[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:20

Ik ken verder niets van New Foresters dus ik zou het werkelijk niet weten.
Maar er is in ieder geval een beetje nagedacht over de dekking denk ik dan

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:32

Gelukkig wel ja! Veulen zal waarschijnlijk rond 1,48 worden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:40

Dat is een nette maat.
Leuk om te verkopen ook.
Tenminste neem aan dat het veulen sowieso verkocht wordt?
Ben je nu aan het twijfelen of de merrie ook weg gaat?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:42

Ik denk erover om de merrie eerst in de sport te laten uitbrengen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:43

Spannend.
Zo zie je maar dat alle plannen weer kunnen wijzigen.
Ben benieuwd naar de voortgang van deze merrie.
En naar het veulen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:08

miicchhellee schreef:
Ze heeft eigenlijk altijd zoveel brok gekregen, alleen nu is het iets opgehoogd omdat ze het nodig had.
Eigenlijk is het best apart hoe paarden zo kunnen verschillen.
Ze staat qua hooi wel op een strenger dieet omdat ze snel veel te dik wordt

Dik als in 'vet' of een ronde buik? Paarden krijgen vollere darmen door ruwvoer, dus een grotere buik als ze ruwvoer eten. Dan zijn ze niet direct te dik.

Voorheen kregen ze hier ook vrijwel onbeperkt, maar afgelopen zomer is mijn ruin zo vet geworden van een hele goede wei, dat ik ze nu even op dieet heb. 'S nachts gaan ze nu op stal zodat ik per paard ook wat beter kan regelen hoeveel ze krijgen. Heb ze liever iets slanker dan te vet, beter voor de gewrichten en algehele gezondheid.

Voor mijn merrie is het het 2e veulen, voor mij het eerste veulen wat in eigen bezit geboren wordt, maar wel de derde die ik van dichtbij mee maak.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:16

Jibbel schreef:
miicchhellee schreef:
Ze heeft eigenlijk altijd zoveel brok gekregen, alleen nu is het iets opgehoogd omdat ze het nodig had.
Eigenlijk is het best apart hoe paarden zo kunnen verschillen.
Ze staat qua hooi wel op een strenger dieet omdat ze snel veel te dik wordt

Dik als in 'vet' of een ronde buik? Paarden krijgen vollere darmen door ruwvoer, dus een grotere buik als ze ruwvoer eten. Dan zijn ze niet direct te dik.

Voorheen kregen ze hier ook vrijwel onbeperkt, maar afgelopen zomer is mijn ruin zo vet geworden van een hele goede wei, dat ik ze nu even op dieet heb. 'S nachts gaan ze nu op stal zodat ik per paard ook wat beter kan regelen hoeveel ze krijgen. Heb ze liever iets slanker dan te vet, beter voor de gewrichten en algehele gezondheid.

Voor mijn merrie is het het 2e veulen, voor mij het eerste veulen wat in eigen bezit geboren wordt, maar wel de derde die ik van dichtbij mee maak.

Ze wordt echt vet, vrij jammer.
Maar nu mag ze, ze heeft hartstikke dr best gedaan net en ben hartstikke trots!
Vanaf nu mag ze rond worden en van haar bijna vakantie genieten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:20

Wordt ze al rond Michelle?

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:00

Je begint nu wel echt te zien dat ze dragend is, ze zit ook al op 220 dagen.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 00:33

zo even een weekje niet zo actief geweest op bokt en gelijk flink wat pagina's erbij!

astridklomp bedankt voor de handige link! Fairy haar uier is nog steeds hetzelfde dus ik maak me er niet zo druk om :) Roxy begint ook al aardig dik te worden he! Lekker buikje hoor!

Michelle gefeliciteerd met je mooie resultaat van je Kur! En ik zag dat jou merrie gister 220 dagen was? Fairy zit vandaag op de 220 dus we zitten mooi gelijk!

Inowa gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Leuke merrie, wat is haar naam? En fijn dat het van een goedgekeurde hengst is. Leuk hoor 3 dragende merries!

Qua opfok ga ik mij er niet in mengen, hier worden ze of verkocht of gaan ze naar de eifelopfok. Het 1e veulen van Wish is nu 2,5 en staat ook in de opfok. Qua rangorde leren ze daar genoeg naar mijn idee want het is hartstikke duidelijk wie de leider is en wie niet. maar ik denk dat iedereen moet doen wat haalbaar is en wat voor jezelf goed voelt :)

Verder gaat met WIsh en Fairy nog steeds alles goed. Fairy zal morgen waarschijnlijk voor het laatst echt gereden gaan worden en dan mag ze daarna lekker genieten op het land of van een wandelingetje. Ze begint het aardig zwaar te krijgen onder het zadel en ik wil haar vanwege haar leeftijd en weinige ervaring met het rijden alleen maar een positief gevoel geven aan het zadel:) Ik twijfel nog een beetje om misschien het rijden te vervangen door stapritjes buiten. Ze is alleen nog zo groen dat ik voor het rijden nog wel even longeer, dus ik weet niet of het verstandig is om buiten alleen maar te stappen. Ze heeft nog nooit een stap verkeerd gezet, maar toch twijfel ik of ik het wel moet proberen. Buiten uitstappen gaat goed, maar dan is ze natuurlijk aardig moe door het rijden. Iemand ervaring en tips met jonge paarden en naar buiten gaan? :D Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Wish wordt gewoon lekker door getraind totdat ze aangeeft dat het te zwaar is, maar tot nu toe lijkt ze er geen moeite mee te hebben.

Ik wil binnenkort vast een camera aanschaffen, heeft iemand een tip? Het moet een camera worden die verbonden kan worden aan het wifi netwerk en waarbij je ook geluid hoort. Heb internet al afgestruind, maar ben tot nu toe nog niet echt iets tegengekomen die mij geschikt lijkt. Welke camera gebruiken jullie?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 07:38

ponyparadijs schreef:
Zoveel brok Michelle?
Wow daar schrik ik van hoor

Mijn merrie doet geen reet meer sinds ze drachtig is en krijgt 3 kiloscheppen muesli dus ik vind het geen gekke hoeveelheid voor een fanatiek gereden paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 07:39

inowa schreef:
ik kreeg vandaag te horen dat mijn marktpony drachtig is van de goedgekeurde new forest hengst Lomansheide Brent

Wat een fijne verrassing!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:31

Toch zou ik voorzichtig zijn met zo'n verhouding ruwvoer-krachtvoer, zeker straks met zogen.
Mijn keuze bij fokmerries is altijd eerst het ruwvoer rijker maken bv meer lucerne voeren of hooi vervangen voor voordroog. Beste is uiteraard goede kwaliteit gras maar dat is van november-april lastig.
Zodra de verhouding ruwvoer-krachtvoer uit balans raakt, wordt de opname alleen maar minder. Vaak zie je dat ook bij merries die het zogen amper aankunnen, krachtvoer minderen en rijk ruwvoer werkt dan beter dan krachtvoer omhoog.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:27

klopt marije en bovendien heb ik gezien in de cursus paardenfokkerij dat een paard maar 1 tot 2 kg tegelijk kan verwerken de rest gaat verloren en komt er via de stoelgang weer uit. Dus of je nu 5kg geeft of 10kg bijvoorbeeld, kwa opname voedingsstoffen blijft dit gelijk. Je kan dit ook merken aan de stoelgang. Bevat deze bijvoorbeeld vezels of spelt uit het voer dan krijgen ze teveel maar jij geeft brokken zeker? Hoe verdeel je dit dan over de dag?
Ruwvoer is een trage vertering en dit kunnen ze onbeperkt eten.
Gras is nog altijd de beste voeding. Maar vermits de weiden hier heringezaaid zijn, spaar ik deze beter voor straks met zogen en alleen voor haar, de rest zal nog tot de zomer moeten wachten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:47

Urielle schreef:
Mijn merrie doet geen reet meer sinds ze drachtig is en krijgt 3 kiloscheppen muesli dus ik vind het geen gekke hoeveelheid voor een fanatiek gereden paard.

Zoveel meningen zoveel ideeën.
Ieder zijn ding hoor.
En ik denk dat het voornamelijk zo moet zijn dat je op het oog voert.

Ook ik ben van mening dat je beter je ruwvoer kan verhogen.
Krachtvoer is naar mijn idee een overbodig iets.
Natuurlijk hebben sommige paarden bijvoorbeeld meer energie nodig om het werk te verrichten wat wij van ze verwachten.
Maar om 3 kilo of meer te moeten voeren vindt ik overbodig.
Ik denk dat je dan beter op zoek kan gaan naar een ander krachtvoer.

Zoals ik al verteld had:
ponyparadijs schreef:
Dan nog hoor.
Maar ieder zijn ding.

Mijn merrie liep vorig jaar ook nog vol op in de sport op M2 niveau.
Was drachtig en kreeg nog geen halve schep muesli per dag.
Maar goed die staat normaal ook op zo weinig voer.
En daarnaast onbeperkt ruwvoer.
Maar elk paard is anders hoor!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:30

Ik ben zo ooit gaan voeren in samenwerking met een voedingsdeskundige, mijn merrie eet momenteel drie plakken voordroog van een groot pak op stal en buiten nog extra (kan ik niet controleren maar zij is de baas in de groep) .
Bij haar muesli krijgt ze ook nog lucerne.
Volgens de voedingsdeskundige gaat het inderdaad om de verhouding krachtvoer en ruwvoer dus je streven zou niet zo min mogelijk moeten zijn maar het geheel in balans brengen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:56

Mijn idee is het volgende, als je het juiste voer weet te voeren hoef je helemaal geen grote hoeveelheden te voeren, want ten eerste is het ongezond (krijgen ze nl veel minder ruwvoer binnen wat voornamelijk essentieel is en het kost je een vermogen, wat niet nodig is.
Mijn sportruintje die wordt altijd een beetje dunnetjes als die binnen komt na de zomer, wat stress, wat diarree, wat meer in het werk,... Hij krijgt nu ipv zn muesli (Naturell van Marstall, waar hij een kgtje per dag van kreeg), 2x daags 1/4kg Build en glow van Dodson & Horrell, dat is een voer wat behoorlijk vetrijk is door de oliën, maar waar je dus geen kg's van hoeft te voeren, daarnaast krijgt hij per voerbeurt meerdere scheppen lucerne (ruwvoer met goed opneembare eiwitten), en voordrooghooi. Op die manier hoef ik zn ruwvoerhoeveelheid niet terug te schroeven en geen kg's erin te gooien wat onnodig zijn en waardoor hij ook nog een keer barst van de energie en onnodig energie verloren laat gaan.
Merries net zo, die worden onbeperkt voordroog gevoerd, niet extreem rijk, omdat ze niet teveel nodig hebben, krijgt elke dag hun Marstall force vitaminekorrel en waar nodig nog een beetje muesli voor de lekker erbij eventueel. Maar ze staan prima in conditie, ook heeft elke stal een liksteen of mineralenemmer. Voor shows net zo als ik hoor hoe pony's volgestopt worden, dat snap ik niet, ik heb die van mij in showconditie met een minimaal aan voer, (geen 4-5kg voor een b pony zoals ik zo vaak hoor (Per voerbeurt!!!)).

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:21

Gaaf inowa dat er toch nog een dekbewijs bij zit!

Voor mij wordt het mijn eerste zelf gefokte veulentje en voor mijn merrie ook de 1e. Heb 1 keer een geboorte mee gemaakt waar ik ook gelijk bij was en alles van top tot teen heb gevolgd. Wel meerde merries drachtig mee gemaakt.

Mijn merrie krijg normaal 1 schep muslie per dag (560 gram) Ben op advies van de voerleverancier ( marstall ) gelijk overgestapt op merrie muslie, is goedkoper dan de muslie die ik daarvoor voerde, maar die was rijk aan kruiden wat niet atlijd goed is voor de vrucht. En aangezien de merrie muslie goedkoper is zullen ze dat niet voor niks zeggen. Ik moest dit opbouwen naar 400 gram per 100 kg lichaamsgewicht. Merrie weegt ongeveer 500/525kg denk ik, en voer nu 3 scheppen per dag. Dan zit ik op 1680 gram per dag. Vanaf 8 maanden de volledige 400 gram per 100kg lichaamsgewicht geven werd mij verteld door marstall. Voor mijn doen is dit aardig veel, nu al maar ze doet het er goed op en wordt niet overdreven dik. Verder krijgt ze smorgens een grote berg hooi/voordroog en rond een uur of 4 nog een keer. Daar heeft ze genoeg aan want ik zie altijd nog wat liggen. Ze staan op stro dus ook altijd wat te knabbelen. Momenteel wordt ze nog 5 dagen gereden in de week ongeveer, variërend van buiten rijden tot fanatiek dressuur. Eind november of december start ik haar nog paar keer.
Ik voer dus wel heel gericht, normaal met rijden ook als ze niet drachtig is, voer ik voor wat ik de dag er na doe. Doe ik minder met haar krijgt ze de dag er voor ook minder krachtvoer om onnodige afvalstoffen te voorkomen.

Mijn andere merrie, is niet drachtig, mag M2, L springen en L eventing starten en staat op 3 scheppen sportmuslie van Marstall per dag. Dat is in totaal ook 1680 gram. Op de zak staat eigenlijk meer te voeren maar ik vind het zat. Het is zo'n berg anders in 1 keer. Daarnaast ook voordroog/hooi in ruime mate, staat ook op stro.

Beide paarden staan indien het kan ook nog een aantal uur, tot hele dag op de wei.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:44

Hier krijgt de jaarling enkel en alleen hooi, doet het er goed op, heeft de hele dag door wat hooi, niet alles in een keer, is vet zat.

Hengst is veel te vet, en die krijgt maar een heel klein beetje brok, dit om de rust te houden tijdens het voeren van de merrie. Die krijgt overdag 1,5 plakje hooi verdeeld over de dag.

De drachtige merrie krijgt 200 gram merriebrok, en 3 plakjes hooi, dit zit mooi op gewicht momenteel. Dus die krijgen echt niet veel hier. Gaan ook maar 2 uurtjes op weide per dag, de merries. De hengst staat enkel nog paddock.

Merk dat ze het hier nog erg goed op doen, dus ga dit ook niet aanpassen. In de zomer krijgen ze enkel voormiddag hooi, namiddag staan ze tot 's avonds laat op weide

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:54

Pony of paard scheelt ook behoorlijk natuurlijk, de hengst geef ik nu een kilo omdat hij ging interen door het springen. Die wordt dik van niks en stond voor dressuur op max een halfje.
Maar de merrie is echt een enorm kasteel met veel body, die heeft het echt nodig. En nu drachtig is het helemaal een zwijn qua eten.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:33

Mijn merrie krijgt 2 keer per dag 1 kilo dieetmix van subli en zo rond de 10 a 12 kilo hooi wat ik nu wel wat opbouw, daarnaast nu voor de laatste loodjes een supplement met enkel vitamine mineralen en spoorelementen voor de dracht en het veulen. Als ik mijn merrie zoveel krachtvoer zou geven legt ze het loodje, als ex-hoefbevangen paard, ik zou het niet durven hoor, het risico wat je neemt wat betreft het verteringsysteem :n
Maar ieder zijn manier natuurlijk

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:54

Fotsy schreef:
Dustinlover schreef:
Vind jullie ruwvoer ook echt laag.. Mijn grote merrie (niet dragend) krijgt nu 15/20kg hooi(ongeveer) en halve emmer bietenpulp,1 kilo sportbrok, halve kilo muesli en 1 kilo paardenmeel verdeeld over de dag.

en dit voor 1 paard DL? wow :wow:
Heb ik even een goedkoop paard zeg, ik doe een ganse maand met een grote baal voor 1 paard en 2 pony's (en dit omdat ze niet meer op de heringezaaide weide mogen), zak van 15kg light eten, doe ik drie weken mee voor de drie. En jullie kennen mijn paardje ondertussen, die staat toch niet ondervoed he ;)
Ik geef nu stillekes aan wat lucerne bij, kan ze wat aan wennen en bevat veel eiwitten. En binnenkort vitaminen en mineralenkeur.
Af en toe geef ik eens slobber, maar niet zo vaak, mijn merrie wordt dan gek en staat, ja te kwispelen met haar staart, niet normaal :o een echt slobbermonster, heel raar

Marije oh wat wordt het toch al spannend bij jou, voor we het weten is het Kerst en Nieuw en dan aftellen.

Voor 1 paard inderdaad.. Dit zijn de paarden die ik momenteel heb staan(hou je vast):
- 9 jarige kwpn merrie 1.62
- net 2 jarige hengst 1.65/1.70
- 2 d pony veulens
- 8 mini's
- 2 mini veulens

Hierbij voer ik 4 balen per maand op van 400kg. Dus zo'n 1600kg hooi in de maand... En dan de brokken nog die ze krijgen. Nu eet mijn 2 jarige hengst erg veel omdat die erg hard aan het groeien is en erg mager toen ik hem kreeg.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:59

Hier krijgen ze op het eind van de dracht en tijdens het zogen (tot ze op goed voorjaarsgras lopen) bietenpulp erbij. Dat houdt ze mooi vol op de rug en is altijd het eerst wat ik erbij ga voeren als er meer vlees op moet en het zorgt voor een goede vertering.
Nadeel van een grote hoeveelheid krachtvoer is dat het een aanslag is voor het verteringsstelsel en dat daardoor de opname alleen maar minder wordt, ook van het ruwvoer. Vaak zie je ook dat je er alleen maar meer in moet gaan gooien en dat je dan met een veulen van amper 4 maanden zit terwijl de merrie alleen maar afvalt en dat het veulen er vroeg af moet.
Voor de paarden die hier in het seizoen flink in het werk staan, ben ik ook niet vies van flink voeren maar dan gebruiken ze het op een andere manier dan een fokmerrie.
Maar goed, wat iedereen voert moet je zelf weten natuurlijk.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:10

Ben ik even afwezig zijn er direct weer 3 pagina's bij gekletst.
Voor Liberty word dit als het goed is het 3e veulen. Voor mij wel het eerste veulen. Voor mij dus spannender van voor haar.

Liberty krijgt 6x per dag gevoerd, 4 keer een plak hooi (á 3/4kilo per keer) en 2 keer per dag een handje biks. Hier doet ze het prima op. Lekker actief en goed in de vacht, maar toch niet te dik en een goed groeiende baby.

Over de opfok discussie, die van mij gaat denk ik ook de opfok in. Bij ons op stal zijn de enige geschikte maatjes 2 shetlanders die toch wel een stuk ruwer spelen dan een baby aan kan denk ik. Daarbij zijn er ook geen leeftijdsgenootjes voor de rest.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:31

Shets zijn idd niet altijd goede opfokvriendjes. Hier werd ons veulen de hele tijd nagejaagd door de shets, die had geen leven meer. Mocht niet eten, kon niet rustig gaan liggen om te slapen en was alleen maar aan de ren door shets die in haar benen beten. Heb ze dus ook maar weer uit elkaar gehaald..