[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthee_

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:55

Ja precies Jibbel, na het verhaal van haar vorige veulen in de opfok ben ik er wel wat bang voor, maar het is denk ik voor het veulen in dit geval beter

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:10

Bietenpulp is een ruwvoer, geen krachtvoer.
Hier krijgen de pony's onbeperkt kuilgras en max. een half kg onderhoudsbrok/basismuesli. De schrale merrie krijgt wat meer. Het krachtvoer wordt gemengd met een beetje luzerne.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:11

Ik heb 2 pallet-containers staan voor 3 welshjes en die worden 2x p.d. gevuld met kuilgras

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:55

Mijn merrie werkt niet meer en krijgt het volgende:
Ochtend om half 7 1/2 schep Hig Fibre Nuts, schep Gras-mix en hooi.
Om een uur of 9 naar buiten in de paddock met hooi. In de loop van de middag nog een keer bijgevuld met hooi.
Tegen een uur of 6 op stal, weer 1/2 schep High Fibre Nuts, schep Gras-mix en hooi.
Later op de avond nogmaals hooi en halve schep Fetura (hoog eiwit ruwvoerbrok van Agrobs)

High Fibre Nuts (hoog in de vezels en vitaminenbrok) wordt later in de dracht vervangen door een merriebrok of muesli.
Ze is nu 142 dagen drachtig. En een KWPN van ongeveer 1.69.

Zomers loopt ze wel op de wei en krijgt ze minder hooi gevoerd (ligt eraan hoeveel gras er staat). Bovendien staat ze dan ook langer buiten. En ze ziet er super uit. Binnenkort even wat buikfoto's maken

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:31

Wat is jullie mening overigens over merrie's die niet meer in het werk staan en moeten veulenen straks?
De mijne kan door een blessure niet meer aan het werk, maar ik krijg commentaar van mensen dat dit haar bevalling zal bemoeilijken, is dit echt zo zwart wit?
Ze loopt veel buiten en staat alleen 's nachts op stal.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:51

Bij het eerste veulen stond mijn merrie ook niet meer in het werk (ruim een jaar). Heeft geen problemen gegeven. Na het veulen ben ik wel weer gaan rijden, maar door de blessure toch weer gestopt. Als ze straks dit veulen krijgt werkt ze al 2 jaar niet meer.
Ze loopt ook hele dagen buiten en rent gewoon wel.
Ik denk als je merrie een slechte conditie heeft in de zin van te dik o.i.d. dat ze er dan wel problemen mee kunnen krijgen.
Ik denk dat als je merrie zich gewoon goed voelt en er goed uitziet dat het geen enkel probleem is.

Hoeveel fokmerries zijn er wel niet die elk jaar probleemloos een veulen krijgen en misschien nooit hebben gewerkt? Ik zou me niet teveel zorgen maken

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:56

Vesceron schreef:
Wat is jullie mening overigens over merrie's die niet meer in het werk staan en moeten veulenen straks?
De mijne kan door een blessure niet meer aan het werk, maar ik krijg commentaar van mensen dat dit haar bevalling zal bemoeilijken, is dit echt zo zwart wit?

Khaleesi heb ik zelf nu al enige tijd niet meer gereden. Merk echt aan haar dat het te heftig is voor haar.
Mijn verzorgster rijdt haar nog wel 1x in de week. :j Khaleesi loopt wel 24/7 op het land, dus haar conditie zal geen opdonder krijgen denk ik :)

Ik ben van mening dat als je merrie hele dagen op stal staat of buiten in een kleine paddock en niet meer gereden wordt, dat dat de conditie aan zal tasten. Maar in jouw geval loopt ze gewoon nog lekker buiten/kan ze nog lekker rennen, dus dan is het weer heel anders. :j

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:26

Bij mijn vorige veulen was mijn merrie tot de laatste dagen nog aan t werk. Geen rijden meer maar wel elke dag even 20 min aan de longe of een eindje hardlopen. Die bevalling ging erg zwaar! Het veulen was heel groot en lag met een been naar achteren.. dus beweging zegt niet alles. Nou geloof ik wel dat als een merrie in goede conditie is het voor de merrie een stuk makkelijker is, ook na de bevalling..

Nu moet mijn merrie in beweging blijven zodat ze minder last heb van dr artrose. Als ik niet meer kan rijden en longeren ga ik lekker met r wandelen. Ik weet niet wat voor blessure jouw paard heb maar met alleen wandelen, 20 min oid, krijgen ze ook genoeg beweging hoor!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:48

Oh gelukkig, dat is geruststellend :-)

Wandelen doe ik inderdaad wel Vitaquilla, meestal een half uurtje per dag.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:30

Nog van enkele pagina's terug @ Fotsy hier ook geen opfok hoor. Wij hebben een gemengde kudde van verschillende leeftijden voor onze veulens/jaarlingen. Maar anders zou ik ook eerder een leuke kudde zoeken ipv een opfok maar dat is persoonlijk.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:28

Vesceron schreef:

Ik denk dat het inderdaad wel meevalt. Zolang ze lekker buiten kan lopen lijkt het mij dat ze een bevalling prima aan moet kunnen. De meeste fokmerrie's worden ook niet gereden en krijgen elk jaar een veulen, gaat meestal prima. Wish heeft 3 jaar geleden ook een jaar niks gedaan en heeft tijdens de bevalling niet eens gezweet! :D Dit jaar zullen beide merries wel blijven werken totdat het niet meer kan. Fairy begint nu aan te geven dat het rijden wat te zwaar wordt. Dan ga ik ook niet koste wat het kost blijven rijden. Beetje longeren, wandelen en misschien buiten een rondje erop stappen vind ik genoeg. Zwanger zijn is al zwaar genoeg dus daar mogen ze dan ook lekker van genieten de laatste maanden zonder dat ze in het zweet worden gewerkt :) in jou geval met een blessure is het toch prima dat ze nu niks doet? Je wilt de blessure ook niet verergeren door perse te rijden toch :+ gewoon doen wat goed voelt! :)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:46

Nee klopt hoor sultan15, wil ook zeker niet per se rijden :)
Werd alleen een beetje zenuwachtig toen meerdere mensen zeiden dat het de bevalling zou bemoeilijken, maar ben al geruster :)

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:50

gelukkig maar! er zijn zoveel mensen en zoveel meningen... Gewoon doen waar jij van denkt dat het beste is :) Wat voor blessure heeft ze?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:53

Grootste gevaar bij sport merries die ineens na intensieve training stil staan en moeten bevallen op den duur is spuurverzuring.
Zolang ze buiten loopt en veel blijft bewegen zal er weinig aan de hand zijn.

Pepper vandaag 201 dagen! Nog 134 dagen! !!

Verder niet veel te melden, merries groeien goed maar staan onder een deken en aangezien ik alleen in het weekend ze in daglicht zie kan ik weinig foto's maken.

Aagje ziet er inmiddels wel geweldig uit! Al twijfel ik wel of ze drachtig is.

Afbeelding

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:58

precies inowa, hier wordt de training wel langzaam afgebouwd tegen het einde zodat ze niet ineens stil komen te staan. Schiet al op met pepper zeg! Aagje is nog wel aardig dun inderdaad. Had je haar laten scannen voordat ze bij jou kwam? En hoe heet je nieuwe merrie? Is ze al een beetje tot rust gekomen?
Hier schiet het voor Fairy ook al erg op, zij is vandaag 223 dagen. Wish is nu 141 dagen. nog vier maanden tot het eerste veulen *\o/*

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:08

Sultan15, helaas is er pas HKO vastgesteld :( ze loopt inmiddels wel weer rad na speciaal beslag maar ze zit nu op 214 dagen en oppakken heeft geen zin meer. Ik heb geprobeerd onder het zadel te stappen maar die gang is nooit haar favoriet geweest, ze wil alleen maar draven en als ik haar in hou wordt ze steeds bozer tot ze gaat steigeren, oud trucje :+
Daarom besloten dat ik haar blijf wandelen en rustig wat longeren en verder dus overdag lekker buiten met haar vrienden.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:12

Wat vervelend zeg! snap dat je dan er liever naast blijft lopen :D Weet je al wat je na het veulen met haar gaat doen? (ivm de HKO)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:23

ik denk ook als de merrie buiten staat en toch beweging krijgt dat het best wel meevalt, misschien als ze 24/24 op stal staan dat ze dan best wat beweging kunnen gebruiken voor de bevalling.

vesceron wat jammer toch

inowa ze lijkt inderdaad niet echt dik

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:30

sultan15 schreef:
precies inowa, hier wordt de training wel langzaam afgebouwd tegen het einde zodat ze niet ineens stil komen te staan. Schiet al op met pepper zeg! Aagje is nog wel aardig dun inderdaad. Had je haar laten scannen voordat ze bij jou kwam? En hoe heet je nieuwe merrie? Is ze al een beetje tot rust gekomen?
Hier schiet het voor Fairy ook al erg op, zij is vandaag 223 dagen. Wish is nu 141 dagen. nog vier maanden tot het eerste veulen *\o/*

Aagje was bij de handelaar al gescand volgens zeggen.
Ze zou op bijna 5 maanden zitten.

Mijn nieuwe merrie staat lekker rustig ja en dikke vriendjes met aagje.

Ze heet officieel K.Holmes maar wij noemen haar Joy.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:32

fijn dat het zo goed gaat! leuke naam Joy! past goed bij haar. Ga je haar nog een keer laten scannen of wacht je het af?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:52

Volgens mij is het niet zo zeer dat de bevalling makkelijker gaat, maar meer dat het herstel na de bevalling sneller gaat en het paard weer sneller in vorm is. Hoe makkelijk de bevalling gaat is nl ook afhankelijk van grootte en ligging van het veulen en de bouw van de merrie. Daar heeft beweging geen invloed op.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 23:05

sultan15 schreef:
fijn dat het zo goed gaat! leuke naam Joy! past goed bij haar. Ga je haar nog een keer laten scannen of wacht je het af?

Ik wacht het gewoon af, zie snel genoeg of ze drachtig is.
Ze is wel drachtig gescand.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 23:08

sultan15 schreef:
Wat vervelend zeg! snap dat je dan er liever naast blijft lopen :D Weet je al wat je na het veulen met haar gaat doen? (ivm de HKO)

Tja dat is even afwachten, samen kijken met de dierenarts wat ze nog kan, is nu zo moeilijk te bepalen.
er zijn zoveel verschillende gevallen, zowel positief als negatief, dat ik echt pas na het veulen ga kijken en beslissen.
Ze is enorm energiek en echt een blij paard dus afschrijven lijkt me nog niet aan de orde, we gaan het bekijken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:42

Urielle schreef:
Pony of paard scheelt ook behoorlijk natuurlijk, de hengst geef ik nu een kilo omdat hij ging interen door het springen. Die wordt dik van niks en stond voor dressuur op max een halfje.
Maar de merrie is echt een enorm kasteel met veel body, die heeft het echt nodig. En nu drachtig is het helemaal een zwijn qua eten.

En de moeder van die hengst was dus haast niet dik te krijgen, en kreeg eerdere jaren 2 keer 2 scheppen krachtvoer per dag! (Ik noem even de scheppen, qua brok was dat 2 keer een kilo, maar de paardenmeel weegt veel minder.) En dat was een merrie die niets deed. Daarmee ook de vraag van Vesceron beantwoord, mijn merrie is fokmerrie en heeft nog nooit wat anders gedaan, en geen moeilijke bevallingen gehad. :D

Inowa, is er echt een dekbewijs afgegeven geweest? Ik heb namelijk het vermoeden dat er iets anders aan de hand is bij die merrie, aangezien de merrie ook bij handelaars is geweest, en met de combinatie van die hengst, denk ik dat het een bloedmerrie is geweest. Worden geen dekbewijzen bij gegeven, hoewel E nooit moeilijk doet als ze achteraf aankloppen, dan komen de dekbewijzen alsnog. Vaak is er gekenmerkd in het paspoort welke hengst er gebruikt is, ze plakken er stickertjes in (die overigens weer vaak door de handelaren eruit gehaald worden, om ze als niet drachtige merrie te verkopen).
Die merries worden de eerste 6 weken dracht gebruikt als bloedmerrie, daarna gaan ze naar handelaars.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:55

Dank je wel Neonlight, wederom gerustgesteld :D

Even een domme vraag, sorry alles is nieuw voor me :o
Hoe zit dat met het dekbewijs? Wat is het, wanneer krijg je het en van wie?
Ik heb wel van KWPN een rekening voor registratie gekregen, maar dit is niet hetzelfde denk ik?