[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:49

geen nieuws hier, zal binnenkort ook weer eens foto's van de dames maken.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:51

Da's wel een goede tip frenia!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:55

Zal vanmiddag even goeie uierfotos van Greta maken, ze krijgt nooit veel, maar voor haar doen hangt er toch echt wel wat.

Heb ze nu lekker buiten staan, Paulien ook weer blij (greta en zij = plak)

Namen hou ik lekker voor me, veulen zal ook niet eerder een naam krijgen tot we zeker weten dat alles ok is.

Las dat er 1 bijna gelijk met Greta loopt? Leuk om bij te houden zo.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:08

Ik hoop dat Casa het veulen er op 333 of 334 dagen uitpoept, dan kan ze namelijk thuis blijven.
Anders gaat ze ergens anders heen en krijgt ze ook een singel om.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:14

Is het zo dan kleine pony's over het algemeen korter dragen dan paarden??
Dan heb ik het niet over shetjes maar a/b pony's.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:40

Ik heb er geen idee van Kyrkelover. Ik heb hier shetjes staan die ook graag overtijd gaan zelfs.

Zo Rose van Angelsditch krijgt al lekker vorm in de uier!

Corine ik denk dat die nog eventjes gaat overdragen als je dat uiertje bekijkt. :o

Joto toch gefeliciteerd met de mijlpaal! Lekker behaarde uier idd :D

Amandake jee je ziet het zo wel uitsteken bij Bibi! Dit word weer n leukerdje straks!

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:42

Bij ons in de stal hangen 2 caera's met infrarood leds maar daarbij branden er 6 ledspots, die geven een heel zwak licht maar het zicht word er toch stukken beter door.
En net zoals Frenia zegt, de overgang van donker naar licht is dan minder groot.
Ik heb overigens vorig jaar nog een tussenstap toegepast, zodra het mij 's avonds duidelijk was dat Tess ging bevallen heb ik,nadat ik haar de geboortesingel had afgedaan, het licht in de zadelkamer (bij ons zit die naast de stal) aangelaten.

Laarski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:00

Oohkee, dat is goed om te weten dames :) bedankt!!
Nog meer mensen?
Ik heb gelukkig nog eventjes:) weet niet psies wat voor camera's m'n vader in z'n hoofd had..

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:14

Ik denk dat ik op stal gewoon de grote lamp aan laat.
iets anders hebben we niet, dus kan niet anders.
en anders ga ik 's nachts wel met een zaklamp schijnen whaha

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:23

hier gelukkig licht zat

en mocht hettoch te donker zijn , zet ik wel een bouwlamp op de fluts haha......is nog lekker warm ook

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:25

ruubs heeft echt n tina turner coupe hoor, loopt steeds te schuren.... :(

Ze heeft trouwens zo'n hele plaat onder dr buik zitten naar dr uier toe.
Loopt ook steeds met dr staart wat omhoog, maar das vast om dr nieuwe coupe te showen :D

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:05

Zip haar buik vandaag op 244 dagen dracht

Afbeelding

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:01

Cleo en Jilleke

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

uiertje Jilleke (die van Cleo vind ik niet :D )

Afbeelding

en Bibi vandaag

Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:11

poeh die shets...ik zat al in met onze Vera,maar die van u zijn even dik :D
Bibi die moet nog gelijke helften krijgen in de uier,of niet?

Die Zip heeft een leuk buikje, wat een mooi kleur heeft ze ook hé!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:15

Ja ik ben ook helemaal fan van haar kleur, ze is palomino shabrak bont.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:20

Noorwijdenes schreef:
Je krijgt een geboorte bericht/dekbewijs thuis gestuurd dat moet je invullen en dan neemt de schetser contact met je op om te chippen en schetsen. :+ (gaat bijna allemaal vanzelf)

Klopt. Ik heb dat dekbewijs vorige week binnengekregen trouwens. Jij nog niet, corinepgek?

Edit: De data voor de provinciale keuringen (waar dus ook de veulens gekeurd worden) staan al op de NRPS-site. Voor Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht is het 9 juli in Assendelft (NH). http://www.nrps.nl/index2.html

Ik heb het dekbewijs van het AVS gelijk meegekregen toen ik haar heb laten dekken(natuurlijk). Dit moest ik dan opsturen ofzo naar het NRPS als het veulen geboren is?

Ga de keuringsdatum gelijk in mijn agenda zetten, heeft iemand ervaring met keuring van het NRPS? Kan iemand mij precies vertellen wat ik allemaal moet doen en weten en hoe het allemaal in ze werk gaat?

Asha dr uier was alweer een stukje gegroeid, iedere dag zie ik er nu wel een stukje bij komen. Ze is wel maiden dus misschien dat ie soweizo wat kleiner blijft dan de foto's die ik hier zie?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:28

corinepgek schreef:
Noorwijdenes schreef:
Je krijgt een geboorte bericht/dekbewijs thuis gestuurd dat moet je invullen en dan neemt de schetser contact met je op om te chippen en schetsen. :+ (gaat bijna allemaal vanzelf)

Klopt. Ik heb dat dekbewijs vorige week binnengekregen trouwens. Jij nog niet, corinepgek?

Edit: De data voor de provinciale keuringen (waar dus ook de veulens gekeurd worden) staan al op de NRPS-site. Voor Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht is het 9 juli in Assendelft (NH). http://www.nrps.nl/index2.html

Ik heb het dekbewijs van het AVS gelijk meegekregen toen ik haar heb laten dekken(natuurlijk). Dit moest ik dan opsturen ofzo naar het NRPS als het veulen geboren is?

Ga de keuringsdatum gelijk in mijn agenda zetten, heeft iemand ervaring met keuring van het NRPS? Kan iemand mij precies vertellen wat ik allemaal moet doen en weten en hoe het allemaal in ze werk gaat?

Asha dr uier was alweer een stukje gegroeid, iedere dag zie ik er nu wel een stukje bij komen. Ze is wel maiden dus misschien dat ie soweizo wat kleiner blijft dan de foto's die ik hier zie?

ey jou merrie staat niet in de beginpost.
Door welke arab is je merrie gedekt??

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:30

@ Corinepgek: ja die moet je dan na de geboorte opsturen :j

Ik ben één keer meegeweest naar Assendelft, alleen toen voor een merriekeuring. Bij de KWPN keuring moesten de veulens een aantal rondjes rond draven en galopperen (naast moeders). Natuurlijk netjes gewassen en ingevlochten etc etc. En voorbrengen moet in witte kleding. Kijk ook even op de site van het NRPS, daar staat het volgens mij uitgebreid beschreven.

Misschien stomme vraag, maar AVS heeft geen veulenkeuring? Of is de hengst van het AVS en komt het veulen bij het NRPS?

Edit: meestal lopen er daar wel mensen rond die je merrie met veulen (tegen een kleine vergoeding) willen voorbrengen. John Maarse bijvoorbeeld.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:33

Corine, op de vorige pagina staat de uier van mijn maiden merrie, kan je het een beetje vergelijken.
Alhoewel je geen enkele uier kan vergeljken hoor.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:35

kyrkelover schreef:
ey jou merrie staat niet in de beginpost.
Door welke arab is je merrie gedekt??

Ik zie het inderdaad... Dacht dat ik me wel aangemeld had. Mag ik er dan alsnog in? :P Asha(onbekende afstamming) x Bas Safari(vader G. Basgier). Zegt dat je wat? :P. Uitgerekend op 5 maart.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:37

jha zeker dat vindt ik een heeel mooi paard.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:38

Noorwijdenes schreef:
@ Corinepgek: ja die moet je dan na de geboorte opsturen :j

Ik ben één keer meegeweest naar Assendelft, alleen toen voor een merriekeuring. Bij de KWPN keuring moesten de veulens een aantal rondjes rond draven en galopperen (naast moeders). Natuurlijk netjes gewassen en ingevlochten etc etc. En voorbrengen moet in witte kleding. Kijk ook even op de site van het NRPS, daar staat het volgens mij uitgebreid beschreven.

Misschien stomme vraag, maar AVS heeft geen veulenkeuring? Of is de hengst van het AVS en komt het veulen bij het NRPS?

Edit: meestal lopen er daar wel mensen rond die je merrie met veulen (tegen een kleine vergoeding) willen voorbrengen. John Maarse bijvoorbeeld.

Vader is AVS, moeder is een niks :P Dus dan komt het veulen in het NRPS. Is het de bedoeling dat het veulen gewoon los achter de moeder aanloopt of moet je 2 touwtjes vasthouden, of mag je met 2 personen(1 merrie 1 veulen vasthouden) voorbrengen?

Las trouwens ook op de NRPS site iets over merries met onbekende afstamming. Is het mogelijk en vooral, heeft het nut, om mijn merrie bij het NRPS op te laten nemen(als ze aan de eissen voldoet, waar ik geen verstand van heb :P). En hoe krijg je dat dan weer voor mekaar?

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:43

kyrkelover schreef:
jha zeker dat vindt ik een heeel mooi paard.

Ja ik vond m ook wel mooi :p. Moet heel eerlijk zeggen dat ik me echt niet goed verdiept heb in de hengstenkeuze, deze hengst was makkelijk toegankelijk, in de buurt, niet te duur, natuurlijke dekking en de eigenaresse klonk ook heel erg prettig aan de telefoon. In eerste instantie was eigenlijk de bedoeling dat er een andere hengst op zou gaan. Ze had net een nieuwe hengst staan, een bruine andalusier die ik echt heel erg gaaf vond, die wilde ik eigenlijk maar op de dag dat ze hengstig was was deze alweer weg. Het was te duur en te lastig om met die hengst te gaan fokken. Heb achteraf geen spijt van mijn keuze hoor, zeker toen ik later nog een hele zooi foto's kreeg van profi fotograaf met mooie achtergrond en onder het zadel. Ben erg benieuwd wat eruit gaat komen!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:51

corinepgek schreef:
Vader is AVS, moeder is een niks :P Dus dan komt het veulen in het NRPS. Is het de bedoeling dat het veulen gewoon los achter de moeder aanloopt of moet je 2 touwtjes vasthouden, of mag je met 2 personen(1 merrie 1 veulen vasthouden) voorbrengen?

Las trouwens ook op de NRPS site iets over merries met onbekende afstamming. Is het mogelijk en vooral, heeft het nut, om mijn merrie bij het NRPS op te laten nemen(als ze aan de eissen voldoet, waar ik geen verstand van heb :P). En hoe krijg je dat dan weer voor mekaar?

Op diezelfde keuring kun je ook je merrie op laten nemen in het stamboek denk ik!! Dan moet ze sowieso aan de bloedeis voldoen (zoveel procent arabisch bloed geloof ik). En ze moet natuurlijk recht op d'r benen staan ;) Wat ik hieronder lees, gaat het dan wel om het hulpstamboek. Als ik jou was zou ik het NRPS gewoon even bellen!

Stamboek
Alle dieren met een registratie in het veulenboek of sportregister A kunnen op driejarige of oudere leeftijd worden aangeboden voor opname in het stamboek. Alle opnames vinden plaats op de Provinciale Keuringen of op een door de afdeling georganiseerde stamboekopname.

Hulpstamboek
Merries van drie jaar en ouder, zowel paarden als pony's, met onbekende afstamming of met een afstamming die niet aan de gestelde eisen ten aanzien van de bloedvoering voldoet, kunnen opgenomen worden in het hulpstamboek.
In laatstgenoemde gevallen wordt de volledige afstamming op het hulpstamboekbewijs vermeld. De paarden en pony's, die opgenomen moeten worden in het Hulpstamboek, dienen in voldoende mate te beantwoorden aan het fokdoel.
De in het Hulpstamboek opgenomen paarden en pony's worden uitsluitend geplaatst. Zij mogen wel deelnemen aan de zadelrubriek. Zij komen echter niet in aanmerking voor exterieurpredikaten en nemen niet deel aan de Kampioenskeuring.

Bron: http://www.nrps.nl/index2.html

Veulens lopen gewoon los met de moeder mee. Dan kunnen ze zich het beste laten zien. De voorbrenger houdt dus de merrie vast.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:59

ik hoorde dat iemand het geboortebericht van het NRPS ook nog niet ontvangen heeft.
Waarschijnlijk heeft je hengstenhouder nog geen dekkingen van 2009 doorgegeven.
Dit was bij mij het geval,dus nrps heeft contact opgenomen met de hengstenhouder en die gaat snel alle dekkingen van 2009 versturen.

Ik neem mn veulen ook mee naar de keuring altijd leuk!Melody is ster bij het nrps en om haar keur te krijgen moet ze veulen met 1 e premie hebben,en een goed afgelegde ibop proef.
Dus daar gaan we voor...