[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Merel_Claire

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:47

In een spijker trappen is niet niks! Mijn merrie heeft ook eens een scheur in het hoefbeen gehad, jaren geleden. Na lang boxrust is het weer helemaal genezen.

@Dwyne: zolang ze er nog zin in heeft, moet het kunnen. Ik rij mijn merrie ook nog intensief, alleen we gaan niet op wedstrijd.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:55

Inderdaad, zolang mijn paard er nog zin in heeft en geen moeite krijgt met de oefeningen (is maar B dressuur dus vrij simpel ;)) gaan we nog even door. Zodra ze ook maar even aangeeft dat het niet meer kan dan stoppen we met de wedstrijden. Vorige dracht moest ik op 6maanden al stoppen maar kon ik met 8 maanden eigenlijk wel weer terug op wedstrijd. Toen niet gedaan haar lekker rustig thuis doorgetraind.
Vind het wel belangrijk haar in (op den duur aangepaste) training te houden, des te beter is ze in conditie en des te makkelijker komt ze de bevalling door en er weer bovenop.

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:56

Poeh akelig, in een spijker getrapt!
Mijn moeder haalde haar paard een keer uit de bak, wou zijn hoeven uitkrabben en toen zat er echt een enorme roestige spijker in zijn straal (zat dus niet in de hoef, maar lag/klemde in de straal). Dat was ook wel ff schrikken..

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:32

Ben ik ook weer.... heb een opleidingsweekend gehad. pff heb mijn hele hoofd vol zitten met Neurologie en Fysiologie van het Paard.
Interessant dat wel! :D

Was heel grappig, kom dus na drie dagen weer bij de paarden op stal... kreeg echt een hinnikkoor. Net alsof ze het leuk vonden dat ik weer terug was. *\o/*

Ik heb hier in Duitsland wel geent tegen Rhino... de dierenarts kwam ongevraagd (ja echt) langs om te enten.
Dit jaar heb ik gezegd dat ik niet mee doe aan dit rondje enten. Paarden komen niet van het erf en ik neem het risico. Ook vanwege de rare verhalen die ik gehoord heb.
(al zal ik mezelf nooit kunnen vergeven als er toch wat mocht gebeuren).
Ik heb ook gehoord dat er merries verworpen hadden die ondanks enting toch Rhino gekregen hebben, ging het om een ander soort virus. Kunnen jullie dat bevestigen?

Inowa wat akelig voor Winoa. :(:) Hopelijk is het geen schimmelinfectie.

In een spijker trappen is ook al zo akelig.. :(:)

Zo en nu ga ik foto's van Neon kijken... *\o/*

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:45

Wat voor opleiding volg je precies Tjinta? Klinkt wel heel interessant! :j En dat gehinnik is altijd aandoenlijk! :D

Kwam vanmiddag bij Heaven aan, ze stonden al op stal, ze was weer gehuld in haar mooiste varkensvermomming. :') Maar wat is het ook een paardje met een eigen zinnetje dan... Stalbaas had het voer in een andere hoek van de stal gegooid, niet dat zij het dáár opeet. :n Dus zij stug blijven staan waar ze het normaal heeft en daar maar wat verdwaalde plukjes opeten, waarna ik haar de bult kuil maar het toegeschoven. :(:) En uiteraard, direct vol erin duiken met die snuit. :')

Ga morgen wat gebruikte steigerplanken halen om er een mooi plateau van te maken om foto's van de beads te maken en om te gebruiken in de stand! Ik heb een zwak voor oud/sloop/steigerhout. :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:52

Rhino-enting is eigenlijk niet tegen de abortus-versie van rhino. :) Dus uit angst van de abortus-versie tegen rhino enten is enigszins onzin.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:52

@Dwyne: vind ik ook, lekker in goede conditie houden, des te makkelijker straks. Ik wil na het veulen ook zo snel mogelijk weer met de merrie aan de slag. Nu is zij ook al wat ouder, dus alleen maar goed om in beweging te houden.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:54

Neonlight schreef:
Rhino-enting is eigenlijk niet tegen de abortus-versie van rhino. :) Dus uit angst van de abortus-versie tegen rhino enten is enigszins onzin.

Geen 100% bescherming daarvoor, maar wel meer als dan wanneer je niet ent. Zekerheid heb je hierin helaas nooit.
De klinieken adviseren het sowieso wel te doen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:18

Van http://www.paardendokters.nl/PrevVaccinatie.html:

Citaat:
Wat is het effect van rhino-vaccinatie? Door tweemaal per jaar te enten krijgt een paard bij de verkoudheidsvorm minder koorts en luchtwegproblemen. De vaccinatie tegen abortus is veel minder betrouwbaar en moet bovendien vier maal per jaar worden gegeven. Zet een drachtige merrie zeker nooit bij jonge, niet geënte paarden. Tegen de neurologische vorm wordt geen weerstand opgebouwd, terwijl deze erg desastreus kan zijn. Het verspreidingsrisico wordt echter niet alleen bepaald door de weerstand maar ook bepaald door de infectiedruk en de agressie van een stam. Het is aangetoond dat tijdig geënte paarden minder virus verspreiden. Het effect van vaccinatie ligt voor de neurologische vorm niet in verhoging van de individuele weerstand maar verlaging van de algehele infectiedruk op een stal. Om de infectiedruk bij uitbraak op een stal zo laag mogelijk te houden, dient de gehele groep het vaccin tweemaal per jaar te krijgen. Is de gehele stal goed geënt, dan kunnen nieuwkomers alsnog roet in het eten gooien. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor het stalmanagement.

Als rhino in feite overal latent aanwezig kan zijn, wat kunt u dan doen om besmetting tegen te gaan? Het rhinovirus is een stuk groter dan het influenzavirus en blijft daarom moeilijker in de lucht hangen. De gevarenzone ligt in enige meters stilstaande lucht en niet in de kilometers buitenlucht die we bij influenza noteerden. Een besmetting met rhino komt meestal door direct contact tussen paarden. Het is aangetoond dat dit virus buiten het paardenlichaam nog vele uren kan overleven, in koude omstandigheden langer dan in warme. Besmetting kan daarom ook plaatsvinden via achterblijvend virus in een stal, een trailer, de paddock, op kleding, tuigage, emmers enzovoorts.

Kliniek hier (zijn er zelfs 3 waarbij we aangesloten zijn) adviseren om het ook niet te doen. Heeft geen enkele toegevoegde waarde voor onze dieren, alleen een lege portemonnee.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:19

Hier hetzelfde word geadviseerd het niet te doen..

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:38

Hier worden de pony's ook niet geënt tegen rhino. Ze komen niet van 't erf en er komen geen vreemde paarden.

Vandaag even naar Mendy geweest, ze had liggen rollen in de modder, dus borstel erover.
Verder waren vanochtend de stallen gedaan, maar daar kon je al niks meer van zien bij haar. Het is volgens mij wel een groot veulen, de hoopjes worden nu al kleiner :*

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:58

Haa dan heb ik dus een juiste beslissing genomen... zo te lezen.

Muzefee ik doe een jaar durende opleiding tot MHC Paarden therapeut. Hier in Duitsland mag ik me na het examen Paardenfysiotherapeut noemen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:01

Oké, leuk! En je hebt al een vooropleiding neem ik aan? Klinkt erg leuk! Mag je dan ook in NL praktiseren eigenlijk?

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:02

De meniningen zijn over Rhino enten bij een drachtige merrie altijd verdeeld. Zie onderstaande bericht:

Vaccinatie

Enting tegen “Rhino” staat nog steeds ter discussie. Het zou een stalinfectie voorkomen, het vermindert de ontsteking van de luchtwegen en mogelijk voorkomt enting het verwerpen bij drachtige merries. Wel staat vast dat aan te raden is om niet individuele dieren te enten maar alle dieren van een stal. De enting van niet drachtige paarden moet minimaal 2 keer per jaar plaatsvinden.

Bij enting van de drachtige merrie wordt aangeraden om te enten op de 3e, 5e, 7e en 9e maand van de drachtigheid. Hierdoor bevat bij de geboorte van het veulen de biest een grote hoeveelheid antistoffen die het veulen zullen beschermen. Verder is het aan te raden om de drachtige merrie zo min mogelijk in contact te laten komen met andere paarden.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:45

Tja, als die rhino enting zo nauw steekt, dan wordt het toch lastig hoor. Alle paarden en dan nog de drachtige merries en die maanden? Poeh, idd ook erg slecht voor je portemonnee.

Wel apart tjinta dat ze gewoon lang komen zonder dat ze gevraagd worden. Leuk trouwens het ontvangst. Kan er ook altijd van genieten als je hinnikend begroet wordt.

Tja ik hoop wel dat noiva opknapt, het ging al wel wat beter maar wel iets hogere temp dan vanmiddag. Morgen maar weer eens temperaturen. Het is idd echt niet leuk en ook flink schrikken als je een spijker in de straal vind, je moet er toch niet aan denken dat die op een andere manier lag. Deze is dus wel de straal ingegaan.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:26

Mooie foto's komen er weer voorbij, de dames zien er allemaal goed uit! Mooie paps ook Manueeltje!
Hier wel tegen rhino geënt, op aanraden van onze veearts, niet zo zeer om de abortus te voorkomen, wel om de antistoffen in de biest zo hoog mogelijk te krijgen. Hera reageert er niet op, dus doen we het maar gewoon. Ze moet nu in februari haar 9e maand spuit hebben, dus dan zijn we er vanaf.

Ai, hopelijk is noiva snel beter, is niet leuk zoiets, kunnen ze erg pijn van hebben!
Inowa: hopelijk is jouw meid ook snel weer de oude, toch maar goed in het oog houden dan!
Muzefee: hehehe, die van jou is toch een karaktertje e! :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:27

Meurning...

Zo ik word even wakker met een verstopte neus vanochtend. :+

@ noivadapaz, spannende dagen dus. Hopen dat de verhoging vandaag meevalt. :(:)

@ Hera, haha jah, ze weet goed wat ze wilt, wat dat betreft lijkt ze ook weer precies op mij. :P

Ik ga genieten van m'n laatste dagje vrij voor de kerst. Moet 5 dagen werken, dat wordt 5 dagen afzien, heb er zó geen trek in. :\ Maar zal toch moeten en moet maar denken aan het loon straks...

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:43

Afbeelding

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:18

Muzefee jij ook al.. Ik ben chronis neus verkouden.. Toen ik ging testen kwam eruit dat ik allergisch ben voor paarden waar ik dus helemaal niks van merk..

Bij ons is alles nu verkocht wat verkocht moest worden.. Eventueel de fjorden merrie van mijn vriend nog.. maar nu heb ik nog fab en 4 shetjes :) lekker ingekort dus :P

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:35

Hier vanmorgen ook weer ziek opgestaan... rol van het ene ziek zijn in het andere de laatse weken...

DL: lekker plaats gemaakt dus!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:41

Ja kunnen er eventueel van de zomer wat nmprs merries of shet merries komen. :)

Mag ik even wat foto's spotten van onze 6 jarige fjorden kruising merrie met haar 1,5 maand oude veulen:
Afbeelding
Afbeelding

En mijn hele toffe vent waar ik zo blij mee ben :D
Afbeelding

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:54

Mooie merrie, DL, waarom wil je ze weg?
En dat kleine ventje is ook prachtig!! :j

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:00

Wat een knapperds DL!! Lekker uitgedunt hoor...

mooie pics voorbij zien komen...

Iedereen gefeli met de mijlpalen!!

Wij hebben gister foto's gemaakt, zal ze vanaaf ff plaatsen...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:16

Wat een mooi stel die moeder met veulen! En je hengstje mag er ook wezen, DL! :D

Ik merk net weer pijn op in mijn pols, dat wordt nog wat komende week als m'n pols bij voorbaat al opspeelt. :+ Heb een chronisch overbelaste pols, dus zal niks beter worden met post vasthouden... Zien of ik met de kerst m'n vlees nog kan snijden. :+

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:20

Hera: Mijn vriend is pas gaan rijden en vond hun helemaal geweldig en heeft ze toen gekocht.. Nu is hij 1.93 en de fjord 1.54. Maar als er alleen maar onzin biedingen komen dan blijft ze.. Hij wil toch alleen maar buiten rijden.

Ben benieuwd naar de foto BL