[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 20:56

Amper bij te houden hier :+

@Knolselder: leuke veulentjes.
Tof getekend ook.

Welkom AM arabians en Sabbuh.

Dat jullie nog zo lang kunnen blijven doorrijden. Hier had de merrie er al geen zin meer in na een maand of 4 dracht.

Heb ze nu aan huis staan en vind plots haar buikje minder dik :+ .
Helpt ook niet dat ze helemaal hotel is van haar gezelschapsvriendje (en omgekeerd). Ze gaat nog net niet hengstig staan :roll: .
Nu denk ik wel (hoop) dat ze nog steeds gewoon drachtig is maar hoog tijd om weer te pendelen :') (aka, even een echte controle laten uitvoeren).

Dit was ze op 240 dagen.

Afbeelding

En dit is nu op 273 dagen

Afbeelding

Vind het bar weinig verschil (om niet te zeggen minder buik dan voorheen :x )

Carmen1987

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 21:27

Gefeliciteerd met de veulentjes die al geboren zijn! En wat een mooie buiken komen er al voorbij.
Mag ik advies vragen wat betreft het voeren van een geschikte merriebrok voor een mini Shetlander? Ik ben me aan het oriënteren maar ik ben zo bang dat ik haar snel over voer.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 22:07

Ik zou kijken naar een balancer voor drachtige merries. Geen merriebrok voeren aan zo’n kleintje. Ik had eerder een Welsh A, die had echt genoeg aan hooi en een handje basisbrok en die gaf ik Pavo Podo Care-balancer. Daar had ze echt genoeg aan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 22:16

Ik zou ook geen merriebrok voeren. Als ze er goed uitziet, geen extra erin stoppen. Mijn merrie krijgt ook geen merriebrok, dat is een Groninger. Ik denk dat ze anders veel te dik zou worden.

Ik red het even niet om op iedereen te reageren. Ik ben al een tijdje niet fit (herstellende van wederom pancreatitis onder andere) en mijn energie is even laag, dus excuus.

Veroon zit op 264 dagen en het gaat nu goed met haar. Ze zit weer een stuk beter in haar vel. Houden zo.
Afbeelding
Afbeelding

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 22:22

Carmen1987 schreef:
Gefeliciteerd met de veulentjes die al geboren zijn! En wat een mooie buiken komen er al voorbij.
Mag ik advies vragen wat betreft het voeren van een geschikte merriebrok voor een mini Shetlander? Ik ben me aan het oriënteren maar ik ben zo bang dat ik haar snel over voer.

Ik voer de breed en grow van vitalbix. Krijgt ze hopelijk alles binnen zonder dat ik bang hoef te zijn dat ze teveel suikers enzo binnen krijgt.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 00:11

Welkom AM arabians, altijd leuk, meer Arabieren fokkers hier. Ik zie dat jullie Malaika hebben, prachtige merrie!

Sabbuh ook welkom!

Muronia, wat balen dat je niet fit bent, hopelijk knap je snel wat op :(:)

Knolselder, fijn dat je inmiddels wat aan de beterende hand bent, hopelijk zet dat door.

kiko, wat heftig zeg. Fijn dat de operatie in ieder geval goed gegaan is, en ik ga voor jullie duimen dat het vocht nu (langdurig) wegblijft.

Imani nog gefeliciteerd!

GA, de eerste schiet lekker op inmiddels. Mooie merrie <3

AM, wat vervelend dat Nigrante nog steeds niet helemaal fit is, hopelijk wordt ze snel weer zichzelf.
Wild Thing ziet er goed uit, en wat lijkt het me een opluchting dat haar uier nog lekker rustig blijft dit jaar.

Seven, mooi beginnend uiertje al.

Ik wilde hier weer wat meer reageren, maar ik heb sinds 1 januari voor nood ook nog 2 merries van een vriendin op stal (en ik wilde juist minderen :+ ), die waarschijnlijk tot rond 1 maart blijven. En waar ik het normaal altijd al flink druk heb, hou ik met 9 paarden op stal helemaal nergens tijd meer voor over.

Hier in ieder geval wat foto's van mijn dames van afgelopen zaterdag, en ik heb een volgtopic gemaakt. Verder gaat alles zijn gangetje. De veulens van afgelopen jaar heb ik vrijdag afgespeend, ze zijn nu 8,5 maand, al had Mishrikah zelf haar veulen al gespeend die mocht al een goede week niet meer drinken.

Afbeelding

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 00:15

Ik ben de afgelopen dagen niet zo fit geweest. Stress kwam eruit.. Dus dit keer even geen reacties op de rest.. sorry.

Vanavond weer even lekker gepoetst en het viel mij op dat de uier wat voller was.
Afbeelding

Heb de foto’s even naast elkaar gezet. Andere foto is van 2 weken geleden
Afbeelding

Vandaag zitten we op dag 284. Nog een maand tot de veilige datum. Het begint nu wel op te schieten. De dekensingels moesten ook weer wat losser. Heb het idee dat ze nu echt wel aan het groeien is.
Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 08:23

AZ die zijn allemaal al goed rond zeg! Je hebt het er maar druk mee.

Kiko ja daar begint wat te gebeuren bij het uier, jij kunt ook al echt aftellen. Gaat snel nu!

Nog steeds maar 1 op het veilige lijstje? Nieky bij jou hoeven er ook een paar niet zo lang meer toch?

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:40

Hoevaak maken jullie nu tussen de uiers schoon? Heb pas weer het smegma weggehaald. Zit nu 7 weken voor de uitgerekende datum.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:44

kiko schreef:
Hoevaak maken jullie nu tussen de uiers schoon? Heb pas weer het smegma weggehaald. Zit nu 7 weken voor de uitgerekende datum.

Niet :+ Of wanneer ik er zin in heb. Maar het is met mijne ook niet echt nodig

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:47

Ik kom er ook niet aan als het niet heel erg nodig is. Over het algemeen gewoon niet.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:51

Bij mijn oudste merrie moet je dat alleen toen als je de huidige status van je knieën te goed vindt :D.
Ik ga wel een dikke maand van te voren het uier steeds meer aanraken. Zodat als het veulen komt, dat het normaler is.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:54

Doe het ook nooit

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:49

Ik deed het al eens in de zoveel tijd. Bij haar zit er meer dan bij mijn oude merrie. Maar dacht straks als het veulen er is moet het wel goed schoon zijn lijkt mij. Ik kan er gewoon aan zitten en ze vindt het prima dus hopelijk straks ook als het veulen wil drinken.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:07

Ik doe het ook nooit. Voordat het veulen geboren wordt loopt haar uier vol, dan staat alles op spanning, en is er dus niks meer waar het tussen kan blijven zitten, dan is alle viezigheid vanzelf weg.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:11

Al_Zawraa schreef:
Ik doe het ook nooit. Voordat het veulen geboren wordt loopt haar uier vol, dan staat alles op spanning, en is er dus niks meer waar het tussen kan blijven zitten, dan is alle viezigheid vanzelf weg.

Dit

Ik zit nooit aan de uier

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 18:00

Ik dus geregeld. Ze gaat er echt voor staan

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 18:54

Ik zit er heel vaak aan, Rosa vind het een dingetje om haar uiers te laten betasten :+ Dus ik doe dit heel regelmatig om het normaal te houden. Dat gaat nu best heel aardig. Wat boze oren zo nu en dan en soms een miepje, maar dat is het dan ook.
Vroeger kreeg je rustig een been richting je gezwabberd (nooit echt getrapt, wel waarschuwen met het been).

En ik vind dat haar uier best heel snel vies is. Als ik dan eenmaal aan het schoonmaken bent gaat ze er voor staan en in de lucht kriebelen. Maar ik kan niet zomaar “ineens” aan haar uier zitten.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 19:00

Er Zijn gelukkig ook merrie muesli’s laag in suikers en zetmeel. Die kunnen prima voor een shet.
En anders inderdaad een balancer speciaal voor de drachtige merrie.
Van Pavo of cavalor

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 19:25

Sanet schreef:
Bij mijn oudste merrie moet je dat alleen toen als je de huidige status van je knieën te goed vindt :D.

:')

Mijn ene merrie vindt het prima, de ander dreigt al als je er nog maar naar kijkt of wijst :')

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 19:58

Dais_ schreef:
Sanet schreef:

:')

Mijn ene merrie vindt het prima, de ander dreigt al als je er nog maar naar kijkt of wijst :')

Dat heb ik met mijn shet. Die gilt de hele boel bij elkaar. Dat ik al stop want geen zin in een trap. Naku vindt het heerlijk en gaat er voor staan. Denk omdat ze nog jong is dat alles wat strakker staat dat er makkelijker vuil tussen gaat zitten dus daarom maak ik regelmatig schoon. Mijn oude merrie heeft bij haar fokker 5 veulens gehad dus daar was het allemaal wat groter en zat er minder tussen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 20:49

Ik mocht er altijd prima aanzitten en heel toevallig vanmorgen gevoeld of het schoon was maar toen sloeg ze bijna. Misschien nu al wat gevoelig..

Isa_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 21:27

Al jaren stille meelezer, maar eigenlijk is het toch wel heel leuk om gezellig mee te komen praten. In 2024 verwacht ik mijn eerste zelf gefokte veulen, uit mijn kroon, prestatie New Forest merrie Misty. Ze is drachtig van de Duitse Rijpony Gold Garant. Vanaf morgen zit ze op 320 dagen en mag ze veilig bevallen. 2 dagen geleden had ze hars aan haar uier, maar ze lijkt verder nog niet echt door te zetten. We houden haar in elk geval goed in de gaten. Voor haar wordt het ook haar eerste veulen. Super spannend en leuk :o

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 21:43

Muronia schreef:
AZ die zijn allemaal al goed rond zeg! Je hebt het er maar druk mee.

Kiko ja daar begint wat te gebeuren bij het uier, jij kunt ook al echt aftellen. Gaat snel nu!

Nog steeds maar 1 op het veilige lijstje? Nieky bij jou hoeven er ook een paar niet zo lang meer toch?

Jade zit op 318 vandaag.. dus over 2 dagen ook al veilig :)

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 21:44

Welkom Isa_Sofie en spannend hoor. Voor mij is het ook het eerste veulen. Succes met de laatste loodjes

Oei Ladygiroc.. dan schrik je wel even. Ik doe altijd eerst met mijn hand over de kont en daarna onder de buik en dan ga ik richting de uier. Tot nu toe vindt ze het prima maar ze beginnen al een beetje vol te lopen dus ben benieuwd hoe lang ik er nog aan mag zitten.

Tinniie oh wat een fijn gevoel. Nog even geduld en dan…