[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:38

Dat is super zeg! Kan me voorstellen dat je daar blij mee bent. Ik zou ook graag een opvoelbox willen maar die komt dan buiten en moet dus wel weer-proof zijn.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:51

Wij moeten ook nog een beetje passen en meten om hem binnen kwijt te kunnen zodat de paarden er ook nog normaal in en uit kunnen maar dat komt vast goed

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 23:06

Wat leuk Baudyh. Dat is fijn, lekker veilig werken.
Dag 7 ei weg, dat is sne. Had je vorig jaar ook niet zon merrie?

Alle merries die ik heb geinsemineerd waren braaf. Tot vorig jaar een d pony, die sloeg toch tegen mijn been aan :roll: was geen maiden, maar echt een stoute merrie.
Maidens kunnen het wel heel spannend vinden, hebben ook een maagdenvlies de eerste keer.

Luna. Mooie combinaties

Muronia. Fijn dat ze nu hengstig is. Gaat het echt beginnen *\o/*

Knolselder duimen dat belle nu wel pakt

Nieky. Suzy niet terug hengstig? Als ze de hengst willen vermoorden is het meestal een goed teken :=

Jennyk. Spannende tijd ook weer

Splenius. Gefeliciteerd met de dracht

Het dekseizoen begint hier nu ook wel op gang te komen. Vandaag nog een leuke merrie geinsemineerd van White Dream. Fokker wilde het over een andere boeg gooien. Merrie had meerdere elite merries gegeven, maar mensen willen toch niet echt betalen voor de veulens. Voor kleur met kwaliteit is altijd wel vraag. Ik zie dit toch ook steeds vaker. Eigenlijk bizar dat zo'n veulen uit een goede merrie niet heel goed verkoopt.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:17

Knolselder 2 of meer tegelijk is altijd fijn idd. Hopelijk zijn ze vlot drachtig. Winnie is dus uit logeren?

Muronia we scannen meerdere ineens. Dus als de eerste groep die gedekt is niet hengstig wordt dan wordt alles gescand. Alhoewel de veearts vandaag voor iets anders moet komen dus ik ga eens polsen of hij Suzy en fleur niet even kan scannen O:) fijn dat de baarmoeder mee doet nu en ze geinsenimeerd kan. Je ging het zelf doen toch? Extra speciaal bij je eigen merrie.

Luna2006 Mooie combi's. Hopelijk heeft de andere merrie er zin in.

Baudyh Dat is balen idd dat het ei zo snel weg is. En wat fijn van de opvoelbox. Altijd een stuk handiger.

Am_horse raar idd dat veulens uit zo een goede merrie niet verkopen. Welke kleurkansen heeft ze met WD?

Gisteren waren Suzy en fleur beide nog super boos op de hengst. Dus hopen dat dat blijft. We hebben overigens iets raars voor. Ik vertel het een beetje voorzichtig want sla mijn eigen voor mijn hoofd dat het mij niet eerder is opgevallen :o. Gisteren schouwde we roosje weer en ze was echt knuffelig met de hengst. Dus ik til dr staart op en sta te observeren of ze knippert. En ik zie ineens dat ze vanboven een paar draadjes heeft. Ze is dichtgezet :oo we hebben Roosje afgelopen najaar uit ierland gekocht en toen eigenlijk meteen gewoon voor haar been gezorgd omdat dat dringend was. Ze was in ierland gescand volgens de verkoper en ze was mooi inorde kwa baarmoeder dus we hebben haar nooit zelf laten scannen. Vandaag komt de veearts haar scannen en openzetten. Vraag mij af waarom ze is dicht gezet.

Edit: net bericht gehad van de verkoper. Ze is toen gescand, gespoeld en dicht gezet zodat ze schoon bleef voor het dek seizoen. Wordt blijkbaar vaker gedaan in Ierland zegt hij. Vind het maar een raar verhaal iniedergeval >;)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:51

Ja, Winnie is terug naar de hengst warvan ze het veulen dit jaar verloor.
Als ze nu drachtig raakt, ga ik haar tussendoor een paar x laten scannen denk ik om zeker placentitis voor te kunnen zijn.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:19

Klopt AM horse. Dat was ook deze merrie. Dus ik zei tegen mijn vriend laten we zondag maar gaan scannen op 6 dagen. Nee veel te vroeg dat word toch niks. Dus maandag scannen ei weg zegt de DA kan prima al met 5-6 dgn hoor.
Tja……
De DA had een vage wolk maandag dus vanavond voor de zekerheid ff scannen maar ik verwacht dat het ei echt weg is.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:06

Gisteren is Mystique geïnsemineerd met MC laren. Een uur na het insemineren kwam er wel allemaal witte vloeistof uit. Hoop dat het gewoon baarmoederslijm is ofzo, maar t leek wel heel wit. :=
Ook vanmorgen had ze nog wel allemaal slijm aan dr vulva.

Morgen komt de DA kijken of het ei weg is. Maandag was het ei al erg groot, dus verwacht het wel eerlijk gezegd en dan zitten wij ook op het wachtbankje.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:44

Ik vind het onwijs spannend maar meld mijn 2 merries ook in het topic.

Volgende week breng ik mijn Konik merrie weg naar haar Kiger Mustang "date".

Afbeelding

& het plan is om, in mei ook mijn Rocky Rosa te laten insemineren. Ik heb een hengst voor haar op het oog, alleen nog even horen of deze KI doen (buitenland).

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 18:58

Mag ik me ook melden hier, heb nogal een uitdaging, een 21 jarige merrie die vorig jaar Gust is gebleven. Ik wil nog zo graag een opvolger uit haar, maar het lukt me steeds niet een merrieveulen te fokken. Nog 1 x proberen dit jaar. Laatste kans. Ze gaat bij McLaren, daar had ze vorig jaar een fantastisch veulen van. Vandaag een kweek genomen, en vrijdag weer scannen.
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 19-04-23 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:00

fokfanaat schreef:
Mag ik me ook melden hier, heb nogal een uitdaging, een 21 jarige merrie die vorig jaar Gust is gebleven. Ik wil nog zo graag een opvolger uit haar, maar het lukt me steeds niet een merrieveulen te fokken. Nog 1 x proberen dit jaar. Laatste kans. Ze gaat bij McLaren, daar had ze 2 jaar terug een fantastisch veulen van. Vandaag een kweek genomen, en vrijdag weer scannen.

Ga je ook fillyplus gebruiken?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:02

Spannend ff, ik hoop echt dat het lukt haar drachtig te krijgen!
Ik ga morgen scannen, kijken of de hengstigheid er aan komt. Ik denk van wel, mijn merrie eet dan namelijk heel slecht haar krachtvoer en dat doet ze nu ook nauwelijks. Rare merrie, elk paard begint met krachtvoer, zij niet, zij eet eerst een groot deel van haar hooi en dan pas evt krachtvoer.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:04

Ik heb daar niet echt vertrouwen in, ken ook niemand die daar positief gebruik van maakt. Ik moet ook al gewoon blij zijn dat ze weer drachtig wordt dus wil ook niet teveel gaan klooien

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:43

Knolselder ik duim driedubbel mee dat alles goed gaat met Winnie. Als ze zich goed laat scannen en je bent dan een stuk geruster, dan zou ik dat zeker doen idd.

Shadow33 Het is geen insenimeren maar bij natuurlijk dekken komt er ook wel wat terug vaker. Sterker nog bij mijn eigen merrie kwam bijna alles terug had ik het idee. Maar ze is toch drachtig. Moet er maar 1 goed gaan denk ik dan haha.

Seaside Welkom. Heb je toevallig fotos van de hengsten. Ben wel nieuwsgierig :D

Fokfanaat ik hoop met je mee op een drachtige merrie en merrie veulen.

Hier is de veearts geweest voor Roosje. Die is dus open gezet. Was ook op een hele rare manier dicht gemaakt en hij snapte het niet goed waarom ze dicht gezet was. Maargoed alles is inorde en zag er goed uit. Ze is gescand en heeft een ei van 4 cm dus we kunnen deze week gaan dekken normaal *\o/* Helaas kreeg hij een spoedgeval dus kon hij Suzy en fleur niet meer scannen. Als volgende week de andere merries niet hengstig worden laten we de eerste groep begin mei scannen tegelijk :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 23:11

Waarom open zetten voor drachtig worden?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 23:38

Nieky ja klopt, ik ga het nu zelf doen. Wel spannend hoor, maar ik vind het wel heel mooi om echt bij het hele proces betrokken te zijn. Morgenochtend ga ik het sperma ophalen bij het dekstation (en nog even bij de hengst kijken) en dan eind van de middag insemineren.

Baudy en was het ei echt eeg?

Fokfanaat welkom weer, ik hoop voor je dat het mag lukken.

Cioccolato ik denk omdat de merrie natuurlijk gedekt moet worden en dat wil niet als ze is dichtgezet?

Nieky balen van het spoedgeval, dan nog maar even wachten met het scannen. Ben je niet bang dat je zo een tweelingdracht mist trouwens?

LaDonna succes morgen, hopelijk inderdaad hengstigheid op komst.

Shadow het is vrij normaal dat er na inseminatie wat uit loopt hoor. Morgen met scannen voor de zekerheid ook even naar de baarmoeder laten kijken of er vocht in zit (zullen ze vast sowieso doen), dan kan ze evt gespoeld worden als dat nodig is.

Seaside welkom, leuk dat je ook gaat dekken.

Knolselder ik kan me voorstellen dat je haar nu extra in de gaten wilt houden.

AM het is toch altijd wel een risicootje he, ze hebben niet overal een opvoelbox. Fijn dat het seizoen voor jullie hengst nu ook is begonnen.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 01:16

Ik kom echt zelden een opvoelbox tegen. Als de merrie het echt spannend vindt dan praam erop. Dan gaat het meestal prima. En natuurlijk heel rustig echt de tijd nemen. Dan heeft de merrie een goede ervaring en gaat het de volgende keren steeds makkelijker.

Nieky. Toevallig had White Dream vorig jaar ook zo'n merrie die dicht was gezet maar was nog nooit gedekt geweest. Is het geen probleem na dichtzetten en daarna natuurlijk dekken met eventuele bacteriën voor de wond?

Fokfanaat. Ik ga heel hard duimen dat het gaat lukken. En dan hopelijk het langverwachte merrie veulen

LAdonna. Spannend, duimen dat ze mooi hengstig is/wordt. Vaak is het moeilijk eten van brok en eerst hooi eten wel maag gerelateerd had Liezella ook heel erg. Gelukkig nu niet meer zo heftig.

Seaside. Welkom. Weer eens wat anders als een rijpaard of rijpony

Shadow. Duimen dat ei weg is en natuurlijk op dracht

Baudyh. Ik ben benieuwd, was ze nig gescand?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 07:06

Ohja natuurlijk gaat niet werken....

Ik heb ook b merrie die nooit n veulen heeft gehad maat wel dicht is. Bacterie in de baarmoeder. Dus het zal vast niet voor de lol zijn dicht gezet.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 07:38

Cioccolato we dekken idd op natuurlijke wijze dus dan is open vanachter wel aangeraden :D . Volgens de verkoper is het in ierland iets wat vaker standaard wordt gedaan :? Maargoed ze is open en de baarmoeder zag er goed uit. De veearts heeft ook alles uitgebreid bekeken vanachter/vanbinnen en verwacht niet dat ze terug dicht moet na het dekken. Ze zag er ook niet uit alsof ze vaak was dicht gezet, weinig tot geen litteken weefsel.

Muronia lijkt mij idd heel mooi als je het zelf kunt. We hebben eigenlijk nooit tweelingdrachten gehad op al die jaren. Mocht er toch een tweeling zitten en 1 kan niet meer weggeknepen dan spuiten we beide vruchtjes weg. Is een beetje een ingecalculeerd risico die we met de veearts besproken hebben van te voren.

Am_horse ik heb aan de veearts gevraagd of we idd niet een cyclus moesten wachten. Maar hij verwachtte dat ze pas in het weekend gedekt kon en dan is de wond al zga dicht. Ik hou het ook zelf in de gaten vanachter. Mocht ik het niet vertrouwen dan wachten we gewoon een cyclus.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 07:44

Ja het ei was echt weg. Advies om volgend jaar op
Dag 5 te scannen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:04

Ons Mereltje is ook hengstig, die wordt nu voor het eerst gedekt!

Dat dichtzetten, zou niet bvb lucht zuigen langs achter waarvoor ze dat doen? Ik heb er niet veel ervaring mee, maar ik weet wel dat dat wat kan zijn ivm zo bacteriën in de baarmoeder te krijgeb.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:09

Ja dat is exact de reden dat een merrie wordt dichtgezet. De mijne is vorig jaar dichtgezet, toen helaas niet drachtig geworden maar ik ga dit jaar dus nog een poging wagen. Gelukkig wel KI waardoor ze niet eerst geopend hoeft. De dierenarts adviseerde haar sowieso weer dicht te zetten volgend jaar, oof als ik niet weer zou willen fokken.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:15

Vaker worden ze idd daarvoor dicht gezet. Luchtzuigen of bv dat er urine terug loopt of mest in komt als ze niet goed sluit vanachter. Maar volgens de veearts sluit bij haar alles juist heel netjes aan. Maar we gaan het zien. Als ze dicht moet gezet wordt ze terug dicht gezet. Voorlopig zag de veearts daar geen reden voor en ik vertrouw op zijn oordeel. Ze heeft al meerdere veulens gehad dus alles werkt zeg maar :+

Knolselder spannend een maiden merrie dus? Hoe ging het?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:17

Heel vlot, hengst en merrie vonden elkaar heel erg leuk <<)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:41

Juist als er meerdere veulens uit zijn gekomen :+ is dat idd wel een reden om dicht te zetten
Misschien dat het na een poos 'mooier' wordt en het even niet nodig is. Daar geen ervaring mee

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:08

Wij hebben 1 merrie die na haar eerste veulen ook dichtgezet moest worden, maar ook merries die er al 6 hebben gehad waarbij het niet nodig is. Dus zou niet per se durven zeggen dat hoe meer veulens hoe vaker ze dichtgezet moeten worden.

Ik las ook nog iets over fillyplus. Wij hebben dat nu 3x gebruikt in totaal, 2 keer een merrie en 1 keer een hengst. Maar ik zou het sowieso niet gebruiken als de merrie moeilijk drachtig wordt. Ik heb toch het idee dat ze dan wat minder makkelijk drachtig worden.

Hier is Estonia gisteren geinsemineerd op de veulenhengstigheid. Na de bevalling verloor ze best wel lang vuil, maar met scannen zag alles er netjes schoon uit. Toen we gisterochtend weer scanden had ze wel al geovuleerd, nog niet zo lang geleden. Dus ik moest hals over kop naar België om sperma te halen zodat het er een paar uur eerder zou zijn, anders zouden we wel echt sowieso te laat zijn. Dus nu duimen dat het pakt :)