[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:42

set_elkol schreef:
Jaloers!

me too!

ponyparadijs

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:49

me tree

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:50

Me too!
Ik kom amper aan rijden toe, aangezien ik eerst langs een vrij smalle boeren weg moet, waar veel tractors rijden, probeer ik vooral zondags 's ochtends even een rondje met Aziza te gaan, want dan zijn de boeren meestal niet op de weg. Wil haar eerst weer wat regelmatiger onder het zadel hebben, voordat ik ook weer op de drukkere tijden langs die weg ga.
Wil binnenkort weer eens de trailer pakken en naar bos of strand gaan, maar dan moet mijn vriend ook vrij zijn, dus dat kan helaas lang niet altijd.

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:03

ik heb de veluwe als achtertuin *\o/* :D gister ook nog een ritje gemaakt :)
wij rijden als het rijden in de bak niet meer fijn gaat juist nog lekker in de bos, al zijn het maar stapritjes, toen Lux geboren moest worden hebben we dat met Shinda ook heel lang volgehouden, de bos in bleef ze leuk vinden, oefeningen in de bak niet meer

maar mooie foto van Yentl AKA Tie :P

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:11

Helaas is hier buitenrijden ook een straatrit :( Wil wel vaker naar het strand gaan met de trailer

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:18

Bij ons ook over de boerenwegen
Maar kiki is niet bang van traktors

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:20

Ik kom ook weer binnenvallen! Ik ben een trouwe meelezer hoor :) Ik ga mijn best doen om meer mee te posten.

Leuke foto's komen er voorbij, sommige krijgen echt al heerlijke buikjes!

Ik heb vandaag met paardlief ook een rondje gedaan in de Drunense duinen, paardje genoot er zichtbaar van en ik vond het prachtig met die mist. Om daar te komen moet ik helaas wel een stukje met de trailer, we gaan straks verhuizen naar Raamsdonk dan is het wel minder ver. Wie weet zet ik mijn paard in de toekomst (als het veulen er vanaf is) wel ergens richting Kaatsheuvel vlakbij de Drunense duinen :)

Afbeelding

En hier wat foto's van mijn merrie een paar weken geleden, toen was ze 4,5 maand.
Afbeelding
Afbeelding

Ze begint echt al een buikje te krijgen en ik heb de baby van de week ook voor het eerst gevoeld *\o/* Waren nog maar subtiele "schopjes" maar het was wel enorm leuk om leven in de buik te voelen :D

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:22

Die buikjes zijn leuk :)

Nou hebben we Arie woensdag radicaal afgespeend en nou is Pony's uier behoorlijk hard. Ze drupt niet meer en lijkt niet echt heel veel ongemak te hebben ervan. Is er iets wat we extra in de gaten moeten houden??

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:46

Mitxa: mooie merrie! :)

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 19:57

Dank :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:05

knappe merrie :j

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 00:02

Woogy schreef:

Nou hebben we Arie woensdag radicaal afgespeend en nou is Pony's uier behoorlijk hard. Ze drupt niet meer en lijkt niet echt heel veel ongemak te hebben ervan. Is er iets wat we extra in de gaten moeten houden??

Dat heeft barcardi nu na 2 weken ook nog steeds.. drupt niet meer, heeft er ook geen last van.. heeft tijd nodig denk ik?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 00:04

Laten bewegen en niet te rijk voeren nog Woogy. Verder kijken of ze geen dikte in een speen krijgt. Dat de hele uier nog wat strak is, is niet gek.

Leuke merrie mitxa!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 00:47

Te rijk voeren? Bedoel je daar hoeveelheid ruwvoer mee of vooral krachtvoer? Weet ik dat vast voor volgend jaar :P

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 00:51

krachtvoer voor zover ik weet :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 00:52

Vond ik ook logischer, maar je weet het niet. Liever teveel dan te weinig gevraagd.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 02:18

Caily schreef:
Vond ik ook logischer, maar je weet het niet. Liever teveel dan te weinig gevraagd.

Krachtvoer bevat veel snelle suikers en die kunnen stimulerend werken op de melkgifte. Dus bij afspenen bij voorkeur van krachtvoer af en alleen ruwvoer, en mooiste is als het lukt om van te voren al af te bouwen met krachtvoer zodat de melkgifte al wat minder wordt.
Ik denk dat wij over 2 weken ofzo eens afspenen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 02:22

Ah, op die manier, klinkt eigenlijk wel logisch :) Dankjewel!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 07:24

Mocht je wat extra ondersteunen het volle kwijt te raken kan je het uier insmeren met appelstroop.
Dat is een trucje die ik in 2009 heb geleerd van een ouwe duitse boer.
Die van mij had een ontstoken uier na het afspenen. En die man zei dat en na 2 dagen zag en voelde ik al echt verschil

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 08:18

Wat een prachtige merries zeg, en mooie buikjes, ik ben benieuwd :j .
Toch duidelijk verschil merk ik dat sommige paarden aanleg hebben om wat zwaarder te zijn dan anderen.
Zal wel wat van ras tot ras afhangen.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:23

Woogy schreef:

Idd terug in krachtvoer, veel laten bewegen en vooral er af blijven. Gewoon goed in de gaten houden dat t niet gaat ontsteken en dat ie nog strak is, is normaal. Eigenlijk hetzelfde als je zelf borstvoeding hebt gegeven en hiermee stopt. Het voelt wat gespannen en hard maar mindert vanzelf. ;)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:38

als de spenen dikker worden moet ik een veearts bellen of is er dan iets anders wat we eraan kunnen doen behalve appelstroop smeren?
Voorlopig lijkt ze er totaal geen last van te hebben en heeft ze alleen donderdag wat gedrupt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:24

Als ze er geen last van heeft, blijf er dan zoveel mogelijk af. Er aan komen stimuleert juist weer.
Ik gebruik uddermint als smeersel als het lijkt op een ontsteking of als ze er last van hebben. Dat gebruikten we ook bij de koeien als ze vlokjes kregen en je tegen een uieronsteking zat, dat hielp vaak wel om het op te lossen zonder medicijnen. Moet je alleen niet met je handen in de buurt van je gezicht komen en het wordt heel heel koud.
Afbeelding

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:37

Wow wat heerlijk als je zo met paard in zo'n omgeving kan rijden!

Met afspenen haal ik de merries van het gras, geen krachtvoer en ze krijgen alleen oud hooi (van het jaar ervoor).
Na een kleine week bouw ik het weer langzaam op.
Op deze manier nog nooit uierontsteking bij de merries gehad en na de 2e dag (altijd het ergst) zie je dagelijks het uier snel minder worden.
Sommige merries vinden koelen met waterslang ook wel fijn.
Verder zet ik ze in een groep in de paddock zodat ze veel in beweging blijven en tegenwoordig ook een uurtje in de molen om te stappen.

En de periode van tieten kijken begint hier volgende maand alweer :D

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:27

Ja Marije voor jouw begint het er aan te komen leuk hoor :D . Wij geven twee dagen geen krachtvoer en laten ze zo veel mogelijk buiten lopen. Vaak als het uier vol loopt gaan ze in ene op zoek naar hun veulen en dan lopen ze vaak heel veel heen en weer aan de ene kant sneu maar dat is wel goed voor het uier. Dit jaar had onze dame zoon klein uier nog veulen pas afgespeent op ruim zeven maanden dat ik gewoon haar voer heb gegeven het uier werd ook niet groter en ze heeft echt niet naar haar veulen gezocht dus dat ging wel heel mooi!

Ja heerlijk als je zo kunt rijden wij moeten altijd met de trailer en ja dat gaat niet altijd hier kan ik alleen een rondje polder. We hebben ons huis wel te koop om dat we ook wat meer in de natuur willen wonen zodat je zo hop het bos in kunt maar helaas lukt het niet om het huis te verkopen.