[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:15

Een week is wel erg lang hoor. Meestal 2 à 3 dagen en dan lukt dekken/insemineren vaak nog met nabehandeling.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:33

AM_Horses schreef:
Cp. Dichtzetten bij zo'n jonge merrie zal ik ook niet zomaar doen. Wat wel een optie is. Is om na te spoelen. Ze heeft natuurlijk een vruchtje verloren. Vaak zie je dat ze dan niet drachtig worden en dan na het spoelen wel ineens.

Ik heb geen ervaring met dichtzetten maar dacht dat dat gedaan werd ivm lucht naar binnen trekken? Dat doet ze niet.
Overigens geen jonge merrie hoor. Ze is 10 :j.

Naspoelen heb ik idd aan gedacht maar idem met dichtzetten, heb ik daar ook geen ervaring mee. Ik ga het eens doorgeven dan kan hij het aan de DA voorleggen.

JDVL27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:34

Iedereen waarbij het al gelukt is van harte gefeliciteerd!

Na het 2019 topic meld ik mij dit jaar ook weer. Mijn merrie is wederom drachtig gescand van Innovation. Dit jaar alles is 1x gelukt. In augustus gaan we voor controle. Heb al een mooi hengstje uit deze combinatie en hoop nu op merrie :)

Mijn merrie:

Afbeelding

Innovation:

Afbeelding

O'Malley (Innovation x Primar):

Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:35

Wanneer moet je dan precies spoelen? Neem aan dat tussen dekken en spoelen wel even tijd moet zitten?

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:40

Stille meelezer met ervaring met naspoelen. Bij ons doen ze dekken. En dan na 6 uur naspoelen. Dan zijn de zaadcellen allang bij het eitje en het eitje zit dan nog niet in de baarmoeder waardoor spoelen veilig is.

Bij die van mij was het gewoon in 1x drachtig. Moet overigens altijd gespoeld worden omdat ze heftig reageert op zowel vers sperma als met verdunning.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 13:18

Gefeliciteerd met de dracht Ladonna!

Oeh, klinkt goed knolselder, die lijkt drachtig dus

Dais, fijn dat je kunt gaan insemineren nu (eindelijk :+)

Spanned Quir, hopelijk mooi vruchtje te zien vrijdag <3

Wilmatje, Hier is ze ook behandeld met algemene antibiotica, we vermoeden dat er bij haar hengstigheid een beetje urine bij in liep omdat ze al wat ouder is (alles is wat verzakt inmiddels natuurlijk), Heeft hier super geholpen wat resulteerde in een dracht.

CP, bij ons was het: insemineren, twee dagen later ochtends kijken of ei weg is. Zo ja, meteen spoelen. Die dag nog twee keer prikken mt oxy (14u en 20u), ochtend erop weer spoelen en twee keer prikken op die tijdstippen. Dan zit er nog ruim genoeg tijd tussen spoelen en het innestelen van de vrucht in de baarmoeder.

Hier is de tandarts net geweest voor Lotus, ik heb haar nu twee weken en vond haar wat lastig eten. Ik denk dat ze nog nooit geweest is. Ze had twee diastasen (ruimtes tussen de kiezen) waar van alles tussen komt te zitten, super pijnlijk. Blij dat het behandeld is nu :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:07

Je kan spoelen voor 2 dingen; een bacterie die sperma dood of een bacterie die een vrucht dood.

Bij de eerste spoel je dus voor het insemineren nog. De andere spoel je na het insemineren, liefst na 6 uur, binnen 24 uur. Dat is met antibiotica. Je kunt ook naspoelen (flush) dat is om vocht uit de baarmoeder te krijgen, vaak in combinatie met oxytocine.

Er wordt vaak met een standaard AB na gespoeld, als er geen swab is afgenomen. Dat doe ik ook el eens als de merrie bv dezelfde dag al gedekt moet worden. Sommigen flushen we standaard, bv bij een reactie op het insemineren.

Dichtzetten kan soms wel handig zijn, ook al hoor je zelf niks. Dit jaar ook gedaan, na een 4de poging; daarna drachtig..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 15:45

Vaak kan diegene die insemineerd prima voelen of ze dichtgezet moeten worden

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 15:56

Meestal wel :j Maar CP dekt natuurlijk dacht ik..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 16:19

Je hoeft het iig niet te horen of zien dat ze luchtzuigt van achteren.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 18:02

Is het vreemd dat een merrie extreem veel scheten laat na t scannen ?

Ik heb dierenarts gevraagd voor een extra scan op hartslag :D

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 18:37

cp112 schreef:
Wanneer moet je dan precies spoelen? Neem aan dat tussen dekken en spoelen wel even tijd moet zitten?

mijn dierenarts had gezegd voor het dekken. ( ivm vocht ) en na het dekken dus ook vanwege vocht. Met het vermoeden dat er iets zit dus met ab.

Zij gaf mij aan dat het een week kon duren voor we de uitslag van een swab zouden hebben. En verwacht over 4 dagen te moeten dekken. Dus dat is dan wat te laat.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 18:39

Dr meeste ellende zie je met 1/2 dagen al wel op kweek

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 18:40

fokfanaat schreef:
Dr meeste ellende zie je met 1/2 dagen al wel op kweek

Dat zou dus kunnen, maar als mijn dierenarts niet eerder iets van een uitslag heeft.. Of mij daar over kan informeren, heb ik daar weinig aan.

Dat is zeg maar mij de twijfel of ik haar anders volgend dekseizoen helemaal laat nakijken en schoon krijgen en daarna pas weer dekken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 18:42

Als de boel verzakt is etc zou ik ook bij deze merrie onderzoeken of dicht zetten nodig is.

Wij hebben vorig jaar mijn oudste merrie drachtig gekregen op de manier zoals rivq beschrijft, icm onverdund maar gescheiden sperma insemineren op 36u na chorulon spuiten en dicht zetten.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 18:46

Caily schreef:
Als de boel verzakt is etc zou ik ook bij deze merrie onderzoeken of dicht zetten nodig is.

Wij hebben vorig jaar mijn oudste merrie drachtig gekregen op de manier zoals rivq beschrijft, icm onverdund maar gescheiden sperma insemineren op 36u na chorulon spuiten en dicht zetten.

Als je het over mijn merrie hebt, de dierenarts had niet het idee dat dichtzetten nodig was.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 19:16

Ik heb de uitslag van de kweek van de baarmoeder ontvangen en kreeg dit te horen iemand enig idee wat het inhoud?
Citeer:
Bij de kweek van het slijmmonster groeiden enkele colonies (streptococ) die goed gevoelig bleken voor ampiciline

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 19:37

Dat je merrie een makkelijk te bestrijden (antibiotica) bacterie in de baarmoeder heeft zitten.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:26

Oh top dankje wel

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 23:16

De shire wordt idd natuurlijk gedekt.
Vandaag gescanned. Ei 3 cm en baarmoeder was er nog niet. Woensdag of Donderdag weer scannen, dan hopelijk dekken. Daarna spoelen we na :j

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 00:28

Cp. Hopelijk kan ze snel gedekt. spoelen kan nooit geen kwaad en zie er vaak positieve resultaten van.

Charmfaith. Ze was nu ook nagespeeld met antibiotica dacht ik hé. Hopelijk nu drachtig

Rivq. Wat zal dat een opluchting zijn voor lotus. Je ziet toch vaak dat mensen geen tandarts laten komen.

Welkom. Jdvl27, mooie combi

Wilmatj. Ik zou swab laten nemen. Zeker omdat ze al gespoeld is,zonder resultaat. Lukt het met spoelen niet deze cyclus nog te dekken dan volgende of jaar erop. Met de natuurlijke dekking heb je natuurlijk ook meer kans op bacteriën. Dus als KI mogelijk is zou ik dat nog proberen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 07:30

Hopelijk pakt het CP!
Hier gisteren op dag 22 geschouwd en ze was heel duidelijk dat ze absoluut niet hengstig was. Vorige keer met dag 21 hengstig dus ik heb wel goede hoop!

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 08:58

Ik lees dat veel nog aan het proberen zijn, en bij sommige waarbij het niet meer gaat lukken die volgend jaar gaan proberen. Hopelijk dan wel gelijk succes.

Gefeliciteerd aan de nieuwe drachtigen.

Mijn merrie is ook heel erg veranderd in haar gedrag, het wisseld met de dag hoe ze is :+

Kon toch ergens een stal verderop scannen waar ze een opvoelbox hebben. Dus de laatste scan gehad van dit seizoen,
En gelukkig op 110 dagen zit er nog een mooie baby :o
Nu nog geduld hebben O:)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:22

Yes! Wij zijn van het zorgenbankje af. Vanochtend de laatste drachtig gescand. Dus 2021 kunnen wij voor 5 merries slapeloze nachtjes tegemoet gaan als alles meezit.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:23

Morgen gaan we Olivia scannen, ben zo benieuwd. Enerzijds hoop ik echt dat het gelukt is.
Maar op de een of andere manier denk ik dat ze leeg is. Het is een gevoel wat ik heb.
Ariel zit vandaag op de 60 dagen. *\o/*