[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:51

Melissa. Spannend

Kimm4. Gefeliciteerd

Ellyc. Dat is een hoop geld voor een pony veulen. Nu zijn paarden op moment echt duur, zeker met kwaliteit. Daarom fok ik ze nu zelf :j

Pradadaan. Wat balen dat het niet wilt vlotten

Cp. Hopelijk helpt de regumate

Mirjamalvaro. Kijk dat is snel. Hopelijk ook gelijk drachtig

Wild Thing heeft ook meerdere cystes. Uiteindelijk wel drachtig. Nu hopen dat we zometeen hartslag hebben... Natuurlijk bij Sammie ook. Zo spannend

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:16

EllyC schreef:
Ik dacht gister, wat een leuk veulen (D maat, kwam voorbij van een duitse fokker die ik op fb volg). Had dezelfde vader als de hengst waar ik voor mijn eigen merrie mee bezig was. Dan zou ik toch wat jongs hebben om op te fokken.
Was leuk bovengemiddeld veulen (valk) uit een goede moeder maar kreeg er nog geen koppenvel van.
Na het horen van de prijs (8000) wel, jemig wat een geld.

8000 voor ponyveulen? Dan is mijn 3500 magertjes := :')
Paardveulen is 8500 hier _O-

Chablis ook kleine cyste 1cm ofzo. Is geen probleem. :D

AM ja beter he. En inderdaad hopelijk gelijk drachtig. Hoor wisselende verhalen over veulenhengstigheid.

fokfanaat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:18

tis ook maar vragen en proberen, hier zijn de paardenveulens een stuk voordeliger.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:30

Dat is zo :D

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:36

Ik ben nieuw in dit topic, ik heb mijn merrie zaterdag laten insemineren! En nu ben ik onderzoek aan het doen wat betreft supplementen, ik kan haar geen podolac voeren want ze is heel gevoelig op granen dus ik wilde iets wat foliumzuur, magnesium, calcium, koper en selenium bevat, ik kom nu uit op de biergist en foliumzuur van het kruidvat :+ iemand daar ervaring mee?

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:04

Mallow is haar vruchtje verloren (28dagen) ;( ;( en de fries ook niet dragend.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:26

he bah, Melissa, dat schiet zo niet op.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:33

Ah nee wat ontzettend poedersuiker zeg Melissa.... |(

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:48

Jeetje Melissa wat klote!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:50

Wat naar Melissa.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:57

Melissa |(

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:17

waardeloos voor iedereen die nog aan het proberen is hun merrie drachtig te krijgen.
Mijn merrie schiet ook niet op.
woensdag met scannen wel 2 eitjes 2.9 mm. maar totaal nog geen hengstige baarmoeder.
morgen vrijdag weer scannen en dan ga ik eventueel overwegen om hengstig te spuiten als dat kan.
Vorige keer is ze daar goed hengstig van geworden maar niet drachtig.
Nu twijfel ik wel om haar hengstig te spuiten of nog langer wachten dat ze zelf hengstig gaat worden.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 18:10

EllyC schreef:
Ik dacht gister, wat een leuk veulen (D maat, kwam voorbij van een duitse fokker die ik op fb volg). Had dezelfde vader als de hengst waar ik voor mijn eigen merrie mee bezig was. Dan zou ik toch wat jongs hebben om op te fokken.
Was leuk bovengemiddeld veulen (valk) uit een goede moeder maar kreeg er nog geen koppenvel van.
Na het horen van de prijs (8000) wel, jemig wat een geld.

Wat een geld! Ben benieuwd of ze hem verkopen dit jaar. :=

Muronia als dit je laatste jaar van proberen is, en het veulen voor jezelf, zou ik zeker nog een keer proberen. Swab nemen, bij de hengst zetten en met vers, zou ik nog wel proberen. Denk dat je je anders toch blijft afvragen wat als.. nog één laatste ronde werkelijk alles geven. Lukt het niet, dan kan je het afsluiten met dat je alles geprobeerd hebt.

Zo rot om te lezen dat het nog bij zoveel merries niet lukt. :(:)

Wij zitten nog op het wachtbankje. Andere hengst en zo vers als maar kan geïnsemineerd bij de hengstenhouder zelf. Ben benieuwd of het is gelukt. Voor ons ook de laatste poging geweest. Vind het genoeg geweest voor dit jaar. :=

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:05

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:27

We zijn er bijna…

7 merries drachtig. Waaronder wel 2 die ik onlangs bij een handelaar heb gevonden en dus niet echt gepland drachtig zijn helaas. Maar het zit erin dus het moet eruit. 1 was al een heel paardje! Was aan het rondrennen in de baarmoeder. Ongeveer 2 maanden denk de DA.
Alleen helaas Lonneke toch leeg. En daar zou ik toch erg graag een veulentje van willen volgend jaar. Misschien dat ik nog eens probeer. Maakt me bij haar niet zo uit of het laat is. Even over nadenken. Alleen Vita is nog te vroeg om te scannen en Wiske loopt nog bij de hengstenhouder.

Baby’s in verschillende stadia
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(Van Mona staat er niet bij, die lag al te diep, maar er was vruchtzak en navelstreng zichtbaar)

Filmpje van het veulentje dat beweegt krijg ik niet geüpload :(

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:58

Kimm4: gefeliciteerd *\o/*

Melissa1996: wat enorm balen zeg -O-

Knolselder: druk volgend jaar met zoveel veulens :oo

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 21:13

De prijzen zijn torenhoog momenteel. Goed voor de verkoper maar als koper lastig!

Hier de 1e merrie nu nogmaals gescand en nu 39 dagen mooi drachtig!
2e nu 18 dagen
3e merrie morgen weer scannen.

https://excellentdressagesales.com/coll ... ley-rules/
Filmpje van mijn veulen van dit jaar, merrie nu 18 dagen drachtig van dezelfde hengst *\o/*

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 21:31

melissa: wat enorm balen zeg!

knolselder: gefeliciteerd!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:13

Ik vind het zo sneu voor je Claudia. Het was je zo gegunt :(:) Snap heel goed dat je het nu even niet meer weet. Ik zou een swab of regumate toch als laatste redmiddel zien. Mocht het dan nog niet lukken ben ik bang dat het nog een moeilijke reis wordt... Wellicht is natuurlijk dekken ook een optie maar dat zit je wel weer met meer bacteriën. Veel wijsheid gewenst :*

Melissa nee... wat zuur -O- Jij hebt ook al zo'n pech.. wat ga je nu doen? Nog een keer?

Balko super nogsteeds drachtig. En wat een prachtig veulen heb je gefokt zeg :~
Hoop nu op een merrie variant :D

Kimm4 gefeliciteerd!!

Knolselder gefeliciteerd! Hopelijk werkt Lonneke nog mee. En oeps twee verassingsveulens. Ben wel benieuwd! Vind de laatste echo erg mooi!

Abseque hoop zo dat ze drachtig is! Wanneer weet je het?

Splendius ook al zo'n pech... hopelijk wordt ze hengstig..

Welkom Sam_Elena! Waarom wil je haar dat allemaal geven? Ik heb mijn enkel zink gegeven.

Gekke prijzen inderdaad. Vind ik niet erg. Heb een heel mooi bedrag voor mijn hengst gekregen wat ik nooit had durven dromen :o

Mukiwacobs spannend!

Pradadaan ook zo balen... echt ruk. Denk dat ze helemaal in de war is..

Zilver nog 'maar' 250 dagen te gaan :P Dag 70 alweer ! Ze zocht het wel hogerop :))
Afbeelding
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:13

Ja nog nooit gehad :') 2 natuurlijk niet in de originele planning. Ik hoop vooral dat Wiske nog lukt.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:59

Jeetje wat een pech weer even in dit topic..

Wat balen zeg Melissa..

Mooi om te zien zo die verschillende scans Knolselder

Mooi veulen Balko

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 00:41

Kabayo schreef:
Welkom Sam_Elena! Waarom wil je haar dat allemaal geven? Ik heb mijn enkel zink gegeven.

Thanks! Nou, de reden is dat ik haar eigenlijk al op een merriebrok zou willen zetten, maar die zijn niet graanvrij. Ik heb Jolie in februari gekocht en niet echt op een goede of leuke manier, ze heeft een maand in d'r stal opgesloten gestaan en heeft daar waarschijnlijk maagzweren aan over gehouden. Daar is ze voor behandeld en ze was ook weer wat bijgekomen, maar iedere vorm van stress triggert het weer en nu is ze weer magerder dan ik zou willen. Kort samengevat, ze heeft weinig reserves en ondanks dat ze een paar uur per dag op de wei kan en nu 24/7 buiten staat, zou ik zo goed en accuraat mogelijk supplementen willen bijvoeren.

Ik voeg wel even foto's bij van hoe ze was en van een paar weken terug.

Anyway! Tips zijn van harte welkom!

Dit was in maart:

Afbeelding

Afbeelding

Dit was in juni:

Afbeelding

Afbeelding

Sowieso heeft ze een smalle bouw (Everdale x Johnson) dus dat helpt ook al niet mee...

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 01:06

Sam_elena ze is flink opgeknapt. Met welke hengst is ze gedekt?
Wellicht is vitalbix breed en grow een optie. Er zijn echt wel soorten voer zonder granen en suikers. Moet alleen even verder zoeken. Ik heb nu ook marstal om uit te proberen. Zelf op moment ook merrie met maag problemen.

Melissa. Aah nee wat balen -O-

Knolselder. Dat zijn er al heel wat. Mooi om te zien deze foto's. Hopelijk wilt het met lonneke nog lukken

Kabayo. Dat Gaat al lekker snel. Knappe zilver

Balko. Gefeliciteerd. Mooi veulen

Splenius. Wat enorm jammer dat de merrie niet wilt meewerken. Duimen dat ze nu toch hengstig wordt

Even een baal momentje. Scannen is verzet naar zaterdag ochtend. Dus nog even in spanning.

Wild Thing ga ik binnenkort weer starten in het Z1. Sammie wordt nu ook weer een beetje mee gereden. Verzorger laat ik wat gymnastieken met haar. Ze is natuurlijk al wat ouder maar vindt dit allemaal prima. Volgens mij vindt ze het ook niet erg even bij haar kind weg :')

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 01:31

Sam_Elena schreef:
Kabayo schreef:

Thanks! Nou, de reden is dat ik haar eigenlijk al op een merriebrok zou willen zetten, maar die zijn niet graanvrij. Ik heb Jolie in februari gekocht en niet echt op een goede of leuke manier, ze heeft een maand in d'r stal opgesloten gestaan en heeft daar waarschijnlijk maagzweren aan over gehouden. Daar is ze voor behandeld en ze was ook weer wat bijgekomen, maar iedere vorm van stress triggert het weer en nu is ze weer magerder dan ik zou willen. Kort samengevat, ze heeft weinig reserves en ondanks dat ze een paar uur per dag op de wei kan en nu 24/7 buiten staat, zou ik zo goed en accuraat mogelijk supplementen willen bijvoeren.

Ik voeg wel even foto's bij van hoe ze was en van een paar weken terug.

Anyway! Tips zijn van harte welkom!

Dit was in maart:

[ [url=m/ryExOA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2zPGie.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit was in juni:

[ [url=m/0zs08c.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/If7Hnz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sowieso heeft ze een smalle bouw (Everdale x Johnson) dus dat helpt ook al niet mee...

Maar wat voer je nu?

Mijn merrie was toen ze 19 was net zo of nog magerder eigenlijk. Toen niet gedekt, maar ik zou me eerst op de merrie focussen. Je bent de merrie aan het opknappen en moet haar voeren.

Voor het veulen zou je in principe pas later hoeven bij te voeren. Snap dat je bang bent voor tekorten, maar richt je nu vooral op de merrie.
Als ze nu 24/7 vrij kan bewegen en ruwvoer en gras kan eten is dat goed voor maag en darmen. Staat ze alleen? Gezelschap is ook belangrijk.

Aan de bouw kan je niks veranderen, maar voor bespiering kan je wel kijken naar extra eiwitten.

Wat ik bij de oudjes doe om ze niet te laten invallen, is vanaf najaar, rond sept als dagen korter worden, bijvoeren met wiesencobs. Dat bouw ik op naar daglengte en temperatuur. Dan later ook speedibeet erbij.
Afgelopen winter de merriebrok aan de oudjes bij gaan voeren om te kijken of dat beviel. Die van ons lopen wel hele jaar rond 24/7 op onze pp.

Ik weet niet waar je bang voor bent en waarom, maar als je voert in verhouding tot beweging en of training, hebben ze ook dingen nodig soms.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:32

Gefeliciteerd met alle drachtige merries
Knolselder je krijgt het druk, hier nog niet alles drachtig, helaas 3 Shetlanders terug hengstig

We zitten hier ook te tobben met drachtig krijgen. Ook Sterre is leeg, ik had daar zo op gehoopt. We hebben alles gedaan, deze winter zelfs een biopt, bloedonderzoek, kruiden om de baarmoeder optimaal te maken, na de dekking dichtgezet, regumate. Toen werd ze niet hengstig en nu natuurlijk gedekt, en toch leeg.

Kayabo, jij gaf zink bij en waarom?