[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:58

Ik zal wel weer een hengst krijgen. :')

Wupsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:13

Droogfotos :knuffel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:24

Veeeeeeeel te schattig!!!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:08

Aaah wat een dropje! Gefeliciteerd!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:26

Gefeliciteerd!

Iemand hier ervaring met entropion? Een naar binnen gedraaid ooglid? Veulen heeft het en moet gehecht worden.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:27

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het schijnt vrij regelmatig voor te komen en goed te behandelen te zijn volgens mijn DA. Toen ik daar laatst was om een merrie te scannen was er iemand met een veulen die dat had :)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:41

Wupsie. Wat een schatje

Rensju. Dat heb ik wel eens gehad. Met regelmaat goed masseren en moest toen ook druppelen. Als het bleef terug klappen moest ze ook gehecht.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:51

gefeliciteerd wupsie!!

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:01

Ach wat een schatje <3

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:37

Zo even een paar drukke weken achter de rug en toen was het topic ook bog ontstipt.

Even globaal bijgelezen maar jeetje wat een hoop veulens erbij!
Gefeliciteerd Wupsie. Wat een schattig hunmeltje <3

Onze laatste 2 merries zitten nu op 325 (Cherry) en de ander op +- 315 dagen (Roosje).
De overige 3 veulens doen het super.

Afbeelding

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:59

goldenarrow schreef:
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het schijnt vrij regelmatig voor te komen en goed te behandelen te zijn volgens mijn DA. Toen ik daar laatst was om een merrie te scannen was er iemand met een veulen die dat had :)

Oké, ik twijfel namelijk om het de plaatselijke DA te laten doen of naar de kliniek. Heb met mezelf afgesproken dat ik niet meer thuis zou blijven aanklooien als er wat is en nu twijfel ik weer :\

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:44

rensju schreef:
goldenarrow schreef:

Oké, ik twijfel namelijk om het de plaatselijke DA te laten doen of naar de kliniek. Heb met mezelf afgesproken dat ik niet meer thuis zou blijven aanklooien als er wat is en nu twijfel ik weer :

mijn DA heeft het gewoon thuis gedaan.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:05

Ik ben een week op vakantie geweest & wat zijn er weer veel mooie veulentjes geboren!
Gefeliciteerd allemaal *\o/*

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 00:11

Gefeliciteerd Wupsie! *\o/*
Wat een poepie... <3

En wat een heerlijke veulenfotos en filmpjes! Zo leuk om ze groter te zien worden! *\o/*

Hier ook een bangig veulen. Ze is nu ongeveer 6 weken en ze lijkt nu toch minder bang te worden. Schiet niet iedere keer meer weg en mag haar steeds beter en langer aanraken.
Ik zet moeder en dochter iedere dag even op stal en ga dan moeder een beetje borstelen, kroelen en gewoon even in de stal zitten. Van de week ging ze zelfs liggen slapen terwijl ik in de stal zat. Halstertje vindt ze nog niks.
Hoe oefenen jullie het meelopen aan een touwtje? Ik ben bang dat ik er ook eentje heb die zich tegen de vlakte gaat gooien... :+

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 08:11

Polo97 schreef:
Gefeliciteerd Wupsie! *\o/*
Wat een poepie... <3

En wat een heerlijke veulenfotos en filmpjes! Zo leuk om ze groter te zien worden! *\o/*

Hier ook een bangig veulen. Ze is nu ongeveer 6 weken en ze lijkt nu toch minder bang te worden. Schiet niet iedere keer meer weg en mag haar steeds beter en langer aanraken.
Ik zet moeder en dochter iedere dag even op stal en ga dan moeder een beetje borstelen, kroelen en gewoon even in de stal zitten. Van de week ging ze zelfs liggen slapen terwijl ik in de stal zat. Halstertje vindt ze nog niks.
Hoe oefenen jullie het meelopen aan een touwtje? Ik ben bang dat ik er ook eentje heb die zich tegen de vlakte gaat gooien... :+

Ik probeer rond die tijd wel een beetje door te pakken, hoe ouder ze worden hoe lastiger meelopen gaat in het begin.

Bij mijn eerste veulen werkte een veulentasje heel goed. Dus touw om de boeg en achterhand en dan langzaam steeds meer via halster inwerken.

Dat werkte met mijn angsthaas juist helemaal niet. Die ging door het veulentasje heen tegen de grond. Dus die heb ik eerst in de stal laten wennen aan lopen naast me terwijl ik met mijn handen de boeg en kont begeleidde. Daarna halstertouw eraan en in de hand bij de boeg en daarna kon ik de hand bij de achterhand weglaten en met arm rond de hals bijsturen. Dat uitgebouwd naar buiten en na 2 weken dagelijks oefenen kon ik de arm uitfaseren en liep ze zonder hulp aan het touw.
Dit is absoluut geen how to, maar een overzichtje van de ontwikkeling bij ons. De eerste stap en laatste stap missen in het filmpje:
https://youtu.be/dHpuG3gdeEY

Gitte_Tosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 08:12

Onze kleine meid smeet zich ook omver. Spijtig genoeg moet ik de baan over van de stal naar de weide dus halstertje aan vanaf dag 3, want vrij was niet te vertrouwen. Telkens met veel geduld, maar eerste dagen ging niet zonder toch gewoon effe door te zetten. Nu (2,5 week oud) begint pakken te beteren, halster aandoen vindt ze niet leuk maar gaat wel ca va. Leuk is dat ze wel door heeft dat op haar schoft krabbelen fijn is dus dat doen we nu echt telkens we haar moeten pakken en of het halster om moeten doen. En dan begint ze zelf zo zalig bij de mama te krabben <3 .

Mee lopen zijn we dit weekend mee beginnen oefenen. Protesteert ze, dan houden we een lichte druk aan. En bij de minste protest mindering van haar kant, laat ik alle druk varen. Regelmatig 5 minuutjes en ze leert heel snel. Wel nog in de buurt van mama natuurlijk. Maar af en toe een een meter of 2 er van weg en er weer naartoe.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 08:14

splenius schreef:
mijn DA heeft het gewoon thuis gedaan.

Oke, en heeft het goed geholpen?

Hier een veel te mak veulen. Gaat met de kont naar je toe staan om gekriebeld te worden, staat overal op en voor en kon gister haar bokken niet meer ontwijken := Denk dat de pret wel wat minder wordt nu ze hechtingen moet

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 08:24

Wupsie wat een dropje!

Wij lopen de eerste dagen met veulengreep. Dan zo snel mogelijk wennen aan halstertje. Gebruiken maat veulen mini, want anders is alles nog te groot. En dan uitbouwen, eens een touwtje eraan en gewoon veulengreep meenemen. Dan ernaast en beetje begeleiden en uiteindelijk netjes aan touw. Gaat eigenlijk altijd goed.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:20

Gefeliciteerd Wupsie! Wat een dotje <3

rensju, zelf geen ervaring mee bij de paarden maar ik weet wel dat ze bij lammeren t ooglid vastzetten met krammetjes als masseren/druppelen niet werkt. Gaat eigenlijk altijd wel over op die manier :)

May Day wilt sinds de geboorte van Vinnie niks van mensen weten :+ Zodra je bij haar in de wei bent gaat ze direct op de loop met t veulen. Hoop dat t minder gaat worden. Wou haar eigenlijk in de veulenhengstigheid naar de hengst brengen maar dan moeten we dr wel eerst te pakken krijgen _O-

Denk dat t wel een blijvertje is, verkopen kan altijd nog..
(Foto is van zaterdag)
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:21

Hier ook eigenlijk gelijk in de eerste week halster om en borst en kont meenemen aan touwtje. Ze hebben het zo door. Halster om doen is soms wel even doorpakken, maar dat hebben ze ook zo door.
Hier lopen ze nu allebei netjes mee. Maar ze schrikken ook nog wel een keer. Of proberen op de merrie te springen oid. Het is een proces

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:50

@AM_Horses
Hier duurde het niet lang toen de puntbuik er was, ben benieuwd.
@Wupsie
Het is echt een schatje <3
@rensju
Wat vervelend. Geen ervaring mee bij paarden, wel hond/kat/konijn. Daarbij vaak goed te verhelpen.
@cp112
Wat een geweldige foto zo met drie bij elkaar.
@meganvr
Wat een boef, wil Vinnie nog even helemaal voor zichzelf houden.

En we staan tweede op de lijst en er gebeurd nog niks van onder, dus ik gok dat we nog wel bovenaan komen te staan :D

Miekies0710

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:15

Gefeliciteerd wupsie!

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 11:18

Interessante filmpjes mooney! Ik heb inderdaad ook al een paar keer in stal geoefend.

Wat een knapperdje Megan, ik snap dat je die voorlopig houdt. Dat was ook mijn gedachte; verkopen kan altijd nog. Dus mijn veulen blijft voorlopig ook! :j

Afbeelding

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 11:35

Hier zijn ze bijna allemaal verkocht. Rose, mijn vosje hou ik zelf aan.

Ze heeft zoveel zelfhouding, echt geweldig dier is het.
Afbeelding
Afbeelding

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 11:54

Gefeliciteerd Wupsie
Wat een schatje!! <3

Luna2006: Prachtig veulen, snap dat je ze zelf aanhoudt! *D

Mooney: Dank voor het delen van je filmpjes, ga ik ook proberen als het veulen er is.

Zit vandaag op dag 352 zie nog helemaal niets, maar ik heb dikke ogen van veels te weinig slaap.
Ben er na drie weken echt wel een beetje klaar mee -O-