[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoos

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:14

De mijne maakt bijna geen vacht aan, ideaal!! Hoeft nooit geschoren te worden, ze houdt dr strakke velletje!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:31

Tja, Farita heeft de hele winter zonder deken gestaan, en staat nu sinds, hmm, 3 week ofzo? met deken... Dat met de vorderende dracht en langerwordende dagen... Ze verhaart als een idioot, lol.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:51

Ik zit nog met een klein probleempje, jullie nog ideen?

Mijn merrie en shetje staan normaal 24/7 buiten. Nou mag ik 1 stal gebruiken die vrij groot is 4,5x4,5 denk ik. Hier heb ik ze nou de afgelopen week 's nachts in staan met ze 2tjes(van 10 tot 7 over het algemeen). Nou wilde ik gisteren mijn merrie alleen in de stal zetten en shet in de wei laten, omdat ze natuurlijk 5 maart al uitgerekent is en ik niet weet of ze de bevalling op zou gaan houden als de shet erbij stond.

Maar....

Toen ik dat deed stond mijn merrie helemaal te shaken, ze stond echt heel erg te trillen en was erg onrustig, ik vond het heel erg zielig, heb het nog een half uurtje aangekeken maar ze werd echt niet rustiger en bleef trillen, stress kan natuurlijk nooit goed zijn voor het veulen en de bevalling!

Dus, shet gaan halen en zodra ze dr hoorde kwam ze tot rust, zet ze dr bij in de stal en alles was goed, heb het voor vannacht maar zo gelaten maar weet nou niet zo goed wat ik verder moet doen. Heb geen extra stal daar en noodstal of iets is geen optie, ik huur het stukje land bij mensen het is al moeilijk met die shet omdat er eigenlijk maar 2 paarden op het landje mogen staan en als zo het veulen dr bij is zijn het er 3.

Dus is het een optie om ze samen op stal te laten? Ga sowiezo zorgen dat ik bij de bevalling ben(camera, birth alarm en als ik het echt niet vertrouw blijf ik gewoon op stal, dat ik dan de shet snel uit de stal pluk? Of zal de geboorte tegengehouden worden omdat de shet erbij staat? Of kan ik beter even doorbijten door de stress heen en ze gewoon appart zetten 's nachts?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:55

Ik had Parouscha onder 700 grams staan, inmiddels afgebouwd naar 350 grams :j

Meer dan zat met die temp van vanmiddag!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:56

Greta staat nu in de blote kont, die had ook alleen regendeken op. Blijft na bevalling ook af, maar zoals jullie zien, genoeg haar.

Als ze echt onrustig is corine, zou ik hem er bij laten.
Als de merrie echt aan bevallen toe komt, kun je hem dan voor de stal vastknopen o.i.d.? Denk niet dat ze aan de shet denk op het moment dat ze bevalt.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:01

Pff zit ff in dubio kwa camera's
Heb niet echt een mogelijkheid om op stal te overnachten en al helemaal niet in mijn 1tje...

Dus wil dan een camera in de stal hebben(die binnen bij de stalhouder te bekijken is) en 1 ophangen zodat ik thuis haar in de gaten kan houden.
Woon 20 km van stal af..

Maar mocht iemand hier wat vanaf weten, zou die gene mij dan een berichtje willen sturen?

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:03

Joto schreef:
Als ze echt onrustig is corine, zou ik hem er bij laten.
Als de merrie echt aan bevallen toe komt, kun je hem dan voor de stal vastknopen o.i.d.? Denk niet dat ze aan de shet denk op het moment dat ze bevalt.

Ja ik heb voor de stal een vastknoopplaatsje, kan haar zelfs gewoon even op het erf los laten lopen want het is gewoon afgesloten met een hek(normaal lopen er ook honden los, vandaar dat dit geen oplossing is voor alle komende nachten).

Denk alleen dat het geen goed idee is om merrie+veulen+shet in 1 stal te doen, maar dan zal mijn merrie wel een stuk minder onrustig doen als ik de shet dan in het weiland laat, moet ze helaas voor eventjes alleen slapen, als het weer mooi weer is gaan ze weer dag en nacht buiten met ze 3tjes dan.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:04

corinepgek schreef:
Ik zit nog met een klein probleempje, jullie nog ideen?

Mijn merrie en shetje staan normaal 24/7 buiten. Nou mag ik 1 stal gebruiken die vrij groot is 4,5x4,5 denk ik. Hier heb ik ze nou de afgelopen week 's nachts in staan met ze 2tjes(van 10 tot 7 over het algemeen). Nou wilde ik gisteren mijn merrie alleen in de stal zetten en shet in de wei laten, omdat ze natuurlijk 5 maart al uitgerekent is en ik niet weet of ze de bevalling op zou gaan houden als de shet erbij stond.

Maar....

Toen ik dat deed stond mijn merrie helemaal te shaken, ze stond echt heel erg te trillen en was erg onrustig, ik vond het heel erg zielig, heb het nog een half uurtje aangekeken maar ze werd echt niet rustiger en bleef trillen, stress kan natuurlijk nooit goed zijn voor het veulen en de bevalling!

Dus, shet gaan halen en zodra ze dr hoorde kwam ze tot rust, zet ze dr bij in de stal en alles was goed, heb het voor vannacht maar zo gelaten maar weet nou niet zo goed wat ik verder moet doen. Heb geen extra stal daar en noodstal of iets is geen optie, ik huur het stukje land bij mensen het is al moeilijk met die shet omdat er eigenlijk maar 2 paarden op het landje mogen staan en als zo het veulen dr bij is zijn het er 3.

Dus is het een optie om ze samen op stal te laten? Ga sowiezo zorgen dat ik bij de bevalling ben(camera, birth alarm en als ik het echt niet vertrouw blijf ik gewoon op stal, dat ik dan de shet snel uit de stal pluk? Of zal de geboorte tegengehouden worden omdat de shet erbij staat? Of kan ik beter even doorbijten door de stress heen en ze gewoon appart zetten 's nachts?

ik zou ze lekker samen laten, blijkbaar voelen ze zich fijn samen

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:05

Lijkt me ook niet verstand een shetlander en merrie met veulen in 1 stal, als de merrie bevallen is.
Merrie kan wel erg beschermend zijn als je er even niet bij bent...

Btw hoe gaat het met de tweeling die geboren moet worden?
Topics zijn beide op slot :\
Laatst bijgewerkt door parouscha op 23-02-10 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:05

@corinepgek:
Zou de shet lekker bij de merrie laten. Denk dat het ook tijdens de bevalling geen problemen geeft. Daarna wellicht wel omdat de merrie in eerste instantie de shet misschien niet te dicht bij het veulen wil hebben en de box daar wellicht te klein voor is. (Qua terratorium-ruimte voor het veulen bedoel ik.)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:19

parouscha schreef:
Lijkt me ook niet verstand een shetlander en merrie met veulen in 1 stal, als de merrie bevallen is.
Merrie kan wel erg beschermend zijn als je er even niet bij bent...

Btw hoe gaat het met de tweeling die geboren moet worden?
Topics zijn beide op slot :\

Mee eens.

Over die tweeling, las dat de eigenaresse van het paard midden in de nacht door een bokker gebeld was en dus geen updates meer ging geven op bokt, ook de mensen die haar kennen hebben de opdracht gekregen om geen updates meer door te geven las ik...

Erg jammer, want ben toch wel erg benieuwd(in de hoop dat alles goed gegaan is zeg maar)

Ga nu even de paardjes weer binnen zetten. Birth alarm dr weer omheen, testen jullie hem iedere keer voordat je hem erop doet of niet? Ik ga het voor de zekerheid wel doen denk ik. Trouwens wel erg veel geld voor een simpel systeem :p.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:24

He wat jammer zeg!
Ben zeker benieuwd!

Joto verkeerd berichtje gestuurd? :D

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:25

Foutje _O-

wil je alsnog wel berichtje sturen hoor.. :D

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:32

Als je daar zin in hebt mag dat altijd hoor :D

Hoe gaat het verder met je En met Paulien?

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:35

Ik heb mijn shet merrie samen met mijn drachtige merrie in 1 stal, ze hebben overigens wel een uitloop maar ligt alleen maar voer binnen. Het is tot nu toe altijd nog goed gegaan, merrie beschermd het veulen de eerste 48 uur meestal en laat daarna mijn andere merrie al even kennis maken.

Heb ook weer mooie dikke buiken voorbij zien komen!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:45

marrlinde schreef:
maar, sperma halen in italie of merrie mee? want moet binnen een bepaald aantal uur in de merrie zitten toch? dat red je niet naar italië... :=

Nee, echt sperma halen in Italië, gewoon vers. Het hangt van de kwaliteit van het sperma af hoe snel het geïnsemineerd moet worden. We hebben Aziza vorig jaar geïnsemineerd (op vrijdagavond) met vers sperma, dit was vrijdagochtend afgenomen, en zou op zondagochtend ook nog een keer geïnsemineerd kunnen worden, dit was dus niet nodig omdat ze op vrijdag al een eisprong had gehad. De halfbroer van de hengst waar we nu mee gaan dekken, heeft al eens sperma gehad dat 5 dagen in transport is geweest, en waarvan de merrie gewoon drachtig werd.
Ik heb nog even nagerekend en als ze over precies 3 weken weer hengstig wordt, gaat het waarschijnlijk precies goed, dat wordt dan waarschijnlijk donderdagochtend sperma bestellen, en dan zaterdagochtend insemineren.
Beide merries staan hier trouwens hengstig, terwijl Hala de hele winter niet hengstig is geweest. Ben er heel blij mee, ik was bang dat Hala misschien pas later in het voorjaar weer hengstig zou worden en we willen graag vroege veulens, dus dat zou dan lastig worden. Nu kunnen ze waarschijnlijk tegelijk gescand worden volgende hengstigheid.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:48

Paulien is ook alweer hengstig trouwens. Zaterdag begon ze echt te piesen, is dus 5 dagen, wat voor haar echt wel vroeg is. Maraja boel is in de war natuurlijk

Er zijn evt wel weer dekplannen, maar dat zien we later dit jaar.
Meer dan 2 merrie's zullen het dan in elk geval niet worden.

Paulien gaat er goed, staat lekker buiten met onderdekentje en regendeken. Ze is erg aan het sjansen met Vardau en was aan het brullen toen Greta naar binnen moest, maar dat duurt 2 dagen is ze weer gewend dat ze naar binnen gaat.

Ik ga ook wel weer, erg last van hartkloppingen gehad, wat logisch is natuurlijk.
Baal er eigenlijk van dat Greta al wat uier krijgt, maarja eruit komt het toch.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:58

manueeltje84 schreef:
Charaz schreef:
Wij hebben zelf een halsteralarm gekocht, omdat je dat er met 3 paarden vrij snel uit hebt.

Begint al op te schieten bij jou Amandake!

Wat was jij daarvoor kwijt??

Ik heb hem 2e hands gekocht voor ik geloof 700,- , als je uitrekend dat je 7,- per dag aan huur betaald. Ik denk dat ze hem gemiddeld 3 weken om hebben? ruim genomen 21 x 7 = 147 x 3 paarden dit jaar = €441,-

Dan hoef je hem ook niet terug te brengen en rekening ermee te houden dat je hem moet reserveren, verzenden etc etc.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:05

Joto schreef:
Paulien is ook alweer hengstig trouwens. Zaterdag begon ze echt te piesen, is dus 5 dagen, wat voor haar echt wel vroeg is. Maraja boel is in de war natuurlijk

Er zijn evt wel weer dekplannen, maar dat zien we later dit jaar.
Meer dan 2 merrie's zullen het dan in elk geval niet worden.

Paulien gaat er goed, staat lekker buiten met onderdekentje en regendeken. Ze is erg aan het sjansen met Vardau en was aan het brullen toen Greta naar binnen moest, maar dat duurt 2 dagen is ze weer gewend dat ze naar binnen gaat.

Ik ga ook wel weer, erg last van hartkloppingen gehad, wat logisch is natuurlijk.
Baal er eigenlijk van dat Greta al wat uier krijgt, maarja eruit komt het toch.

Brr jeetje hartkloppingen, doe je rustig aan... :(:)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:11

Ja ben dr wel weer bovenop nu, maarja vrijdag avond was het echt klaar, dus kwam de spanning eruit natuurlijk.
Vanaf nu maar weer wat meer op Greta richten, van de week pak ik Indira weer op onder het zadel, weer een beetje in het normale ritme komen.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:16

Hier geen alarm...om de 2 uur wekker zetten en zelden gemist ;) ...ik zie het dan ook wel aankomen ,maar ze kunnen je uiteraard soms toch nog verrassen.

Bibi had coupe "pleeborstel" vandaag ,loopt met staart omhoog en kling is lang en rood vanbinnen....aan haar uier zeg ik dan weer dat het nog zeker 10 dagen duurd.

Bibi vandaag

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en Kyra heeft nog steeds geen haast :+

Afbeelding

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:32

kyra's melkbar lijkt ietsjes gevulder, nee?
bibi verandert :j

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:36

Haha ik heb het veulen op de foto hoor :P Tis altijd op dezelfde plek aan het schoppen en zag het nu heel erg duidelijk op en neer gaan, dus gelijk even foto gemaakt, voor de duidelijkheid even omcirkeld ;) Gelijk mijn mooie birth alarm op de foto :P.

Afbeelding

En die uier van dr groeit met de dag! Hoe lang denken jullie nog? Met 340 dagen is ze op 5 maart uitgerekent....

Afbeelding

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:36

Hmm die laten het nog even lekker binnen zitten lijkt het?

Veranderen ze snel Amandake bij jou? Of rustig beetje bij beetje?

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:37

@frenia : een ietsiepietsie misschien ;-)