[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 07:41

Diertjec schreef:
Wat jammer Evelien!

Kelly, wat fijn dat beeb nog gewoon rond zwemt, altijd weer een opluchting :)

Andere vraag, wanneer beginnen jullie met merrie brok en welke voeren jullie? Ben me vast aan het oriënteren, maar de keuze is reuze hahah

Enchelina krijgt nu nog 3 scheppen pavo podo lac vanwege Rey. Zodra hij is afgespeend bouw ik dat af. En dan 3 maand voor de uitgerekende datum begin ik er weer rustig mee.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 07:46

_Karin schreef:
Iedereen met een drachtige merrie gefeliciteerd.
Iedereen die pech heeft veel sterkte.

Helaas is bij mij vrijdag Vera bij de 2de scan leeg gescand. Vorig jaar is zij na de 2de scan het veulen verloren dus volgend jaar begin ik bij haar met een baarmoederonderzoek en gaan we vroeg beginnen met dekken.
Volgend jaar voor mij maar 1 veulentje.

Wat vreselijk jammer.
Hopelijk kun je volgend jaar de oorzaak vinden en brengt ze je dan dat jaar erop wel een mooi veulen.

xClaudiaaL

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:04

Wat balen Karin! Hopelijk volgend jaar meer geluk.

Dat het per merrie verschilt is logisch, maar toch wel redelijk wat overeenkomsten als ik het zo lees.
Eleane krijgt nu redelijk rijk hooi en ze gaat binnenkort weer over op redelijk rijk kuil. Staleigenaar zei ook, goed naar je merrie kijken. Zat er zelf aan te denken om 2 maanden voor uitgerekende datum te gaan omvoeren.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:31

Karin wat vreselijk balen. Hopelijk wordt duidelijk waarom het niet lukte en gaat het volgend jaar wel goed.

Hier krijgen de dragende merries minimaal 3 maanden voor de uitgerekende datum podo lac merriebrok. En als ze het eerder nodig hebben dan eerder. Verder goed hooi en de hele dag buiten in het gras.

Vraag; doen jullie je merries een deken op? Mijn merrie is half maart al uitgerekend en ik hoop dat het komend jaar niet zo koud wordt als afgelopen maart. Ik zelf denk dat ik haar maar zonder deken laat, enkel bij de hele natte dagen buiten een regendeken op misschien? Ze staat 's nachts binnen en overdag buiten.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:39

Mijne krijgt wel een deken. Maar heb ook een laat veulen. In jou geval zal ik geen deken om doen. Maart is vaak nog best koud... Een die een deken gewend is ineens zonder zetten lijkt me niet verstandig. Laten smijten met deken vind ik gevaarlijk. In principe kan elk paard zonder deken als je de natuur zijn gang laat gaan.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:59

Die van mij blijft ook zonder deken, ze staat al jaren zonder deken behalve als het echt heel koud is, zoals van de winter met oostenwind en -20, toen heb ze wel even met deken gestaan.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:30

Evelien en Karin, balen zeg. Hopelijk volgend jaar meer geluk met deze merries.

Angelpam, het zit jou ook niet mee hè? Ik weet het verhaal nog van Falco. Wel fijn dat ze nu stabiel is.

Omdat Joan nu toch niks meer hoeft te doen als baby bakken ga ik proberen om dekens bij haar af te bouwen. Ze heeft er altijd al een hekel aan gehad en nu maakt het toch niks meer uit dat ze veel vacht heeft in de winter, graag zelfs.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:03

Balen van de niet drachtige merrie’s

Hier ook geen dekens.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:10

Hier voor Wild Thing ook geen deken. Ze word door haar blessure niet gereden. Ze verwacht haar veulen ook al eind februari. Misschien dat ik Esmeralda wel een dun dekentje op doe. Ik wil haar wel nog wel wat oppakken onder het zadel. Ze loopt nu fijn aan de longe. Als ik terug ben van groomen op de weg. Ga ik haar weer rijden :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:26

Hier wel een deken, vooral als het veel regent, want 24/7 buiten zonder schuilstal.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:10

Hier geen deken, heeft ze nog nooit in haar leven op gehad. Hoeft niets te doen en is fokmerrie. Hier staat niets onder dekens, de hackneys worden in februari weer in training gezet en ook dat gaat al jaren prima zonder dekens.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:08

Hier worden de fokmerries niet gereden dus geen deken. Ook veel veiliger met veulen.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:25

[MD] Mri ondervoet.

Dit een link naar het topic wat ik toen heb aangemaakt. In overleg met 3 da dus besloten om haar te laten dekken.

Noisy ja met Falco was dat zeker niet leuk en hoop ook echt dat het goed komt met haar. Zoals het er nu naar uitziet gebeurt dat ook. Falco is inmiddels een hele stoere jongen aan het worden die hopelijk snel zijn deklicentie heeft voor volgend jaar.
Recente foto van Falco.
Afbeelding

Ik ga proberen om mijn merrie ook zonder deken te laten staan maar ze maakt geen goede wintervacht aan dus ik vrees dat ik er niet onderuit kom als het echt koud gaat worden.

Met merriebrok kijk ik gewoon of ze het nodig gaat hebben of niet.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:19

Hier ook de merrie’s zonder deken.

En begin ook 3 mnd van te voren met merrie muesli

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 22:07

Wauw angelpam, die herken ik bijna niet meer zeg! Wat een bonk is hij geworden :wow:

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 22:26

Angelpam ah knappe falco!

Is iedereen nu klaar met insemineren? Bij mijn hengstenhouder loopt het seizoen tot 1 september maar alle merries zijn tot nu toe drachtig gescand.

Sal staat nu al op een merrie brok die de vrucht ondersteunt dus is geen lactatie brok. Zij heeft altijd al dat ze heel snel inlevert. Nu op tijd begonnen en tot nu toe moet ik het afkloppen ze ziet er goed uit. Stiekem zie ik wel een klein buikje!

Bij haar is er geen ontkomen aan om een deken op te doen ze heeft in de winter hetzelfde strak velletje als in de zomer en die staat dan echt te bibberen van de kou. Als ze drachtig is kan ik wel voldoen met een 200-300 grams als heel koud is anders zit ze zelfs op de 450 grams!
Nu nog onder een vliegen deken maar als straks overdag guur wordt gaat ze onder een regen deken.

Hier 5 weken drachtig

Afbeelding

En afgelopen week 70 dagen

Afbeelding

Afbeelding

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 04:01

Hier 3 maanden voor de bevalling op speciale muesli voor dragende merries (madam mag niet teveel brok hebben)....

De mijne gaat wel gewoon netjes onder haar dekens.... word gereden en zit ook in de winter in n ontzettend strak velletje, sowieso krijgt ze n later veulen (mei) dus geen reden om dekenloos te zetten. Met haar vorige veulen heb ik haar wel dekenloos gehad maar was niet echt fijn.

Ik reageer iets minder vanwege vakantie (vandaar ook de vroege (voor jullie dan) berichten ;) ).

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:03

Hier onze Koningin wel met een deken op, de mooierd heeft het zo snel koud dat we wel moeten...iets met een snelle schildklier. Maar even kijken wanneer kleine meneer in Februari geboren wordt hoe we het dan doen, misschien singels eraf halen en een elastieken singel er omheen doen.

Dan voor een kennis: wat kan er mis gaan als een drachtige merrie per ongeluk metacam krijgt? Staat namelijk op de verpakking dat het niet geschikt is voor dragende dieren

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:10

Volgens mij is metacam geen probleem maar ik kan het mis hebben...

Fleur had vorig jaar een tijdje een deken op. Ze krijgt weinig vacht. Voor dit jaar is het iig geen probleem omdat ze toch een laat veulen krijgt.

Billie is al zo groot. Bijna 5 maanden en ik merk dat Fleur er wel genoeg van heeft.
Zijn er mensen met beperkte faciliteiten die thuis hebben afgespeend? Of de natuur zijn werk laten doen? Adviezen? Ze kan eventueel ook naar familie van me (die hebben bovendien zelf ook een jonge merrie lopen) maar ik vind een trailerreis van bijna 2 uur dan best heftig voor een beestje wat nog nooit op de trailer geeft gestaan... of gewoon niet miepen en hoppa? Heel graag advies hierover :)

Afbeelding

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:19

2 uur is pittig voor een jonkie, of ze al reiservaring hebben of niet. Vind het trouwens wel een hele knappe pony :)
Masker heb ik van Pris gescheiden door hem af te bouwen bij mama en op te bouwen bij onze ruin(moesten ook even aftasten wat hij ervan vond). Hij stond dus een paddock verderop. Op gegeven moment nog een paddock opgeschoven dat al het contact beperkt werd tot zicht. Niets meer aan de hand toen al.
Bij Kaz hebben we Pris en de andere merrie naar huis gehaald en de veulentjes bleven achter op de wei. Daar hebben we direct Masker en de ruin bij gezet en dat staat nu al een jaar met z'n 4en :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:18

Hoe is het in het grote Amerika cl?

Jeannaa ik heb beperkte faciliteiten en speen ze toch altijd thuis en gaat wel goed. Eerst snachts apart en dan even overdag tot er geen melk meer zit. Nu moet ik zeggen dat men merrie vorig jaar zelf haar veulen heeft gespeend omdat ze terug drachtig was. Ik had ze dus snachts apart gezet rond zes maand denk ik en toen was het voor haar ook helemaal klaar en mocht haar veulen niet meer drinken of in de buurt komen haha.
En ik moet zeggen dat die het makkelijkste is met ergens alleen te moeten achterblijven ook, eigenaardig. De rest heeft er allemaal veel meer probleem mee.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:46

Super Fotsy maar voor mij is dit niets nieuws ;)

Terug naar waar ik 2 jaar gewoond heb, vriendin mee dus voor haar is wel alles nieuw.....

Straks huurauto ophalen en dan deze week veel gaan bezichtigen want na Laborday gaat zowat alles hier in de omgeving dicht....

Volgende week 2 dagen NYC en nog aan het bedenken of we n dag naar Niagra Falls zullen gaan (vliegen want dat is binnenlands super goedkoop). Verder chillen en genieten (naast t op visite gaan bij mijn Amerikaanse vrienden :) )

En zeg nu zelf, wakker worden met dit uitzicht is absoluut geen straf:

Afbeelding

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 20:42

Ik heb er ook inclusief Billie “maar” 3 aan huis lopen dus apart zetten met mijn ruin vind ik dan weer sneu voor Fleur.
Besloten om het even voor me uit te schuiven en zelf eerst straks bevallen. Daarna verder zien. Of ze moeten haar vrijdag mee willen nemen :+

Bedankt voor de tips tot zo ver :)

Anniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:36

Ik had helemaal niet door dat het topic 2019 al bezig was. Maar ik mag me ook weer melden. Mijn merrie Charelle is dit jaar drachtig van de jonge hengst Gladiator van Glamourdale. Dit wordt haar tweede veulentje. Vorig jaar is ze zonder enige voortekenen na 329 dagen bevallen. Ze had nauwelijks uier en niemand zag het aankomen maar gelukkig door de camera's waren we erop tijd bij.
Charelle met de kleine Nirell:
Afbeelding

Gladiator:
Afbeelding

@woogy: toevallig had ik de DA vandaag nog aan de lijn over een pijnstiller bij drachtige paarden en die vertelde dat je metacam en but kan gebruiken. Bij metacam staat dat het niet mag maar zij gebruikte het altijd en hadden er nog nooit iets van gemerkt.

Dekens heb ik nog nooit aan gedaan, tenzij het natuurlijk echt ijskoud is. En ik voor mijn merrie nu merriebrok, luzerne en hooi. Dit omdat er niets meer op de wei staat en ze begon in te vallen door het veulen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:10

Anique! Tenks!!
De hengst heeft wel een machtige borstkas zeg!