[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:11

Bij de action.

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:20

Muronia schreef:
Bij de action.

Zijn die draadloos? Want ik heb geen stopcontact in de buurt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:23

Ik heb er een verlengkabel aan geknoopt. Draadloos zijn ze niet. Ik zou ook eigenlijk niet weten waar je die kan kopen. Misschien iemand anders?

Ik snap alleen niet helemaal dat je hier nu pas mee bezig bent. Heb je die merrie pas net?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:27

Ik zou der nog steeds nu naar een bevalstal brengen. Naar iemand die er echt verstand van heeft.

En ja, liever ruimer van tr voren voor de bacteriën. Maar in dit geval liever onder toezicht van mensen die er al wat meer verstand van hebben.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:37

Je zou eens kunnen zoeken op een camera die met zonnepaneel werkt. Maar is er dan wel internet? Ik neem dan aan van niet. Dat heb je dus een 4G camera op zonnepaneel nodig lijkt mij.

Staat ze aan huis of een stalling? Een weiland ergens zonder huizen?
Als het aan huis is zou ik een verlengkabel leggen en een lange internetkabel ofzo.

Waken wanneer paard niet aan huis staat, zonder camera is bijna niet te doen. Dan moet je er al gaan kamperen waar je haar in het zicht hebt.

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:41

Cioccolato schreef:
Ik zou der nog steeds nu naar een bevalstal brengen. Naar iemand die er echt verstand van heeft.

En ja, liever ruimer van tr voren voor de bacteriën. Maar in dit geval liever onder toezicht van mensen die er al wat meer verstand van hebben.

Ja wou ik ook doen, maar nu ben ik bang dat als ze bijvoorbeeld overmorgen zou bevallen dat de biest nog geen weerstand bevat tegen de bacteriën die daar zijn voor als het veulen geboren wordt. Dus ik vind het wel moeilijk nu. Als ze thuis nu bevalt ga ik zowieso de veearts laten komen voor alle zekerheid.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:53

Rensju vervelend idd als je niet weet of je schapen drachtig zijn. Kun je schapen ook scannen eigenlijk?

Amitro123 Als ze rolt uit pijn/ongemak moet je het in de gaten houden. Anders kan het geen kwaad. Ik zou zeker een camera hangen om ze verder in de gaten te houden.

Garffpamela ik doe eigenlijk vanaf dag 1-2 eens een halster aan. Gewoon spelenderwijs ze er wat mee aaien en dan omdoen. Naar buiten op de weide gaan ze pas na een maand. Voor die tijd gaan ze dagelijks op de paddock hier.

RanjaRietje hoe is het vndg met je merrie? Nog veranderingen?

Lideli Dat is toch al een flinke uier. Benieuwd hoelang het nog duurt.

Am_horse Het is idd te hopen dat ze zo niet gaat liggen voor te bevalling :=

Imani_abby jeetje wat klote zeg. Hopelijk blijft je baby nog even zitten. Heb je idd iemand die de Pony's in de gaten kan houden?

Sabbuh Dat begint idd mooi terug te vullen zo te zien.

Muronia grappig he dat Vlinder zo een meisjes uitdrukking heeft en die van babootje een hengsten :D elonia heeft geen haast meer idd.

Babootje wat een geweldig ventje <3

Ashley is vandaag ook 320 dagen dus veilig. Uier is rustig aan het vullen maar nog niks spannend.
Zo valt de buik mee.
Afbeelding

Maar hij steekt langs 2 kanten flink uit :+
Afbeelding
Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
RanjaRietje - Korneweijdes Celwa Caillou - 339 dagen
Nieky1993 - Fleur - 331 dagen
Lideli - Bridget - 330 dagen
Muronia - Elonia - 329 dagen
Sabbuh - Cupra - 329 dagen
Tinniie - Jade - 328 dagen
Am_horse - Rosareina - 328 dagen
Imani_abby - Ollie - 328 dagen
Imani_abby - Mini - 326 dagen
Nieky1993 - Ashley - 320 dagen
RanjaRietje - Goldsberg's Charaya - 320 dagen
Crazy_Funky - Noortje - 315 dagen
Crazy_Funky - Malibu - 309 dagen

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:35

Buikje steekt mooi uit ja Nieky := mooie manen heeft de merrie ook

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:55

Vibabu
Ik ptevies zo lammetjes veulens en de eerste bloemen gelijk dat voorjaarsgevoel :j

Heerlijk hè als ze zo lekker in het zonnetje staan te dommelen <3

Wat leuk muronia
Zo leuk die baby geitjes

Babootje
Wat een plaatje zo en die lucht maakt het helemaal af.
Beweegt ookal makkelijk zo te zien.

Amitro
Ik zou ook ergens neer zetten waar mensen kunnen helpen als er iets is. Want zo te horen maak je je zelf ook wat zorgen over dr.

Kwa uiers ziet het er heel normaal uit maar niet te voorspellen daar aan of het nu of einde van de maand komt. Kwa banden is het ook zo verschillend per merrie.

Kwa camera zal je toch stroom moeten hebben en veelal ook internet. Je wil niet een belangrijk moment missen omdat je camera ineens niet meer werkt.
Een camera is echt onmisbaar in mijn ogen, je krijgt daardoor zoveel informatie van te voren hoe de merrie is en de routine zonder dat je ze hoeft te storen.

Nieky
Wat een mooie buik heeft je dame en wat een manen <3

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:16

Liever een anti stoffen test na de geboorte en dat aan moeten vullen dan een gemiste bevalling met complicaties..

Het is nu kiezen tussen kwaden en het beste kwaad is nu weg brengen. Ik zou dat nog wel durven met huidig uier, niet te ver.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:17

Ik heb nog nooit antistoffen getest :o

Imani_abby sterkte! Hopelijk blijft de kleine nog even binnen

En dan nog iets. Zou wat zijn... Merkte vandaag op dat ze ineens uier had?
Maar ze is toch echt leeg gescant en duidelijk hengstig geworden. Ook is ze niet zo dik. Ik vertrouw op mijn dierenarts en ik denk ook niet dat ze dragend is. Maar zou wel een leuk cadeautje zijn :) Ik hou het in ieder geval in de gaten en ga eerst op vakantie
Afbeelding
Foto van januari
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:23

Kabayo schreef:
Ik heb nog nooit antistoffen getest :o

Imani_abby sterkte! Hopelijk blijft de kleine nog even binnen

En dan nog iets. Zou wat zijn... Merkte vandaag op dat ze ineens uier had?
Maar ze is toch echt leeg gescant en duidelijk hengstig geworden. Ook is ze niet zo dik. Ik vertrouw op mijn dierenarts en ik denk ook niet dat ze dragend is. Maar zou wel een leuk cadeautje zijn :) Ik hou het in ieder geval in de gaten en ga eerst op vakantie
[ Afbeelding ]
Foto van januari
[ Afbeelding ]

Ik ook niet, maar het kan voor de gemoedsrust in dit geval

En gwn even da laten komen voor n check. Mensen missen soms iets, dit zou wel 1 van de leuke missers zijn

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:26

Jaa dat zeker. Maar 31 maart wordt ze sowieso gescant voor hengstigheid omdat ik dan weer wil beginnen met dekken. Daarnaast ga ik volgende week voor bijna 3 weken op vakantie. Dus dat red ik nog wel even haha

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:27

Oe ik zou ook even checken toch apart dat de uier iets doet :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:29

Beter dan juistvvoor je vakantie :j

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:48

Dat zou een leuk cadeautje zijn….

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:49

Nieky, nee geen veranderingen.
Ze was nog tot een uur of 12 onrustig, daarna niet meer en even om 4 uur in de nacht weer. Nu lijkt er niks meer te zijn, staat rustig te eten maar schuurt wel haar staart :')

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:51

Cioccolato schreef:
Liever een anti stoffen test na de geboorte en dat aan moeten vullen dan een gemiste bevalling met complicaties..

Het is nu kiezen tussen kwaden en het beste kwaad is nu weg brengen. Ik zou dat nog wel durven met huidig uier, niet te ver.

Ja inderdaad, kan de dierenarts de test afnemen na de geboorte of moet ik het ergens halen?

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 22:25

Gefeliciteerd met de knapperds Babootje En Nieky !! <3 *\o/*

Hier is Fay 312 dagen drachtig.. ze krijgt het toch wel zwaarder.
Ze staan bij ons 24/7 buiten met een eigen schuilstal. Vanmiddag even lekker de wei voor haar open gezet, maar ze had weinig behoefte om die kant op te hobbelen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rensju

Myrthe wat naar die blauwtong. Ik heb twee flink ziek gehad maar ze er door kunnen slepen! Hopelijk zijn ze nu immuuen gaan de bevallingen vlot en goed.
Geen idee of he schapen kunt scannen eigenlijk. De oude schapen zie ik inmiddels aan het gedrag wanneer het bijna tijd is en dan waak ik ook altijd.

Muronia leuk! Is het maar eentje?

Seven, ik heb ze ook vnl om gras te maaien en wormeitjes van de paarden op te eten :D

Amitro, als je nu nog een camera moet regelen en je moet verdiepen zou ik dr ook wegbrengen. Maar dan wel zsm.
Laatst bijgewerkt door rensju op 04-03-25 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

RanjaRietje

Lekker dik!!

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 22:29

Imani_abby Sterkte daar! Hopelijk kunnen ze het nog flink rekken.

Amitro123, heb je wel een birth alarm? Dat is zeker in combinatie met camera wel heel fijn. Ik heb zelf ook geen stroom en wifi, maar de Reolink GO PT Ultra werkt bij ons top.

Meissieline bekend plekje! Van welke hengst is jouw merrie dragend?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 22:44

Dat is een flinke buik Nieky!

Elina dat zou toch een verrassing zijn? . Ik ben benieuwd.

Meissieline die heeft een mooie buik en uier ook al lekker onderweg.

Rensju ja de eerste dagen wel. Hij komt even een paar dagen in huis totdat het nachtflesje eruit kan. Dan kan hij naar de stal met de warmtelamp er boven en ga ik zijn nieuwe vriendje halen. Die is al een paar weken ouder dus leek me goed om even te wachten tot ze samen in de stal kunnen. Hij blijft dus niet alleen :)

Eloontje vanmiddag aan het afbakken. Ze is echt bekaf, staat maar wat te soezen met haar oogjes op half 7. Het begint wel sneu te worden.
Afbeelding

Hier zie je goed hoe slap haar banden nu zijn:
Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 22:51

Rensju ik hoop het ook dat dit jaar beter wordt. Geen idee of je de schapen kunt scannen. Maar heb er van de 15 maar 1 waar we over twijfelen. Wel al 1 die na de zomer sowieso weg gaat ivm uierontsteking en een die eigenlijk ook weg om dezelfde reden moet maar van mij niet weg mag. We gaan dus kijken of we haar lammetjes kunnen omleggen bij een ander schaap zodat ze nog kan blijven. Is namelijk het makste en liefste schaap dat we hebben en dat brengt heel veel voordelen met zich mee mbt de kudde verplaatsen etc.

Muronia, fijn dat de kleine een maatje krijgt. Ben benieuwd of geitenlammetjes net zo opdringerig kunnen zijn als de schapenlammetjes. Ons leplam jaren terug ontsnapte steeds en liep dan op het terrein te zoeken naar mensen voor melk haha. Hadden we echt een dagtaak aan toen ze echt klein was.

Elonia wordt inderdaad goed slap zeg. Zielige billetjes zo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 22:51

Amitro123 schreef:
Cioccolato schreef:

Ja inderdaad, kan de dierenarts de test afnemen na de geboorte of moet ik het ergens halen?

Doet de dierenarts. Wordt ook wel een biesttest genoemd want met de biest komen de antistoffen mee.
Verder… ik wil je niet ongerust maken maar een geboorte gaat niet altijd vanzelf. Zeker als het de eerste is. Er kan zoveel fout gaan. Ons eerste veulen hebben ze ook behoorlijk moeten helpen en bij deze dus een red bag. Dan heeft de placenta losgelaten en krijgt het veulen geen zuurstof meer via de navelstreng. En als je dan niet heel snel bent gaat het gewoon dood. Je moet echt weten wat je dan moet doen. Als je geen ervaring hebt met bevallingen zorg dan voor deskundige ervaring direct in de buurt. Een geboorte alarm is ook heel belangrijk anders mis je zoiets. Het gaat zo snel allemaal. Als je nergens meer terecht kan zorg in ieder geval voor een goed functionerend geboortealarm. Nog belangrijker dan een camera. Je hebt er die op temperatuur gaan. Bij de merrie zakt de temperatuur vlak voor de bevalling. Je hebt dan nog tijd om de veearts te waarschuwen dat de bevalling aanstaande is.