[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 01:06

Cheytjuh schreef:
Zo, wat gaan jullie rap! Ik ben momenteel echt te druk met alles door ons veel te vroeg geboren veulen, maar lees trouw mee :j.
Bij reageren lukt even niet door de drukte, hopelijk snel weer :j

Ben wel heel benieuwd of je al een naam hebt voor jouw kleine vosmerrie met haar karaktertje. Het is echt een vechtertje. Fingers crossed dat morgen alles goed is en ze lekker naar huis mag!

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:57

Ik heb even een vraag. Ik kreeg bericht dat Veronia haar inenting weer moet hebben. Nu is ze hier de afgelopen 2 jaar behoorlijk ziek van geweest waarvan vorig jaar echt extreem. Compleet spierbevangen en algehele malaise. Het liefste wil ik dus die rotzooi niet weer in haar lijf, maar zonder die enting mag ik komende zomer niet met haar en haar veulen naar de keuring. Dat is wel heel belangrijk, dus eigenlijk zit ik klem. Ik heb de da vanmorgen al even gebeld of zij ideeën hebben hoe dit nu moet en ik word nog terug gebeld. Ik vroeg me af of meer merries hier last van hebben en hoe jullie dit doen?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:02

Muronia schreef:
Ik heb even een vraag. Ik kreeg bericht dat Veronia haar inenting weer moet hebben. Nu is ze hier de afgelopen 2 jaar behoorlijk ziek van geweest waarvan vorig jaar echt extreem. Compleet spierbevangen en algehele malaise. Het liefste wil ik dus die rotzooi niet weer in haar lijf, maar zonder die enting mag ik komende zomer niet met haar en haar veulen naar de keuring. Dat is wel heel belangrijk, dus eigenlijk zit ik klem. Ik heb de da vanmorgen al even gebeld of zij ideeën hebben hoe dit nu moet en ik word nog terug gebeld. Ik vroeg me af of meer merries hier last van hebben en hoe jullie dit doen?

Rosa is ook altijd enorm ziek van de enting, die wordt standaard met een ontstekingsremmer extra behandeld als ze gevaccineerd wordt. Dan is ze veel minder beroerd ervan.
Als we dat niet geven dan is ze erg ziek en beroerd er van.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:33

Je kan ook vragen of de dierenarts andere soort vaccinaties heeft dan de vorige keren. Soms hebben ze ook een andere soort en daar komt minder reactie op dan.
Ik moest juist vlak voor de geboorte nog eens enten. Maar dat ga je vast niet doen dan.

Lastige beslissing zeg!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:37

Ik kon niet veel met het telefoontje dat ik terug kreeg. Kort gezegd, tja het moet toch. Dan wachten tot het veulen eruit is, maar dan moet de basis enting opnieuw, dus moet ik haar twee keer ermee plagen zelfs. Ik heb aangegeven dat ik dat helemaal geen optie vind en stelde voor om er preventief ontstekingsremmer bij te geven, zoals bij jou lonniejj. Dit moesten ze eerst weer overleggen dus ik word nog eens teruggebeld.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:58

Muronia schreef:

Iets van te voren beginnen met een kuur brandnetel. ( liefst de vloeibare variant , bv heltie horse) en daarna er mee doorgaan. Voert afvalstoffen af en vaak helpt dat.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 13:08

Mijn merrie was ook altijd stik beroerd, koorts, loom, niet eten, van de enting. Tegenwoordig laat ik in de borst enten, dan heeft ze alleen lichte zwelling maar verder geen koorts of andere klachten meer.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 13:43

Hoe zit het met titeren? Mag dat niet bij paarden?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 13:56

Muronia. Dat is wel heel lastig, hopelijk denkt de dierenarts goed mee. Je wilt haar dit niet met dracht aandoen. Maar ook niet 2x

Cheytjuh. Fijn dat de kleine uk zo goed gaat. Fingers crossed dat ze snel naar huis mag

Cynthia. Dat klinkt als een geweldige reis! Lijkt me heel gaaf om ook eens te doen. Knappe dametjes waren blij om je weer te zien <3

Isa_sofie. Veelbelovende uier al :j

Ansodm. Sterkte, lekker genieten en bijkomen van de aankomende vakantie

Ik heb ook een simkaart besteld, verwacht ik vandaag wel. Kunnen we de camera weer ophangen. Wild Thing doet het nog rustig aan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 13:57

Sanet schreef:
Hoe zit het met titeren? Mag dat niet bij paarden?

Nee. We kijken nog ouderwets naar het boekje. Ik ben er helemaal niet van om die rotzooi in m'n gezonde paard (danwel hond of mijzelf) te spuiten. Maar ja. Met de paarden "moet" het wel...

Claudia enorm vervelend zeg. Ook dat ze altijd zo'n last heeft. Heel sneu. Hopelijk is er een oplossing

Ladygiroc fijn dat je een oplossing hebt gevonden. Wist niet dat het zo kon verschillen

Loniejj wat jammer dat die van jou er ook zo'n laat van ervaart. Jammer dat het "nodig" is. Maar fijn dat je haar er wel mee kan helpen op die manier

Cheytjuh begrijpelijk. Hopelijk staan ze vandaag weer in je eigen stal :j

Cynthia welkom terug! Ik heb genoten van de foto's. Heerlijke vakantie! Leuke foto van de dames

AnsoDM sterkte :(:) klinkt niet fijn, rustig aan!

Isa_sofie oh wat super zeg tussen de paarden. Dat is erg knap :j Ja een keuring zou echt geweldig zijn! Dan spring ik een gat in de lucht haha! Ja klopt, 2 friese veulens hebben een eerste premie en een barock pinto veulen heeft ook een eerste premie. Ze hebben alle 3 meegelopen in de kampioenskeuring en de laatste, hengstje van vorig jaar, is zelfs kampioen geworden! Eén veulen kreeg een tweede premie. Ik ben benieuwd wanneer je merrie bevalt! Mooi uier al!! Lijkt goed vol

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 14:33

Ik heb de da nog eens gesproken. Ze gaat haar nu niet enten. Ze legde uit dat als paarden zo reageren op de enting, dit vaak per keer erger wordt en de kans is reëel dat ze haar veulen zou gaan verwerpen. Dat risico moeten we zeker niet willen nemen.

Ik ben nu in overleg met het stamboek of ze akkoord willen gaan met een titerbepaling met dierenartsverklaring voor de keuring. Hopelijk kan dat.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:37

AnsoDM Als ik de pendel moet geloven krijgen we idd veel merries :+ . Zal wel niet kloppen gok ik maar zou wel leuk zijn haha. Veel sterkte met de beslissing die je moest maken :(:)

Cynthia82 wat leuk dat je terug bent. Klinkt idd als een super leuke vakantie <3

Ladonna75 Hier hetzelfde met Lexie idd. Die is nu bijna 280 dagen en "werkt" nog 3x per week een 15tal minuten. Ze is nog fit maar toch ga ik wss stoppen na deze week. Zadel ligt niet meer zo lekker nu. Dan gaan we wss gwn nog wat wandelingetjes doen aan de hand.

Kiko snap je dilemma idd wat betreft waken/birth alarms enz. Heb je iemand die met je mee kan waken?

Isa_sofie Die uier ziet er idd al flink vol uit. Als de melk dik en stroperig wordt dan zal het idd niet lang meer duren :D

Muronia Fijn dat de veearts zelf zegt niet te enten als ze zo ziek wordt. Nu hopen dat het stamboek ook wilt meewerken.

Lijst veilige merries
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Knolselder - wiske - 321 dagen
Isa_sofie - Misty - 322 dagen

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:57

baudyh schreef:
Muronia schreef:

Iets van te voren beginnen met een kuur brandnetel. ( liefst de vloeibare variant , bv heltie horse) en daarna er mee doorgaan. Voert afvalstoffen af en vaak helpt dat.

Ook tijdens de dracht? Ik meen dat Equilin de Immuno ongeschikt acht bij drachtige merries omdat de verhoogde afscheiding van afvalstoffen een zware belasting voor het ongeboren veulen zou zijn.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 00:06

Een handje paardenbloemblad en smalle weegbree werkt reinigend.Als je gedroogd geeft is het dacht ik een eetlepel van ieder. Ik gaf het mijn oude merrie die last had van haar luchtwegen.

Nieky1993 ik heb helaas niemand die mee kan waken dus zal hetzelf moeten doen. Heb ook niemand die bij de bevalling kan zijn dus hopen dat alles goed gaat.

Het zou wel leuk zijn als de pendel gelijk heeft bij jou..

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 00:43

@phileine83 Equilin immuno is veel meer een detox en inderdaad een detox zou ik niet meer geven aan een drachtige merrie. Omdat het een te zware belasting is. Eén detox geef je ook niet aan een paard die wat onder de leden heeft.
Een veilige detox ook voor paarden die dus iets hebben is brandnetel. Dit kan ook bij je drachtige merrie. Maar ik zou sowieso in de laatste 3
Maand voor de datum niet meer vaccineren.
Ik doe het altijd half november. Door de eerste 3 maand van de dracht heen. Vaccinatie en tandarts in een keer.
Sommige paarden krijgen ook dikke benen na vaccineren die hebben echt baad bij een brandnetel kuur.

Misschien jouw stamboek nog wel muronia maar bij het kwpn krijg je dat volgens mij nooit voor
Elkaar. Hopelijk lukt het

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 01:41

@Muronia : Aangaande je vraag over de enting. Onze merries reageren nooit op de enting, maar vorig jaar zijn ze netjes geënt binnen termijnen die mogen in januari en ze waren er flink beroerd van en 3 dode veulens. Lag vast aan de entstof, je hoort bepaalde badges dat paarden er ook slechter van zijn, maar ik neem het risico niet meer :o

Stalhouder die een grote fokker was vroeger, heeft er flink nare ervaringen mee in het verleden en adviseert het ook af. Dus zelf dit jaar ervoor gekozen om ze dan maar te laten verlopen en pas als de veulens er zijn weer te enten, in overleg met de betrokken dierenarts uiteraard.

Hoop voor je dat het stamboek mee wil werken.
Hou zelf sowieso niet van onnodige troep in de dieren spuiten :+

@Cynthia : Wauw, wat een prachtige reis moet dat geweest zijn en wat een ervaring! Je dames wel weer helemaal blij je weer te zien, mooi <3

@Baudy : Dat is ergens ook wel een goede ja, gewoon november pakken, dan haal je dit probleem al weg.

Voor de liefhebbers: ZE ZIJN THUIS *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Afbeelding
Een beetje onder de indruk van de trailerrit

Net na aankomst

Vanavond

Nu wordt het voor mij vooral de kunst om niet spastisch steeds op de camera te kijken en me bij elke keer dat ze lekker ligt te slapen zorgen te maken :+ Net ging ze even 1x rollen en dan slaat mijn hart direct flink over, maar daarna sprong ze omhoog en bokkend richting Davina om te drinken.

Ik voel me net zo´n overprotective mom, de kliniek zei al : aan de merrie kon je precies zien of er iets is met de baby, dus zolang de merrie niet onrustig was kon ik rustig ademhalen. (Easier said than done :o )

We moeten haar 2x per dag temperaturen, ook 2x per dag krijgt ze de maagbeschermer en de antibiotica oraal. Temperatuur liefst onder de 39, heel iets erboven mag voor even, maar dan temperaturen weer binnen 2 uur en dan moet het gezakt zijn.
Vanavond zat ze ondanks het zich druk maken netjes op 38,4 *\o/*

Oja, haar naam gaat worden :
Ultima Vina WFTM (mede dankzij mijn lieve vriendin Francis, die kwam met de suggestie. Iedereen bedankt voor het meedenken en jullie prachtige naamsuggesties :j )
met als roepnaam Uk(kie)

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 02:01

Wát een mooi update Cheytjuh!! Goh wat een tijd moet dat voor jullie geweest zijn. Ik ben heel blij voor je. Heel mooi, die naam. Ik wens jullie ontzettend veel geluk toe.

Het zet me wel aan het denken voor wat betreft die enting. Zijn er hier ook mensen die toch 6 weken voor het veulenen enten? Of is er terughoudendheid?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 07:55

Oh wat fijn Cheytjuh dat ze thuis zijn. Hopelijk kan het zorgen maken steeds meer plek maken voor genieten van deze kleine druktemaker.

Mijn DA adviseert wel 4-6 weken voor het veulen te vaccineren (ik zal hem dit jaar vragen of het advies nog hetzelfde is), hebben we de vorige keer ook gedaan. Minus een beetje dikke tiet hebben ze daar normaal nooit last van.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 08:09

Mijn nieuwe fokmerrie ook nu net geënt de basis want ze was alleen in 2022 geënt. Nu moet ze nog een tweede keer en dat kon prima. Dan zou ongeveer de laatste 4 weken voor datum zijn.

Cheytjuh wat een super nieuws !

Wij deden eerder nooit enten maar nu ik toch vaker onderweg ben, keuringen of in manege toch besloten om het wel te doen. Dierenarts zei dat veulentje dan wel gelijk ook antistoffen mee krijgt en dat het dan beter was

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 08:49

Ik klop alvast heel hard af maat ik heb nog nooit een ziek paard gehad van enten.. bijzonder die verschillen.

De knhs heeft de basis enting regel vanaf 2022 ook al weer veranderd :+

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:08

Wat fijn dat ze weer thuis zijn Cheytjuh!

Wij enten altijd in april, dus niet specifiek een paar weken voor de bevalling oid. Soms kan het wel zijn dat we iets eerder enten als de merrie dan net gedekt moet worden. Maar hier tot nog toe eigenlijk geen problemen gehad met het enten.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:35

Een merrie van ons krijgt serieuze spierpijn, kan een aantal dagen haar hals niet helemaal naar de grond laten zakken. Is pas iets van de laatste 2 jaar, daarvoor nooit een probleem geweest.
Ze moeten in april weer... zie er nu al tegen op. De andere merrie lijkt er nooit last van te hebben..

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:01

Die van mij gaat altijd in januari dus die is half januari geënt. Dus dat is ruim 2 maanden voor uitgerekende datum. Ik moet ook afkloppen maar van de influenza geen last. De rhino wel dus die heb ik niet gedaan. Mijn oude merrie heeft daar mega lang last van gehad dus die doe ik niet meer.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:05

MallyBelly schreef:
Een merrie van ons krijgt serieuze spierpijn, kan een aantal dagen haar hals niet helemaal naar de grond laten zakken. Is pas iets van de laatste 2 jaar, daarvoor nooit een probleem geweest.
Ze moeten in april weer... zie er nu al tegen op. De andere merrie lijkt er nooit last van te hebben..

Enten jullie in de hals of in de borst? Hier eigenlijk altijd in de borst. Daar is net wat meer ruimte voor bulten en amper spierpijn enzo.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 10:10

Ahh zo leuk de eerste veulens.

Cheytjuh fijn dat ze weer thuis zijn. Hopelijk nu lekker genieten.

Hier lang niks meer gepost, veel gebeurd ook.
Mijn oudje met spoed moeten verhuizen, maar 2 paarden op 2 verschillende plekken was ook niet te doen.
Nu staan ze samen op een eigen beheer plek met buitenbak. Ik moet nog veel doen aan de omheining en met deze nattigheid heb ik maar een stuk afgezet snel op half verharding zodat ze niet weg kunnen zakken.
Trailer staat daardoor even in de paarden wei. Maar vooralsnog blijven ze eraf en anders trek ik hem naar voren deze week. Alleen moet ik ergens anders weer plek maken :P

Hilde is vandaag 299 dagen drachtig. Ze is tevreden en mooi rond, heerlijk ontspannen en knuffelig.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding