Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Joto schreef:Als ze echt onrustig is corine, zou ik hem er bij laten.
Als de merrie echt aan bevallen toe komt, kun je hem dan voor de stal vastknopen o.i.d.? Denk niet dat ze aan de shet denk op het moment dat ze bevalt.
corinepgek schreef:Ik zit nog met een klein probleempje, jullie nog ideen?
Mijn merrie en shetje staan normaal 24/7 buiten. Nou mag ik 1 stal gebruiken die vrij groot is 4,5x4,5 denk ik. Hier heb ik ze nou de afgelopen week 's nachts in staan met ze 2tjes(van 10 tot 7 over het algemeen). Nou wilde ik gisteren mijn merrie alleen in de stal zetten en shet in de wei laten, omdat ze natuurlijk 5 maart al uitgerekent is en ik niet weet of ze de bevalling op zou gaan houden als de shet erbij stond.
Maar....
Toen ik dat deed stond mijn merrie helemaal te shaken, ze stond echt heel erg te trillen en was erg onrustig, ik vond het heel erg zielig, heb het nog een half uurtje aangekeken maar ze werd echt niet rustiger en bleef trillen, stress kan natuurlijk nooit goed zijn voor het veulen en de bevalling!
Dus, shet gaan halen en zodra ze dr hoorde kwam ze tot rust, zet ze dr bij in de stal en alles was goed, heb het voor vannacht maar zo gelaten maar weet nou niet zo goed wat ik verder moet doen. Heb geen extra stal daar en noodstal of iets is geen optie, ik huur het stukje land bij mensen het is al moeilijk met die shet omdat er eigenlijk maar 2 paarden op het landje mogen staan en als zo het veulen dr bij is zijn het er 3.
Dus is het een optie om ze samen op stal te laten? Ga sowiezo zorgen dat ik bij de bevalling ben(camera, birth alarm en als ik het echt niet vertrouw blijf ik gewoon op stal, dat ik dan de shet snel uit de stal pluk? Of zal de geboorte tegengehouden worden omdat de shet erbij staat? Of kan ik beter even doorbijten door de stress heen en ze gewoon appart zetten 's nachts?
parouscha schreef:Lijkt me ook niet verstand een shetlander en merrie met veulen in 1 stal, als de merrie bevallen is.
Merrie kan wel erg beschermend zijn als je er even niet bij bent...
Btw hoe gaat het met de tweeling die geboren moet worden?
Topics zijn beide op slot
marrlinde schreef:maar, sperma halen in italie of merrie mee? want moet binnen een bepaald aantal uur in de merrie zitten toch? dat red je niet naar italië...
manueeltje84 schreef:Charaz schreef:Wij hebben zelf een halsteralarm gekocht, omdat je dat er met 3 paarden vrij snel uit hebt.
Begint al op te schieten bij jou Amandake!
Wat was jij daarvoor kwijt??
Joto schreef:Paulien is ook alweer hengstig trouwens. Zaterdag begon ze echt te piesen, is dus 5 dagen, wat voor haar echt wel vroeg is. Maraja boel is in de war natuurlijk
Er zijn evt wel weer dekplannen, maar dat zien we later dit jaar.
Meer dan 2 merrie's zullen het dan in elk geval niet worden.
Paulien gaat er goed, staat lekker buiten met onderdekentje en regendeken. Ze is erg aan het sjansen met Vardau en was aan het brullen toen Greta naar binnen moest, maar dat duurt 2 dagen is ze weer gewend dat ze naar binnen gaat.
Ik ga ook wel weer, erg last van hartkloppingen gehad, wat logisch is natuurlijk.
Baal er eigenlijk van dat Greta al wat uier krijgt, maarja eruit komt het toch.