[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 23:12

Omdat je er eigenlijk 100 procent bij wil zijn dat mocht het mis gaan je in kan grijpen. Maar ook na de bevalling het veulen en de merrie op kan volgen voor een goede start.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 23:34

Amitro123 schreef:
Cioccolato schreef:
Ik zou der nog steeds nu naar een bevalstal brengen. Naar iemand die er echt verstand van heeft.

En ja, liever ruimer van tr voren voor de bacteriën. Maar in dit geval liever onder toezicht van mensen die er al wat meer verstand van hebben.

Ja wou ik ook doen, maar nu ben ik bang dat als ze bijvoorbeeld overmorgen zou bevallen dat de biest nog geen weerstand bevat tegen de bacteriën die daar zijn voor als het veulen geboren wordt. Dus ik vind het wel moeilijk nu. Als ze thuis nu bevalt ga ik zowieso de veearts laten komen voor alle zekerheid.

Weg brengen kan nog zeker wel hoor. Ik weet niet van waar je bent? Wellicht kan ik je helpen?

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 00:14

Hommage schreef:
Imani_abby Sterkte daar! Hopelijk kunnen ze het nog flink rekken.

Amitro123, heb je wel een birth alarm? Dat is zeker in combinatie met camera wel heel fijn. Ik heb zelf ook geen stroom en wifi, maar de Reolink GO PT Ultra werkt bij ons top.

Meissieline bekend plekje! Van welke hengst is jouw merrie dragend?

Haha ohja?
Mijn merrie is dragend van spotilas. En die van jou?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 00:15

Amitro. Als je haar niet goed in de gaten kan houden, is de beste keuze om weg te brengen. Er kan zoveel misgaan...

Muronia. Wat leuk zo'n lammetje <3
Eloon is er dus ook echt klaar mee. Het wordt warmer. Dus laat ze maar komen :):)

Imani-abby. Heel veel sterkte. Een spannende tijd, hopelijk verloopt alles goed, en kunnen ze nog rekken

Meissieline. Bijna veilig, spannend

Kabayo. Dat is wel verdacht ja :wow:

Babootje. Wat een heerlijk ventje <3

Nieky. Nog één veilig *\o/* hoe gaat het met fleur?

Uier was wat nattig bij rosa. Stro hing eraan. Haar buik leek ook wat hoger te liggen. Ik mocht voor het eerst haar uier weer aanraken. Uier kan voller, maar je weet het nooit. Dus ik hou haar toch maar extra in de gaten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 00:36

AM_Horses schreef:
Amitro. Als je haar niet goed in de gaten kan houden, is de beste keuze om weg te brengen. Er kan zoveel misgaan...

Muronia. Wat leuk zo'n lammetje <3
Eloon is er dus ook echt klaar mee. Het wordt warmer. Dus laat ze maar komen :):)

Imani-abby. Heel veel sterkte. Een spannende tijd, hopelijk verloopt alles goed, en kunnen ze nog rekken

Meissieline. Bijna veilig, spannend

Kabayo. Dat is wel verdacht ja :wow:

Babootje. Wat een heerlijk ventje <3

Nieky. Nog één veilig *\o/* hoe gaat het met fleur?

Uier was wat nattig bij rosa. Stro hing eraan. Haar buik leek ook wat hoger te liggen. Ik mocht voor het eerst haar uier weer aanraken. Uier kan voller, maar je weet het nooit. Dus ik hou haar toch maar extra in de gaten.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Hoe bedoel je dat haar buik hoger is gaan liggen? Heb je foto’s van hoe het eerst lag? Dan kan ik het me inbeelden.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 00:40

Hee Seven mooie nieuwe merrie. Ook drachtig van Denver US. Krijgen wij ook een veulen van.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 07:50

O wat leuk baudy ik kende de hengst wel van naam maar heb me nooit echt in hem verdiept. Vanwaar hebben jullie hem gekozen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 08:20

AM die begint in de buurt te komen *\o/*

Oh het veulen heet Ventje, nu snap ik hem pas. Wat een leuke naam voor een leuk Ventje <3

Amitro ik zou de tips hier ter harte nemen en de merrie naar een beval-stal brengen. Mocht je de bevalling missen en/of er gaat iets niet volgens het boekje dan heb je geen idee wat je moet doen en breng je daarmee het leven van het veulen en je merrie in gevaar. Dan is het risico dat er iets niet goed gaat als je haar wegbrengt vele malen kleiner. Het is niet flauw bedoeld maar je vragen getuigen ervan dat je echt niet bent voorbereid en dat vind ik persoonlijk erg gevaarlijk zo vlak voor de bevalling. Een bevalling van een paard blijft altijd een beetje een spannend moment, ook als je meer ervaren bent maar snel kunnen ingrijpen en basiskennis hebben is wel echt het minste dat je moet kunnen.

330 dagen hier vandaag, op naar de laatste paar... hoop ik :+

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 09:12

AM, blijft ook alles aan plakken :') ben benieuwd hoe snel het gaat +:)+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 09:27

Muronia schreef:

Zou mooi zijn als dat warme weer de trigger is. De laatste loodjes zijn altijd zwaar voor de merrie.
Die van mij heeft bijna een maand! overdragen. Dat vond ik ook wel spannend.

Muronia schreef:
Oh het veulen heet Ventje, nu snap ik hem pas. Wat een leuke naam voor een leuk Ventje <3

Eigenlijk Ventura. Dat is Italiaans voor goede afloop, geluk. En dat vonden we wel toepasselijk gezien de red bag. Die naam is ook echt op de dag zelf gekozen, want eigenlijk hadden we een andere naam.
Ventura wordt natuurlijk al snel Ventje. :D

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 09:37

Muronia schreef:
AM die begint in de buurt te komen *\o/*

Amitro ik zou de tips hier ter harte nemen en de merrie naar een beval-stal brengen. Mocht je de bevalling missen en/of er gaat iets niet volgens het boekje dan heb je geen idee wat je moet doen en breng je daarmee het leven van het veulen en je merrie in gevaar. Dan is het risico dat er iets niet goed gaat als je haar wegbrengt vele malen kleiner. Het is niet flauw bedoeld maar je vragen getuigen ervan dat je echt niet bent voorbereid en dat vind ik persoonlijk erg gevaarlijk zo vlak voor de bevalling. Een bevalling van een paard blijft altijd een beetje een spannend moment, ook als je meer ervaren bent maar snel kunnen ingrijpen en basiskennis hebben is wel echt het minste dat je moet kunnen.

Ja inderdaad, ik ben ook maar 17 en heb echt nog nooit iets zoals dit meegemaakt. Ik hoop wel dat ze me direct bellen als ze bevalt zodat ik bij haar bevalling kan zijn. Dat kan ik toch nog bijleren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:10

Zodra de bevalling begint ben je al te laat als je gebeld wordt. Voortekenen kunnen wel gemeld worden :j
Misschien kun je vragen of het gefilmd kan worden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:13

Cioccolato schreef:
Zodra de bevalling begint ben je al te laat als je gebeld wordt. Voortekenen kunnen wel gemeld worden :j

Sommige beval-stallen hebben een camera op de stal staan, zodat je de bevalling kunt meekijken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:29

Babootje schreef:
Cioccolato schreef:

Sommige beval-stallen hebben een camera op de stal staan, zodat je de bevalling kunt meekijken.

Dat is zo slim bedacht dat ik me schaam dat ik er niet zelf aan heb gedacht :')

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:31

Babootje schreef:
Cioccolato schreef:

Hier is een sensor aan het paard die een melding geeft wanneer ze bevalt. Dus ik kan niet meekijken jammer genoeg. Filmen is wel een optie

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:59

Charaya maakt goede uier aan, veel voller maakt ze ze niet altijd, wel gaan dan eerst de spenen recht staan. Maar dat was de 1e keer wel zo, de 2e keer stond ze op deze manier met haar uier en een dag later was het er.
Maar ik denk deze nacht nog niet. 321
Afbeelding
Afbeelding

Celwa haar uier komt wel langzaam, ze neemt de tijd :D 340 dagen
Afbeelding
Afbeelding

Charinde zit nu op 298 dagen! :o

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:22

Spannend ranjarietje!

Hier vandaag 300 dagen en er lijkt wat te veranderen in het uier, ben zo benieuwd <3

Afbeelding

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:35

Ff een vraag kan je ook menselijke glijmiddel gebruiken voor het paard?
Want vroeg mij af of ik gewoon ff naar de drogist kon rijden of perse echt moet bestellen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:44

Laylah2002 schreef:
Want vroeg mij af of ik gewoon ff naar de drogist kon rijden of perse echt moet bestellen.

Heb je een welkoop, boerenbond of iets dergelijks in de buurt? Want daar verkopen ze glijmiddel.

Menselijke glijmiddel :D Je bedoelt van Durex of zo? Geen idee, maar denk dat dat wel een dure vervanger is...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:54

Koop gewoon bij agradi oid. Grote fles :))

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:27

Sharon, de laatste paar weekjes :D

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 14:19

Kabayo schreef:
Ik heb nog nooit antistoffen getest :o

Imani_abby sterkte! Hopelijk blijft de kleine nog even binnen

En dan nog iets. Zou wat zijn... Merkte vandaag op dat ze ineens uier had?
Maar ze is toch echt leeg gescant en duidelijk hengstig geworden. Ook is ze niet zo dik. Ik vertrouw op mijn dierenarts en ik denk ook niet dat ze dragend is. Maar zou wel een leuk cadeautje zijn :) Ik hou het in ieder geval in de gaten en ga eerst op vakantie
[ Afbeelding ]
Foto van januari
[ Afbeelding ]

Aan de hand van onderstaande foto zie ik wel een mooi rond buikje :j

Hier ook 1tje Gust gescand maar zou dan toch mogelijks drachtig kunnen zijn, ik kreeg de tip: een lintmeter nemen en de buikomvang meten, en na enkele weken nog eens doen

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 15:13

Laylah2002 schreef:

Ik heb bij de Welkoop een grote fles gehaald maar gebruik dat ook voor mijn hartslagmeter als ik ga mennen. Is helemaal niet duur.

Imani dat is even schrikken.. hopelijk blijft die kleine voorlopig nog even zitten.

Amitro weet niet waar je zit in het land maar als je geen hulp hebt en geen camera en birth alarm hebt dan zou ik jouw merrie naar een geboortestal brengen. Als je geen ervaring hebt en het gaat fout dan heb je kans dat je het veulen kwijt raakt en misschien ook nog wel de moeder. En dat wil je niet. Ik had gelukkig hulp van een ervaren fokker want alleen was het mij niet gelukt en mijn dierenarts woont een half uur van mij vandaan dus dan had het veulen te lang vast gezeten.
Ik was blij dat ik een camera heb in de stal dus kon goed in de gaten houden en wist dat het die avond ging gebeuren aangezien de melk eruit spoot.

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 15:37

Amitro, op deze manier is het vragen om problemen, zeker als je geen idee hebt wat je moet doen als het mis gaat. Waarom breng je haar niet gewoon weg zoals iedereen al aangeeft?

Mijn kleine baby is alweer een week oud en ik ben zoooo verliefd.
Afbeelding

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 16:12

Zaquira schreef:
Amitro, op deze manier is het vragen om problemen, zeker als je geen idee hebt wat je moet doen als het mis gaat. Waarom breng je haar niet gewoon weg zoals iedereen al aangeeft?

Mijn kleine baby is alweer een week oud en ik ben zoooo verliefd.
[ Afbeelding ]

Ik ga haar wegbrengen. Ik ben 17 en heb geen rijbewijs dus ik moet tot morgen wachten tot mijn ouders kunnen.