is er interesse in statjes en willen jullie daarvoor een vragenlijst invullen? Vorige keer heb ik het op het einde van het veulen seizoen gedaan, nu lijkt het me interessant om het te splitsen in een korte aan het einde van dekseizoen zodat we kunnen kijken hoeveel er drachtig is geworden en hoe moeilijk/makkelijk. En dan eentje einde veulenseizoen over het verloop van de drachten, geboortes en veulentjes.

Wij wachten nog steeds op de scan voor mijn jonge merrie. Maandag is het 18 dagen na eisprong, maar met veearts afgesproken dat we dag 19 scannen. Ik zit maandag met werk heel druk en de merrie heeft een extreem lange cyclus dus als ze toch leeg blijkt zou een dagje later de volgende inseminatie niet in gevaar brengen. Ik heb een beetje hoop dat ze nu wel drachtig is, maar durf er niet vol op in te zetten.
De andere merrie doet lekker haar ding, die zit over een week alweer op 90 dagen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 17:16

Enquette prima :D
En jij dagje langer in spanning.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 17:27

Jeetje balen Eef_bam..
hopelijk kan je snel weer insemineren.

Mirjam, O dat is wel weer spannend met een ei van 4.3. Is ze ook al mooi hengstig?

Hier woensdag scannen op dracht maar inmiddels hebben we al zoveel negatieve scans gehad dat het mij gewoon tegen gaat staan.. erg he.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 17:31

Ja baarmoeder zag er woensdag al goed uit, ook oedeem. Maar bij veulenhengstigheid zag je bijna altijd oedeem. Vorig jaar had ze ei van 5.5. Dus moet maar rustig doorgroeien tot dinsdag %)

Scan Eli staat mij ook tegen omdat kans dat het gepakt heeft vrij klein is. := Dus ik snap je helemaal.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:32

Wij willen het dit keer ook anders doen mbt scannen en insemineren. We willen eigenlijk nu niet om de haverklap scannen, maar op dag 3 en 5 insemineren. Ze is 6 dagen hengstig. Met natuurlijk dekken deden we dat om de dag vanaf begin tot laatste dag hengstigheid. Zijn er meer mensen die dat zo doen? We willen uiteraard wel dag 17 dan scannen om te kijken of ze drachtig is, en een eventuele tweelingdracht aanpakken.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:20

Hmmm 1 van de andere merries op stal vandaag op 19 dagen gescand, niet drachtig en niet hengstig :?
Heeft normaal een hele regelmatige cyclus dus best vaag dit.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:39

Cyclus kan een keer verschillen. Blijven scannen zou ik zeggen.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:32

Caresse07 schreef:
Hmmm 1 van de andere merries op stal vandaag op 19 dagen gescand, niet drachtig en niet hengstig :?
Heeft normaal een hele regelmatige cyclus dus best vaag dit.

Dit had mijn merrie ook.
ook scannen op 19 dagen niet drachtig en ook niet hengstig en zelfs nu nog nog steeds niet hengstig. en ze zou al 1.5 week geleden hengstig moeten worden.
3 x in de week scannen en eindelijk heb ik vandaag haar hengstig kunnen spuiten en nu afwachten of ze hengstig gaat worden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:54

Ik heb dat met een gastmerrie gehad. Waarschijnlijk wel drachtig geweest maar voor de 1e scan verloren. Ze is een week later dan normaal hengstig.