Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TJolieke

Re: Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:10

Ik heb de laatste pagina's van dit topic doorgelezen (de eerste honderdvijfenveertig ga ik nog wel even voor zitten) en ik lees veel over "kraamstallen". Mijn merrie staat 24/7 buiten en het is tot nu toe de bedoeling haar dus ook in de wei te laten bevallen en met veulen gewoon buiten te laten. Heeft iemand hier goedeof slechte ervaringen mee, ik wil een beetje inschatten of ik niet toch een tijdelijke stal (container of zo) moet laten komen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:19

Tjolieke: leuke merrie met een gaaf hoofdje erop!
tinkerbell is 2005 in de wei bevallen.
Voordeel van de wei is dat ze meer plaats hebben, minder bacteriedruk,...
Nadeel is dat je er vaak niet makkelijk bij kunt helpen. Stel dat er wat misgaat, of het regent dat het giet enzo, kan je de bevallende dame niet zomaar even naar stal verrvrachten.

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:20

@tjolieke: de pony's laten wij altijd zelf beslissen, er is een grote schuilstal voorzien en de babyfoon staat daar meestal maar ze bevallen liever in de weide en als het veulen er is en de nageboorte is er gaan ze pas in de schuilstal staan. er lopen ook wel altijd schapen bij de pony's, ze zeggen dat die de weide zuiver houden. de grote paarden bevallen in de stal bij ons. die krijgen de keuze niet Bloos

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:32

@ Hollybollie je merrie ziet er weer toppie uit ;0 en ik blijf ze echt mooi vinden...

Ik ga vandaag ook nog even foto,s maken en kijken of Monchique er zin in heeft.....

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:38

Ben echt fan van Hollybollie Kwijl , echt een gave merrie !
En zo blinken !

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:41

Nou Monchique had totaal nergens zien in en wilde niet eens op de foto..
Echt mooi is die niet maar goed.
De beeb was erg aanwezig misschien dat ze daarom erg in de dip zat..

Afbeelding

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:55

@ Tjolieke: buitenbevallen kan heel goed, het is de meest natuurlijke manier voor een paard om te bevallen. Ik weet niet wanneer je merrie is uitgerekend, midden in de zomer moet geen probleem zijn, maar zit je in april/mei dan moet je wel rekening houden met de weersomstandigheden en dan is het wel zo belangrijk dat als er sneeuw ligt of de weide is erg nat dat je merrie op stal kan bevallen.

@ Maseike: Mon heeft er duidelijk geen zin in haar koppie spreekt boekdelen!! Lekker rond is ze al wel hoor Ja

Met mijn dikkie dik gaat ook alles naar wens (vandaag 256 dagen), ze wordt nu wat kribbiger naar andere merries toe en deelt dan ook de nodige
klappen uit Bloos!
Beebje vandaag nog zien wiebelen, lekker drukte schoppertje dus.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:03

Haha! mon kijkt wel erg chagarijnig Tong uitsteken
Maar ze ziet er ereg goed uit, mooi buikje Ja

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:44

ik heb weer aardig wat gemist hier,kon de laatste dagen niet op internet komen.
@ maseike : mooie paardje zeg

afgelopen vrijdag was ik eigenlijk al klaar bij de koeienboer van stage,maar ik was wat langer gebleven omdat er verder niemand was(waren bij hun andere boerderij even voeren)
zie ik ineens dat er een koe aan het bevallen is,ik wist echt niet wat ik moest doen dus heb haar met rust gelaten.
5 minuten later kwam de boer weer terug en ik hem gewaarschuwd.
we hebben samen het kalf eruit gehaald,het was een belgische blauwe kalf.
helaas bleek het kalf al 2 dagen dood te zijn......jammer..had wat meer verwacht met mijn eerste bevalling.
maar het gaat zeker niet de laatste worden.

oja,onze poes is weer zwanger.....had ik liever niet gewild maarja.
de kittend worden eind april verwacht

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:40

ik wil wel enkele kittens voor op de hooizolder Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:27

@ Tjolieke: in de wei bevallen heeft mijn voorkeur, ik hoop dat mijn merrie dit jaar weer in de wei bevalt. 2 jaar geleden is ze ook in de wei bevallen, het was begin mei, ze is overdag bevallen, maar 's nachts was het toen erg koud. Stal waar het veulen in een droog laagje stro kan liggen is dan wel aan te raden. Ook voor de regendagen is het erg prettig dat het veulen ergens droog kan liggen.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:31

Ik ben net terug van stal.

Mijn man is gewapend met koffie, snoep en andere zaken weer terug naar stal om te waken.

Ons drachtig Krackertje staat met een aardig vol uier waar transparante druppels af komen, los aan beide kanten en een klink die er klaar voor is, op stal.

Dit is dus haar eerste veulen dus geen vergelijkingsmomenten met andere drachten van haar.

Krackertje is in october nog behandelt bij Erik Laaraaker omdat ze scheef stond in de bovenlijn dus een medische indicatie hangen we er toch aan.

Haar buik staat helemaal strak en ze is in haar eigen ikke gekeerd dus op bepaalde momenten weinig tot geen contact tussen haar en haar omgeving.

Ik wacht braaf thuis af of dat er vannacht een telefoontje komt dat het veulen geboren is en anders ergens in de komende nachten maar de verwachting is dat het niet heel lang meer kan duren.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:58

Ow krackertje wat een geweldige lieve man heb je.
En volgens mij gaat het niet lang meer duren....
Kun je nu wel slapen dan ???

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 00:01

Hahaha wat een combi.. Koffie, snoep en een veulen!
maar superspannend.. Zoals ik het hoor duurt het zeker niet lang meer..

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 00:10

Ik slaap als een os straks, ik ben gewend dat er ieder jaar veel veulens gehaald moeten worden ( mijn man heeft jaren op een hengstenhouderij tussen de 10 en de 15 veulens per jaar op de wereld geholpen)

Dit is de eerste waar hij bij moet waken, ergens eind maart staat de volgende merrie aan de tijd en eind april ook weer 1 en in dit verhaal vergeet ik zelfs de merries van de staleigenaresse waar hij vorig jaar ook bij heeft gewaakt en ja dat zijn er ook weer 2 dat maakt het totaal tot nu toe 5 stuks ( moet mijn man het niet in zijn hoofd halen om tussentijds een drachtige merrie aan te schaffen).

Gezien bovenstaande snappen jullie wel dat ik heb geleerd om te slapen, mijn standpunt is, dat dit zijn hobby is dus dan er ook voor gaan.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 01:33

@krackertje :spannend !!!!
@silketje : nog kittens ??? je bent verslaaft Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 07:53

Spannend Krackertje! Hopelijk verloopt de bevalling voorspoedig.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:32

spannend! is er al nieuws???

BoefJMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:48

NouNou, we hebben weer wat meegemaakt.

T was gister, gewoon zondagmiddag, rond half 5 Kiony losgegooit.
Ik was beetje foto's met me nieuwe telefoon aant maken en die gekke merrie liep rustig door de bak.
Opeens hoor ik een knal en ik kijk; zie ik Kiony half tégen de muur aan rollen,
t eerste wat ik dacht was : "Nou lekker slim uitgedacht zo tegen de muur", en daarna "Oh god, straks komt dr veulen ofzo"
( want Aman & ik hebbe die zelfde ochtend nog bewonderd naar dr uiers staan kijken, omdat dr al wat vies spul uitkwam )
Kiony wou op staan maar t lukte niet & toen kreeg ik door dat ze vastlag. Dus ik renne door die bak,
ze lag in de verste linkerhoek. Lag mevrouwtje helemaal met dr kont in de hoek en met dr beentjes tegen het schot gevouwen, &
als ze probeerde om te rollen, knalde ze weer tegen t andere schot aan! Ze lag dus gewoon harstikke vast!
Maar t is echt een wereldknol , want ze bleef harstikke rustig. Ik ben bij dr gaan zitten, beetje aaien enzo. en ik wou al hulp roepe, maar dr was haast niemand op stal. Toen hebbik er 5 sec alleen gelaten en zag ik Cagla (bijrijdster van Donja) en Tamara (eigenaar van de nieuwerd op stal ; Rose Summerland) die liepen gauw mee, en Cagla ging Jurgen halen ofzo.
Maar ja, Jurgen waster helemaal niet! Niemand niet, dus op een begeven moment de brandweer maar gebeld.
Want ze lag al ong. 10 min op dr zij, met een 318 dage oud veulen in dr buik, dus lekker lag ze niet.
Ik 112 belle, dat ik een brandweer wou omdat mn paard vast lag in een bak, wordt ik btw. eerst 6x doorverbonden maar oké,
Brandweer was dus onderweg. Daarna kwam Barbara (van Kenny) en Shirley (Nora) , die gauw Jurgen en Satis belde.
Heel drama maar oké,
Ondertusse begon het arme paard ook steeds meer in paniek te raken , ze ging weer vechten enzo, dus bennik op dr nek gaan zitte en barbara bij dr hoofd , Jezus Jezus Jezus.
Nou brandweer dr bij, 5 échte brandweermannen in pak ( of 6 ? ik heb geen idee meer, t ware dr dus best veel )
Toen hebbe ze de brandweerslang achter Kioon dr kont gedaan en getrokke, nou t ware maar een paar cm en toen stond ze gelijk op.
Voor de rest niks aan de hand, alleen een beetje stijf in de achterbenen, maarja dat is logisch al lig je een minimaal al een kwartier met je benen opgevouwen tegen zo'n schot.

Daarna rustig in dr stal gezet, en maar slobber gaan maken, en effe dr benen gecheckt, daarna nog effe gestapt enzo.
Nou vanmiddag maar effe weer kijke als ik uit school kom, want mevrouw zal flink stijf zijn vrees ik

Maar goed, zo zie je maar weer,
[ "Er gebeurt werkelijk nooit wat op Manege de Voortstede, gebeurt er is wat, ister niemand " ]
Sjonge jonge, Ik heb mn sensatie ook wel weer gehad deze week.

Sorry voor t lange verhaal, maar moest t kwijt.

X Amanda (verzorgster) & Kiony [ die inmiddels ongeschonden en wel alweer 319 dagen drachtig is ]

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:11

Pfff, wat een verhaal zeg! Drachtige mutsen ook......is het misschien ook gekomen omdat ze niet meer kunnen rollen zoals ze denken te kunnen rollen? Ik zie dat bij Neon altijd heel goed, die wil meer maar kan niet meer.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:18

Ja hoor het veulen is geboren.

Het is een merrie en een kopie van de moeder nl. 4 witte sokjes en wit aan haar hoofd.

De merrie heeft zich heel de nacht rustig gehouden en vanochtend nadat mijn man de paarden heeft gevoerd is hij koffie gaan drinken, na 15 minuten wilde hij de stallen gaan opstrooien en toen lag het veulen er achter.

Alles is goed verlopen volgens mijn man en vanavond na alle afspraken die er vandaag staan kan ik gaan kijken.

Het veulen is dus 8 a 11 dagen te vroeg geboren volgens de berekening maaj alles gezond dus geen probleem.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:28

Gefeliciteerd!!!! Go jij! Go jij!
Foto's!!!!

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:54

Tjee dat is snel gegaan zeg!!!!
Foto's inderdaad Haha!
Enne van harte gefeliciteerd!!!!!! Go jij! Go jij!
Laatst bijgewerkt door Dreeke op 22-01-07 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:54

@Krackertje: Gefeliciteerd! Wij willen Cheese! !
@Tjolieke: Tres Jolie is erg jolie!!
@Maseike: Arme Monnie. Ach ja, ze hebben allemaal hun dag wel eens niet. En als er dan nog een monstertje in je buik loopt te spoken...
@BoefJMouse: Wat een verhaal! Gelukkig is alles goed afgelopen.

Wij hebben weer een mijlpaal, vanaf vandaag nog precies 3 maanden tot de uitgerekende datum Go jij! Go jij! .

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:58

Er zijn blijkbaar foto´s gemaakt en ik moet zien te regelen dat ik die aangeleverd krijg.

Als 1 van jullie dan zo lief zou willen zijn om ze hier te plaatsen kan iedereen haar bewonderen.

Ik was vergeten te melden dat ze bruin is dus ik ben bang dat ik op dat gebied pech heb ik had nl. graag een schimmel gewild net als onze Democraathengst.

Wat loop ik nou te zeuren, ze is gezond en blijkbaar de ideale aftekeningen ( net als moeder ) dus mag ik zeker niet klagen.