[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:12

Mijn paarden staan van mei tot nov overdag buiten, bij regen/kou met deken. De overige maanden staan ze op stal, buitenstallen met een klein uitloopje. De deuren staan wel de hele dag open en ze staan eigelijk altijd buiten. Helaas heb ik geen mogelijkheid voor weiland/padock in de winter.

Vorig jaar heb ik Ordeal geschoren omdat ze erg zweette tijdens het rijden en ik haar ook slecht droog kreeg daarna. Ik ben het deze winter niet van plan ivm de dracht, ik zal toch minder intensief rijden. De vacht die ze nu heeft is ook nog prima te doen dus hoop dat het hier bij blijft Lachen

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:49

Oeww Pauk.. Dat is flink balen!

Gracy heeft tot 9Sept op het land gelopen 24/7 zonder dek.Maar ze vond er geen gein meer aan, zeker toen ze rainrot en mok kreeg. (Er was overigens wel een schuilmogelijkheid) Sindsdien staat ze op stal, overdag gaat ze de paddock in of het land op met een paar merries. Gelukkig is ze inmiddels rainrot vrij en de mok zit alleen nog beetje op haar achterbenen. Ze staat nu sinds vorige week onder een 200Grams deken.. Ze had al behoorlijk dikke vacht. Gracy is echt een kou kleum en een ander paard zou in dezelfde omstandigheden waarschijnlijk stukke minder vacht aanmaken Tong uitsteken

Weten jullie vanaf wanneer je het veulen kunt voelen? Ik las hier ergens vanaf 150 dagen?

10 Oktober is Gracy 150dagen Haha! Haha!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:02

Ordeal is a.s. vrijdag 150 dagen Go jij! Go jij! Vorige week is de osteopaat geweest (voorheen als DA werkzaam geweest), ze vertelde dat ik het waarschijnlijk binnenkort wel kan voelen bij de flanken of onder op de buik. Ik had eerder ook al gehoor dat je het vanaf circa 150 dagen kunt voelen.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:08

hier vanochtend de dames weer buitengezet in de regen, niet dat het nu zo geweldig vinden maar ach het gaat niet verder dan het vel zeg ik dan maar.
igora staat lekker zonder deken en begint redelijk teddy te worden, buikje wordt al een mooi bescheiden merriebuikje, zal binnenkort eens een foto plaatsen trouwens.
Folie staat ook zonder dek, alleen als het echt de hele dag blijft regenen krijgt ze (net als igora) een ongevoerde regendeken op, maar dat is meer omdat het hier eigenlijk altijd waait. Quira staat al weer een tijdje onder dek maar ja zij zweet vrij snel en moet toch een beetje glad blijven omdat ze wel vrij veel getraind wordt en scheren hou ik niet zo van..

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:12

heluppp de berekener van foalcam.nl doet het niet, wat een ramp! Lachen

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:23

inowa schreef:
en wederom hebben ze het hooi geplundert.
blijkt dat winoa gewoon dwars door de stroomdraad loopt...ze trekt zich helemaal niks aan van de stroom

Ik ken je probleem. Mijn a-welsh is nu voor het eerst drachtig. Eerder was ze achter 2 draadjes te houden. Of het nu komt omdat ze drachtig is, ik weet het niet.
Maar een paar week geleden begon ze met uitbreken. Door de meest onmogelijke openingen in de omheining. Ik had bij een hoekpaal een paal er scheef tegenaan zeg maar. Dat was een hele kleine opening maar groot genoeg voor mevrouw. Op een morgen belde mijn moeder me op, ik was bij mijn vriend. De pony was uitgebroken en liep in het lange gras. Dus ik ben er hals over kop heen gegaan en ik denk, dat wordt draadjes knopen, maar nee ze had gewoon de paaltjes uitelkaar gedrukt Clown
Dus die opening heb ik dichtgemaakt, ik denk dat doet ze niet weer.
Kom ik er de volgende dag weer, was ze onder de draden door gekropen.
Ik een extra draad eronder door, heeft ze hem doorgekauwt Vork
Dus dan ook maar stroom op de onderste draad, daar staat bij mij nooit geen stroom op, want het meeste valt weg omdat er gras tegen aan zit. En nog krijgt ze het voorelkaar om dan de onderste draad omhoog te schuiven (zijn van die ijzeren paaltjes met van die losse houdertjes erop), en ja er stond echt stroom op, ik heb het getest.
Zo is ze een week lang soms wel 2x op een dag uitgebroken. Ik zat echt met mijn handen in het haar. Er stond zoveel gras op de stukken waar ze heen uitbrak. Ze heeft zich 2x ziek gegeten, ze had gewoon een keiharde buik, zoveel had ze gehad. Ze zat ook tegen koliek aan, is gelukkig net goed gegaan.
Maar wat was ik er flauw van, had ook geen idee meer wat ik er nog aan moest doen. Overal 3 draden, goed stroom erop en nog kreeg ze het voorelkaar. En nu zijn we een paar week verder en ze is er net zo plotseling weer mee gestopt, begrijp er helemaal niets van.
Dus ik kan begrijpen hoe je je voelt, ik werd er gek van. Misschien kun je dikkere draad nemen? Ik weet niet wat voor soort je gebruikt, misschien breekt het erg snel?

edit: @draaakje heb net ook gemerkt dat de berekener het niet doet. IK hou het zelf ook bij, maar was er niet helemaal zeker van, dus wilde het ook even controleren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:15

Ik zag het ook al. Foutmelding.
Maar volgens mij zitten we vandaag op 53 dagen.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:16

Alonna is dit jaar duidelijk goed in verstoppen, geen buik (als normaal) maar wel een veulen erin.. Ze hoeft dus niet uit de lijst!

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:17

yesss dat is goed nieuws Pauk !!!

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:41

Mijlpaal, Porsche is 100 dagen drachtig van Wup Go jij! Go jij!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:54

Gefeliciteerd Pauk!

Meline ik heb Wup ook nog even overwogen nadat ik hem op de hengstenkeuring heb gezien, maar was al zo lang gek van Rubiquil (en die vind ik ook echt super gaaf) dat ik die toch gekozen heb Lachen Maar Wup is wel gaaf!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:22

Hier is de boel net weer ingeënt, de 2 veulens moeten uiteraard over een week of 6 nog eens voor de basisenting.
Hier staan ze nu ook dag en nacht buiten hoor, veulens zijn afgelopen weekend weer bij de kudde gegaan hebben 3,5 week apart gestaan voor het afspenen, ging weer prima.
De 2 hengstjes waren al verkocht, ene merrieveulen haar moeder is verkocht dus eigenlijk was er nog maar 1 veulen die per ongeluk weer bij mams kon gaan drinken maar die merrie is erg makkelijk vorig jaar hoefde het veulen er ook maar 2 weken af, en toen liet ze hem ook al niet meer toe, net als nu.
Lopen wel weer gezellig samen maar drinken is not allowed! Knipoog
Ze komen hier pas weer op stal als het land echt te nat word en ze het gaan vertrappen.
Dan gaan ze de bak in en alleen s´nachts binnen.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:27

@ Daan, he wat grappig, ik heb ook aan Rubiquil gedacht, maar uiteindelijk toch voor Wup gekozen Knipoog Toevallig!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:27

Ook ik heb de paarden vanmiddag geent.
Maar hier gaat het veulen over 4 weken weer, dat doen ze zo in Frankrijk....
Hier gaat het veulen over ongeveer 3 weken bij mama weg...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:32

Mijn merrie is gisteren ook geent, nu moet het een maand voor de geboorte nog een keer begreep ik. Lachen

Bijna op de helft hier! Go jij! Go jij!

@Pauk: Gefeliciteerd! Go jij! Go jij!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:59

Hier 2 voorbij de helft Hyper!

Angel vandaag 171 dagen
Siuan 167 dagen (ik reken 335, dus dat is net de helft)
Tinkerbell 141 dagen

Bij Angel voelde ik al enkele dagen wat kleine trillingen, althans alle dagen, voorheen voelde ik af en toe wat. Maar gisteren voor het eerst met 170 dagen een stampje gekregen Go jij! Go jij!

De andere houden het nog goed verborgen Knipoog

Tinkerbell is de laatste weken onuitstaanbaar geworden Ziek Zij zijn groot en ik is klein!
dacht ik dus eerder dat het een hengstveulen zou worden, krijg ik nu steeds meer en meer de overtuiging dat het een merrie wordt en prompt had ik ook een merrie-naam bedacht Pling dus denk toch dat het een merrie wordt, anders zou die me niet te binnen schieten Knipoog
Ben helemaal weg van de naam trouwens Haha!

Bij Angel heb ik nog steeds niets Clown ja, wel voor het volgende merrieveulen Tong uitsteken maar dus nog niet echt wat voor dit jaar. Wilde eerst "Hekate" voor een merrie, maar vrees voor de uitspraak van die naam (Heekaatee) zeker internationaal gezien Rolleyes dus dat wordt em toch maar niet.
Hengstnaam heb ik nu ook, maar ben er niet wild van Clown ach, wordt toch een merrie Tong uitsteken maar de H en de I (voor Tinkerbell) zijn làstige letters Huilen van het lachen Misselijk

Siuan ken ik niet genoeg om geslacht te kunnen voorspellen, maar gok op dit moment op een hengstje (wil eigenlijk liever een merrietje van haar Bloos )

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:01

Wij enten niet meer voor de geboorte.
Ze gaan hier gewoon 1x per jaar in Oktober.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:14

gefeliciteerd Pauk

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:47

Mijn merrie is in juni geeent en laat haar in maartnog een keer enten voor de geboorte aan. Wie van jullie enten tegen het rhino-virus? Mijn DA vondt het niet echt toegevoegde waarde aangezien ze het dan nog kunnen krijgen. Hoe denken ullie hierover (met in mijn achterhoofd het artikel op VN met mogelijke uitbraak)?
Porva zit zondag op de 150 dagen! Ik ben echt een onzekere muts aan het worden......wb voeren, plassen (knipogen na het plassen) etc Knipoog

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:49

Pauk: Gelukkig OK dan!

melina: gefeliciteerd met de 100 dagen!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:00

frenia, moet jij een bepaalde letter voor het veulen?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:18

@Quintusgl: Mijn merrie knippert altijd na het plassen, dus dat wil niet altijd wat zeggen Lachen

Ik heb inmiddels ook namen voor zowel merrie als hengstveulen Lachen

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:46

waarvoor enten jullie allemaal? Ik en Farita's eigenaar hebben 2 week terug een uitgebreide discussie gehad met een DA over oa droes en rhino enten. Conclusie, we waren nu toch al te laat, maar anders hadden we het ook niet gedaan.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:48

Ik ent gewoon voor influenza en tetanus.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:51

Ik bel deze week de veearts voor een afspraak om te enten!
kan hij ook gelijk even naar haar buikje kijken Lachen
Ik vind haar juist nog helemaal niet dikker ookal is ze al vijf en een halve maand drachtig...
Maar ja ik zie haar ook elke dag Knipoog Ik zie nog geen verschil Bloos