[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_cheyenne_

Berichten: 182
Geregistreerd: 18-04-07
Woonplaats: Tussen de groene heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:19

Oh nee Noisy en Murosch! Wat vreselijk balen :(:) volgend jaar hopelijk meer geluk.

Oh grappig, geslachtsbepaling bij paarden. Ik blijf het een verrassingspakketje vinden en weet eerlijk gezegd ook niet waar ik blijer mee zou zijn.

Ik scan niet meer. Je ziet haar buik groeien en gok er op dat het goed zit. Ze kleurt goed en is anders gehumeurd naar haar weide maatjes.

Milan_lover

Berichten: 6196
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:22

Jeetje wat balen dat ze toch leeg is Noisy!!

En weer een hengst voor Fokfanaat, het zit niet mee...

Wij gaan niet meer scannen, maar ik had wel een bolletje vandaag in de wei, telt dat ook?


Afbeelding

stal_HD
Berichten: 3091
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:36

Hallo, ik leed al een beetje mee hier. We hebben nog vakantie dus alles op een laag pitje...

Murosch en noisy wat ontzettend balen.
Vulina een geslachtsdomper. Ik kan mij je gevoel wel indenken.

Hier scan ik niet op geslacht. Ik weet niet eens of mijn eigen DA dat wel kan. Ik houd het bij verrassing, hihihi.

Als het goed is en mag gaan hoop ik volgend jaar 4 veulentjes te krijgen. De combinaties en draagtijd zal ik eerdaags hier wel vermelden.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:37

FF, snap ik hoor.. Hoeveelste is dit voor jou? Nummer 7?
Ik wil heel graag van Nieni een merrie, ik baalde al met 1 hengst :+ Verder heb ik weinig voorkeur, maar zij is 23.. Wel in 1 keer drachtig nu, dus heel hard duimen. Vilexa is 16? Kan nog wel een aantal merries geven.. groene zure appels voeren in het begin van de dracht, als je er in geloofd tenminste ;)

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:47

Ik schrik heel hard. Wat ontzettend jammer noisy.

En balen Murosch

Volgend jaar nieuwe kansen.

Gefeli baudy

Damn ff ik had hoop voor je. Mocht wel al eens een merrie zijn. Ik zat me net te bedenken. Mijn merries krijgen hier allemaal regenwater en dat is behoorlijk zuur. Zou dit een invloed hebben waarom ik merries krijg? Want het is wel bewezen dat hoe zuurder de baarmoeder is vanbinnen, hoe meer kans je hebt op een merrie. De enige hengst die hier geboren is, kwam uit een merrie die hier nog maar drie dagen stond. Jaar erop kreeg ze merrieveulen.

Oh en jammer maar sexzaad zal er nooit komen bij paarden zoals bij koeien omdat deze van elkaar gescheiden worden in een soort centrifuge op basis van hun snelheid. Mannelijk zaad weegt minder en is dus sneller.
Echter bij paarden is dit verschil in gewicht en dus snelheid zo goed als verwaarloosbaar.

elfje72

Berichten: 1498
Geregistreerd: 30-07-09
Woonplaats: Provincie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 23:01

Vulina schreef:
FF, snap ik hoor.. Hoeveelste is dit voor jou? Nummer 7?
Ik wil heel graag van Nieni een merrie, ik baalde al met 1 hengst :+ Verder heb ik weinig voorkeur, maar zij is 23.. Wel in 1 keer drachtig nu, dus heel hard duimen. Vilexa is 16? Kan nog wel een aantal merries geven.. groene zure appels voeren in het begin van de dracht, als je er in geloofd tenminste ;)

Ik geef ze appelazijn als ik graag een merrieveulen wil. Ik ben nog aan het testen en het eerste merrieveulen is inmiddels geboren maar dat kan ook toeval zijn, je hebt natuurlijk sowieso 50% kans.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 23:02

Ik heb mijn merries ook op regenwater(sloot) staan, zij krijgen water via een vlotter op zonne-energie in een ton. En ik had dit jaar 30% merries..
Laatst bijgewerkt door Vulina op 29-08-18 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Milan_lover

Berichten: 6196
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 23:03

Die van ons krijgen gemengd regenwater en grondwater, nouja, ik ben benieuwd wat we gaan krijgen :D Alles is welkom *\o/*

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 23:20

Vandaar... Hier krijgen ze in de winter via de waterleiding, dus gewoon drinkwater. En zomers op de weide uit de vaart, wat we eruit pompen en rechtstreeks de watertonnen mee vullen. En een hengstje dit jaar. Volgend jaar weer een hengstje en ik ga er nog in geloven ook. :P

Alles is welkom hier, met een lichte voorkeur voor merrie. Maar ook met een knap hengstje ben ik blij. Tenslotte is het hoofdfokdoel een leuk sportpaard voor de dressuursport om zelf weer op te leiden. Met een merrie kun je alleen later ook daar eens een leuk veulen uit fokken en dat gaat met een toekomstige ruin niet. Hengsten houden we niet, dus rond hun 3e levensjaar... hakkie takkie weg zakkie.

Cioccolato

Berichten: 6678
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 23:26

Hier een merrie en hengst dit jaar. Erg leuk.
Beide is welkom, levend en gezond is belangrijkst..
Merrie is ook voordeliger mocht er een blessure in het spel zijn. Of afkeuring bij verkoop. Maar bijzaak.

Hier eerder dan derde levensjaar zaakje weg. Zo vroeg mogelijk. Kan ik een gemengde kudde houden :j
Ben benieuwd wat ik volgend jaar krijg. Andere merrie, andere hengst

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 23:29

Rey gaat in de opfok en hoe later hoe mooier ze ontwikkelen. Wil hem wel ruin hebben voor hij thuis komt, vandaar rond zijn 3e. :j

Seven

Berichten: 21235
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 23:30

Ik hoop ook echt op een merrie, balen dat het bij jou weer een hengst lijkt te worden ff

Maar momenteel twijfel ik wat over d'r dracht, ze leek ineens hengstig. Naar m'n vakantie maar eens overleggen wat de da denkt.

Cioccolato

Berichten: 6678
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 23:35

Ik heb ze aan huis dus begin niet aan scheiden. Hou ik te weinig over haha.
Ik vind het zelf een fabeltje dat ze mooier ontwikkelen qua lichaam met ballen er langer aan. Als ze eraf gaan, vallen ze alsnog in en komt het er later weer bij. Zo ken ik zat ruinen die eerder ruin waren en een stuk meer body hebben dan sommige hengsten or laat ruinen. Maar alsnog ook andersom ken ik ze. Kwestie van paard en bouw.
Stukje hormonen krijgen ze niet en dat vind ik een stuk belangrijker. Heb namelijk een hoop merries bij huis lopen (Billie is momenteel de enige man), dus die spelen vast vroeg op _O- en wil geen oepsjes.. Draad knapt snel genoeg :oo keuze is dus snel gemaakt qua ballen hier _O-

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 07:28

Ik heb uit haar moeder 3 hengsten gefokt en uit vilexa wordt dit de 5e op rij

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78605
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 07:50

Ik heb dat dus ook. Neon heeft 8 hengsten gegeven en 1 merrie, maar wel een merrie zonder appaloosa kleur, dus daar had ik ook niets aan om haar lijn door te zetten. En dus jammerlijk vroegtijdig overleden, haar lijn is dus weg.
Nu met Sarona ook al 2 hengsten op rij. Lijkt hetzelfde te gaan doen.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:02

Cioccolato schreef:
Ik vind het zelf een fabeltje dat ze mooier ontwikkelen qua lichaam met ballen er langer aan. Als ze eraf gaan, vallen ze alsnog in en komt het er later weer bij. Zo ken ik zat ruinen die eerder ruin waren en een stuk meer body hebben dan sommige hengsten or laat ruinen. Maar alsnog ook andersom ken ik ze. Kwestie van paard en bouw.
Stukje hormonen krijgen ze niet en dat vind ik een stuk belangrijker.


Helemaal mee eens. Ik heb nu een kudde staan van 18 2 jarige hengsten en ruinen door elkaar, daar zie je totaal geen verschil in ontwikkeling. Wel in gedrag :Y) Zolang ik/men geen hengsten keuring ambities met een hengst heb, castreren :j

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:49

Wat balen zeg murosch en noisy! Volgend jaar vroeg beginnen?

Hier staan ze op grondwater en helaas ook al 4-1 voor de hengsten.
Heb dit jaar 1 waar ik heel graag een merrie uit wil en dat is wonder. Is een lijn die ik heel graag wil verder zetten.

Ruinen of niet... ik heb mijn hengsten makkelijk 1,5 - 2 jaar tussen de kudde lopen. Maakt ze makkelijker. Nog geen oepsjes gehad op die manier. Vreemde merries hebben ze trouwens ook geen interesse in

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:13

Afbeelding
*\%/* *\o/* *\%/*

farahtjuh

Berichten: 2031
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: meeden

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:13

Wat ontzettend jammer noisy, balen Murosch volgend jaar nieuwe poging?

ik wil heel graag een hengst <3 heb altijd met hengsten gewerkt en hoop uit deze combi een hengst te krijgen. al is een merrie natuurlijk net zo welkom.
mijn vader hoopt op een merrie. dus voor ons gewoon de gok.

hier staan ze ook op grond water 0-1 voor de merries.

Imre

Berichten: 14223
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:15

*\o/* *\o/* Gefeliciteerd Alicelover!

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:20

Fijn Alice!

Hier wil ik ook graag 1 merrie van de 3 dan ben ik al heel blij :D

Muronia

Berichten: 19668
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:28

alicelover wat fijn dat alles goed zit!!! Ik ben blij voor je :)

De dierenarts zei dat ze over het algemeen zelf al veel opschonen tijdens een hengstigheid. Op dit moment was ze (nog) niet hengstig en kon hij sowieso niks doen, maar hij raadde aan om haar gewoon de rest van het seizoen hengstig te laten worden en dan volgend voorjaar te beginnen met een slijmmonster. De kans is aanwezig dat ze dan zelf schoon is, maar het kan ook zijn dat er toch iets moet gebeuren dan. Ik weet niet zo goed wat wijs is. Hij leek aardig zeker van zijn zaak met dat advies.

Caesar
Berichten: 9316
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:33

Wat balen Noisy en Murosch.
FF: Jammer dat je weer een hengst krijgt, zeker als je zo graag een merrie wilt
Alicelover; goed nieuws!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78605
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:52

Gefeliciteerd Alicelover!

Hier leidingwater en heel veel hengsten. Maar de merries van de staleigenaar geven met hetzelfde water en voer ook merries.

angelpam

Berichten: 1378
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:20

Hier krijgen ze ook leiding water en tot nu toe 100 % hengsten.

Ik hoop nu toch wel echt op een merrie maar ik vrees dat het een hengst word.