[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tjinta

Re: Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:00

Moniburrie: goh kan dat ook, een ei dat niet knapt? Wel een aardig logische verklaring... Nou ik hoop voor je dat de volgende ronde voor jullie ook raak is.
Gelukkig is het nog niet zo laat in het seizoen, je hebt nog wel tijd...
Tuurlijk het liefst de 1e keer raak maar het is absoluut niet hopeloos toch??

Pletje: oooh dat ziet er goed uit... Als ze de hengst thuis al negeert....
Onze Freule wilde na haar uitstapje naar de hengstenhoudster ook niks meer van beide hengsten hier weten. Voor mij was het duidelijk dat ze drachtig was...
Ook gevoel natuurlijk maar ik had het goed.
Voor de inseminatie was ze dol op een van de hengsten.
Geweldig gezicht... ze ging echt door de knieen om m te laten dekken, ondanks stroomdraad ertussen... Gelukkig had de hengst "keine blaße Ahnung", en deed dus niks.

Ook onze Gelderse merrie wordt niet gedekt door onze jongens, ondanks dat ze keurig elke drie weken hengstig is en er pontificaal voor gaat staan.
Met haar hadden we ook graag willen dekken. Ze is een mooie zweetvos stermerrie, maar ze heeft haar heup gebroken gehad in het verleden en het is niet mooi aanelkaar gegroeid.... Gok er niet op ivm mogelijk te weinig ruimte in de baarmoeder...

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:17

pff dit topic gaat idd snel zeg!

dan maar even zo voor iedereen die zijn merrie net heeft laten dekken/insimineren: ik duim dat het raak is!!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:49

ik sluit me even aan bij crazy_funky: alles bijgelezen maar geen tijd om te reageren dusse...even zo:
OK dan!

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:42

iedereen die in afwachting is heel veel succes met wachten en ik duim voor jullie.

De wond van Vick zag er goed uit vandaag. Nou afwachten tot over het weekend, maar het gaat helemaal goed komen. Gelukkig.

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:40

Ik kan het niet meer bijhouden hoor! Maar voor iedereen met een drachtig gescande merrie: Gefeliciteerd!!

Mijn merrie is vandaag gedekt. Ik had gister al zo'n gevoel, ze stonden zo knus met zijn tweetjes!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:30

Zamyra heeft een ovulatie gehad, en haar ei is dus inderdaad weg Haha! Go jij! Go jij! Nu tot 31 mei wachten.. dan is ze 18 dagen verder Knipoog Spannend! We denken dat het wel goed zit, maar weten het niet zeker natuurlijk Lachen De DA dacht dat als ze nu dragend zou zijn, het hoogstwaarschijnlijk van de twee keer insemineren is. Dat zou helemaal gaaf zijn! *LOL*

@Twinkel: wat voor bloed voert je merrie? Heb je ook een foto? Lachen

@Berdientje: wat gaaf! Haha!

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:40

Berdientje en Pletje: proficiat!

Ik begin steeds zenuwachtiger te worden: nog 9 dagen voor de eerste scan.... Vilia laat het altijd goed zien als ze hengstig is, dus begin volgende week zullen de zenuwen helemaal toeslaan..

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:03

Herkenbaar Adnil Haha!
Die van mij moet dinsdag gescand worden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:04

Spannend allemaal!! Haha!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:06

Da is hier net weg..
Nou een hoop slecht nieuws in 1 keer Huilen

De DA kwam voor diverse zaken.

Allereerst de scan van Pauk op 5 weken.. Die was nog netjes mooi drachtig van 1 veulen.. Gelukkig maar..

Daarna de scan van Alonna op 17 dagen. Niet drachtig.. Weer hengstig aan het worden.. Wordt donderdag of vrijdag dus weer gedekt..
Dat is tegenslag nummer 1..

Tegenslag nummer 2:
Alonna heeft diverse huidplekken.. Allereerst dacht ik aan schimmel..
Heb de DA toch even laten kijken..
Geen schimmel
Goedaardige huidtumoren..
Plekken zijn te groot om te verwijderen of er wat aan te doen..
Paard heeft er verder geen last van dus eigenlijk niets aan de hand.. Maar fijn is het toch niet..

Dan tegenslag nummer 3:
M'n 4-jarige had eerst last van dr hals door de enting.. Heb ik wel is wat over gezegd hier.. Echter nu ze beter is buigt ze niet meer in.. Nooit gedaan dus wat was het..
Niet haar hals maar haar rug..
Ze heeft nu metacam en alleen licht longewerk.. We moeten afwachten..

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:09

Pffff, Pauk wat een pechdag zeg!
Jammer dat Alona niet drachtig is... die huidtumoren klinken me enorm creapy in de oren (ondanks dat ze goedaardig zijn).
Succes met je 4-jarige... dat wachten kan soms erg lang duren

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:12

Klinkt het ook en ik heb even opgezocht op internet

Citaat:
Dit is de meest voorkomende huidtumor bij het paard en wordt waarschijnlijk door een virus veroorzaakt. Vooral waar wondjes zijn (denk ook aan vliegen) zie je het optreden.
Je ziet het op alle leeftijden en bij alle rassen. Ze kunnen van dier op dier overgaan, maar dat gebeurt zelden. Je kunt sarcoïden op alle delen van de huid zien, maar vooral een dunne huid en op vochtige plekken, zoals de liezen, de oksels, rond het geslachtsapparaat, achter de oren rond de ogen.
Sarcoïden kunnen er heel verschillend uitzien: bloemkool- of wratachtig, soms gesteeld, andere keren weer een gladde en stevige knobbel in de huid en soms ook een grote tumor van wel 25 cm groot, die makkelijk bloedt.
Bij één paard kunnen verschillende typen naast elkaar voorkomen.

Diagnose
De huidaandoening is vaak makkelijk te herkennen. Zekerheid krijg je door een stukje te laten onderzoeken door de dierenarts (die stuurt het biopt dan naar de patholoog, zie onderaan deze pagina).

Behandeling
De keuze van de therapie hangt mede af van de grootte, van de plaats en van het aantal sarcoiden. Vaak worden verschillende behandelingen gecombineerd om het beste resultaat te krijgen.
Cryochirurgie (bevriezen, net zoals men dat bij wratten doet).
Operatief: grotere tumoren moet je chirurgisch laten verwijderen.
Daarnaast worden nog wel eens andere behandelingen ingesteld, zoals injecties met BCG, bepaalde zalven, chemotherapie en bestraling, maar enkele daarvan worden in de praktijk niet of nauwelijks toegepast. Hier kun je er meer over lezen.

Prognose
Je ziet ze nogal eens terugkomen. Een goede vliegenbestrijding is belangrijk.

Daar staan veel ergere foto's bij dan wat m'n merrie heeft..
Al die behandelinge nnet als chemo en bestraling.. Tsja.. Eerlijk gezegd vind ik dat een heleboel geld voor iets waar ze niet dood aan kan gaan en geen last heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:22

Pauk schreef:
Tegenslag nummer 2:
Alonna heeft diverse huidplekken.. Allereerst dacht ik aan schimmel..
Heb de DA toch even laten kijken..
Geen schimmel
Goedaardige huidtumoren..
Plekken zijn te groot om te verwijderen of er wat aan te doen..
Paard heeft er verder geen last van dus eigenlijk niets aan de hand.. Maar fijn is het toch niet..

Die heeft mijn paard ook.
Ik heb er twee laten weg halen met BCG maar dat doe ik nooit meer, ze is daar vreselijk ziek van geweest. Heeft me zeker een half jaar training en spieren gekost.
Ze worden vaak veroorzaakt door een koeienvirus overgebracht door vliegen (vgl met pappiloma maar dan een andere variant). Ze worden dus in de zomer besmet en de tumoren groeien in de winter. Ik heb vorig jaar een goede vliegendeken gekocht en er een extra laken ingenaaid. Ik weet dat ze toen maar op 1 plek echt gestoken is en idd alleen op die plek kwam die winter een tumor. Het jaar ervoor zonder deken kreeg ze er veel meer.
Je kunt ze zelf weghalen als je bereid bent om te experimenteren op je paard. Ik had namelijk via Engelse forums (in Engeland komt het heel vaak voor) uitgevonden dat je ze weg kunt smeren met tandpasta. Ik heb het nu een aantal keer geprobeerd op diverse vormen (oppervlakkige bobbels, schuftvorm, onderhuidse tumor, bloedende open tumor) en ze waren na dagelijks smeren allemaal binnen drie maanden weg. Momenteel heeft ze er niet een meer. De laatste zat midden op de rug en was vreselijk aan het bloeden steeds. Ik deed er tandpasta op en het bloeden was drie dagen later over, na 8 weken kwam er een hele lap huid af (zelf afgepeutert, met praam) en zat er een niew tumorloos roze velletje onder. Ik heb Prodent met whitener, maar ik denk dat dat weinig uitmaakt.
Ik weet dat DA er tegen zijn omdat het geen officieel bewezen iets is, maar zolang het werkt kan dat mij geen r''t schelen.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:27

Wat jij zegt is wel heel erg interessant.. Weg met tandpasta.. Het is wel het proberen waard want ik neem aan dat het anders niet schadelijk is voor je paard?
Als een paard of veulen dit binnenkrijgt ( Want het is natuurlijk een fokmerrie ) kan dat ook geen kwaad?
Vliegendeken is geen doen.. Zeker niet met dat veulen wat er nu bijstaat..

Ik heb m'n hardnekkige mok ook weggekregen met Tandpasta.. Waar het al niet goed voor is he..

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:30

Ik kan me niet voorstellen dat die tandpaste schadelijk is voor je paard of veulen. Misschien moet je wel oppassen met tandpasta waarin fluoride verwerkt zit: over het gebruik van fluoride zijn de meningen nog steeds enigszins verdeeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:31

Pauk schreef:
Wat jij zegt is wel heel erg interessant.. Weg met tandpasta.. Het is wel het proberen waard want ik neem aan dat het anders niet schadelijk is voor je paard?
Als een paard of veulen dit binnenkrijgt ( Want het is natuurlijk een fokmerrie ) kan dat ook geen kwaad?
Vliegendeken is geen doen.. Zeker niet met dat veulen wat er nu bijstaat..

Ik heb m'n hardnekkige mok ook weggekregen met Tandpasta.. Waar het al niet goed voor is he..

Ik neem aan dat af en toe oplikken geen kwaad kan want dat doen wij ook Vork
Maar mijn paard heeft er nooit aangezeten. Je moet het wel regelmatig weer even afwassen voor je er nieuw opsmeerd want het plakt uiteraard behoorlijk. Bij mij zag het er wel komisch uit (wit paard met blauwe stippen). Ik heb het als test ook op een ander stukje huid gesmeerd en daar deed het niets, geen irritatie, geen schilvering, geen haarverlies (alleen vies en plakkerig dan).

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:33

vies en plakkerig kan ik wel mee leven denk ik Knipoog
Ik denk ook niet dat Alonna er zelf aan zit.. Maar ja of Aishlyn er af blijft ben ik niet zo zeker van
dus als ik een tandpasta zoek met geen fluoride..(Of zit dat er altijd in?) dan wil ik dat best proberen..

Matthijs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:34

Afbeelding
Gisteren geinsemineerd van Tolan R Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:36

Ach je kan toch de eerste de beste kopen die je thuis ook hebt? Kinderen krijgen er toch ook niets van? Je ziet snel genoeg of je veulen er aan zit te frutten, dan kan je altijd nog besluiten om een andere te zoeken (paradontax zal wel zonder fluoride zijn). Ik weet uiteraard ook niet welke bestandelen zorgen dat het werkt, dus ik zou ook niet een nemen die totaal anders is dan prodent/colgate/elmex etc. het Engelse merk wat ik aangeraden kreeg lijkt het meest op Colgate.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:38

Ik heb toen voor mok een gewoon goedkoop huismerk gekocht..
maar nu moet ik dus voor een merk gaan?
M'n vader vond het zeker ook het proberen waard zei die net..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:42

Ik zou zeggen prbeer het met wat je toevallig hebt liggen. Ik zou niet weten of een echt merk of huismerk verschillend zijn. Ik heb alleen prodent geprobeert maar het kan vast met andere ook.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:45

Ga ik doen Bedankt Haha! Het is het proberen waard!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:48

@Matthijs_: Gaaf! Haha! Vanavond weer scannen dus?

Matthijs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:52

Pletje123 schreef:
@Matthijs_: Gaaf! Haha! Vanavond weer scannen dus?

Ehm, ik heb geen id, wij hebben er echt totaal geen verstand van.. Bloos Maar volgens mij wel, en anders kwamen ze morgen weer insemineren, want ze gaven aan dat het misschien net een paar uur te vroeg kon zijn geweest..

Matthijs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:58

Pletje123 schreef:
Zamyra heeft een ovulatie gehad, en haar ei is dus inderdaad weg Haha! Go jij! Go jij! Nu tot 31 mei wachten.. dan is ze 18 dagen verder Knipoog Spannend! We denken dat het wel goed zit, maar weten het niet zeker natuurlijk Lachen De DA dacht dat als ze nu dragend zou zijn, het hoogstwaarschijnlijk van de twee keer insemineren is. Dat zou helemaal gaaf zijn! *LOL*

Whoe, jah, idd! Pling
Hip.. Cool