[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:09

Ik ent voor tetanus en influenza. Als de dame weer aan de beurt is voor de enting pak ik er voortaan gelijk de rhino enting bij. Zoveel extra kost dat dan niet.
Laatst bijgewerkt door LADPR op 08-10-08 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:12

pauk: super dat het nog goed zit bij alonna!

melina: van harte met je mijlpaal!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:14

Melina dat is zeker toevallig! Dan krijgen we vast allebei een mooi veulen volgend jaar Haha!

Ik zit ook te twijfel met entingen, ik heb nooit tegen rhino geent maar overweeg het nu wel te doen bij 5/7/9 maanden. Mijn paarden staan samen op stal, maar ik kom wel dagelijks op een verening waar tientallen andere paarden komen die er niet geent zijn. Vraag me dus af of het zinvol is?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:27

LADPR schreef:
Ik ent voor tetanus en influenza. Als de dame weer aan de beurt is voor de enting pak ik er voortaan gelijk de rhino enting bij. Zoveel extra kost dat dan niet.

Rhino enten heeft toch alleen zin als de hele stal tegelijk ge-ent wordt tegen rhino? Weet niet of je prive staat hoor, of op pension.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:28

Mijn dametje zit maandag op de 150 dagen... dus weer foto tijd... is alleen nog niks anders aan te zien... zucht... ik wil ook een buik zien... haha

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:29

LADPR schreef:

Voor Rhino moet je veel vaker enten, wil het nut hebben. Ik geloof bij een drachtige merrie zelfs om de 2 a 3 maanden.
Ik ent niet voor Rhino, wel bij de drachtige merries 1x per jaar influenza en 1x per jaar influenza/tetanus.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:36

wat een leuke discussie over wel/niet scheren en binnen/buiten, wel/geen deken Haha!
Summer scheer ik soms na de winter, die komt slecht uit haar vacht..... op dit moment zit er een mooi vachtje op, maar over een paar weken lijkt ze weer op een grizzly Clown
ze lopen nu nog 24/7 in de voortuin, er is een schuilhok, maar daar komen ze nooit in Clown

tegen de tijd dat het daar echt te nat word, gaan ze 'snachts op stal en overdag in de paddock... of als het echt bagger weer is, mogen ze loslopen in de boerderij Haha!
altijd leuk als er visite komt, 2 loslopende shetties Haha!

summer op 141 dagen, foalcam doet het hier wel, maar alleen als je 2008 invult ipv 08

Afbeelding

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:41

rhino moet je zowieso hebben geent voor de dracht. Dus nu nog enten heeft geen zin, en brengt meer risicos met zich mee dan het waard is. Iig, dat is wat ik heb begrepen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:47

Over het scheren... voorheen toen mijn pony nog minder in het werk stond, scheerde ik nooit. Als ze dan bezweet was van het werk dan liet ik haar rollen in het zand en dat scheelt een hoop. Dan kon ze zo op stal en ziek werd ze nooit.
Nu ze meer in het werk staat en ook wedstrijdjes e.d. scheer ik wel. Als de pony in een dikke vacht een parcour moet springen is ze wel heel erg bezweet en dat gaat ten koste van haar conditie. Daarbij vind ik het ook neit erg netjes staan (bij dressuur bijv) een zwaar behaarde en vooral natte (van het zweet) pony.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:18

ik ent al jaren rhino, ook m'n jonge paarden en m'n oude ruin
Ik doe het 2 keer in het jaar dus om de 6 maanden.
Ik hoor vaker dat Rhino bij bepaalde maanden gegeven moet worden maar mijn dierenarts heeft dat dus nooit gezegd dus ik doe dat ook niet.

Kwa geslacht ben ik dr bij alle drie toch ook vrij zeker van hoor
Kyra - hengst
Pauk - merrie
Alonna - hengst

Voor Kyra heb ik voor zowel merrie als hengst een naam, moet thuis alleen nog even goedgekeurd worden.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 23:31

Pauk schreef:
Ik hoor vaker dat Rhino bij bepaalde maanden gegeven moet worden maar mijn dierenarts heeft dat dus nooit gezegd dus ik doe dat ook niet.

Kyra - hengst
Pauk - merrie
Alonna - hengst

Voor Kyra heb ik voor zowel merrie als hengst een naam, moet thuis alleen nog even goedgekeurd worden.

Kuin je dit aan het gedrag van de merrie zien? Ben benieuwd!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 07:51

Wij enten altijd standaard rhino. We doen trouwens alle entingen 2x per jaar.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:51

Hier wordt ook alles geënt. Marlet wordt nu extra op 5, 7 en 9 maanden van de dracht geënt.
Ik heb trouwens geeneen paard geschoren nu, staan 24/7 buiten het hele jaar. Wedstrijdpaard staat wel onder een deken. Marlet krijgt dit jaar al wat dikkere vacht dan vorig jaar dus misschien kan ze deze winter zonder deken blijven lopen.
Vanmorgen waren ze met zijn allen trouwens wel knettergek aan het bokken en steigeren, doen ze steeds smorgens als het heel fris is.

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:12

Bij ons komt de Rhino wel erg dicht in de buurt en enten er ook voor, beter voorkomen dan genezen. Niemand weet eingenlijk of het vaccin wel degelijk helpt er word nog steeds onderzoek naar gedaan. We duimen dat het niet verder uitbreid en onze kant op komt en we dan toch 1 veulen mogen behouden dit jaar.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:28

Voor het enten tegen Rhino moet je voor de dracht al geeent hebben? Porva is nu 5 maanden, dus voor haar helpt het niet meer als ik haar op de 5,7 en 9 maand ent? Bij mij staan ze ook 24/7 op t land. Porva wel met regendeken. Als het echt slecht wordt dan gaat ze 's nachts op stal.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:54

quintusgl schreef:
Pauk schreef:

Kyra - hengst
Pauk - merrie
Alonna - hengst

Kuin je dit aan het gedrag van de merrie zien? Ben benieuwd!

Helemaal zeker ben ik natuurlijk pas als ze dr naast liggen
Dit jaar had ik 50 % goed.. Ik dacht 2 hengstjes maar het werd een merrie en een hengst.

Bij Kyra denk ik gewoon dat haar eerste veulen een hengst wordt.
Pauk wordt nu alweer erg bol, dus dikke kans op een merrie
Alonna duidelijk juist niet (anders had ik niet zo hoeven twijfelen) dus dat wordt vast een hengst

Bovendien heeft Alonna het volgende rijtje aangehouden
2x merrie
1 x hengst
2x merrie
1x hengst
2x merrie

Volgende moet dus wel een hengst zijn Clown

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:00

haha, porva wordt ook al bol met 5 mnd en 1e veulen, dus wellicht een merrie? (hoop ik stiekem wel op! Knipoog)
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 09-10-08 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:01

goede morgen Lachen mijn dames zijn allemaal bol ,dus allemaal merrie's ?? van mij mag het hoor na 7 hensgten dit jaar Knipoog

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:05

trouwens bedenk me net dat ik 11 veulens verwacht + een gast merrie die bij ons bevalt....gaan weer slapeloze nachten worden Knipoog ....maar is het meer dan waard hoor Knipoog

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:09

11!!! jeetje! \IK heb het met 1 drachtige merrie al druk!! haha, nou kan ik het mezelf natuurlijk zo druk maken al ik wil....

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:23

hihi, 12 veulens in 1 voorjaar.. jij gaat van de zomer goed bij moeten slapen amandake!
hihi, ik vind 1 drachtige merrie wel genoeg idd. Vind het echt zo spannend. Hoewel we wel nog een merrie op stal hebben, die is 2 week eerder uitgerekent dan Farita. Kunnen die mooi samen spelen Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:54

Ik sta alleen dus ik kan gewoon enten wanneer ik wil.

Maar als je inderdaad al voro de dracht hebt moeten enten dan houd het op. Was de bedoeling dat ze voglend jaar pas gedekt zou worden en ze zou dus ook emt de volgende enting rhino mee krijgen.

Ik ent trouwens gewoon 1 x per jaar tegen influenza en tetanus.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:56

Ik had begrepen dat enten tegen rhino niet helpt tegen de abortus variant.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:01

Oh dan ga ik helemaal niet enten.

Ik moet nog overleggen mn hengstje moet in februari weer geent worden, wilde dus dan een uitgebreid informeren over het enten tegen rhino.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:04

Ik dacht juist wel tegen abortusvariant, maar niet tegen verlammingsvariant.