[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:03

Alle merries en veulens en onze Mees lopen ook zonder deken en die rennen ook wel eens waardoor ze wat zweten. Maar echt ermee werken dan vind ik het toch ook niet prettig als ze zo lang nat zijn. Kan idd wel gewoon zo 'aangeleerde gedachte' zijn. Maar dat paarden onder dekens eerder ziek zijn dat kan ik toch niet zeggen, heb hier *klopt af* nog nooit een rijpaard gehad dat verkouden was/hoestte/ziek was. En evengoed van al die paarden ook maar 1 veulen dat na het afspenen ziek werd ondanks een prachtige wintervacht, dus wat mij betreft kan het allebei en hebben ze van allebei geen extra last. Kwestie van waar je zelf een fijner gevoel bij hebt denk ik

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:05

Als ze niet werken zou ik ook niet aan dekens beginnen hoor.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:06

Ik heb ze hier helemaal geschoren 24/7 buiten gehad met 1 goede deken op zonder halsdeken of buikflap. Nog nooit ziek geworden.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:09

nogmaals, net als wat ik vorige keer zei, uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.
voor mij is er echt 4 jaar geleden een wereld van verschil ontstaan.
we dachten toen dat we onze paarden zo ongelofelijk goed verzorgde. s nachts op stal, als het regende, veel brok en hooi. en dan overdag in padockjes en heel soms op de wei.
ook deden we de paarden daar een dikke deken op, scheerde sommige zelfs en gebruikte altijd een zweet deken. vaak waren de paarden verkouden, hoe kon dat, ze stonden tot hun knieën in het stro en altijd met regen binnen.

niet alleen het stof wat binnen niet te voorkomen is speelde een rol, maar ook de dekens en het scheren. inmiddels staan bij ons de dieren altijd zonder deken en buiten. sylke heeft de appeltjes zelf in haar wintervacht op haar lijf staan en ondanks dat ze bij een flinke training goed kan zweten (de druppels rollen dan echt van haar vacht af) is ze snel kurk droog zonder zout op haar vacht.

nogmaals ieder heeft zijn eigen manier en redenen om het op zn eigen manier te doen maar ik vind het altijd heel interessant als andere mensen het toch proberen en er heel gelukkig mee zijn.

ik weet dus niet hoe het zit als je je dieren in een box houdt s avonds. nog steeds spreekt het tegen mijn gevoel in, een paard nat weg zetten, maar ik zie en merk dat het beter werkt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:13

Wij proberen het dit met een streep scheren alleen zonder dekens. Vorig jaar niet geschoren end e hele winter dus ook niks kunnen doen. Hoop dat dat met de streep werkt, vind het prettig zonder dekens, maar wil deze winter wel wat doen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:15

Draaakje, heb jij ze op de paddock of in een weide lopen? En heb jij schuilmogelijkheid?

Die van mij vervelen zich behoorlijk in het zand. Daarnaast heeft ze een hekel aan regen. Maar heb er misschien zelf wel een mietje van gemaakt. Knipoog

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:18

draakje: waarom stonden ze bij regen binnen als ze toch een deken op hadden?
Als paarden bij slechter weer altijd binnen staan zullen ze ook helemaal geen weerstand opbouwen en als je de deken dan ineens afdoet om buiten te gaan rijden zal het verschil erg groot zijn?
(volgens mij gaan we offtopic nu Knipoog hoewel, er zijn vast ook drachtige merries voor 2009 die nu wel of neit in de wintervacht mogen Ja )

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:22

Wij hebben 1 paard dat gewoon een hekel heeft aan kou. De dagen voordat uiteindleijk toch zijn deken opgaat is hij chagrijnig tot en met, is hij aan het eind van de dag opstandig en loopt zich warm langs de draad, zou het liefst een grote sprint naar stal trekken. En als hij een dekentje op heeft is hij kalm, loopt nog tegrazen als je hem gaat halen en loopt rustig mee.
Ik heb hem pas 2 jaar, daarvoor is hij in de sport geweest en vroeger werd hij ook nog geschoren, hij maakt ook geen vacht (of iig niet zo snel) als de andere paarden. Wat moet je dan met zo'n paard, toch maar zonder deken laten? Hij vindt het duidelijk veel fijner met, als zijn rustige gedrag daarvoor een indicatie is.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:38

sorry voor het offtopic gaan, vind het alleen wel interessant Tong uitsteken

nog 1 keer dan Tong uitsteken

ze stonden met regen vaak binnen omdat ze dan zo zielig keken, uiteindelijk dus gewoon aangeleerd gedrag, zelfde paard gaat nu voor geen goud meer op stal als het regent hij staat veel liever buiten, maar toen was hij het gewend.

ze staan bij ons normaal op zand ze hebben daar de ruimte, aan 3 kanten staan bomen, 1 kant is het open. en ze hebben een schuilstal deze is aan 1 kant met bomen en 1 kant gewoon open. (dus dak en 2 muren een 1 soort muur van bomen) ook mogen ze soms op het gras, maar lang niet altijd.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:51

Schuilstal heb ik dus niet, staan echt op open deel. En zeker geen gras in de winter helaas. Vandaar dat ik ze met slecht weer toch wel graag op stal heb.
Ze lopen overdag wel altijd buiten. Maar komen 's nachts op stal.

Beetje offtopic mag wel. Knipoog

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:57

leuk die verschillende manieren van paarden houden. en gelukkig is er niet per definitie een de beste. ik vind alle merries van het dikke buiken topic er heel mooi en gezond uit zien.
ik vind dat zelf nog best wel moeilijk, syl echt stralend en gezond houden, er zijn zoveel mogelijkheden, manieren en ideeën. wie zegt wat goed is. en dan heb je ook nog de gevallen waarbij is wel wil, maar niet kan. had ik maar duizend hectare grond, dan zou ik het wel weten Tong uitsteken

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:02

Wij hebben 1 schuilstal en 2 paddocks, dus op een paddock geen schuilstal ook. Nou is mijn hengstje een watje elke bui rent hij de stal in, de merrie wil niet eens in de stal ja alleen om aan de borstels te kriebelen, hihi

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:04

Hier wordt de schuilstal vooral gebruikt om in de mesten Lachen
En ik leg het hooi eronder zodat het droog blijft/niet in de modder getrapt wordt, maar ze staan er van buiten af van te eten.
1 merrie gaat er wel prinsheerlijk in staan als het regent. Smaken verschillen Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:06

Haha grappig is dat he, dat sommige echte die-hards zijn en sommige van die watjes die smelten van regen.

Had hiervoor een hengst, op een avond was het zo aan het stormen dat wij nog even zijn gaan kijken bij ze. Dat gekke ding stond in de storm en dikke hagelbui gewoon lekker ontspannen buiten hooi de eten. De andere stond vanuit de stal al hooi etend toe de kijken, haha

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:13

Haha ja, het verschilt echt flink. Ze laten wel merken wat ze willen. Wij hebben het eerste jaar dat ze aan huis stonden en dus buiten bleven 1 keer geprobeerd om ze bij noodweer naar binnen te halen. Mooi dat ze geen zin hadden, kont in de wind en gewoon door grazen. Wij dus doorweekt voor niks, we hadden ons lesje geleerd Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:17

Hahaha precies.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:18

Als het regent hinnikt die van mij zodra ze ziet.
Ze gaat met regen ook heel hard achteruit lopen..
En komt aangehold als ik met een halster loop.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:19

Duidelijke taal Dyonne Lachen

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:47

Die van ons staan 24/7 buiten zonder dek.
Toen ik Casa nog reed werd ze geschoren en kreeg een deken met hals op 's winters.
Binnenkort komen er nog 4 paarden van mn zwager (3 jonge ruinen, die bereden moeten worden), maar ook die blijven buiten.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:29

leuk die regen verhalen, de oudste van ons gaat wel altijd onder het afdak staan, de fjord bij de bomen en die van mij gewoon waar ze zin heeft en als het echt hard regent in het midden van de bak. met haar kont tegen de wind en haar hoofd omlaag.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:03

en wederom hebben ze het hooi geplundert.
blijkt dat winoa gewoon dwars door de stroomdraad loopt...ze trekt zich helemaal niks aan van de stroom

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:07

Hihi ondeugende pony

Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik zal eens beginnen met haar slobber te geven.En als het lang aanhoud de DA te bellen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:47

dwars door het stroom heen??? wat moet je nou met z'n pony, lol... Hoe ga je dat oplossen? En hoe komt de andere pony daar dan?
Suc6? (hehehe, zal ook wel helpen met d'r duikje)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:35

Ik heb zoiets van: het zijn paarden. Dus mogen ze ook best nat worden.
Oro staat 's nachts wel op stal want die zit volop in het wedstrijdseizoen. Kaatje blijft in principe buiten en ze heeft ook een mooie bontjas nu. Alleen als het echt te gortig is (zoals vorige week een paar nachten) dan gaat ze binnen. Vond de DA ook beter.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:30

Hier komt de dierenarts vandaag.
Kyra heeft een dikke knie met een wond erop waar al een aantal keer de pus uitliep.
Hadden het even aangekeken maar ophouden doet het niet dus maar even een antibiotica erin ofzo.
En als die dan toch komt laat ik nu gelijk Alonna even scannen want nu wil ik wel is zeker weten of dr nog wat inzit, geloof dr niets van.