Iorrr schreef:Ineke heb je de moeder al weer bijgezet aan het werk? Vind ik vrij vlot... Laat je het veulen er dan gewoon bijlopen? Wij beginnen vaaak als het veulen ongeveer een maand is, maar laten het veulen op stal.
De Merrie is afgelopen zondag voor het eerst weer gelongeerd. Toen maar 5 minuutjes, paar rondjes linksom, paar rondjes rechtsom. Maandag, dinsdag, woensdag tien minuutjes en vandaag voor het eerst een kwartier en vandaag weer met hoofdstel en touwtjes. Is niet echt een bijzet die ik eraan heb, dat werkt veel sterker in dan deze touwtjes. Ik ga zo een plaatje zoeken om te zien wat ik bedoel. Klinkt intensief voor een net bevallen merrie, maar het werk is nog erg licht. En ik hou de stopwatch erbij zodat ze echt niet meer dan 10 minuten loopt. Paar rondjes draven en dat is het. Ik longeer haar altijd los, ze mag dan door de hele bak lopen, longeren aan een longeerlijn doe ik eigenlijk nooit.
Veulen loopt gewoon mee, die paar minuten kan ze echt wel aan. Als ze wil mag ze ook gewoon ergens stil gaan staan, daar is ze vrij in.
Als ik merrie lief niet longeer dan wordt ze heel vervelend en gaat ze de andere paarden en de bak slopen, dat is ook niet echt de bedoeling. In de dracht is ze nog tot een paar dagen voor de bevalling gelongeerd, niet meer dan een paar rondjes stap en draf, net zoveel als nodig was om haar vriendelijk te houden. Naar ons toe is ze trouwens nooit vervelend, het is meer dat ze naar de andere paarden vervelend is als ze niet loopt.
De bedoeling is dat ik er over een maand weer voor het eerst opstap. Voordat ik ga rijden komt eerst de chiropractor en de fysio om te controleren of haar rug goed is en alle spieren.
Het veulen gaat morgen voor het eerst even weg bij moeders, maar niet alleen op stal. Daar heb ik nare ervaringen mee. Ik zet het kleintje in de weide naast de rijbak. Dan kan ze haar moeder zien en horen en meestal gaat dat heel goed. Vorig veulen is op die manier heel zelfstandig geworden en die konden we met een paar maanden rustig uren lang van haar moeder scheiden. Veulen liep dan in de weide rustig te grazen samen met de andere paarden.
edit: dit bedoel ik met de touwtjes. Bij mij staan ze zelfs nog langer en de merrie loopt niet aan een longeerlijn.