[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:56

voor een eerste dracht vind ik haar best dik hoor, wordt rollen tegen dat ze aan de tijd is.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:07

Ja,ik vind het ook best dik! Maar ik schrik van niks meer sinds ik shetjes heb :') (jawel,ik zou liegen,van Dustinslover Fewie ben ik echt geschrokken van de omvang van haar buik :') )

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:11

Fewie is ook wel een geval apart :P

Kid krijgt ook een lekker buikje. Gisteren kreeg ik ineens een staak-actie. Zijwaarts in draf mét een zwangere buik vond mevrouw geen goed idee :')

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:20

gaan jullie baby's tzt eigenlijk naar de opfok of houden jullie ze thuis (en hoe)?
Wij krijgen volgend jaar ons eerste zelf gefokt veulen.
Heb een gemengde kudde, moeder is 19, pony(merrie) van 28, ruin van 16 en ruin van 9.
Als ik veulen thuis zou houden dan zou er dus geen leeftijd/speelmaatje zijn. Als het een hengstje wordt
gaat hij zowieso naar de opfok, wat zouden jullie doen met een merrie?
Ik denk dat ik haar dan ook naar de opfok laat gaan.
(alleen is het jammer dat je thuis de plaats ervoor hebt en haar dan nog niet thuis ziet opgroeien)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:28

Ik hoop volgend jaar mijn eigen huisje met land te kunnen huren hier van kennissen. Opfok kennen ze niet echt hier in dit deel van Oostenrijk, al kun je natuurlijk vast wel ergens in een groep norikers inscharen.

Ik heb zelf een ruin en merrie staan dan dus dat is wat weinig voor een veulen. Ik plaats dan een oproepje of er 1 of 2 mensen zijn die hun veulens bij me willen stallen, zodat we een leuk groepje hebben.
Mijn veulen elders inscharen kan ook nog, maar dan moet ik wat boeren langs en kijken of er eentje is die zijn paarden niet 24 uur per dag opsluit in de winter. Ik wil ze namelijk zomer en winter in een lekkere uitloop/weide met schuilstal hebben.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:17

Enjoy ik zou die toch gewoon thuis halen als je de plaats heb. Het is niet dat het veulen geen gezelschap krijgt.
Ik ben niet zo pro-opfok. :o Toch niet als je ze niet zelf ook wat in het oog kunt houden wb gezondheid en hun rangorde. Je zal maar het kneusje hebben.
Gemengde kudde is nog altijd het beste qua paardenopvoeding,en je ruin van 9 is ook nog best jong toch! Helemaal ideaal is als er inderdaad nog een leeftijdgenootje kan bijlopen,maarja!

Wij houden veulens gewoon hier,jong grut zat,al zijn de jongste intussen ook al 2.5 jaar,maar dit jaar bestaat de kans wel dat we een veulen aanhouden,als het echt helemaal ons ding is.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:32

ik hou veulen ook thuis hengst of merrie maakt niks uit hoe of wat verder weet ik nog niet maar heb te vaak gezien dat veulens in elkaar geschopt worden

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:38

Ik moet zeggen dat ik ook helemaal geen voorstander ben van alleen maar kleintjes in een groep zonder volwassen paarden. Kleuterklas zonder juf.
Dan heb ik nog liever een veulen alleen bij mijn merrie en ruin. Maar zeker als er een hengstje geboren wordt is een speelmaatje wel erg leuk. Nou is mijn ruin pas 5 en ook lief en speels dus het is allemaal afwachten en beetje op het gevoel afgaan denk ik.

Stel er wordt een hengstveulentje geboren en ik kan niemand vinden die zijn veulen erbij wil zetten dan koop ik wel een hengstveulen ergens als gezelschap en zien we later wel weer of die blijft na inrijden etc.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:45

Veulen gaat naar de opfok waar alle andere veulens van deze eigenaar ook naar toe zijn gegaan. Zijn allemaal fijne paarden geworden - goedgemanierd (naar mens en paard), netjes in de hand geweest, op tijd ontwormt, bekapt etc :)

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:51

ik wilde dat eerde ook altijd maar te vaak mis zien gaan,,
veulen met ocd door klap op sprong vergroeiing in nek door val,
en ga zo maar door sorry daar gooi ik mijn veulen niet zij,
plus ik wil dat mijn veulen veulen brok krijg en daarna 1 en 2 jarige het is niet voor niets gemaakt denk ik dan!!!

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:55

Dank voor jullie antwoorden!
Als het een merrie wordt (wat ik stiekem hoop) blijft ze thuis :D
Een hengstje bekijk ik tzt wel ff

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:22

Hier hangt het er echt vanaf (ook van de hoeveelheid plek die ik heb). mijn hengstje heeft vnl in de opfok gestaan, is nu 2.5 en staat er nog steeds, wel een kleinschalige, superplekje, wordt binnen en buiten gezet, komt dus ook in de hand en hij is mooi mak. Leert hij veel van, bij jonger hengstje en bij een oudere ruin (en daar wordt hij netjes door op zn plek gezet). mijn 2 jaarlingmerries hebben ook in een kleinschalig opfokgroepje gestaan, heeft de ene merrie erg goed gedaan, stond ook een oudere merrie bij, maar andere merrie heeft toen dat ongeluk gekregen met dat onweer. Of dat nu opfokfoutje was, denk ik niet, kon bij mij thuis ook gebeurd zijn. veulen straks wordt waarschijnlijk ook wel opfok tenzij ik plek over heb, voor hengstjes vind ik het wel belangrijk dat ze sociaal opgroeien en die hou ik dan liever niet alleen thuis. tenzij deano voor opvoedhulp gaat spelen straks.
dus heel variabel. opfok is niet slecht, maar kleinschalig en zelf een goed oog erop houden is denk ik wel een mooie optie.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:30

die opfok bedrijven waar ik het over heb zijn grote,
als we geen mogelijkheden hebben ga ik ook opzoek naar klein opfok maar hou baby bonita lieven thuis

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:36

ja thuis is zowiezo het fijnste
Ik hou ook gewoon heel erg van met dat jonge spul bezig zijn. Alles heb ik van baby af aan muv 1 merrie. 1 als jaarling gekocht en de rest als veulen al. blijft toch fijn. Wil straks ook niet allemaal boxen, maar ook een stal met gewoon voerhek voor voor alle jonge spul.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:55

Dag bokkers!

mijn ervaring met de opfok is een beetje verschillend. Voor mij is wel duidelijk dat het voor sommige paarden niet werkt in verband met voeding. Zo heb ik er vorige maand eentje heel mager uit de opfok gehaald die nu weer opknapt. Persoonlijk zou ik liever een klein groepje aan huis houden zodat je er veel zicht op hebt en mogelijk kunt bijvoeren, maar helaas is dat vaak niet mogelijk.

Ik heb ook een keer eentje uit de opfok gehaald die gevoelig bleek te zijn voor de zon.

Nog even wat anders. Op Paard&Lifestyle is net een artikel gepubliceerd over drachtige merries en voeding. Het is geschreven door dierenarts en voedingsdeskundige Anneke Hallebeek. Lijkt mij voor iedereen met een drachtige merrie wel interessant! http://www.paardenlifestyle.com/voorkom ... e-merries/

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:56

Gabbana loopt bij de Eifelopfok. Heb ook expres daar een plek gereserveerd.

Zij hebben gemengde groepen kwa leeftijd. Bij elke groep lopen ouder dieren.
Hengsten en merries worden uiteraard wel gescheiden. In de merriegroep loopt wel een oudere ruin.

Ongelukken in de opfok gebeuren vaak doordat er te veel in te kleine ruimte staan en/of dat de paarden lang binnen zijn geweest en dan ineens weer naar buiten kunnen.
Bij de Eifelopfok hebben ze 24/07 weidegang met schuilstal op de wei. De weides zijn ook nog eens enorm groot. In de wei hebben ze 's winters ook onbeperkt toegang tot hooi. Ze worden tevens allemaal individueel gevoerd. Elke dag dus in handen en controle.

Een ongelukje kan natuurlijk altijd gebeuren, maar naar mijn mening hebben ze het hier wel goed voor elkaar. Ik ga 1x in de 4/5 weken kijken. En als ik eens foto's wil, dan mail ik even, en krijg ze daags erna.

De kwaliteit en managementsystemen van de verschillende opfoks verschillen tegenwoordig nogal, ook binnen Nederlandse grenzen. Naar mijn mening is schrijven dat je "anti-opfok" bent, dus wat kort door de bocht.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:16

Ik ben vóór de opfok!
Een veulen leert zoveel van zijn leeftijdsgenoten, ik heb Mexx 1/2 jaar in de opfok en een 1/2 jaar thuis gehad, ieder jaar tot haar 4e jaar.
De tijd dat ze thuis was paste ze zich geweldig goed aan, maar ik merkte wel dat als ze op het land stond met haar leeftijdsgenoten dat ze dan echt gelukkig was, en kon dollen, rennen en spelen!
Mijn veulen gaat dus vanaf april tot nov de opfok in, en de wintermaanden thuis, totdat hij/zij 4 jaar is. :)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:32

Ik ben niet tegen opfok.
Ik persoonlijk zou daar niet voor kiezen na de ervaring met Patje in de opfok en nu was die kleinschalig.
Ongelukje kan overal gebeuren,helaas met Patje ook gebeurd.
Hij stond er net twee weken werd gebeld dat ze hadden lopen donderstralen en Patje gevallen was.
Ben er geen gegaan da erbij hechtingen zware ab twee weken boxrust hij was net 6 maanden denk .
Op stal gaf problemen omdat hij eerst alleen stond later kwam er een maatje bij.
Stro werd in mijn ogen op bezuinigd....drinkwater was er niet altijd voldoende.
Werden met de vorst en hele koude wind zonder schuilmogelijkheden op de wei gezet 24/7 op zich fijn voor ze maar ik zie dan liever schuilmogelijkheid.
Hooi/voordroog was er voldoende ze liepen met z'n 6en in een paddock ter grote van een rijbak.
Twee stalletjes waar ze dan in konden.

Ontwormen is na een flinke besmetting in overleg met da gedaan.
Ik ben er weg gegaan,wil ons veulen niet in de opfok zetten.
Heb er geen goede ervaring mee,er zullen zeker opfoks zijn die aan mijn eisen voldoen maar heb liever het zelf in de hand.

Parje heeft er waarschijnlijk nog schade aan overgehouden

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:43

dat is de reden waarom ik niet pro-opfok ben dus. (ik schrijf niet anti-opfok ;) )
Maar ben heel zeker dat er ook fijne zijn. Alles zit hem in hoeverre er toezicht gehouden wordt en ook daadwerkelijk genoeg gevoerd/ontwormd/gecontroleerd wordt. Daarom kan het een fijne optie zijn als je zelf ook goed een oog in het zeil kunt houden,maar ik persoonlijk ga het niet doen,door de opties die ik thuis heb,en in mijn ogen beter zijn.
In Belgie is opfok niet eens zo heel courant.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:51

Tsja, een balkon heb je niet zo veel aan :D

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:16

Ik heb een plekje gereserveerd bij Stal Huusstede in Aalten.
Ken meerdere mensen die daar met hun dier gestaan hebben en denk dat dat een super plekje is.
Tja misschien is meerdere jongen dieren bij elkaar niet ideaal maar ik zou een gemengde kudde toch niet gerealiseerd krijgen.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:23

Tooske schreef:
Ik heb een plekje gereserveerd bij Stal Huusstede in Aalten.
Ken meerdere mensen die daar met hun dier gestaan hebben en denk dat dat een super plekje is.
Tja misschien is meerdere jongen dieren bij elkaar niet ideaal maar ik zou een gemengde kudde toch niet gerealiseerd krijgen.

Voor je ongeboren veulen al een plekje gereserveerd?
Moet je het geslacht niet weten om te reserveren?
Laatst bijgewerkt door enjoy86 op 14-11-12 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:30

Ja, ik weet toch al wat ik wil kan er niet vroeg genoeg bij zijn...
Nee hoor dat hoeft niet.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:52

Ik had ook al een plek gereserveerd, terwijl Jorina niet eens drachtig was op dat moment. (En dus ook niet geworden is helaas).
Een goede opfok zit heel snel vol.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:26

Ja idd ze zitten gauw vol. Ze wil wel graag na de geboorte het geslacht weten.